Inleiding:
Ik heb een huis met een aanbouw. De aanbouw heeft een plat bitumen dak en heeft opstaande randen van 35 cm hoog. Dit heb ik in het zwart getekend. Aan de rechterkant loopt het dak door naar de buren en daar heeft het geen opstaande rand. Het donkergrijze gedeelte is grind, en kan/mag eventueel ook worden gebruikt. Het rode zijn de muren van de eerste verdieping.
Daarboven heb ik een standaard zadeldak met 42 graden hellingshoek met dakkapellen en schoorstenen aan beide zijden. Helaas heb ik daardoor op het schuine dank weinig ruimte voor zonnepanelen en ook veel schaduw.
Ik ben op zoek naar de beste opstelling voor zonnepanelen op het platte dak./f/image/ZDzBA8xc2Aqt5JwlLPeNouT8.png?f=fotoalbum_large)
Er is verder geen schaduw van bomen of schoorstenen op het platte dak.
Mijn jaarverbruik is ongeveer 2000kWh.
Daarom mijn vraag wat de beste of optimale opstelling is voor zonnepanelen op het platte dak.
Om het goedkoop te houden gaat mijn voorkeur uit naar een string-omvormer en niet naar micro-omvormers.
Het budget is tussen de 2 en 5k.
De terugverdientijd is wat minder van belang, maar het moeten er niet meer dan 15 jaar worden.
(Ja, ik heb natuurlijk hulp bij het neerleggen daarvan, maar ik doe wel het meeste zelf.)
Het probleem zit in het punt dat ze maximaal 3 of 4 zonnepanelen op het platte dak willen plaatsen. Ik vind dat gewoon te weinig. Het liefst heb ik er minimaal 8 op liggen en hopelijk iets meer.
Verder had ik zelf wat geprobeerd in de SolarEdge Designer.
/f/image/GVU8oq2XzzC7DxS39ryL7Efr.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij maak ik gebruik van TSM-410DE09R.05 Vertex S panelen, en heb ik de hellingshoek op 13 graden gezet wat ik hier vandaan heb gehaald: https://solarclarity.com/...nddeflector-links-1007224
Als omvormer heb ik de SE3000 gebruikt en S440 voor de optimizers en bij de simulatie krijg ik een prestatieverhouding van 70% en levert het jaarlijks 2,98 MWh op.
Het losse zonnepaneel zou nog iets naar boven opgeschoven kunnen worden, maar ik heb gewoon heel veel last van schaduw.
2. Zijn er verbeterpunten voor de 9 zonnepanelen die ik nu in SolarEdge heb ingetekend?
3. Kunnen er 10 of meer zonnepanelen op?
Ik heb een huis met een aanbouw. De aanbouw heeft een plat bitumen dak en heeft opstaande randen van 35 cm hoog. Dit heb ik in het zwart getekend. Aan de rechterkant loopt het dak door naar de buren en daar heeft het geen opstaande rand. Het donkergrijze gedeelte is grind, en kan/mag eventueel ook worden gebruikt. Het rode zijn de muren van de eerste verdieping.
Daarboven heb ik een standaard zadeldak met 42 graden hellingshoek met dakkapellen en schoorstenen aan beide zijden. Helaas heb ik daardoor op het schuine dank weinig ruimte voor zonnepanelen en ook veel schaduw.
Ik ben op zoek naar de beste opstelling voor zonnepanelen op het platte dak.
Beschikbare (dak)ruimte
/f/image/ZDzBA8xc2Aqt5JwlLPeNouT8.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
's Morgens is er schaduw van de opstaande randen (35 cm hoog) op het platte dak, wat vooral nu in de winter duidelijk zichtbaar is. 's Middags zodra de zon naar het zuidwesten draait is er schaduw van de muren van de eerste verdieping.Er is verder geen schaduw van bomen of schoorstenen op het platte dak.
Jaarverbruik
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb een 1 fase-aansluiting van 40A.Mijn jaarverbruik is ongeveer 2000kWh.
Budget en doel
De zonnepanelen zijn op dit moment vrij goedkoop, en het doel is om zoveel mogelijk zonnepanelen neer te leggen voor zo min mogelijk geld.Daarom mijn vraag wat de beste of optimale opstelling is voor zonnepanelen op het platte dak.
Om het goedkoop te houden gaat mijn voorkeur uit naar een string-omvormer en niet naar micro-omvormers.
Het budget is tussen de 2 en 5k.
De terugverdientijd is wat minder van belang, maar het moeten er niet meer dan 15 jaar worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga dat zelf doen. Dan weet ik ook dat het goed gebeurt.(Ja, ik heb natuurlijk hulp bij het neerleggen daarvan, maar ik doe wel het meeste zelf.)
Bijhouden van data
Zou misschien leuk zijn in het begin als ze er net op leggen, maar niet noodzakelijk.Reeds verkregen offertes
Ik heb geen officiële offertes ontvangen, maar wel prijsindicaties die inmiddels zijn verouderd.Het probleem zit in het punt dat ze maximaal 3 of 4 zonnepanelen op het platte dak willen plaatsen. Ik vind dat gewoon te weinig. Het liefst heb ik er minimaal 8 op liggen en hopelijk iets meer.
Regio
Noord-Holland.Verder had ik zelf wat geprobeerd in de SolarEdge Designer.
/f/image/GVU8oq2XzzC7DxS39ryL7Efr.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij maak ik gebruik van TSM-410DE09R.05 Vertex S panelen, en heb ik de hellingshoek op 13 graden gezet wat ik hier vandaan heb gehaald: https://solarclarity.com/...nddeflector-links-1007224
Als omvormer heb ik de SE3000 gebruikt en S440 voor de optimizers en bij de simulatie krijg ik een prestatieverhouding van 70% en levert het jaarlijks 2,98 MWh op.
Het losse zonnepaneel zou nog iets naar boven opgeschoven kunnen worden, maar ik heb gewoon heel veel last van schaduw.
3 vragen:
1. Zou het een mogelijkheid zijn om de zonnepanelen verhoogd neer te leggen waardoor ik minder schaduw krijg?2. Zijn er verbeterpunten voor de 9 zonnepanelen die ik nu in SolarEdge heb ingetekend?
3. Kunnen er 10 of meer zonnepanelen op?
Speel ook Balls Connect en Repeat