Ervaring met geluidswerende dak- / Velux ramen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik woon in een oud huis op een plek waar aan de voorkant veel lawaai is (aan de gevel soms maximumniveaus boven 80dBa). Ik wil maatregelen nemen om de geluidsoverlast binnen terug te dringen. Kozijnen/glas zijn daarbij het belangrijkste, waaronder op de bovenverdieping twee Velux dakramen.

Ik heb me al veel ingelezen en heb qua glas en geluid het volgende begrepen:
- Geluid hou je tegen met massa van het glasblad / spouwbreedte, en eventueel folies.
- Dubbel glas met bladen van verschillende dikte is beter dan met dezelfde dikte.
- Triple glas is niet per se beter dan dubbel glas (zie punten 1 en 2).

Ik kom hier voor de 'gewone' ramen wel uit, samen met een glaszetter/kozijnenmaker. Maar ik twijfel over de Velux ramen. Hier lijkt niet echt een goede oplossing te zijn. De standaard Velux HR++ ramen hebben een niet geweldige isolatiewaarde (Rw) van 35dB. Er is wel een Velux uitvoering die speciaal geluidswerend is. Die heeft een duidelijke betere, maar nog steeds niet fantastische Rw van 42dB. Dat is triple glas. Alle andere Velux uitvoeringen hebben een Rw van 35dB of 37dB (zie bijv. hier). Via bestektekeningen ben ik erachter gekomen dat de geluidswerende variant 8-10-3-10-66.2 is uitgevoerd, dus één geluidswerend folie in de gelaagde binnenruit. Wel zijn de bladen van verschillende diktes.

Ik twijfel nu of de geluidswerende variant het waard is. De winst in isolatiewaarde is beperkt (van de 7dB blijft na correctie voor het type geluid 5dB over), terwijl de geluidswerende variant wel bijna 2x zo duur is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom Velux ervoor heeft gekozen om de geluidswerende variant uitsluitend in triple glas uit te voeren met één folie, als dubbel glas met twee folies en/of een bredere spouw waarschijnlijk beter had gewerkt (dan is een Rw van 50dB haalbaar, met een minder dik pakket).
Hoewel niet doorslaggevend vind ik triple glas zelf esthetisch ook minder mooi, en voor warmte-isolatie heeft het in mijn huis heel weinig zin om de Ug-waarde zo laag mogelijk te krijgen want ook met aanvullende maatregelen blijven dak en gevel matig geïsoleerd.

Heeft iemand voor een soortgelijke keuze gestaan, en ervaringen met de geluidswerende eigenschappen? Of is er een alternatief dat beter is?

[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 25-11-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:53

reaL_G

G

zijn er geen andere opties?
rolluik op het velux venster?

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Daar had ik nog niet over nagedacht, is op zich een interessant idee. Ik weet niet voor hoeveel geluidswering die zorgen. Ze zijn wel behoorlijk aan de prijs: 2x €500 voor de maat die ik nodig heb, als ik het zo snel even bekijk. Dat is nog niet de meerprijs van geluidswerend t.o.v. normaal, maar je bent al wel een flink eind dan.

Het nadeel is dat je in de zomer overdag graag én daglicht én geluidsisolatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zelf dubbel glas uitzoeken,bestellen en erin zetten? zal je uitkomen op een wat smallere spouw dus de warmte isolatie zal wat terug lopen. wellicht is triple dan zo gek nog niet :+

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 25-11-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
5dB geluid is best een winst denk ik. Ik heb sinds een velux raam met triple glas (beglazing 66) en 37dB geluidswering en dat is heel prettig. Geen condens en schimmel op het rolgordijn, en het is echt veel stiller in vergelijking met wat er hiervoor in zat. Ik woon in een straat met kroegen en vanwege de schreeuwende dronkelui slaap ik nog wel met oordopjes in, maar doordeweeks hoeft dat niet meer. Ik word ook niet meer wakker van de vliegtuigen en vrachtwagens. Als ik het had kunnen betalen had ik de beglazing 62 genomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Thanks @Frieda, fijn om ervaringen te horen van iemand die het zelf heeft! Hier is het ook echt een kwestie van ongestoorde nachtrust of continue wakker worden. @twain4me daar heb ik ook naar gekeken, maar blijkt helaas niet echt een optie te zijn omdat de scharnieren niet berekend zijn op het extra gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:01
Hoe oud zijn je bestaande ramen? De techniek heeft ondertussen niet stilgestaan.

Ik had op zolder twee GGL606 ramen van 1999. Grenenhout met dubbel glas. Je kon het straatgeluid gemakkelijk door het glas heen horen, met nieuwjaar was het alsof je naast het vuurwerk stond. Had daarnaast twijfels wat er zou gebeuren als het een keer écht zou gaan hagelen.
Heb een 2,5 jaar geleden de ramen laten vervangen door twee nieuwe ramen met 69 glas. Dat is warmtewerend (het kan aardig warm worden op zolder) maar het scheelt daarnaast echt zò enorm veel in geluid. Mij was het elke euro waard. En vervangen ging één op één, dus geen aanpassingen nodig in het dak.
Pagina: 1