Compacte desktop voor Office en Sketchup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige desktop PC (Intel i7-2600 4C8T, 8GB RAM in een Bitfenix Prodigy) is inmiddels meer dan 10 jaar oud. Bij de upgrade naar W11 kreeg ik de mededeling dat de processor niet langer ondersteund wordt. Daarnaast draait Sketchup ook niet altijd even soepel. Een goed moment om te kijken naar een upgrade.
De desktop wordt primair gebruikt voor surfen, MS Office werkzaamheden, Sketchup en af en toe wat eenvoudige grafische werkzaamheden (Adobe Photoshop & Illustrator). In een uitzonderlijk geval wil ik nog wel eens een game spelen (Age of Empires), maar primair gebruik ik daar de console voor. Ik ben vooral op zoek naar een compact, betrouwbaar en zuinig systeem.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet direct een budget in gedachten, maar gezien mijn wensen zou ik verwachten dat onder de EUR 1.000 een behoorlijk systeem te krijgen zou moeten zijn. Ik heb een voorkeur voor pre-built (zowel nieuw als V&A). Het huidige systeem is zelfbouw, maar heb tegenwoordig een stuk minder tijd, dus dat heeft niet de voorkeur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel de randapparatuur (BT keyboard & mouse, monitor). In de huidige build zitten nog 2 SSDs (Crucial MX500 en Samsung 840) die mogelijk over te zetten zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel tussen een compacte build vs. een barebone/mini-PC. Ik kan onvoldoende beoordelen of een (pre/built)barebone/mini-pc voldoende biedt om aan mijn gebruikseisen te voldoen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta niet open voor Apple, verder is alles bespreekbaar. Qua processor heb ik geen voorkeur voor Intel of AMD.
Ondanks dat de desktop in een kast kom te staan heb ik een voorkeur voor merken die oog hebben voor small form factor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, energiezuinig en small form factor zijn de voornaamste wensen. Ik verwacht niet dat mijn gebruik de komende jaren sterk zal veranderen, dus uitbreidbaarheid zal niet direct een factor van belang zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de laatste jaren de ontwikkelingen op het gebied van desktop PCs niet gevolgd. De systemen die doorgaans in de BBG voorbij komen zijn me iets te bulky. Ik zou geholpen kunnen worden door een antwoord op de volgende vraag: welk systeem (compacte build vs. barebone) zou aansluiten op mijn gebruikswensen? Ik had graag een configuratie gepost ter check/challenge, maar mijn huidige kennisniveau is te beperkt om hiermee een goede start te maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22

Thomg

Aww yiss

Hoe klein zoek je? Moet het echt een NUC-like form factor zijn of is een ITX ook ok?

Als je specifiek NUC-like bedoelt dan zou ik vooral kijken naar een 7x40 chip. Deze komen met een competente IGPU waar je mee uit de voeten kan.
Zoals:
https://store.minisforum....ro?variant=41820367257783
Als je zelf geheugen en opslag kan regelen krijg je meer waar voor je geld, maar minisforum vraagt een vrij milde premium voor geheugen & opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Een mini-ITX behuizing is wat mij betreft een optie. Ik zal alvast eens kijken naar de Minisforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Ik heb me eens verdiept in de Minisforum opties. Ziet er indrukwekkend uit wat ze in zo'n klein kastje aan techniek hebben weten te drukken. Ik heb nog niet heel veel over de betrouwbaarheid van deze producten kunnen terugvinden. Is daar nog iets over te melden?