Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

AliexpresE27 naar e14 adapter voor LED verlichting(veilig?)

Pagina: 1
Acties:

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 17:14
Hallo,

Mijn lampen in huis zijn regelmatig stuk de laatste tijd. (plaffonieres met e27 fitting). Nu heb ik nog een doos vol met E14 led lampen liggen. Wat natuurlijk zonde is om niet te gebruiken, maar ik heb geen lampen met die fitting. Nu zat ik even op Ali te kijken en kwam ik dezen tegen:

https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=V3xxfhW5gDkL

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/6736dc96a3f344beda10bce075e3c27c.png

Ik vroeg mij af of dit veilig is om te gebruiken. De lampen komen wel gewoon uit Nederlandse winkels. Alleen zo'n convertertje, kan daar veel mis gaan?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:01
Als je het niet vertrouwd, dan haal je ze toch bij Gamma?
Ietsje duurder, maar als het niet deugt, dan kan je ze direct weer terugbrengen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:09
Ze zijn inderdaad ook gewoon in NL te koop.

https://www.lampdirect.nl...ders-e27-e14-wit-al207306

• saken
Zijn precies dezelfde als van ali

alleen bij ali is het 2,52 voor 5 stuks inclusief verzendkosten. Ik vroeg me alleen af of zo'n adapter technisch gezien veilig is.

• Frappuccino
Die van de Gamma zien er ook hetzelfde uit maar wel voor 4 euro/stuk.

• saken
Frappuccino schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:15:
Die van de Gamma zien er ook hetzelfde uit maar wel voor 4 euro/stuk.
En ook geen Kema keurmerk. Volgens mij zijn ze identiek.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
E 27/14 fittingen zijn niet veilig, zonder lamp kun je zó de 230 volt contacten aanraken.
Je hebt kindveilige stopcontacten, zijn er geen kindveilige fittingen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• saken
natural colour schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:16:
E 27/14 fittingen zijn niet veilig, zonder lamp kun je zó de 230 volt contacten aanraken.
Je hebt kindveilige stopcontacten, zijn er geen kindveilige fittingen?
Het zijn plafond plaffonieres met een melkglazen kap eroverheen. Kans nihil dat iemand het aanraakt?

Het gaat me er ook meer om, kan zoeits brand veroorzaken o.i.d. ? Lijkt me toch als dat lamp snachts uit staat bijv. dat er helemaal geen stroom doorheen gaat?

[ Voor 17% gewijzigd door saken op 25-11-2023 14:19 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:35
@natural colour
Een fitting zonder lamp is altijd onveilig heeft helemaal niets met die verloopjes te maken.
Er horen gewoon lampen in te zitten en dat is met stopcontacten anders.

@saken
En denk je dat Gamma ze zelf maakt?
Die kopen ze ook in China en verkopen ze met winst.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 25-11-2023 14:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb wel eens van die dingen gehad.
Alleen ze werkten niet. Ze zijn zo goedkoop dat ze intern gewoon al verroest aankomen.

Intern zit er een stukje ijzerdraad met een puntlas op de buitenkant vast. Dit was doorgeroest. Bij alle drie.

Ik raad aan om een andere oplossing te zoeken en dit soort dingen te vermijden.

• Frappuccino
Zijn de E27 fittingen niet door E14 fittingen te vervangen?

• Ben(V)
Gewoon deze kopen, dat is enkel een schroefdraad verloop, kan niets aan defect raken.
https://nl.aliexpress.com...92ba5f2&afSmartRedirect=y

Wel even de spanning eraf als je ze in de oude E27 vitting schroeft 8)7
Of je schroeft ze eerst op de E14 lamp zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 25-11-2023 14:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

loves wheat smoothies

saken schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:17:
Het gaat me er ook meer om, kan zoeits brand veroorzaken o.i.d. ? Lijkt me toch als dat lamp snachts uit staat bijv. dat er helemaal geen stroom doorheen gaat?
Er is niets mis met die adapters, het maakt het qua aanraken niet onveiliger dan het eigenlijk al is. In het extreme geval zou je warmte kunnen krijgen bij slecht contact maar dat kan de lamp zelf ook doen als die niet goed zit aangedraaid. wanneer de lamp uit is (lees: er geen spanning op staat) is er geen enkel gevaar op brand of iets dergelijks.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• saken
DukeBox schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:29:
[...]

Er is niets mis met die adapters, het maakt het qua aanraken niet onveiliger dan het eigenlijk al is. In het extreme geval zou je warmte kunnen krijgen bij slecht contact maar dat kan de lamp zelf ook doen als die niet goed zit aangedraaid. wanneer de lamp uit is (lees: er geen spanning op staat) is er geen enkel gevaar op brand of iets dergelijks.
Dank voor de tip. Ik bestel https://nl.aliexpress.com...92ba5f2&afSmartRedirect=y zoals bovengenoemd. Iedereen bedankt en ik zal uiteraard de spanning er af doen bij het vervangen :-p

• saken
DukeBox schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:29:
[...]

Ohja, tevens nog een doos met LED lampen liggen, van die spotjes.

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=WS5u4br7Jy0z

Dit idem verhaal?

Bestel ik die ook gelijk mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/37afd5d949f426b1e0963e960b837755.png

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

In principe het zelfde verhaal, het is wel zo dat een spot in een armatuur met gewone fitting mogelijk niet gemaakt is voor dezelfde warmte afvoer. Omgekeerd zijn oudere armaturen niet gemaakt voor moderne ledlampen die veel minder warm worden.

Oftewel, gebruik gezond verstand en houd het altijd even in de gaten de eerste uren dat je het gebruikt of alles goed gaat (zou niet weten waarom niet overigens).

• saken
DukeBox schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:39:
In principe het zelfde verhaal, het is wel zo dat een spot in een armatuur met gewone fitting mogelijk niet gemaakt is voor dezelfde warmte afvoer. Omgekeerd zijn oudere armaturen niet gemaakt voor moderne ledlampen die veel minder warm worden.

Oftewel, gebruik gezond verstand en houd het altijd even in de gaten de eerste uren dat je het gebruikt of alles goed gaat (zou niet weten waarom niet overigens).
Prima, bedankt voor de info! Die bestel ik dan ook mee. Zonde om iets nieuws te kopen als er nog een doos vol met andere types led lampen beschikbaar zijn. Mooie oplossing zo als het werkt.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09
DukeBox schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:39:
Omgekeerd zijn oudere armaturen niet gemaakt voor moderne ledlampen die veel minder warm worden.
Ik zou het omdraaien.

Moderne armaturen zijn ongeschikt voor oude lampen.

Kijk maar eens in het verschil in vermogen wat een armatuur tegenwoordig doet vergeleken vroeger. Ik heb er hier een die mag maar 8Watt op E27, terwijl dat vroeger standaard 40+ Watt was.

Die E27 naar GU10 heb ik jaren gebruikt met LED. Werkt prima.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 25-11-2023 14:49 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Ben(V)
Klopt als je er maar geen halogeen GU10 in stopt, dan wordt het een ander verhaal want die worden behoorlijk wat warmer dan gewone gloeilampen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 25-11-2023 14:58 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:49:
[...]

Ik zou het omdraaien.

Kijk maar eens in het verschil in vermogen wat een armatuur tegenwoordig doet vergeleken vroeger. Ik heb er hier een die mag maar 8Watt op E27, terwijl dat vroeger standaard 40+ Watt was.

Die E27 naar GU10 heb ik jaren gebruikt met LED. Werkt prima.
Is zeker zo. Wij hebben een oude lamp met vier glazen dikke kelken erin. Heb na een jaar dat een led lamp gewoon stuk gaat. Zelfs met gescheurd glas tot gevolg van de led lampen.
De afvoer van warmte bij een led lamp is richting de fitting. Waarbij dat bij conventionele lampen bij het glas is.
De warmte kan dus niet weg waardoor bij een led lamp.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

LED-Maniak schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:49:
Ik zou het omdraaien.

Ja, maar daar staat dus een sticker op. Een normale gloeilamp van 8 Watt of minder is hoe dan ook niet te vinden. Je merkt ook dat tegenwoordig alles veel minder metaal bevat voor warmte geleiding, draden zijn ook nog amper beschermt voor warmte (geen isolatie kous meer). Ook die GU10 armaturen zijn veelal van kunststof en niet meer keramiek.

Pagina: 1