Ei 146 Rookmelder signaal draad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 08:59
Hoi,

Ik heb twe Ei 146 Rookmelders in mijn nieuwbouw woning. Ze zijn aan elkaar verbonden met een signaal draad. Nu probeer ik uit te zoeken hoe ik dat signaaldraad kan "uitlezen" zodat ik hem aan mijn homeautomation kan koppelen. Ik vindt in de handleiding geen antwoorden alleen dat het met een normaal stroomdraad mote worden aangesloten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zal het gewoon 230v wissel zijn? ik durf niet zomaar dit met een multimeter aan te sluiten bang dat ik iets stuk maak.

Groet,
Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gezien het maar 1 draad is zou deze ook als een soort RF geleider gebruikt kunnen worden.
Dan zie je met een multimeter sowieso weinig.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das een draad om een signaal naar een andere melder te sturen. Dat gebeurt natuurlijk alleen als de rookmelder af gaat. Kun je testen natuurlijk. Ik zou wel even de buren waarschuwen en oordoppen in doen voor je test ;)

Maar wat is je usecase om dit te willen? Als ie terecht af gaat alle lampen aan ofzo?

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 25-11-2023 16:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:44
Ik wil dit ook doen, dan heb ik 1 klap heel het huis smart rookmelders van goede kwaliteit. Enige wat ik wil is uitlezen dat er brand is.

[ Voor 52% gewijzigd door Lollercopter op 25-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
Ik wil dit koppelen aan bijvoorbeeld een Shelly om dan brand te detecteren en dan een bericht uit te sturen voor als wij niet thuis zijn.

Het is een enkele draad, maar om er een signaal op te kunnen zetten/ontvangen moet dit tegen een null draad moeten toch? Als ik het zou willen meten, zou ik dan veilig een AC multimeter tussen N en dat signaal draad kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:44
Aldus ChatGPT:

Wired domestic smoke detectors typically use low-voltage, direct current (DC) signaling for interconnection. The voltage is usually in the range of 9 to 30 volts DC. The specific signaling method can vary, but it commonly involves the transmission of a voltage signal or a digital signal through the wiring between the detectors. This low-voltage signaling ensures safety and compliance with electrical standards for residential installations.

Dit is ook wat ik had gevonden met beetje googelen. Dus meten op DC stand tussen aarde en die signaal draad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BasXcore schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:57:
Ik wil dit koppelen aan bijvoorbeeld een Shelly om dan brand te detecteren en dan een bericht uit te sturen voor als wij niet thuis zijn.

Het is een enkele draad, maar om er een signaal op te kunnen zetten/ontvangen moet dit tegen een null draad moeten toch? Als ik het zou willen meten, zou ik dan veilig een AC multimeter tussen N en dat signaal draad kunnen zetten?
Als er DC op staat wordt het lastig AC meten natuurlijk ;)

Maar laat ik je een andere invalshoek geven: vervang die dingen door smart melders met accu backup.
Je hebt ze nu op 9v backup batterij. Die lopen leeg. Over anderhalf jaar mag er weer een nieuwe in, en zo blijf je klooien, ook met testen.
Je kunt er nu ws nog goed bij. Hang er andere neer op accu en met ingebouwde smart. Heb je meteen wat je wilt, hoef je ook niet te klooien en eenmalige actie ipv terugkerend.

Btw: die dingen hebben ongeveer een levensduur van 10 jaar, give or take. Dat geldt onverlet het type rookmelder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
De Ei 146 die ik heb zijn via 230v aangesloten en hebben een 9v battery als backup. Ze zijn dikke prima en wil ze dus niet vervangen.

Omdat hij via 230v zit, maar ook op 9v kan draaien snap ik dus niet hoe dat signaal draad kan werken. Zover ik verstand heb van elektra heb je voor een signaal altijd twee draden nodig, een plus en een min. In geval van die 230v kan het zijn dat er 230v wissel op die signaal wordt gezet zodra er brand is. Maar wat gebeurt er als hij op de 9v battery draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLuSjiFvtuszCJVhV5ykhIjcKJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i05i7uM3AJ4HptKGNUUntxuY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:05
Tijdens een verbouwing heb ik ook Ei 146 rookmelders geplaatst en e.e.a. uitgezocht voor het doorkoppelen.

Een paar zaken vanuit mijn geheugen:
  • Melders zijn inderdaad op 230V aangesloten met een interne 9V backup. Heb ze nu 3 jaar hangen en nog geen lege batterij gehad
  • Zijn doorkoppelbaar zodat ze gezamenlijk in alarm gaan, meestal wordt hiervoor een oranje 1,5mm2 VD draad gebruikt
  • Koppeling is vermoedelijk een 230V signaal, in de handleiding staat ook vermeld dat fase en nul correct aan te sluiten. Waarschijnlijk staat er een signaal tussen de koppeldraad en de nul
  • In aansluiting op bovenstaande mogen enkel melders worden gekoppeld welke binnen de zelfde groep zitten. Daarom zitten in nieuwbouwwoningen alle melders ook op de zelfde groep. Technisch gezien werkt het waarschijnlijk wel met meerdere groepen op de zelfde fase, maar wanneer de groepen ook nog op verschillende fases zitten gaat de boel waarschijnlijk stuk
  • De doorkoppeling werkt niet meer als de netspanning is uitgevallen
  • Omdat ik in mijn bestaande woning de melders op verschillende groepen wou aansluiten heb ik elke kring van melders voorzien van één RF variant, de EI3016RF. Deze zijn onderling vervolgens via RF gekoppeld en geven ook in geval van alarm ook weer hun signaal via de bedraade koppeling verder door
  • Nu er een RF koppeling is kun je de Interface EI413RF toevoegen. Hierop kun via een pot. vrij contact brandmeldingen en storingsmeldingen doorkrijgen en eventueel ook handmatig de melders in alarm zetten. Ik heb de brandmelding doorgekoppeld aan het alarmsysteem en kan vanuit het alarmsysteem bij een (geverifieerd) alarm ook de rookmelders laten mee piepen door het hele huis heen
  • Mocht je toch voor een bedrade koppeling willen gaan bekijk dan de handleiding van de Controle unit EI1529RC. Ik vermoed dat elke melder intern een pull-up heeft naar 230V. Als een melder een alarm geeft wordt het signaal (via een weerstand) 0V getrokken en gaan alle melders in alarm. De controle unit kan handmatig het signaal naar 0V trekken om alle melders te testen, of hard naar 230V schakelen om alle melders te stoppen op de gene na welke het alarm begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
Bedankt @Brokencore voor je uitleg.

Ik heb een multimeter tussen N en het signaal draad gezet en op de testknop van één vd melders gedrukt. Het alarm gaat overal af maar de multimeter detecteert maar een kleine 1v jump, eigenlijk verwaarloosbaar.

Als test ben ik er toch maar vanuit gegaan dat we te maken hebben met een spanning tussen N en L en dus zou dit detecteerbaar moeten zijn als een binnenkomde spanning op een Shelly schakelaar detectie poort.

Vervolgens ben ik aan de gang gegaan met het aansluiten van een Shelly Plus 1PM Mini. Eerst heb ik hem op spanning gezet met aansluiten van zijn L en N. Vervolgens tussen de twee signaal draden. Op de 0 poort van de Shelly heb ik de signaal draad van de beneden melder aangesloten, en met het insteken van de signaal draad van de zolder melder in de SW poort knalt direct de groep en de hoofdzekering eruit.

Met het aansluiten van dat signaaldraad op de SW poort ontstaat er kennelijk kortsluiting of omdat de Shelly een actieve schakeling detecteert sluit hij het relas en komt er L op de 0 poort richting de melder op zolder te staan en ontstaat er zo een kortsluiting.

In ieder geval, lijkt het signaal draad niet zo te werken als gedacht. Of sluit ik het verkeerd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je al geen spanning meet zou het laatste wat ik zou doen de signaaldraad aan de L hangen. Dat is nu wel wat je doet als de Shelly inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:29
De signaal draad krijgt als er rook wordt gedetecteerd 100V AC op de lijn.

Voor de EI rookmelders kan je een relais sockel kopen wat 230V schakelt als er op 1 van de verbonden rookmelders (via de linkdraad) rook wordt geconstateerd, die 230V vanaf het relais kan je gebruiken om deze in je domotica te koppelen.

partnummer ei128r

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Voor deze rookmelders is een relais basis te koop, Ei128R. Mijn suggestie is om die er bij ééntje tussen te hangen.

Het feit dat je er ook een remote control (EI1529RC) voor kan kopen doet mij denken dat dit niet een simpele high/low lijn is. Sowieso is deze gekoppeld aan fase of nul, want meer draden heeft deze niet.
Reverse engineeren lijkt mij niet de moeite waarde, de Ei128R kost 50 euro.

edit: ik zie dat @rvdgaag dit ook al heeft gezegd, ik was weer eventjes afgeleid..., maar de IC lijn werkt waarschijnlijk ook op bij batterij backup, dus dan is het weer minder dan 100Vac.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 13-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasXcore
Ik heb de fabrikant gemaild en zowaar een duidelijk antwoord teruggekregen:
De IC koppeldraad zorgt samen met de nul (230V) voor een laagspanningscircuit bij een alarm. De beginnende melder zet er 9Vdc op, de andere aangesloten melders zullen op dit signaal reageren en ook in alarm gaan.
Het uitkoppelen van een Ei alarmsignaal kan via een bedraad aan te sluiten Ei relais, dit relais heeft een potentiaalvrij wisselcontact, type Ei 128Rbu. Zorg dat de fase/nul aansluiting overal goed is aangesloten, dit si van belang voor een goede werking van de doorgifte van het alarmsignaal.
Wat jullie ook al adviseren is zo'n relais het beste te gebruiken. Ik hoop alleen dat ik al niks stuk heb gemaakt. Bedankt voor alle advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Oud topic, I know.

@BasXcore je kunt de koppeldraad van de melder uitlezen door DC voltage te detecteren. Dit kun je op allerlei manieren doen (zie bijvoorbeeld AliExpress voor verschillende soorten elektronica).

Dit meet je dan tussen de 230V N (-) en de koppel draad (+).

Gaat de melder niet af, heb je 0V DC. Gaat de melder wel af, dan heb je 9V DC.

Zo kun je hem, en alle gekoppelde melders, overigens ook af laten gaan: 9V DC op de koppeldraad & N zetten.

Dit scheelt je de aanschaf van de dure relais sokkel. :) en je kunt hem meteen aansluiten op een ESP/Arduino of vergelijkbaar.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1