Zoneklep vloerverwarming los kunnen regelen via Tado

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielutr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-05 19:43
Hoi allemaal, onlangs is er in een aanbouw naast de woonkamer vloerverwarming aangelegd. Het is een kleine aanbouw van ongeveer 2.5m x 2.5m. In de rest van de woonkamer zijn radiatoren aanwezig. Op de buis naar de vloerverwarming heb ik een Honeywell VC8616 zoneklep laten plaatsen, nu nog ongeschakeld.

M'n plan was om Tado als volgt te plaatsen;
- tado knoppen op de radiator,
- thermostaat vervangen voor thermostaat bedraad en gekoppeld houden aan CV,
- en zoneklep aansturen met extensie kit.

Maar wat ik nu lees is dat Tado bij een combinatie van vloerverwarming en radiatoren anders dient te worden ingeregeld, namelijk:
- tado knoppen (nog steeds) op de radiator
- thermostaat bedraad koppelen aan zoneklep
- extensie kit koppelen aan de CV

Op zich kan ik de configuratie wel overnemen uit de documentatie. Waar mijn opzet echter in verschilt is dat de vloerverwarming alleen een kleine aanbouw verwarmt ipv de hele woonkamer. Ik wil voorkomen dat als ik de Tado thermostaat bedraad aansluit op de CV, deze enkel nog de aanbouw aanstuurt. Want dat zou betekenen dat de thermostaat een veredelde zoneklep toggle is geworden, en ik voortaan de temperatuur van de woonkamer dien te regelen via een app. Is het mogelijk om Tado zo te configureren dat de thermostaat alsnog gebruikt kan worden om de woonkamer radiatoren aan te sturen (en de zoneklep eventueel met de app)?

Op het Tado forum zijn de meningen ook erg verdeeld over het aansturen van een zoneklep.Ik neig er een beetje naar om de vloerverwarming dan maar helemaal los te koppelen van tado door een honeywell zoneklep relay en bijbehorende thermostaat aan te schaffen. Die thermostaat gebruik ik dan alleen om de zoneklep open en dicht te zetten, via tado stuur ik dan de cv aan. Of is dat een heel gek idee?

Weten jullie hoe deze opzet het beste met Tado geconfigureerd kan worden, en wat ervoor nodig is?

Ik hoop dat ik m'n dilemma een beetje goed heb kunnen omschrijven :)

Groeten Michiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:42
Simpel weg een Tado radiator knop op de vloerverwarming zetten werkt prima. Deze gebruik je niet om de temperatuur te meten maar dat doe je door de centrale thermostaat daarvoor in te stellen. Als dat een optie is in jou geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:29

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Big-Foot schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:06:
Simpel weg een Tado radiator knop op de vloerverwarming zetten werkt prima. Deze gebruik je niet om de temperatuur te meten maar dat doe je door de centrale thermostaat daarvoor in te stellen. Als dat een optie is in jou geval.
Inderdaad. @michielutr Vergeet daarbij niet dat er nog steeds een analoge thermostaatkop tussen de vloerverwarming verdeler en de tado kop.