Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• fingers
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo,

Ik heb hulp nodig voor mijn ouders, ik zelf heb hier helemaal geen verstand van, het volgende mijn ouders zijn op leeftijd beide in de 80 en wonen nog zelfstandig, het huis waar ze in wonen is 178m2 ( 2 onder 1 kap ) en redelijk tot goed geïsoleerd ( huis is bouwjaar 1997 ) Nu waren / zijn mijn ouders geïnteresseerd in een hybridewarmtepomp dus hebben ze contact opgenomen met de firma die ook de ketel heeft geplaats ( Kemkens ) die is een 3 tal maanden geleden langs geweest en heeft mijn ouders geadviseerd er niet aan te beginnen ivm ze willen te warm stoken ( omdat ze het snel koud hebben ) waardoor de cv ketel toch teveel zou moeten bij springen, althans zo begreep ik het van mijn vader ( ben niet bij gesprek geweest ) en het ging dan om een Remeha Elga Ace 4kw. Dus mijn ouders hadden zich erbij neergelegd, maar nu het einde van het energiecontract er aan zit te komen in februari, is mijn vader gaan proberen te zoeken op internet naar een mogelijkheid om toch gas te gaan besparen maar het toch behaaglijk warm te krijgen, alleen mijn vader is niet zo handig met internet ( snapt het niet meer zo goed ) alleen via het internet zag ie steeds de reclame van Quatt voorbij komen, dus uiteindelijk heb ik die mensen voor hem moeten benaderen, en nu een maand geleden zijn ze geweest, met als uitkomst dat het geen probleem was om een Quatt te plaatsen ( alleen er moet een nieuwe thermostaat aangeschaft worden ) huidige kan maar niet ideaal en via Quatt kan mijn vader het huis goed warm krijgen zonder teveel bijdragen van de cv uitgezonderd hele koude dagen, ouders hebben 1 week geleden de mail van Quatt ontvangen om de installatie in gang te zetten, maar nu twijfelen ze want verkoper 1 Kemkes raad ze het af en verkoper 2 geen probleem en zegt erbij je gaat er flink mee besparen ( gas verbruik van mijn ouders zal ongeveer op 1400m3 uitkomen dit jaar ) maar wat kunnen mijn ouders doen nu het best doen, toch een hybridewarmtepomp plaatsen ? of...

ooit komt er een einde aan het eind

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:21
is het een idee om je ouders een winter te laten test draaien met de huidige cv ?
dus de maximale watertemp op 40/45 graden. modulerende thermostaat eraan. (of hebben ze die al)
temperturen loggen/bijhouden. ook als het vriest dat het kraakt. kan je opvragen in menu van je cv ketel..
en hem beperken in zijn kw waarde. niet te vergeten dus 6 a 7 kw ongeveer.
en continu dezelfde temperatuur handhaven. 24/7 dus bijvoorbeeld 21 graden.
je mag 1 graad verschil maken ivm aanwarmen van de woning als ze dat willen.
kom je hiermee een beetje uit. dan heeft een hybride warmte pomp wel zin.
heb je zonnepanelen zodat je ouders ook voordelig kunnen stoken ?
(zonder kan wel maar dan wordt het minder aantrekkelijke optie/kost geldt)

ps ik zie liever een elga 6 kw warmte pomp bij dit verbruik. bespaart meer.
maar ik snap dat er 4 kw geadviseerd is is voordeligerr/langere draai uren.

de tempertuur verlagen is zeg maar de harde methode waarbij je kan 'voelen' wat een warmtepomp doet en of zinvol is. daarnaast kan je ook de koelvlas formule gebruiken of de remeha advisor invullen...
en ik moet je wel even benadrukken dat de remeha elga,s bij vorst niet draaien. ivm een te lage cop.
quatt draait langer door. dus als je meer wilt besparen is de quatt ook nog een optie.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 26-11-2023 15:55 ]

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Is het op die leeftijd niet handiger een nieuw cv ketel op te laten hangen nu het wettelijk nog mag en je er verder niet meer druk om te maken? Of desnoods een airco? Kosten zijn vele malen lager.

Zonder negatief te willen zijn is statistisch gezien is de kans natuurlijk vrij groot dat ze er binnen nu en 5 a 10 jaar er niet meer zijn of ergens anders moeten gaan wonen omdat ze achteruit gaan. Je hoopt natuurlijk dat ze 100 worden, maar die kans is niet zo groot.

• fingers
Mijn ouders hebben ongeveer 1 jaar geleden al een nieuwe cv ketel laten hangen ( Remeha Tzerra Ace ) met de gedachte om in de toekomst er een hybridewarmtepomp bij te hangen, zelf proberen ze al zo min mogelijk gas te verbruiken door de airco die ze hebben hangen in de woonkamer ( Daikin ) maar dat vind mijn moeder niet zo fijn af en toe blaast ie ook koude lucht ( dit is wel de goedkoopste Daikin, ik weet niet of een duurdere Daikin of ander merk beter verwarmt ) en ze gebruiken 2 petroleum kachels om bij te verwarmen ( daar willen ze eigenlijk vanaf ) om misschien een betere situatie te schetsen, mijn ouders hebben ook 22 zonnepanelen op het huis ( 12 jaar geleden samen met buren erop gelegd ieder 22 ) buren hebben inmiddels al een halfjaar een warmtepomp ( merk Domusa ) ben ik vandaag achter gekomen, ben dan ook even naar de buurman geweest ( was toch bij mijn ouders vandaag ) hij heeft hem na alle tevredenheid tot nu toe ( al kan hij er nog niet te veel over zeggen, halfjaar is eigenlijk nog te kort en de koude dagen beginnen nu pas ) hij zet de temperatuur van zijn huis nachts op 18 en overdag op 20 graden en ik moet zeggen het was aangenaam warm bij hem, moet er dan wel bij zeggen zijn huis kleiner is dan van mijn ouders omdat mijn ouders meer aanbouw hebben en de buren zijn rond de 60, en waar 20 graden voor hun behaaglijk is tot nu toe zeggen ze, hebben mijn ouders het nu al graag rond de 24 a 25 graden in huis, behalve uiteraard in de nacht dan zetten ze de thermostaat op 18 graden, ik ga vragen of ze test aandurven om te kijken of een hybridewarmtepomp kan / zinvol is

• Nats_DB
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:55
Nadeel van een hybride warmtepomp is dat de afgifte temperatuur veel lager is; in de ervaring is het is een ander soort warmte.

Mogelijk kun je even kijken naar een warmtepomp met iets meer capaciteit welke een hogere temperatuur kan leveren (bv. een op R290 of propaan).

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Met een warmtepomp kun je elk huis warm krijgen, of dit ook economisch verantwoord is vooral afhankelijk van het afgifte systeem. Een hybride is in veel gevallen een matige oplossing die weinig besparing oplevert als er nog steeds een hoge aanvoer temperatuur gevraagd wordt. Is er bij voorbeeld vloerverwarming aanwezig? Lukt het om het huis warm te houden met een de ketel op 40 a 45 graden? Er is een help ik wil een warmtepomp topic. Goed om daar ook eens jezelf in te lezen.

• fingers
Ja mijn ouders hebben vloerverwarming, en ik ga het topic help ik wil een warmtepomp eens doorlezen

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:21
@fingers het kan zijn dat de woning te hard afkoelt snachts. voor je ouders. van 18 naar 25 graden.
misschien dat je met een gemiddelde temperatuur beter uitkomt. het beton/de massa blijft beter op temp.
die petroleum kachels vervangen voor radiatoren van de juiste afmeting voor die ruimte.
maar wel even kijken wat er in de rest van het huis hangt. en hetzelfde vermogen per m3 aanhouden

tegenlijkertijd als je het echt niet redt met 40/45 graden dan mag je overal meer vermogen ophangen
daarvoor hebben we dus een correctie tabel. https://www.stelrad.eu/st...ENL-correctiefactoren.pdf
of voor echte ltv raitoren gaan. waar fans ingebouwd zitten of zelf fans erin hangen.

vloerverwarming hoeveel groepen/hoeveel m2 welke verdeler hebben jullie nu hangen ?
(ik ben er inmiddels achter gekomen dat een klein deel van de vloerverdelers gewoon ruk zijn)
(en zeker met vloerverwarming is het advies om snachts op een lagere temp door te stoken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
@fingers afgifte systeem is alles bepalend.
Vloerverwarming die het op CV red, red het op warmtepomp. Hooguit betere leidingen en verdeler nodig.

Het enige wat isolatie doet is dat afgifte systeem probleem makkelijker maken.

Zit er nog niet-vloerverwarming in het huis?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
fingers schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:23:
Ja mijn ouders hebben vloerverwarming, en ik ga het topic help ik wil een warmtepomp eens doorlezen
Dan zijn er meerdere routes mogelijk maar bijvoorbeeld een monoblock warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming en de ketel voor warm water en radiatoren boven is een route die voordelig, efficient en het grootste deel van het gasverbruik weg neemt.

• fingers
@Ronald de vloerverwarming is alleen in de huiskamer en hal, mijn ouders hebben toen ze hier kwamen wonen de garage omgebouwd tot keuken hangt nu een grote radiator en een serre aangebouwd ( zowel in de keuken als in de serre brengen ze gedurende de dag veel hun tijd door ) ook daar hangt een grote radiator. Wat ik ze zelf al langer heb aangeraden is ( en dat was nog voordat ze interesse hadden voor een hybridewarmtepomp ) onder beide radiatoren fans hangen en alles een keer waterzijdig laten inregelen, volgens mij kan de cv ketel dan ook een stuk lager gezet worden wat dan weer tot minder gas verbruik leidt. En dan hoeven ze misschien niet eens in een hybridewarmtepomp te investeren en kunnen ze kijken wat de toekomst brengt op het gebied van warmte

[ Voor 9% gewijzigd door fingers op 26-11-2023 19:55 ]

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
Denk ook eens aan :basisverwarming de vloerverwarming met een warmtepomp. Die haalt op de zitlocaties niet de gewenste comfort. Dan plaats je daar elektrische (COP=1) stralingspanelen plaatsen. Die geven extra stralingswarmte. Als je wat ouder wordt (ik ben ook bijna 70) dan ga je stralingswarmte (= oppervlak flink warmer dan je lichaamstemperatuur) enorm waarderen. Wel alleen aanzetten waar je zit (dus op bewegingssensoren of zo), zodat ze uit zijn als je er niet bent en inschakelen als je er wel bent. Stralingswarmte (net als de zonnestraling, warmte als het je kan aanstralen, en de warmte voel je binnen paar seconden). Net als vroeger in badcel die rode warmte stralingsbuizen. Nu heb je daarvoor witte (elke kleur die je wenst) panelen. Ca 90 C. Dus beetje als oude kachel/hooggestookte radiator.

Zelf heb ik het ook. In flat, met de ruimtetemperatuur op ca 19 C. Maar met panelen op mijn werkplek/bank/eethoek etc. Heerlijk. Behaaglijk. In de keuken, waar je rondloopt, net als andere plekken. Is 19 C prima.

Behalve badkamer, daar is het nu wel idioot ( wel behaaglijk) warm . Daar heb ik nog geen extra stralingspanelen.
Pagina: 1