3 puntsluiting gaat zwaar na vervanging cilinder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco1962
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
Hallo forumleden

Ik was bezig om een andere cilinder te plaatsen in een deur met een 3 puntsluiting , na de wissel ging de deur een stuk zwaarder op slot , van het slot af ging best soepel, ook als ik de deur open heb gaat het zwaar. Ik heb de oude cilinder weer terug geplaatst , deze gaat beter maar merk wel dat ook deze iets wat zwaar gaat maar toch een stuk beter opslot gaat dan de nieuwe cilinder.
Heeft er iemand een idee wat ik moet doen / aanpassen . De 3 puntsluiting heeft naast de normale dagschoot bij de deurklink , onder en boven ook nog dagschoten .

Ik hoor graag wat hier de oplossing kan zijn.

Alvast dank voor de reactie

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
Eelco1962 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:27:
Hallo forumleden

Ik was bezig om een andere cilinder te plaatsen in een deur met een 3 puntsluiting , na de wissel ging de deur een stuk zwaarder op slot , van het slot af ging best soepel, ook als ik de deur open heb gaat het zwaar. Ik heb de oude cilinder weer terug geplaatst , deze gaat beter maar merk wel dat ook deze iets wat zwaar gaat maar toch een stuk beter opslot gaat dan de nieuwe cilinder.
Heeft er iemand een idee wat ik moet doen / aanpassen . De 3 puntsluiting heeft naast de normale dagschoot bij de deurklink , onder en boven ook nog dagschoten .

Ik hoor graag wat hier de oplossing kan zijn.

Alvast dank voor de reactie
De schroef waar je de cilinder mee vast zet, draai die maar eens ietsjes losser, een heel klein beetje. Mijn ervaring is dat het aandraaien van die schroef heel veel invloed kan hebben op de soeplesse van het draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:57
B-lex schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:29:
[...]

De schroef waar je de cilinder mee vast zet, draai die maar eens ietsjes losser, een heel klein beetje. Mijn ervaring is dat het aandraaien van die schroef heel veel invloed kan hebben op de soeplesse van het draaien.
Denk inderdaad dat de uitlijning van je cilinder met het binnenwerk niet 100% gelijk is. Je kan de 2 cilinder naast elkaar leggen, dan zie je wellicht dat er een miniem verschil is tussen de uitlijning van draaiend deel cilinder en centreer schroef. Je kan eventueel iets van het draaiende deel afvijlen.

Verder staat op je driepuntsluiting waarschijnlijk ook waar en hoe vaak je die moet oliën.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyriel85 op 26-11-2023 11:03 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco1962
Heren , beide dank voor de reactie, had jullie snelle reactie niet gezien ( nieuw hier op het forum.

Ik had idd ook al geprobeerd de schroef wat losser te zetten maar dat hielp niet , ook de oude en nieuwe cilinder naast elkaar gelegd met de 2 draaiende delen tegen ( naast ) elkaar om te zien of er hoogte verschil is maar zie zo 123 geen verschil , maar daar zal het hem toch in zitten . Ik denk een andere oude cilinder er eens bij te pakken en deze iets bewerken ofzo , kijken of dit helpt , dat draaiende deel zal wel gehard zijn denk ik,, dus of dat te vijlen is ?
Zal id ook eens kijken of er nog meer olie kan worden ingespoten , er staat idd een soort olie kannetje in gegraveerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Eelco1962 op 26-11-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pak ook even een busje slotspray, dat spuit ik periodiek even in mijn 3punts sluitingen.

Allicht niet meteen de remedie nu maar als je toch bezig bent :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wellicht loopt er iets aan ja, maar toch nog een mogelijkheid: Is de sleutel van de nieuwe cylinder toevallig kleiner? en dan bedoel ik het deel wat je vast kan houden tijdens het open/dicht draaien. Hoe groter de sleutel hoe makkelijker je kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco1962
twain4me , nee de sleutels zijn even groot , allebiei van DOM maar had idd ook "tegen " kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Eelco1962 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:58:
twain4me , nee de sleutels zijn even groot , allebiei van DOM maar had idd ook "tegen " kunnen werken.
Ik had met één van de cilinders ook van DOM dat die stroef ging.
Had er speciale olie ingespoten en na paar weken ging die soepeler en nu is die allang even soepel als de andere.
Denk dat die even moet gaan inwerken/slijten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Hier ook gehad, dat kwam door het schild (dat rechthoekige deel). Blijkbaar drukte die net iets de cilinder scheef, waardoor alles onder spanning kwam te staan.

Oplossing bij mij was het schild langzaam vastzetten terwijl ik de deurklink een beetje blijf rammelen zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco1962
Even een update , wel zo netjes dacht ik ;-)

Inmiddels alle cilinders vervangen , ook in de deur met de 3 puntsluiting.
Ik had nog een oude 30-30 cilinder liggen , deze even geprobeerd en liep als een zonnetje , de nieuwe cilinder er wer in en liep zwaarder. Ook de nieuwe cilinder andersom in het slot gemonteerd om te kijken hoe of dat liep , dus dan steekt er een stuk uit , cilinder liep goed. Uiteindelijk de metalenstrippen waar de schilden op worden geklikt los gemaakt en deze iets verschoven , voorzover dat kon , cilinder loopt stukken beter nu.
Wel vreemd dat de nieuwe cilinder 1 op 1 wilde wisselen maar dat dat tot deze "problemen" lijd .
Ookde schroef dat de cilinder op z'n plek houd niet zo vast gezet, was wel bang dat deze los zou lopen dus het schroefdraad iets "beschadigd " waardoor deze wel op z'n plek blijft.

Allen bedankt voor het meedenke en de adviesen , finefeestdagen

Gr Eelco
Pagina: 1