Thermostaatknop radiator plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:58
Ik wil graag een thermostaatknop zetten op twee radiatoren in onze woonkamer. Deze zijn door de vorige bewoners er af gehaald en staan dus altijd open (in combinatie met de vloerverwarming).

Doel is om de radiatoren dicht te zetten om te kijken of onze vloerverwarming voldoende is om de kamer comfortabel te verwarmen.

Ik zie dat vrijwel alle thermostaat knoppen 30 mm of 28 mm zijn. Bij onze radiatoren is de aansluiting echter +/- 33.7 mm. Knoppen die hier op passen lijk ik niet te kunnen vinden. Iemand een tip hoe dit op te lossen? Wellicht met een verloopstuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMoUyBOidoxPf6L8YPNLZbk0dos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37JGSrtE37LYB4UZhR0YJ8MM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOKtjZriIWsVJ_jJOLOfulIu3gA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6CO5moATFFSWbGuqU5IrvTk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:37
Kun je je voetventiel niet dichtdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Er zijn meerdere soorten thermostaatkranen beschikbaar. Hieronder een (beperkt) overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://www.verwarmenperkamer.nl/afbeeldingen/radiatorthermostaat/honeywell-evohome-radiatorthermostaat-afsluiter-vergelijken-m30-danfoss-comap-herz-ta-vaillant.jpg

Maar je kunt altijd losse knoppen bestellen en terugsturen mochten deze niet passen. Dit kan eventueel ook in de bouwmarkt. Als je dat netjes doet, doen ze daar niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Kan je het pinnetje induwen? Dan is het met 2 lijmklemmen zo even geregeld.

Als je moet draaien even met een tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat het Danfoss RAV is. Er zijn wel adapters om een 30mm knop te monteren, of anders op zoek naar een danfoss RAV thermostaatknop.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
Flozem schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:33:
Kun je je voetventiel niet dichtdraaien?
Ik heb even gekeken, maar dat is denk ik wel een optie (zie afbeelding). Ik ben hier niet zo in thuis, maar als je deze dichtdraait, dan blokkeer je in principe de warmwater toevoer? Mocht ik hem dan weer open willen zetten, moet ik dan nog rekening houden met de afstelling ga ik vanuit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U27FaEqmAbNy1lVLWq0A7Ec5Fvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYnDmjAKBisAajmK7nrCpxoP.jpg?f=fotoalbum_large
Barrycade schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:49:
Kan je het pinnetje induwen? Dan is het met 2 lijmklemmen zo even geregeld.

Als je moet draaien even met een tang.
Ja, ik kan het pinnetje indrukken met een waterpomptang. Met hand is het niet te doen. Mogelijk doordat de vorige eigenaren er een mooie laag verf over hebben gesmeerd. Zou dit wel moeten kunnen met de hand? Een lijmklem is een goed idee. Ik heb ze hier niet liggen, maar zouden deze voldoende 'knijp' kracht hebben om de pin ingedrukt te houden?
u_nix_we_all schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:58:
Ik denk dat het Danfoss RAV is. Er zijn wel adapters om een 30mm knop te monteren, of anders op zoek naar een danfoss RAV thermostaatknop.
Lijkt er idd erg op. Thanks! Ik ga eerst eens de lijmklemmen/ventiel proberen, maar weet nu in ieder geval welke knop ik moet hebben (hoogstwaarschijnlijk).
alex3305 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:43:
Er zijn meerdere soorten thermostaatkranen beschikbaar.
Thanks, die ga ik even opslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:37
Bakk3 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:26:
[...]

Ik heb even gekeken, maar dat is denk ik wel een optie (zie afbeelding). Ik ben hier niet zo in thuis, maar als je deze dichtdraait, dan blokkeer je in principe de warmwater toevoer? Mocht ik hem dan weer open willen zetten, moet ik dan nog rekening houden met de afstelling ga ik vanuit?
Je blokkeert retour en daarmee de doorstroming. Normaliter gebruik je dit om de flow te regelen.

Niets houdt je tegen het aantal aanslagen te tellen en tzt het zelfde aantal slagen open te draaien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdjebier
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-12-2023
Hallo allen!

Geen idee of ik hier goed zit maar ik heb een vraag mbt thermostaatknoppen.

Laat ik beginnen met het feit dat ik de ballen verstand heb van die dingen. Vandaar ook mijn schreeuw om hulp hier.

We zijn kort geleden verhuist, goed geïsoleerd huis maar op de kamer van mijn jongste is het altijd wel wat fris. Ik heb nog een oude ketel (2011? Gewoon aan/uit, Rehmea). Als ik aan het begin van de avond de kleine op bed leg, dan geef ik de thermostaat nog even een tik zodat de slaapkamer nog even wat warmer wordt. Maar daarmee verwarm ik ook het hele huis. Natuurlijk kan ik alle radiatoren dichtdraaien maar dat heb ik na 3 avonden ook wel weer gehad.

Nou is mijn vraag; is het zinvol om een (slimme) radatorknop te installeren op alleen deze slaapkamer zodat deze afzonderlijk verwarmd word zonder dat ik het hele huis verwarm voor niks. Kan het überhaupt vraag ik mij af? Het lijkt mij namelijk dat de ketel eerst moet aanspringen voordat er warm water door de leidingen komt, maar dan zit ik toch met hetzelfde probleem dat ale radiatoren weer warm worden?

Mocht dit niet mogelijk zijn, is er nog een andere optie?

Vriendelijke groet,

Sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 18:44

Echt niet.

Gewoon niet.

Zo'n slimme knop merkt wel dat het koud is in de betreffende kamer en kan dus wel warmte aanvragen, maar voorkomt niet dat die warmte dan ook in andere kamers terechtkomt. De knop kan alleen voorkomen dat het wel in die kamer komt. Je zal dan voor de kamers die je wil knijpen ook knoppen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
Uiteindelijk opgelost met behulp van lijmklemmen. Dat werkt helemaal top en we hebben een goed beeld gekregen van het comfort van alleen de vloerverwarming.

Ik ga dan ook de radiatoren (laten) verwijderen. Ik kan alleen niet goed vinden welke sleutel nodig is om de verwarming bij het voetventiel dicht te draaien (zie afbeeldingen). Kan iemand me in de juiste richting helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PAMthcAx6kJDpcxedMmJxgSpoY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GR7zpL7htwInWBCBaIWI1sso.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbwfGg_tMfU46b-6XS38KgY4oHM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yzDlE3T2gfMkrQyJrV3ZSC96.gif?f=fotoalbum_large
Pagina: 1