Vloerverwarming met/zonder debietmeters

Pagina: 1
Acties:

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-10-2025
Er is vloerverwarming ingefreesd. De lussen zijn niet allemaal even lang en de verdeler is zonder debietmeters. Kan ik het met deze verdeler straks goed inregelen, of moet ik ze vragen de verdeler te vervangen? De kamers zijn niet allemaal even groot en eentje wil ik misschien nauwelijks verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykNzMuh0Vn-DbZlq_AUlYa9nugo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2iOnuK9EiNkwbEodF2WFDyY.jpg?f=fotoalbum_large

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51
Als de lussen niet even lang zijn en je wil niet elke kamer even warm stoken heeft een debietregeling niet zoveel zin. Je kunt beter de temperatuur van de retour meten, en net zolang regelen totdat die bij elke groep even hoog is: dan heeft elke groep evenveel warmte afgifte gehad.

• dkdkdk
Temperatuur wordt op aanvoer en retour gemeten, maar niet per groep. Hoe doe je dat per groep?

• dkdkdk
De installatie was volgens de installateur getest op 3 bar. Toen ik een uurtje later kwam kijken stond ie op 0 bar. Heel veel lucht in de leidingen.
Zeggen ze: 'De druk valt snel weg doordat hij niet aangesloten is aan de ketel en in kraanwater zit 30% lucht. Maar als je nu een leiding aanprikt, dan springt het water tegen het plafond'.

Verwijderd

dkdkdk schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:15:
Temperatuur wordt op aanvoer en retour gemeten, maar niet per groep. Hoe doe je dat per groep?
Goedkope IR thermometer gebruiken en per slang meten.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
dkdkdk schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:04:
De installatie was volgens de installateur getest op 3 bar. Toen ik een uurtje later kwam kijken stond ie op 0 bar. Heel veel lucht in de leidingen.
Zeggen ze: 'De druk valt snel weg doordat hij niet aangesloten is aan de ketel en in kraanwater zit 30% lucht. Maar als je nu een leiding aanprikt, dan springt het water tegen het plafond'.
Raar verhaal, 0 bar is geen druk, dan springt er niks tegen het plafond. Daarnaast zou de luchttemperatuur erg veel moeten dalen om de druk in het systeem van 3 naar 0 bar te brengen. De lucht in kraanwater wordt ingebracht door een mousseur, die gebruik je normaal gesproken niet op de kraan die je gebruikt bij het vullen van je verwarmingsysteem. Ben absoluut geen expert, maar mijn vloerverwarming is laatst gevuld tot ca. 2 bar en bleef wekenlang rond die druk staan.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:56
Op de foto zie je op de 2 en 3 kraan van links al lekkage.

• dkdkdk
@andre208 Er zitten inderdaad druppels, maar die zijn gekomen bij het ontluchten (de ontluchter zit er precies boven en daar kwam ook wel wat water uit).

• dkdkdk
@decipherer Inderdaad. Dankjewel.

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:17
Zo te zien nieuwe installatie?
Zoja, dan de eerste weken alles open zetten ivm lucht.
Je circuit op druk houden en na paar weken zou je een stabiel systeem moeten hebben dat geen extra water meer vraagt.
Dan ben je zeker dat alle lucht uit je circuit is.

Vloerverwarming is een traag systeen regeling is per 24 uur. Geduld ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij warmtepomp of kleine oppervlakte zou ik geen pomp nemen en een kunstof verdeler kiezen die ook kan koelen.

Bij een cv ketel maakt het allemaal minder uit.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1