Ervaringen dakpancoating

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:20
Hallo,

Ik ben bezig met een plan om mijn nieuwe klushuis aan te gaan pakken, waarvan het eerste project het dak renoveren/isoleren gaat zijn. Er liggen op dit moment betonpannen op, leeftijd waarschijnlijk ongeveer 30 jaar. Ze zijn niet poreus, maar flink vervuild, en de toplaag lijkt een beetje los te komen aangezien ik rood gruis in de dakgoot terug vind.

De verbouwing gaat op een beperkt budget, dus alles wat kan hergebruikt worden wil ik ook hergebruiken. De vraag is nu wat te doen met de dakpannen. Vervangen is een optie maar ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn met dakpancoating. Ik lees her en der dat die coating ongeveer 10 jaar mee gaat dus dat voelt ergens ook wel als een korte termijn oplossing.

Wat zouden jullie de beste keuze vinden? Bedankt voor de tips alvast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb-cgT2djkae5XrcBZiX7rwVwuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAMKMwIR7OAA6hGTbrtexYav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ga je van buiten isoleren? Of van binnen?

Als je budget beperkt is, het dak nu waterdicht is en je van binnenuit kunt isoleren zou ik deze klus nog even uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik ga van binnenuit isoleren. Ik vind het ook wel qua uitstraling van het huis wat waard om wat aan het dak te doen. Al is het maar het schoonmaken van de dakpannen, volgens mij moet dat wel zelf te doen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:41
Niks doen en over 10 jaar alles er af kan ook, zeker als je geld wilt besparen. 30 jaar is niks, die van ons zijn 50 jaar.
6 jaar geleden een keer gecoat, en dat werkt best prima. Om de levensduur nog eens met zo'n 10 jaar te verlengen.

Nu na 50 jaar zijn ze wel op en laat ik ze vervangen binnen 2 jaar

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik verbaas me er over dat er nog zoveel jaren 60/70 huizen nog steeds de eerste sneldekpannen op het dak hebben liggen.
Het ziet er inderdaad niet uit maar blijkbaar gaan ze niet kapot.

Helaas geen ervaring met dakpancoating maar het zou met niet verbazen als je de pannen intensief gaat reinigen dat daarmee de levensduur snel terug loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:28
Ik zie hier in de buurt (55 jaar inmiddels) dat men langzaam maar zeker overgaat tot vervangen, en ook dat ziet er niet uit omdat de buren er nog geen zin in of geld voor hebben, of de een doet weer sneldek mat en de ander geglazuurd.. Huurhuizen uit die periode worden wel onderhouden maar het dak staat nog niet op het lijstje van dingen die nodig zijn, ik denk dat ik dat voor mijn situatie maar even aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09
KoenVW76 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:54:
Wat zouden jullie de beste keuze vinden? Bedankt voor de tips alvast.[Afbeelding]
Nieuwe pannen leggen tegen de tijd dat je er aan toe bent. Zo’n coating is een lapmiddel en voegt niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

Betonpannen en rode schilfers? Dat is een combinatie die ik mij niet kan voorstellen.

Mijn rode schilfers van geglazuurde pannen zijn ondertussen meer rode brokken en na 47 jaar er op te liggen ga ik ze volgend jaar vervangen.

Als ik de foto van uw dak zie liet ik ze nog 10 jaar liggen denk ik.

Geen kosten insteken en idd vervangen wanneer je er aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Waarom zou dat niet moeten kunnen @Ligone ? Ik heb echt een soort van rode zand achtige substantie gevonden in de dakgoten, wat niks anders kan zijn dan gruis van de dakpannen af lijkt mij.

Veel enthousiasme over de dakpancoating lijkt er niet zijn, en meer om de pannen over een jaar of 10 te vervangen. Bedankt daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vol leggen met zonnepanelen, beste coating die je kan krijgen :+

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 27-11-2023 13:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

KoenVW76 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:55:
Waarom zou dat niet moeten kunnen @Ligone ? Ik heb echt een soort van rode zand achtige substantie gevonden in de dakgoten, wat niks anders kan zijn dan gruis van de dakpannen af lijkt mij.
Ik ging er van uit dat betonpannen altijd zwart of grijs waren... Blijkbaar bestaan er ook groene en rode en... Die heb ik na al mijn verbouwingen nog nie tegengekomen! My bad! 🥴😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35

Part

Helemaal niets.....

Een coating zou ik niet doen.
Ik heb bij mij de (40 jaar oude) betonpannen zelf vervangen.
De prijs was een paar jaar geleden 80 cent per pan. Nu zal dat 50% meer kosten maar nog steeds goedkoper dan impregneren.
Het is alleen wel veel werk en je zal een ladderlift moeten huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ligone schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:04:
Betonpannen en rode schilfers? Dat is een combinatie die ik mij niet kan voorstellen.

Mijn rode schilfers van geglazuurde pannen zijn ondertussen meer rode brokken en na 47 jaar er op te liggen ga ik ze volgend jaar vervangen.

Als ik de foto van uw dak zie liet ik ze nog 10 jaar liggen denk ik.

Geen kosten insteken en idd vervangen wanneer je er aan toe bent.
Er staat rood gruis, geen schilfers.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1