vervanging bestaande acces points door "iets nieuws"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
hallo allen,

hier in huis heb ik al jaren een drietal wifi access points staan,
3 verschillende merken en redelijk oud spul ook.
Ik wil dit graag gaan vervangen door nieuw materiaal, het liefst 1 merk om het overzichtelijk te houden.

Het liefst wil ik iets dat lijkt op een Deco X50, omdat het in een woonkamer komt te staan.
Daarbij moet het VLANs ondersteunen.
Dat laatste blijkt nogal een uitdaging te zijn in mijn zoektocht...

Wie heeft er suggesties, ideeen etc?
Ik ben al weken/maanden aan het zoeken naar iets betaalbaars (budget = €80-90 per AP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met vlans kom je al snel op unifi/omada uit

Persoonlijk vind ik, vooral unifi, rommel qua stabiliteit maar anderen schijnen er laaiend enthiousast over te zijn.

Als je vlans wilt zijn er niet veel andere betaalbare opties

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Tplink omada hier in huis. Werkt goed, stabiel. En met vlan ondersteuning idd. Destijds rond de €80 per stuk (eap225; als dat past bij je bandbreedte).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik had de UniFi U6+ (schotel model) op het oog,
totdat ik kreeg te horen dat je dit model niet aan de muur moet hangen of plat neerlegt.
Het is een plafond model, en daar is de wifi dekking ook op ingesteld.

MikroTik vind ik ook interessant maar ik kan geen wijs uit hun OS (en logica van denken).

De EAP615 Wall (inbouw) model.....ik heb geen lege wall outlet in huis, dus dan moet ik dit type model "kaal" op de tv meubel neerzetten. Tja..gaat hem ook niet worden al is ie wel qua wifi dekking/straling geschikt.

[ Voor 5% gewijzigd door EverLast2002 op 25-11-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een Omada EAP610 aan de muur hangen halverwege het trappenhuis. En die geeft prima bereik op twee verdiepingen. Horizontaal zou het misschien nog beter zijn. Maar dan heb ik er misschien een per verdieping nodig.
Dus verticaal kan best werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb hier 3 Unifi AP's (2 AC Lite's en een oudere Pro). Zo stabiel als het maar kan, op dit moment een uptime van 103 dagen, net als de rest van het netwerk. 1 hangt tegen een muur, 1 hangt aan het plafond en de Pro ligt in mijn 19" rack achter het deurtje. Alle drie hebben ze prima bereik en doen ze wat ze moeten doen: roamen daar waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Misschien leuk om dit eens te kijken, hij legt e.e.a. uit met een handig programma hoe access points gevoelig zijn voor plaatsing.

Ook de "trapgat" montage met een schotel model blijkt niet de allerbeste manier van ophangen.
(maar hij zegt er ook bij dat sommige regels best doorbroken mogen worden).

video : YouTube: Why You Shouldn't Hang APs on the Wall Like a Clock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik had dezelfde zoektocht en heb 3x netgear wax 206 gekocht.

https://www.netgear.com/business/wifi/access-points/wax206/

Op de japanse amazon zijn ze super goedkoop. Heb voor 3 stuks inclusief verzenden rond de 130 euro betaald.

Deze vervolgens voorzien van de nieuwste Openwrt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ubiquiti heeft in het verleden wel ooit stabiliteit issues gehad. Das inmiddels al jaren opgelost gelukkig. Draait hier al jaren rock stable :)

En idd, een schotel AP is gevoelig voor de wijze van ophangen, die dingen hebben een specifieke afstraling. Echter: dat merk je alleen als je de grenzen van dat ding op gaat zoeken. Dan praat je over een X-honderdtal aan clients per AP en in een open ruimte.
Heb je op iedere verdieping een AP hangen en seamless roaming (en dat werkt prima bij Ubiquiti) heb je nergens last van :)
Fwiw: ik heb alle AP's hier rechtop aan de muur hangen. Zelfs buiten haal ik op 50meter afstand nog een redelijke snelheid en verbinding.
Dus tenzij je zo slim bent om je AP in een kooi van Faraday te hangen, zou ik me over de plaatsing niet al te druk maken :)

[ Voor 69% gewijzigd door The Eagle op 25-11-2023 20:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1