Ervaring infrezen vloerverwarming in beton op zandvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09 22:53
We hebben een gevalletje de keuken is niet warm te stoken.
De redenen zijn divers en een gegeven. Hadden we dingen anders moeten doen, ja. Maar achteraf kijk je de koe in de k… is het spreekwoord. Dus we gaan op zoek naar een oplossing en nemen ons verlies.

Situatie:
Huis uit 1965
Is een oud winkelpand wat voor onze tijd is verbouwd naar een woonhuis.
De keuken van 38m2 is op het noorden gesitueerd, heeft veel glas en een beton op zand vloer.
De aanwezige verwarming (radiatoren onder de ramen) was zo blijkt altijd al krap bemeten en nu met de (hybride) warmtepomp, zwaar onvoldoende. De keuken op een aangename temperatuur krijgen is niet te doen. De vloer is stervenskoud. Wat ook niet helpt bij de temperatuur beleving.

Ergo, we gaan de boel aanpassen.
Er zijn 3 opties:
1. Nieuwe techniek via Takkenkamp, zand uitzuigen en vervangen door isolatie icm vloerverwarming.
2. Hele vloer eruit hakken en schuimbeton met vloerverwarming
3. Alleen vloerverwarming infrezen

1. Duuuuuur (€12,000,-.)
2. Gewoon duur (€ 7.000,-) , zelf veel hak, breek en afvoerwerk risicovol, want de vloer eruit slopen in een keuken die net klaar is
Wel de beste optie energietechnisch gezien
3. In een dag klaar, betaalbaar (€2.000,-), minder efficiënt

We denken eraan om toch voor optie 3 te gaan.
Uiteindelijk gaat er ook om of de investering ook terugkomt in minder stookkosten.
En voor 4K kan je best de WP wat harder laten draaien.

Hoeveel verlies heb je met de warmte die het beton en zand in gaat? Dat zand is waarschijnlijk niet persé droog gezien het gebied waar we zitten. (IJssel gebied)
Wat zijn de overige nadelen van keuze 3?

Dank voor de input!

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 25-11-2023 20:41 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kun je nog omhoog met de vloer? Je zou dan iets met een droogbouw vloerverwarming kunnen bedenken op isolatie.

Mijn keuken is de voormalige garage inclusief betonvloer op zand eronder. Heb daar vloerverwarming bovenop op staalnetten en aangevuld met anhydriet. Kan het hier prima mee warm houden en ook nog redelijk efficiënt. Heb een l/w warmtepomp, en voorheen een CV. Beide prima (de wp doet het beter).

De betonvloer steekt bij ons aan de voorkant tot buiten uit, ik vermoed dat ik daar het meeste verlies heb (koudebrug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Beekforel schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:26:
Kun je nog omhoog met de vloer? Je zou dan iets met een droogbouw vloerverwarming kunnen bedenken op isolatie.

Mijn keuken is de voormalige garage inclusief betonvloer op zand eronder. Heb daar vloerverwarming bovenop op staalnetten en aangevuld met anhydriet. Kan het hier prima mee warm houden en ook nog redelijk efficiënt. Heb een l/w warmtepomp, en voorheen een CV. Beide prima (de wp doet het beter).

De betonvloer steekt bij ons aan de voorkant tot buiten uit, ik vermoed dat ik daar het meeste verlies heb (koudebrug).
Nee, omhoog is geen optie. Te veel gedoe met deuren, gang etc.
Goed om je ervaring te horen. Wel wat anders als ik voor ogen heb (want ik krijg geen dekvloer bij optie 3), maar dat is voor de direct uitstraling naar boven alleen maar beter,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn "dekvloer" is maar 2-3 cm, ik had ook niet meer ruimte.

Ik heb verder geen details van mijn betonvloer en de dikte ervan. Denk dat nog wel wat kan uitmaken? Het beton was wel bikkelhard trouwens, misschien iets om rekening mee te houden met infrezen.

Blijft lastig, helemaal efficiënt is het iig niet. Achteraf bekeken had ik met de laatste verbouwing liever de vloer eruit gehaald en opnieuw gedaan, maar toen heb ik daar niet aan gedacht (want, "het is al 6 jaar comfortabel dus ach waarom zou ik"). Het lijkt mij niet een heel spannende klus en je kunt veel zelf doen. 7k klinkt mij dan ook wel duur. Maar je zou dit moeten doen voor je keuken, of je keuken opnieuw plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
De keuken moet er deels uit (want eiland), maar het muurdeel wil ik laten staan, zijn nl. Koven met daarin al het kastwerk.
Dat betekend dus dat een deeltje van de vloer moet blijven.
En dat maakt de keuze naast de centen, erg lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De kou komt gewoon door de vloer en dat stop je niet zonder isolatie. Dus keuken tijdelijk verplaatsen, vloer eruit, isolatie erin en dan nieuwe vloer opbouwen. Als je beetje handig bent hoeft het niet veel te kosten. De materialen zijn vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
@Sethro hoe zou jij die vloer dan opbouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Stel betonvloer heeft een U-waarde van 7 W/m2/K (zoek zelf betere waarde).
Stel grondtemperatuur 10C.
Stel vloer temperatuur 30C.
Stel oppervlak keuken 38m2.
Dan is het verlies 7 * 38 * (30-10) = 5320W = 5.32kW.

Stel 100 stookdagen a 24u. Dan is het energieverlies 12768kWh. Met een COP van 3.5 is dat 3648kWh electriciteit per jaar. Kosten afhankelijk van je electriciteitsprijs.

Zou je een R-waarde van 5 oftewel U-waarde van 0.2 (ipv 7) halen dan is het 35x zo weinig. Dan gaat het om een verwaarloosbare hoeveelheid van ca 100kWh electriciteit.

Beter afschatten danwel meten en opzoeken van de waardes zorgen voor een nauwkeuriger indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-09 23:07
Check, ervaringsdeskundige.
Ik heb de keukenvloer op zand er uitgehaald, 10 of 12cm PIR eronder gemaakt, betonvloer gestort, cementdekvloer gesmeerd, na de tijd vloerverwarming in gefreesd.
Ook een klein stukje niks aan gedaan, ligt op op zand. Dat stuk is aanmerkelijk kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Mdpluimers schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:18:

Ook een klein stukje niks aan gedaan, ligt op op zand. Dat stuk is aanmerkelijk kouder.
Ligt daar ook vloerverwarming in? In dat stukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
Ja, klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
In de hoop dat hier iemand met constructieachtergrond zit:
Als je deze tekeningen uit 1962 ziet, dan zou je toch zeggen dat de vloer tussen de muren zit en dus niet dragend is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG8D1vyfHK__z19SmBefxDM0Rwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ZF5GYnRi72W6e8U5zlhsNTX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2tzEfeczQ8E5SJ3vKFYyVtBa_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JVGZJe2fHDDE5DzfDgzYgkXS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT7oFsFM75Xw5R581cULyg4cfL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxHNjIPEeNqTaAvXm28jhBWg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
PIR of EPS / beton / vloerverwarming / zandcement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Inmiddels ben ik wat verder.
Buurman is bouwkundig onderlegd en kent dit huis behoorlijk goed.
Het vermoeden is dat de opbouw van de vloer anders is als gedacht.
De tekening wijst uit dat het op holle bouwsteen zou gaan met een cement/beton dekvloer erop.
Dat geeft wat meer opties lijkt het.

De vloer volledig slopen en schuimbeton valt af omdat we het niet aandurven ivm de keuken. Als de vloer ook maar een mm zou zakken hebben we een bak schade en dat is het risico gewoon niet waard.

Wat mogelijk wel kan is de deklaag eraf en daar een vloerverwarmingssysteem opleggen met wat minimale isolatie.
Of toch gewoon infrezen.

Eerste actie is definitief bepalen wat voor vloer erin ligt.
Dat wordt waarschijnlijk iets van de vaatwasser eruit en daaronder een groot gat boren met een holle boor.
Dan weten we de doorsnede van de vloer en kunnen we op basis daarna verder.

Heel misschien kunnen die holle stenen gevuld worden met isolatie, maar dat lijkt een beetje een long shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Waarom haal je de keuken niet gewoon tijdelijk weg? Klinkt een stuk spannender dan dat het daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Sethro schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:14:
Waarom haal je de keuken niet gewoon tijdelijk weg? Klinkt een stuk spannender dan dat het daadwerkelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/364UiPaQ5biX8BGeho9jQ_WtV1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Amn89juPCwsr9NOUaEyE9iY8.jpg?f=user_large

Omdat de koven op de vloer zijn gezet. Dus als dat ook maar iets beweegt, ik ook dat mag gaan restaureren met als risico dat de keuken niet meer past....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
macfocus schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:53:
Inmiddels ben ik wat verder.
Buurman is bouwkundig onderlegd en kent dit huis behoorlijk goed.
Het vermoeden is dat de opbouw van de vloer anders is als gedacht.
De tekening wijst uit dat het op holle bouwsteen zou gaan met een cement/beton dekvloer erop.
Dat geeft wat meer opties lijkt het.

De vloer volledig slopen en schuimbeton valt af omdat we het niet aandurven ivm de keuken. Als de vloer ook maar een mm zou zakken hebben we een bak schade en dat is het risico gewoon niet waard.

Wat mogelijk wel kan is de deklaag eraf en daar een vloerverwarmingssysteem opleggen met wat minimale isolatie.
Of toch gewoon infrezen.

Eerste actie is definitief bepalen wat voor vloer erin ligt.
Dat wordt waarschijnlijk iets van de vaatwasser eruit en daaronder een groot gat boren met een holle boor.
Dan weten we de doorsnede van de vloer en kunnen we op basis daarna verder.

Heel misschien kunnen die holle stenen gevuld worden met isolatie, maar dat lijkt een beetje een long shot.
Holle stenen... idee om her en der gaatjes te boren en met een inspectiecamera van de lidl ofzo te inspecteren?
Met een beetje geluk loopt de holte door en kun je het vol spuiten met spouwmuur korrels of iets dergelijks.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
macfocus schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]

Omdat de koven op de vloer zijn gezet. Dus als dat ook maar iets beweegt, ik ook dat mag gaan restaureren met als risico dat de keuken niet meer past....
Dikke kans dat die gewoon blijven staan/hangen als de vloer eronder weggaat. En zo spannend zijn paar koofjes van gipsplaat ook niet mocht mis gaan. Wel even goed de maat nemen vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
Als de vloer van holle bouwsteen is en er zit een kruipruimte onder, al dan niet bereikbaar kun je het best van onder isoleren.
Misschien kun je ergens een luik realiseren voor een deur, met een droogloopmat. Alternatief kan ook zijn om van buiten een gat te maken.
Eerst de vloeropbouw duidelijk hebben, dan weet je wat je vervolgstappen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
natural colour schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:44:
[...]

Holle stenen... idee om her en der gaatjes te boren en met een inspectiecamera van de lidl ofzo te inspecteren?
Met een beetje geluk loopt de holte door en kun je het vol spuiten met spouwmuur korrels of iets dergelijks.
Dat is idd een idee wat nu door mijn hoofd speelt.
Die inspectiecamera is geen probleem, buurman heeft een hele goede van het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Mdpluimers schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:59:
Als de vloer van holle bouwsteen is en er zit een kruipruimte onder, al dan niet bereikbaar kun je het best van onder isoleren.
Misschien kun je ergens een luik realiseren voor een deur, met een droogloopmat. Alternatief kan ook zijn om van buiten een gat te maken.
Eerst de vloeropbouw duidelijk hebben, dan weet je wat je vervolgstappen kunnen zijn.
We gaan kijken wat we vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ik zie dat ik nooit meer een update heb gegeven.
Inmiddels genieten we al een jaar van een warme vloer.
Uiteindelijk bleek dat de vloer gewoon beton was.
Dus het keukeneiland + de PVC vloer eruit.
Vloerverwarming ingefreesd + tegels eroverheen.

Kosten moet je in dit geval niet over nadenken, heeft nl. geen zin.
Van stervenskoud tot comfortabel, het was het waard.
Pagina: 1