Zonnepanelen kapot sinds installatie laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-12-2023
Ik keek al een tijd rond op het Tweakers forum om iets van info of tips te vinden, maar nu zitten we met zó een probleem dat ik toch wel even raad wil vragen hier.

In het kort: onlangs werd een laadpaal geïnstalleerd thuis en sindsdien werken de zonnepanelen praktisch niet meer. Zodra er iets van zon is schakelt de omvormer uit door overspanning. We hebben de mensen van de laadpaal dus terug laten langskomen maar die meten dat alles in orde is en menen dat de zonnepanelen niet correct geïnstalleerd zijn. Het bakje in de kelder hangt immers onder de waterlijn en hier lekt inderdaad water uit. Dus bellen we de mensen van de zonnepanelen op, maar zij zeggen niets te kunnen doen zonder dat Fluvius de kabel van de digitale meter verlengt, zodat zij dat bakje kunnen verplaatsen boven de waterlijn. Fluvius zelf zegt dat zij 1m kabel voorzien hebben en dat zij verder niets kunnen doen. En zo is de cirkel rond.

Ik weet echter niet of dit enigszins gaat helpen, de zonnepanelen werkten immers meer dan 6 maanden zonder enig probleem. Ik zag onlangs dat de spanning over de omvormer (die in de garage staat) op 2 fases inderdaad te hoog ligt, terwijl de derde te laag ligt. Kijk ik naar de dag wanneer de laadpaal is geïnstalleerd dan zie ik dat hier de discrepantie zich voordoet (zie grafiek hieronder). Hoe kan het dat één fase lager ligt dan de andere twee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxiTJO-788tHTorcXiwT9AL_Kh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/itIe82phPNNM4hDmNPov2B9U.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik op het bakje van de zonnepanelen in de kelder dan zijn alle 3 fases op gelijkaardige spanning (rond de 237V). Het lijkt mij dan dat er iets op weg naar de omvormer scheelt. Ze hebben de kabels van de laadpaal naast die van de zonnepanelen gehangen, kan dat door inductie zo'n spanningsval creëren, of is de installatie gewoon niet correct? Naar wie stap ik het best van de 3 partijen (zonnepanelen installateurs, laadpaal installateurs, Fluvius), want ze steken het allemaal op een ander.

P.S. de laadpaal is sinds de installatie nog niet gebruikt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Heb je foto’s van de situatie? Kan me er nog geen beeld van vormen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Welk bakje?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die laadpaal zit achter een eigen automaat in de groepenkast?
Wat als je de laadpaal/automaat uitschakelt (ter test)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zet de groep waarop je laadpaal zit eens uit en kijk dan eens of er iets veranderd.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:04
Als dit in België is dan zou je van je woning, laadpaal en pv-installatie een elektrisch schema moeten hebben (en zou alles gekeurd moeten zijn).

Kan je je elektrische schema's hier posten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan je het verhaal ook zo opschrijven dat iemand die niet bij jou thuis langs geweest is het begrijpt?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Himalaya schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:31:
Heb je foto’s van de situatie? Kan me er nog geen beeld van vormen.
Goed punt, hier zijn een aantal foto's van de setup. De rode lijn geeft de waterlijn aan. Zoals je ziet is het bakje voor de zonnepanelen (blauw) hieronder geplaatst die normale spanningswaarden aangeeft voor de 3 fases. De installatie van de laadpaal is in het groen. Je ziet dan de kabels die aan het plafond samenkomen en gelijk lopen tot aan de garage (2de foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYOXZfMxdIzGLoJqNOhHCSeg5Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LktZv04U6Axyr2FE2udROGd.png?f=fotoalbum_large

Hier is de setup in de garage. Je ziet eigenlijk enkel de omvormer voor de zonnepanelen hier, de wallbox van de laadpaal hangt aan de andere kant van de muur (buiten). Dit is de omvormer die overspanningsproblemen vermeldt. Je ziet hier tevens weer de kabels die langs elkaar liggen linksonder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghv6NnGIXPmXtjDkh57tTzoaxrs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Upa7tyiaTZsDd1Hk15eFTroR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Wozmro schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:44:
Als dit in België is dan zou je van je woning, laadpaal en pv-installatie een elektrisch schema moeten hebben (en zou alles gekeurd moeten zijn).

Kan je je elektrische schema's hier posten?
Hey, klopt ze hebben mij een schema doorgestuurd (het is wel in het Frans...). De keurder is nog niet langsgekomen. Hij liet mij weten dat de installatie voor de zonnepanelen zou moeten werken voordat hij de keuring kan uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyrntosLdT4WUpZB0Ztns1YksZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJBcDtEl61epzrCF0UfnvAXU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
En nu nog een foto waarop dat "bakje" daadwerkelijk zichtbaar is in plaats van een zwarte schim?

Het is een verdeelkast blijkbaar. En hier in zit iets waar je spanning af kunt lezen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En wat is dat "bakje"? En waarom hangt dat onder de waterlijn, terwijl er ruimte zat lijkt om het boven de waterlijn te hangen? 230V en water zijn geen goede combi....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 23:28

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Zodra er iets van zon is schakelt de omvormer uit door overspanning.

My 2 cnts: Kan z'n vermogen niet kwijt door slecht contact, niet goed aangedraaide verbinding oid.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Xander schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:01:
En nu nog een foto waarop dat "bakje" daadwerkelijk zichtbaar is in plaats van een zwarte schim?

Het is een verdeelkast blijkbaar. En hier in zit iets waar je spanning af kunt lezen?
Ja inderdaad, hier komt onder andere de Va, Vb, Vc te staan voor de 3 fases ging ik van uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-hEPZkR2tHIxYM180yGSHoB5Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KoIftSlAbTOSteg1ztv8NIZF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Microkid schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:05:
En wat is dat "bakje"? En waarom hangt dat onder de waterlijn, terwijl er ruimte zat lijkt om het boven de waterlijn te hangen? 230V en water zijn geen goede combi....
Heb hierboven een foto geplakt van wat er precies op zit, ken er zelf eerlijk gezegd het fijne niet van :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Vreemde setup, geen idee waarom er nog eens een zekeringkastje nodig is voor de PV installatie in de kelder wanneer er al een zekering aan de omvormer staat. De kWh teller die je er eventueel zou bijplaatsen voor groene stroomcertificaten kan perfect aan de omvormer staan zoals bij mij ook het geval is. Die moet niet in de buurt van het hoofdverdeelbord staan.

Wat mij al wel direct zorgen baart, en niet conform AREI is, is die aftakdoos recht onder je meterkast. Het lijkt wel alsof daar een mogelijkheid bestaat om een aftakking vlak achter de meter te maken. Als dat het geval is, kan deze installatie nooit een volledige herkeuring krijgen als binnenhuisinstallatie.

De zekeringkast die onder de waterlijn staat had perfect bij op het houten bord geplaatst kunnen worden voordat de zonnepanelen werden geplaatst en het kan niet zijn dat deze rechtstreeks van de meter afgetakt wordt net omdat niemand aan die meterkast mag aankomen. Dat moet dan in samenspraak met Fluvius zijn gebeurd, wat mij ook weer straf zou lijken en dan stel ik mij direct de vraag: hoe is dit ooit goedgekeurd geraakt, heb je daar een keuringsverslag van?

Ik zie trouwens ook niet direct waar water vandaan moet komen, of waarom dat net de waterlijn zou zijn. Die muur ziet er op de foto nog altijd redelijk droog uit. Sowieso weet een goede elektricien hier nog wel wat van te maken, maar dat zal je wel wat kosten vrees ik.

--edit--

En nog een kleine aanvulling nu ik de foto's nog eens bekijk die laadpaalmensen mogen ook terugkomen van mij. De kabel hoort in een buis en correct, netjes bevestigd te worden tegen muur of plafond, niet gewoon met trekbandjes tegen een bestaande buis.

[ Voor 8% gewijzigd door Blokker_1999 op 26-11-2023 11:22 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Minimalist schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:00:
[...]

Hey, klopt ze hebben mij een schema doorgestuurd (het is wel in het Frans...). De keurder is nog niet langsgekomen. Hij liet mij weten dat de installatie voor de zonnepanelen zou moeten werken voordat hij de keuring kan uitvoeren.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QgjboEM_2YujPXyQStfIHIltN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSTYDUHl790QZcKNcfqbl1ms.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het hoofddifferentieel (rood) gevonden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4id3MYpCuS556Rk10Ko-NUREFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5dKQwbdLhyJE8qoHwSzlhYG.jpg?f=fotoalbum_large

En de installatieautomaat van de autolader (groen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUbOn_bGD4tUX2zJ5G-2veRlZwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuFeW3cC3rxaQiHK8ADYPLaI.jpg?f=fotoalbum_large

Maar waar hebben ze de aardlekschakelaar van de autolader (blauwe pijl) verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ik zie helemaal geen water. Dus wat word er bedoelt met "waterlijn"? Welke hoogte is dat?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Xander schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb het hoofddifferentieel (rood) gevonden;
[Afbeelding]

En de installatieautomaat van de autolader (groen):
[Afbeelding]

Maar waar hebben ze de aardlekschakelaar van de autolader (blauwe pijl) verstopt?
Verhip, die zou inderdaad daar kunnen afgetakt zijn. Dat is een Hager die daarin steekt. Waarschijnlijk direct aan de uitgang van de verliesstroomschakelaar aangesloten, samen met de kabel van de zonnepanelen die geen 6mm2 zal zijn en nu mogelijks een slecht contact maakt waardoor de spanning de hoogte in gaat.

En in het kastje rechts van de meterkast past inderdaad slechts 1 enkele 4 polige schakelaar. Dus ofwel een automaat ofwel een verlieesstroom, maar niet alle twee zoals aangegeven op het schema.

Het lijkt wel of er hier beun na haas is langsgeweest, alle twee hebben ze snel snel willen werken zonder aandacht te geven aan de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Blokker_1999 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:58:
[...]

Verhip, die zou inderdaad daar kunnen afgetakt zijn. Dat is een Hager die daarin steekt. Waarschijnlijk direct aan de uitgang van de verliesstroomschakelaar aangesloten, samen met de kabel van de zonnepanelen die geen 6mm2 zal zijn en nu mogelijks een slecht contact maakt waardoor de spanning de hoogte in gaat.

En in het kastje rechts van de meterkast past inderdaad slechts 1 enkele 4 polige schakelaar. Dus ofwel een automaat ofwel een verlieesstroom, maar niet alle twee zoals aangegeven op het schema.

Het lijkt wel of er hier beun na haas is langsgeweest, alle twee hebben ze snel snel willen werken zonder aandacht te geven aan de kwaliteit.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb de zekeringkast even opengedraaid en ik zie inderdaad extra kabels ingestoken op de rechtse Hager component die er voorheen niet hingen.

Hier is een foto van vóór de plaatsing van de laadpaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1wxoBD1uQJlaKJkn27Mw1EBb9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RhGjzJbluz0eGXYCiyHkSeNA.png?f=user_large

En hier eentje van na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlbEmJiE_G4PpZHGdbpBgGAbePc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrgdDzt3PXIQHcz4eYzgkB8v.png?f=fotoalbum_large

Die aansluiting zou dus slecht gebeurd kunnen zijn en mogelijks de oorzaak van die overspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Nickname55 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:32:
Ik zie helemaal geen water. Dus wat word er bedoelt met "waterlijn"? Welke hoogte is dat?
Achter deze muur ligt een kruipkelder. Van zodra er door die muur geboord wordt onder de hoogte van het gat van de kruipkelder kan er water uitstromen als het wat geregend heeft. Er staat in ieder geval momenteel weer een plas water onder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45
@Minimalist Aan de bovenzijde van de aardlekschakelaar zitten nu verschillende draden (eentje met adereindhuls en een massieve) in 1 klem. Dat is sowieso hartstikke fout. Grote kans dat hier de nul slecht contact maakt met de gevolgen zoals je omschrijft.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Bedankt allemaal voor de input! Ik zal de laadpaal installateurs dan nog eens aanspreken om dit aan te kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Minimalist schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:24:
Die aansluiting zou dus slecht gebeurd kunnen zijn en mogelijks de oorzaak van die overspanning?
Ja, daar zouden tenminste iets als aftakblokjes tussen moeten.

Of het daadwerkelijk de oorzaak van je problemen is valt natuurlijk niet te zeggen, maar dit is niet hoe het hoort.
Minimalist schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:48:
Bedankt allemaal voor de input! Ik zal de laadpaal installateurs dan nog eens aanspreken om dit aan te kaarten.
En om te vragen wanneer ze de aardlekschakelaar die ze in het schema hebben getekend komen installeren? Of mis ik iets?

Ze tekenen twee Schneider componenten en ik kan er toch echt maar één bespeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 26-11-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Heb je de rekening voor de laadpaalinstallatie al voldaan?

Ik zou nl. een kundige lokale electricien laten komen. Als de henkies van de laadpaal het een eerste keer zo aangesloten hebben zal het een tweede keer niet beter worden.

Aangezien de laadpaaltoko het een eerste keer vertikt heeft om de boel netjes op te komen lossen kun je m.i. best €150 van de rekening afhalen om een lokale electricien de boel op te laten lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
hjkv schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:16:
Aangezien de laadpaaltoko het een eerste keer vertikt heeft om de boel netjes op te komen lossen kun je m.i. best €150 van de rekening afhalen om een lokale electricien de boel op te laten lossen.
Als er inderdaad nog een 4-polige aardlekschakelaar mist ga je het met die €150 niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Xander schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:19:
[...]

Als er inderdaad nog een 4-polige aardlekschakelaar mist ga je het met die €150 niet redden.
Dat blok rechts in de foto van TS (waar de bedrading zo incapabel op aangesloten is) is een 40A 300mA aardlekschakelaar. De laadpaal daarop aansluiten is v.z.i.w. gewoon correct.

Maar dat zou ik dus door een fatsoenlijk electricien laten uitzoeken en het bonnetje doorsturen naar de laadpaalboer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
hjkv schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:22:
[...]

Dat blok rechts in de foto van TS (waar de bedrading zo incapabel op aangesloten is) is een 40A 300mA aardlekschakelaar. De laadpaal daarop aansluiten is v.z.i.w. gewoon correct.
Bij mijn weten vereist ook het AREI gewoon 30mA aardlekbeveiliging voor een laadpaal. Afhankelijk van de laadpaal moet dat zelfs type B zijn en moet ook het hoofddifferentieel door type B worden vervangen.

Mogelijk zit er 30mA aardlekbeveiliging in de laadpaal zelf o.i.d. maar dat verklaart niet waarom ze dan een 30mA Schneider aardlekschakelaar in het eenlijnschema tekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

hjkv schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:22:
[...]

Maar dat zou ik dus door een fatsoenlijk electricien laten uitzoeken en het bonnetje doorsturen naar de laadpaalboer :9
Neen, dat is niet correct. De tekening geeft aan dat men van daar naar een aardlek van 30mA gaat, maar die lijkt nergens te vinden te zijn, tenzij deze in het kastje rechts van de meter steekt, maar waar is dan de automaat die ook op het schema staat?

Als de laadpaal binnen staat, en niet buiten, kan het zijn dat 300mA voldoende is voor de aardlek, maar dan moet de 30mA van het schema verdwijnen als die er niet is. Het is ook maar de vraag of de laadpaal zelf in staat is om een DC lekstroom te detecteren en zichzelf uit te schakelen, maar zonder details over de paal kunnen we dat niet zeggen.

Sowieso krijgen beide installateurs van mij een onvoldoende. Maar dat betekend niet dat je zomaar een andere partij kunt laten komen om alles na te kijken. Als er fouten worden vastgesteld moet je diegene die de fouten maakt in staat stellen deze recht te zetten.

--edit--
zie hieronder/hierboven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Xander schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:25:
[...]

Bij mijn weten vereist ook het AREI gewoon 30mA aardlekbeveiliging voor een laadpaal. Afhankelijk van de laadpaal moet dat zelfs type B zijn en moet ook het hoofddifferentieel door type B worden vervangen.

Mogelijk zit er 30mA aardlekbeveiliging in de laadpaal zelf o.i.d. maar dat verklaart niet waarom ze dan een 30mA Schneider aardlekschakelaar in het eenlijnschema tekenen...
Verhip, je hebt gelijk, Op 1 November vorig jaar zijn er aanpassingen van kracht gegaan en die vereisen in de basis een bescherming tegen verliesstroom van maximaal 30mA, tenzij onder bepaalde voorwaarden bij een IT netsysteem, maar die gaan zo zeldzaam zijn dat je dat laatste evengoed kunt negeren en het altijd moet doen.

Weer wat bijgeleerd :+ En inderdaad, ik zou ook altijd voor een B-type gaan gewoon om zeker te zijn. De meerkost bij installatie is zo groot niet op het totaal van de investering die je aan het doen bent. Al zie ik niet direct in waarom je ook de hoofddiferentieel door een type B zou vervangen wanneer deze bijkomende het gevaar al afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
hjkv schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:16:
Heb je de rekening voor de laadpaalinstallatie al voldaan?

Ik zou nl. een kundige lokale electricien laten komen. Als de henkies van de laadpaal het een eerste keer zo aangesloten hebben zal het een tweede keer niet beter worden.

Ja, goed punt. Ik heb inderdaad nog niet betaald. Wou hun zo motiveren om eerst het probleem opgelost te krijgen.. Leek mij toch het minimum voor zo'n installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Blokker_1999 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:53:
[...]

Verhip, je hebt gelijk, Op 1 November vorig jaar zijn er aanpassingen van kracht gegaan en die vereisen in de basis een bescherming tegen verliesstroom van maximaal 30mA, tenzij onder bepaalde voorwaarden bij een IT netsysteem, maar die gaan zo zeldzaam zijn dat je dat laatste evengoed kunt negeren en het altijd moet doen.
:Y Ik snap spontaan steeds meer van het AREI want met iedere aanpassing lijkt het meer op NEN1010. :+
Weer wat bijgeleerd :+ En inderdaad, ik zou ook altijd voor een B-type gaan gewoon om zeker te zijn. De meerkost bij installatie is zo groot niet op het totaal van de investering die je aan het doen bent. Al zie ik niet direct in waarom je ook de hoofddiferentieel door een type B zou vervangen wanneer deze bijkomende het gevaar al afdekt.
Die bijkomende dekt het gevaar niet af. Het gevaar van DC-lekstromen en type A aardlekschakelaars is dat de spoel in de aardlekschakelaar verzadigd raakt waardoor de aardlekschakelaar niet (goed) meer werkt.
quote: AREI Afdeling 7.22.4
Elke toegekende stroombaan in wisselstroom wordt individueel door een differentieelstroombeschermingsin-
richting met een aanspreekstroom van ten hoogste 30mA beschermd.

Het verbindingspunt wordt dus beschermd:
1. hetzij door een differentieelstroombeschermingsinrichting die zo is gebouwd dat haar werking gegarandeerd blijft bij het ontstaan van een isolatiefout met een verstorende gelijkstroomcomponent;
2. hetzij door een differentieelstroombeschermingsinrichting samen en in coördinatie met een detectieapparaat voor residuele gelijkstroom die de laadinrichting uitschakelen bij het ontstaan van een isolatiefout met een verstorende gelijkstroomcomponent
Ook het hoofddifferentieel moet natuurlijk blijven werken als er een DC lekstroom zou optreden in de laadpaal.

Maar veel laadpalen hebben dus wel gewoon 6mA DC lekstroomdetectie waardoor ze achter type A mogen. Die zou ik niet achter type B plaatsen "gewoon om zeker te zijn". Je krijgt gegarandeerd commentaar op een type B aardlekschakelaar achter een type A aardlekschakelaar tijdens een keuring en echt goedkoop zijn ze ook niet. Voor een A-merk ben je zo €300 per stuk kwijt als het niet veel meer is.

edit:
Zie bijvoorbeeld: https://www.techlink.be/m...lektrische-voertuigen.pdf
Wat zij in dat artikel een "Diff-6mA-DC" noemen, is een beveiliging die daadwerkelijk uitschakelt bij een DC lekstroom >6mA. Dat is niet hetzelfde als een type B aardlekschakelaar, een type B aardlekschakelaar blijft namelijk gewoon functioneren bij een DC lekstroom >6mA en schakelt volgens mij pas af bij een DC lekstroom van 2xIΔN, dus 60mA voor een 30mA aardlekschakelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 26-11-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimalist
Blokker_1999 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:48:
[...]

Neen, dat is niet correct. De tekening geeft aan dat men van daar naar een aardlek van 30mA gaat, maar die lijkt nergens te vinden te zijn, tenzij deze in het kastje rechts van de meter steekt, maar waar is dan de automaat die ook op het schema staat?

Als de laadpaal binnen staat, en niet buiten, kan het zijn dat 300mA voldoende is voor de aardlek, maar dan moet de 30mA van het schema verdwijnen als die er niet is. Het is ook maar de vraag of de laadpaal zelf in staat is om een DC lekstroom te detecteren en zichzelf uit te schakelen, maar zonder details over de paal kunnen we dat niet zeggen.

Sowieso krijgen beide installateurs van mij een onvoldoende. Maar dat betekend niet dat je zomaar een andere partij kunt laten komen om alles na te kijken. Als er fouten worden vastgesteld moet je diegene die de fouten maakt in staat stellen deze recht te zetten.

--edit--
zie hieronder/hierboven :+
Ik heb het even nagekeken en de laadpaal is een Smappee "EV Wall 3-Phase 22 kW Type 2 cable 8m Right White"
Article no. : EVW-332-C8R-E-W
EAN : 5425036932111

Volgens de officiële doc is er wel een aardlekschakelaar inbegrepen, maar is me niet meteen duidelijk of dat ingebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:11

Nikeo

Jawelles

@Minimalist hoe is dit afgelopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:05

HermanGast

Exige GT3

Meestal loopt de spanning van PV op (tot boven de 230V +10% norm) als de weerstand in de bekabeling hoog is. Dat kan door te dunne bekabeling of door slechte contacten/aansluitingen.
Als het fenomeen begonnen is na de wijzigingen bij aansluiting EV dan zou ik de bedrading end-to-end nalopen.
Wat een groot aantal meetspoelen…. 9 stuks?
Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 31-12-2023 07:59 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Pagina: 1