Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 15:30
Goedemorgen,

Ik heb sinds augustus drie Mitsubishi industrial airco's laten installeren, mede gelet op de functionaliteit verwarmen en ontvochtigen. Ik heb boven op de slaapkamer een airco laten installeren met de gedachte om daar voornamelijk de ontvochtigen stand te gebruiken.

De ontvochtigen stand maakt volgens de airco man gebruik van de koel methode.
Echter loop ik nu toch tegen wat dingen aan. Als ik de airco op ontvochtigen zet, maar de buiten temperatuur is lager dan de binnentemperatuur doet de airco in principe niks. Hij draait even en gaat daarna in een soort standby modus.

Weet iemand hier wat meer van? Moet ik de airco anders instellen? Zou de ontvochtigen stand ongeacht temperatuur moeten werken?

Een zoekslag gericht op de Mitsubishi airco brengt mij niet veel duidelijk.

Alvast bedankt voor de input.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 15:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

Meestal werkt ontvochtigen door de huidige kamertemperatuur in te stellen als setpoint, en rond dat setpoint te koelen. In de winter zal dat dus inderdaad weinig doen.

Bij sommige airco's is ontvochtigen simpelweg koelen op de laagste stand. Ook dat zal in de winter hard gaan.

Mijn vraag: waarom wil je met je airco ontvochtigen in de winter? Met deze buitemtemperaturen is de vochtigheid niet hoog. Met een beetje ventileren zou je dus geen overtollig vocht moeten hebben. Eerder integendeel, ik heb hier al natte handdoeken op de kamer hangen 's nachts omdat de RH onder 50% duikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Bedankt voor de reactie.

Ja, de airco in de ontvochtigerstand kan dan niet langer dan 18 graden. Dit haalt in de winter dus niks uit.

Dat klopt, alleen het vochtpercentage in mijn huis zit toch vaak rond 60% soms 70%. Anderhalf jaar geleden een jaren 70 huis gekocht. De isolatie is zeer slecht. Alleen de ramen boven zijn allemaal hr++. Echter zijn alle ramen elke ochtend bij lage temperatuur altijd vochtig. Zelfs als wij die op ventilatiestand laten. Vandaar het idee om te kunnen ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:31
Werkt een dagje ventileren en tegelijkertijd verwarmen niet om de boel te ontvochtigen? Klinkt alsof er in de winter niet voldoende wordt geventileerd

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
Dan zou er in de binnenunit nog een verwarmer moeten zitten, die de gekoelde én de ontvochtigde lucht weer opwarmt, wat uiteraard heel veel stroom kost.
Ik dacht dat moderne airco's dat wel konden (uitsluitend ontvochtigen)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Ik heb drie Mitsubishi heavy industrial SRK35ZS-W hangen. Mij is de exacte werking qua ontvochtigen dus onbekend. Onbekend of hier een extra verwarmer in zit.

Ik heb meerdere ramen op ventilatiestand staan. Echter blijft het probleem bestaan. Ik verwarm alleen via de airco's, houtkachel, of infraroodkachels. De radiatoren zijn boven al weggehaald bij de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:34

dragonhaertt

@_'.'

Voor zover ik weet werkt de ontvochtigen stand precies zoals jij beschrijft.
Af en toe gaat hij even aan (koelen) om wat vocht uit de lucht te condenseren.
Daarna is hij langere tijd uit, omdat je niet je kamer werkelijk wil afkoelen.

Heb je al een vochtmeter opgehangen of trek je zomaar de conclusie dat het niet werkt?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Jazeker en daarop veranderd vrij weinig. Naar mijn mening ligt de temperatuur op slaapkamer/overloop te laag, waardoor de airco niet begint met ontvochtigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sigon schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:31:
Bedankt voor de reactie.

Ja, de airco in de ontvochtigerstand kan dan niet langer dan 18 graden. Dit haalt in de winter dus niks uit.

Dat klopt, alleen het vochtpercentage in mijn huis zit toch vaak rond 60% soms 70%. Anderhalf jaar geleden een jaren 70 huis gekocht. De isolatie is zeer slecht. Alleen de ramen boven zijn allemaal hr++. Echter zijn alle ramen elke ochtend bij lage temperatuur altijd vochtig. Zelfs als wij die op ventilatiestand laten. Vandaar het idee om te kunnen ontvochtigen.
Je produceert als mens 2 liter vocht per dag, en bv lang douchen / water koken voor aardappels/pasta/rijst is niet bevordelijk(er)

Begin eerst met meten (is weten), als je geen geforceerde ventilatie (mechanische ventilatie) hebt maar wel ventilatie buis is dat wellicht een goeie zet, (decentrale WTW units kan ook) in je badkamer, keuken en berging ? afzuiging kan al veel uitmaken

is je kruipruimte vochtig kan je denken aan bodem bedekking (parels/schelpen ..)

isoleren is handig maar dan word ventilatie alleen nog maar belangrijker ..

Terug naar meten, ik zou zelf adviseren van die multi-sensors die o.a luchtvochtigheid en temp meten per ruimte en dat centraal opslaan na een week kan je de resultaaten eens gaan bekijken in de grafieken. Aan de hand daarvan kan je beslissen / testen welke dingen bevooredelijk zijn (of niet) ..
het helpt als je bv opschrijft "30 min gedoucht' of andere vocht producerende activiteiten

edit:
als je wilt gaan verbouwen (je huis verbeteren) is meten denk ik het belangrijkst .. omdat te droog voor hout bv weer negatief resultaat heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 26-11-2023 12:57 ]

Tja vanalles

Pagina: 1