Inductiespanning wegnemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasbeer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03-2024
Goedenavond,

Heb bij mijn nieuwe huis dimmers van ecodim geïnstalleerd volgens het onderstaande schema. Op zich werken de lampen wel, probleem is alleen dat de 2, 'domme' pulsdrukker de lamp niet altijd uitschakelt. Hij regeert alleen op het inschakelen van de stroom via de pulsdrukker, bij het onderbreken reageert de ecodim niet. Na wat doormeten blijkt er een inductiespanning op de schakeldraad te staan, mogelijk door de lengte van de leiding, zo'n 10 meter gaan de fase en schakel samen door een leiding. Als ik de schakeldraad aan beide zijde loskoppel blijft er een (lage) spanning op staan. Ik denk dat de ecodim daarom de stroomonderbreking niet registreert en niet reageerd.

Nou ben ik uiteraard op onderzoek uit gegaan en zag ik wel de zogenaamde led compensatoren, maar die sluit je over de lamp heen aan, en daar zit het probleem niet.

Is er een mogelijkheid om deze inductiespanning met een dergelijke compensator/condensator of ander component weg te nemen? Een soort drempelwaarde creëren voor de "P" schakeldraad zeg maar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekn8ETFk9VMQXHuWXRexjmGiioA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHKg9dumLH6Oil4Oma5mNYv7.jpg?f=fotoalbum_large
Link naar de dimmer;
https://www.123led.nl/Eco...jKQE5HmiUnTxoCxZwQAvD_BwE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasbeer
Ter verduidelijking, de ecodim zelf werkt gewoon naar behoren, schakelt als je hem via deze bedient lamp aan en uit en dimt de lamp. Alleen de andere schakelaar werkt alleen bij het sluiten van de stroomkring. Hiermee kan je de lamp aan én uitschakelen. 2 klikken is aan, vervolgens 2 klikken is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 19:59
Een hele simpele gedachte is een weerstand plaatsen tussen de schakeldraad en de nul, maar geen ervaring met de praktische uitvoering hiervan in het 240V gebied.

Volgens mij is dat ook precies wat die led compensatoren doen. Die zou je dan dus tussen de schakeldraad en de nul moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasbeer
pickboy schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:56:
Een hele simpele gedachte is een weerstand plaatsen tussen de schakeldraad en de nul, maar geen ervaring met de praktische uitvoering hiervan in het 240V gebied.

Volgens mij is dat ook precies wat die led compensatoren doen. Die zou je dan dus tussen de schakeldraad en de nul moeten plaatsen.
Thanks, zat ook aan een weerstand te denken. Probleem is dat er geen nuldraad in de 2 dozen zit, de nul in de centraaldoos zit daar met een schakeldraad waar het probleem niet zit. Dacht dus een weerstand in serie op de schakeldraad oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor component daarvoor geschikt is hangt denk ik sterk af van de interne opbouw van de dimmer.
Maar ik weer even geen component wat een open verbinding nog meer 'open' maakt.

Je zou een hele hoge waarde weerstand (Denk ~1 megaohm) tussen de P en de uitgang van de dimmer (dat golfje met pijl) kunnen proberen.
Dat zijn de 2 punten met het hoogste spanningsverschil bij de dimmer.

Waarom 1MOhm? omdat er 'misschien' 230v over komt , en je wil niet een rokende weerstand (of dimmer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 19:59
Wasbeer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:06:
[...]

Thanks, zat ook aan een weerstand te denken. Probleem is dat er geen nuldraad in de 2 dozen zit, de nul in de centraaldoos zit daar met een schakeldraad waar het probleem niet zit. Dacht dus een weerstand in serie op de schakeldraad oid.
Geen mogelijkheid om daar een nuldraad ergens naartoe te trekken?

Je zou hem ook bij de dimmer kunnen plaatsen tussen de betreffende schakeldraad en de uitgang van de dimmer, al heb je dan wel kans dat je verlichting just wat gaat gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een VDR is denk ik je antwoord, veel gebruikt in filters.

Maar hoe kom je op het idee van een inductiespanning?

Dimmers werken met fase aansnijding en dat geeft sowieso een hoop rommel op het net, of het inductiespanningen zijn betwijfel ik.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 20:24
Wasbeer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:06:
[...]

Lopen de schakeldraden tussen beide schakelaars niet ook door de centraaldoos? Juiste draad onderbreken, lasklem ertussen, led compensator naar nul plaatsen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasbeer
memphis schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:18:
Een VDR is denk ik je antwoord, veel gebruikt in filters.

Maar hoe kom je op het idee van een inductiespanning?

Dimmers werken met fase aansnijding en dat geeft sowieso een hoop rommel op het net, of het inductiespanningen zijn betwijfel ik.
Omdat als ik de schakeldraad loskoppel aan beide kanten ik nog steeds een spanning meet. Dan is het m.i. of inductie of een kabelbreuk in beide draden, maar dat heb in uitgesloten.

Thanks, ik kijk even naar de VDR.
Volstaat zoiets? https://www.allekabels.nl...074418/vdr-weerstand.html

[ Voor 6% gewijzigd door Wasbeer op 26-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasbeer
Xander schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:35:
[...]

Lopen de schakeldraden tussen beide schakelaars niet ook door de centraaldoos? Juiste draad onderbreken, lasklem ertussen, led compensator naar nul plaatsen?
2 van de 3 wel bedenk ik me nu, goeie, ga ik ook even voor kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
Wellicht los je dit probleem toch op als je een dimstabilisator/condensator bij de lamp monteert.
Probeer dat eerst eens. Dat is het makkelijkst denk ik.

Immers, waar moet de dimmer het lek stroompje van de knop brengen als de lamp uit moet zijn?
dat lekstroompje zal er altijd zijn door capacitieve koppeling van kabels en de schakelaar

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 26-11-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wasbeer schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:15:
[...]

Omdat als ik de schakeldraad loskoppel aan beide kanten ik nog steeds een spanning meet. Dan is het m.i. of inductie of een kabelbreuk in beide draden, maar dat heb in uitgesloten.

Thanks, ik kijk even naar de VDR.
Volstaat zoiets? https://www.allekabels.nl...074418/vdr-weerstand.html
Dat heet een lekspanning maar kan ook een inductieve of capacitieve overdracht zijn (lange draden naast elkaar dat als een trafo werkt) en dan gaat een VDR ook niet helpen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasbeer
memphis schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:23:
[...]

Dat heet een lekspanning maar kan ook een inductieve of capacitieve overdracht zijn (lange draden naast elkaar dat als een trafo werkt) en dan gaat een VDR ook niet helpen.
Is daar niks aan te doen? Morgen komen in ieder geval compensatoren binnen als test.
Pagina: 1