Welk geheugensetje aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Ik heb een build met een AMD R5700X, een RX 6700 XT, 32 GB geheugen en een 3440x1440 + 2560x1440 monitor.

Dat draait prima. Is dual build, dus ik werk met Linux maar schakel soms over naar Windows om te gamen. Voornamelijk racegames (Assetto Corsa, ACC, rFactor 2).
In Linux werk ik met enige regelmaat met VM's maar dan begin ik soms geheugen kort te komen. Dus ik zit te kijken naar een upgrade van 32 naar 64 GB.

Maar zie niet het verschil van onderstaande geheugensetjes. De specs zijn zo te zien gelijk. Wel zijn ze schijnbaar ietsiepietsie langzamer maar daar ga ik denk ik niks van merken, toch?

Dus de vraag is eigenlijk welk setje is de beste keuze en maakt het nog verschil? Want de prijzen verschillen bijvoorbeeld wel.

Heb ze in een vergelijkingsoverzicht gezet, samen met mijn huidige geheugen. Hopelijk leest iemand dit die veel ervaring/kennis heeft van geheugen want dat deel blijft voor mij, ook na al die jaren, toch een beetje abracadabra.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrMarcie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:07:

Dus de vraag is eigenlijk welk setje is de beste keuze en maakt het nog verschil? Want de prijzen verschillen bijvoorbeeld wel.
Pak iets dat op de QVL van je moederbord staat, dan weet je zeker dat je iets hebt wat werkt. Op de site van de fabrikant kun je die vrij makkelijk terugvinden. Kijk in dat lijstje welk kitje getest is.

Echt veel verschil zit er verder niet in. Het een zal niet per se heel veel sneller zijn dan de andere die op dezelfde snelheid is geklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:14:
[...]

Pak iets dat op de QVL van je moederbord staat, dan weet je zeker dat je iets hebt wat werkt. Op de site van de fabrikant kun je die vrij makkelijk terugvinden. Kijk in dat lijstje welk kitje getest is.

Echt veel verschil zit er verder niet in. Het een zal niet per se heel veel sneller zijn dan de andere die op dezelfde snelheid is geklokt.
Oh ja, ff niet aan gedacht mijn MB te checken op de site. Gedaan nu.

Dan moet het die goedkoopste Corsair worden, dat is de enige die er exact opstaat. Zelfs mijn huidige 32GB geheugen staat er NIET op met VKC aan het einde maar met GTZR, GTZN, GTRS en GTRG. ;) Maar doet het wel goed.

Ga ik die goedkope maar bestellen. Zat nog ff on BF te wachten maar alles op mijn lijstje is niet afgeprijsd.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMarcie op 25-11-2023 21:17 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

De ene module zal wellicht beter te overclocken zijn dan de andere. Je hebt ook nog single en dual rank, maar volgens mij is 32gb bijna altijd dual rank.

Weet ook nog een 64gb setje voor 105euro, wel met langzamere timings op 1.2v, waarvan iemand op Reddit 'm van 3200 naar 3700 geocced heeft en zo iets onder de 10ns komt. Maja, als je 30 euro meer uitgeeft dan zit je dichter tegen die specs zonder moeite

[ Voor 91% gewijzigd door AOC op 25-11-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
MrMarcie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:17:
[...]

Oh ja, ff niet aan gedacht mijn MB te checken op de site. Gedaan nu.

Dan moet het die goedkoopste Corsair worden, dat is de enige die er exact opstaat. Zelfs mijn huidige 32GB geheugen staat er NIET op met VKC aan het einde maar met GTZR, GTZN, GTRS en GTRG. ;) Maar doet het wel goed.

Ga ik die goedkope maar bestellen. Zat nog ff on BF te wachten maar alles op mijn lijstje is niet afgeprijsd.
Juist Corsair heeft bij een aantal reeksen de meest onbetrouwbare modules (in dat je niet weet wat je krijgt en of het werkt, ondanks dat je hebt uitgezocht ).

Ze stoppen meerdere soorten geheugenchips op hun producten en je weet dus niet wat je krijgt.

Dan moet je een specifiek versienummer hebben om goed het te laten draaien. En al die verschillende versienummers worden onder 1 verkoopnummer verkocht.

Dus pas als de set voor je neus ligt weet je of het de juiste is.