Overlast muizen tussenruimte verdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 10:19
Sinds een maand ongeveer hebben wij last van muizen in huis. Deze bevinden zich in een holle ruimte tussen ons 1e en 2e verdiep dat niet toegankelijk/bereikbaar is. 's Nachts horen we deze knagen en kruipen boven onze slaapkamers.

Wat ik eerder dit jaar als preventieve actie gedaan heb is buitenshuis alle ventilatiegaten in de spouwmuur op het gelijkvloers dichtgemaakt met rvs gaas. Buiten staan er rond het huis enkele vallen en ondertussen heb ik op de zolderruimte muizenvallen en vergif geplaatst. Echter zonder succes, we zien ook niks van keutels op het 1e en 2e verdiep.
De muizen moeten zich dus echt bevinden in de ruimte tussen de verdiepen.. Allee we gaan er toch vanuit dat het muizen zijn, het geknaag is behoorlijk luid 's nachts :)
Enerzijds is het vervelend maar ze kunnen daar wellicht ook veel ravage aanrichten + mogelijks kabels stuk bijten dus we willen er zo snel mogelijk vanaf voordat het een gigantische familie wordt.
Toestelletjes met ultrasoongeluid lijken vooral te helpen in ruimtes zelf en niet als er muren/plafonds tussen zitten dus dat lijkt ook niet ideaal.

Hoe ze in die ruimte gekomen zijn weten we niet.. Via een dakgoot en een spleetje in een muur/dak,...?
Er is ook niks van etens(resten) aanwezig in die ruimte dus waarmee ze zich voeden is voor ons een raadsel.

[ Voor 4% gewijzigd door mysticwizard op 25-11-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:57

Ligone

Moeha!

zoeken de warmte op hé, het wordt winter. Heb hier net hetzelfde! Kan je nergens in die holle ruimte? Ik zet altijd muizenvallen in mijn branderkotje (daar is een opening naar de holle ruimte) met pindakaas.
De teller staat deze maand ondertussen op 8 stuks maar nu zijn ze met de muizenval de holle ruimte in getrokken dus best een touwtje aan vastknopen! :D

Ik heb me ook al de pleuris gezocht naar openingen maar dat is onbegonnen werk. ze hebben maar een pink dik nodig om binnen te geraken. Ze kruipen ook zo de muren op dus kan zelfs via het dak komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ligone op 25-11-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
Dat is gaar zeg. Hier eigenlijk in de kruipkelder, maar omdat er een groot vlak open is aan de achterkant van het keukenkastje onder de wasbak, kunnen ze daar ook naar binnen.
Ik ben maar stout geweest en heb gif gestrooid in de kruipkelder.
Bij ons gebeurd het vooral als het grondwater hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Inderdaad, en nog eens alles gecontroleerd maar nergens gaatjes te vinden tussen de verdiepen. Op 1 plaats op de vloer van de zolder een heel kleine opening gevonden waar ik wat vergif heb gestrooid, de opening is echter te klein om een muizen val te plaatsen.

Ik lees vaak over de ultrasoon of elektromagnetische muizenverjagers, maar vaker negatieve recensies dan positieve dus weet niet als ik mijn geld daaraan wil uitgeven .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36
Al een kat overwogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Afhankelijk van hoe de huizen gebouwd zijn kunnen ze ook via de buren komen en dan heb je gewoon pech. Verder kunnen muizen heel goed klimmen, dus je ventilatiegaten op hogere verdiepingen kunnen ook nog een probleem zijn. En een muis heeft maar 7 millimeter nodig, dus een klein kiertje ergens is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:38
Ja, precies wat Cocytus zegt. Als je een wat ouder huis hebt. Jaren 20 /30 of nog ouder dan hebben rijtjes of x onder 1 kap vaak een doorlopende balkenvloer en is het vrij spel voor de muizen tussen het plafond en de draagbalken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
Wij hebben altijd katten gehad, maar dat zijn allemaal luie beesten geweest. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Ons huis is van 2008 en alleenstaand. Vroeger hadden we een kat maar momenteel even geen ruimte voor een kat met de kleine kids die ze terroriseren 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mysticwizard schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:53:
Ons huis is van 2008 en alleenstaand. Vroeger hadden we een kat maar momenteel even geen ruimte voor een kat met de kleine kids die ze terroriseren 😅
kinderen euro geven voor elke muis die ze vangen ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Dit heb ik ook wel eens. Muizen in het plafond van de slaapkamer.
Ik zet dan vallen neer, buiten, in de schuur, op zolder in het knieschot. En na verloop van tijd vang je niets meer en zijn ze weer weg.

Coordineer dit met je buren, zorg dat ze kijken naar sporen, mogelijke voedingsbronnen, of ook vallen zetten.

Geen gif, want als een muis sterft in je muur zit je met stank die je niet kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 20:30
jeroen3 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:40:
Geen gif, want als een muis sterft in je muur zit je met stank die je niet kan vinden.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de keutels en pis meer stank veroorzaken dan wegrottende muizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Arunia schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:39:
[...]

Sowieso lossen die het probleem niet op, dat is een hardnekkige urban myth. Muizen worden gewoon snel beter in verstoppen. Mensen zien een kat af en toe met een muis terugkomen en denken "mooi, opgelost!" (mijn buren destijds bijvoorbeeld), maar ik mocht eens een nachtzichtcamera van ze neerzetten en het bleek nog geen fractie van muizen te zijn. Tevens zijn vogels veel makkelijker te vangen, dus je hebt er alleen maar de rest van de natuur mee (en flink ook).

Die buren waren overigens deel van een 4-tal huizen die tegen elkaar aan stonden (houtbouw yey), wij kregen hun muizen door de vloer in ons huis. De uiteindelijke oplossing was met de camera dus bijhouden waar ze naar binnen kwamen en op die route (heel veel) vallen zetten. Tevens continue de nieuwe openingen dichtmaken (dagelijkse klus) totdat ze het opgeven. Bij ons heeft dat wat maanden geduurd.

Uiteindelijk zijn we naar een betonnen woning verhuisd, ook daar kan je ongedierte krijgen maar dat is echt minimaal (tenzij je een onhygiënisch huishouden voert).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 13:53
Die houten muizenvallen is het enige wat het oplost. En dan hardnekkig door blijven gaan met plaatsen net zolang tot het hele nest weg is. Echter, deze houten vallen moet je heel precies op scherp zetten, anders vreten ze de kaas er zo af. Test het met een potlood en vijl het stalen pennetje glad. Soms zit er een weerhaakje aan, en dan klapt ie dus nooit dicht. Stel hem zo af dat de val heel gevoelig is. Sommige hebben een veel te grote weerstand. Gebruik geurende kaas met pindakakaas. Gif helpt geen moer, hooguit tijdelijk, ze worden er even wat ziek van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

pennywiser schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:12:
Die houten muizenvallen is het enige wat het oplost. En dan hardnekkig door blijven gaan met plaatsen net zolang tot het hele nest weg is. Echter, deze houten vallen moet je heel precies op scherp zetten, anders vreten ze de kaas er zo af. Test het met een potlood en vijl het stalen pennetje glad. Soms zit er een weerhaakje aan, en dan klapt ie dus nooit dicht. Stel hem zo af dat de val heel gevoelig is. Sommige hebben een veel te grote weerstand. Gebruik geurende kaas met pindakakaas. Gif helpt geen moer, hooguit tijdelijk, ze worden er even wat ziek van.
Oh, en gebruik handschoenen bij het spannen. Als ze mensenzweet ruiken dan blijven ze er vandaan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mysticwizard schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:46:
Toestelletjes met ultrasoongeluid lijken vooral te helpen in ruimtes zelf en niet als er muren/plafonds tussen zitten dus dat lijkt ook niet ideaal.
Die ultrasone apparaten doen over het algemeen helemaal niks, er is geen wetenschappelijke basis voor.

Het enige dat werkt is klemmen plaatsen, en je kunt evt. korrels strooien. Let er wel op dat klemmen opnieuw gezet moeten worden en veel muizengif sinds begin dit jaar niet meer verkocht mag worden, daarnaast moeten ze van gif best veel binnenkrijgen dus je moet echt een maand of 2 lang regelmatig strooien.

Plaatsen van bijenbekjes op ieder ventilatiegat en zorgen dat je woning verder luchtdicht is kan ook veel helpen, mits het haalbaar is, maar ze vinden bijna altijd wel weer ergens anders een gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 16:30
Wij hebben ze vorig jaar in de tuinkamer onder de tegels (daar liggen isolatieplaten) gehad. Er is er toen ook 1tje naar binnen geschoten en na 2dgn gevangen met zo'n val:
Afbeeldingslocatie: https://ls.codetech.nl/shops/171488/files/107079197/900x900x2/bsi-kantelval-voor-muizen.jpg

BSI Kantelval. Klein beetje pindakaas in de deksel doen en het ging vrij makkelijk.

Ook in de tuinkamer nog gebruikt en er een stuk of 4 gevangen en een paar km verder weer uitgezet. En uiteraard alle gaten gedicht in spouw en hoe ze onder de tegels kwamen. Dit jaar weer opletten maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:39
Wij hebben in het verleden ook last gehad van muizen. Mijn ouders kocht een speciale lijm om die muizen te vangen. A4tje met lijm en vlakbij gaten of rand van muren plaatsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Arunia schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:39:
[...]

Ik heb juist een predator als kat.
Bij mij komen juist muizen binnen door mijn kat, alleen zijn ze dan wel dood. _/-\o_
Na verloop van jaren wordt ie steeds vierkanter en weegt al bijna 8 kilo maar muizen vangen doet ie nog steeds al worden het er wel steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 05:24

bloody

0.000 KB!!

mysticwizard schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:46:
Sinds een maand ongeveer hebben wij last van muizen in huis. Deze bevinden zich in een holle ruimte tussen ons 1e en 2e verdiep dat niet toegankelijk/bereikbaar is. 's Nachts horen we deze knagen en kruipen boven onze slaapkamers.
Haal een spotje er uit als je die hebt; door dat gat kun je dan een houten muizenval duwen met een kruimel brood +pindakaas.
Vergeet niet een touwtje aan de val te knopen en ergens aan te binden.. een halfdode muis kan anders zo'n val gerust gaan verslepen.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:58
plizz schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:17:
Wij hebben in het verleden ook last gehad van muizen. Mijn ouders kocht een speciale lijm om die muizen te vangen. A4tje met lijm en vlakbij gaten of rand van muren plaatsten.
Laat het de PVDD niet horen, ze zijn volgens mij ook verboden. Het is een van de minst diervriendelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 17:24
Hier nu ook ineens in de holle wand van de berging. Wat een gekloot, hele berging moeten leeg halen en alles is ondergescheten. Rest van huis is beton en hermitsch dicht, maar precies hier ellende.

Nu met lijmplankjes bezig, maar ze trappen er nog niet in. Heb al met multitool stuk uit de gips muur gezaagd en ga daar nu houten vallen inleggen.

Wat.... Een ... Ellende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spm online
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-02-2024
Muizen in een plafond of in de muren kunnen behoorlijk vervelend zijn. Met name omdat je er niet goed bij kunt. Het is alleen een misverstand om te denken dat er geen voedsel is. Wij als mensen denken bij voedsel altijd direct aan boterhammen, zaden etc. Maar wat dacht je van insecten, zowel levend als dood. Muizen zijn tenslotte echte omnivoren en opportunisten als het gaat om hun voeding.

Zoals een van de reacties al zegt, je moet erbij kunnen dus een spotje verwijderen is vaak de eerste stap. Dan kun je er namelijk iets in doen. Al zou ik persoonlijk zelf niet voor een houten muizenval kiezen, maar eerder kunststof. Die zijn namelijk makkelijker schoon te maken en krijgen niet zo heel erg die geur van dode muizen er in.

Paar tips voor het vangen van muizen:
1 >> Begin met het vaststellen waar ze het meeste komen. Oftewel waar liggen er keutels. Waar er keutels liggen, komen ze het meeste en houden ze ook even halt. Dus grootste kans van vangen.
2 >> Gebruik een lokaas dat het meest interessant is voor hen. Dat is NIET kaas, dat wordt enkel gegeten door tekenfilm muizen. Je kunt beter een lokaas gebruiken zoals vogelzaad, pindakaas of zelfs lokmiddelen. GEEN kaas, dat heeft over het algemeen veel te weinig effect.
3 >> Na vangst van een muis, zo spoedig als mogelijk uit een val halen, anders leggen de overige muizen een link met zowel locatie als lokstof en val. En dan wordt het bestrijden van muizen alleen maar moeilijker.
*knip* spam

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 25-01-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Gewoon vallen, wegvangen, nieuwe vallen.

Zorg dat er geen ander eten beschikbaar of bereikbaar is.
Dus eten in huis goed afsluiten, maar zoveel mogelijk ook uitgangen naar buiten waar ze eten kunnen halen, dichten.

Je vangt ze gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 13:42
Als je vergif strooit krijg je weer stank over een tijdje.

Zou het hele plafond eruit halen.
Alles netjesmaken, gaten opsporen en panlatten en gips opnieuw plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
plizz schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:17:
Lijmplaten werken het best (altijd plaatsen op looptraject muizen, dus idealiter tegen de muren). Muisonwaardigste oplossing, maar na testen van allerlei mogelijkheden
* levende val (wordt niet meer gebruikt nadat muis sterft in de val) en zet je de muis iets verder op vrij, dan gaat ze daar de buurt lastigvallen
* klassieke val (is zeer sensitief om exact af te stellen, vaak is muis weg met lokvoedsel maar staat val nog scherp)
* ultrasone verjagers (zowel voor buiten als binnen, velen klagen hierover maar als er een plaag is, gaat dit ook niet op 1 2 3 werken, wetenschappelijk wel een aantal studies over uitgevoerd, dus zeker geen overbodige luxe om te gebruiken als permanente basis)
* alle vuilnis en voedsel afdekken (dit is een cruciale). Als er geen reden is 'lees geen voedsel' voor de muizen om te blijven, zijn ze dan ook snel weg of krijgen ze minder makkelijk de kans om hun nest jongen in huis te werpen
* lokdozen met vergif (preventief buiten en ook binnen constant behouden en bijvullen indien nodig). Beste oplossing om het probleem zo snel mogelijk onder handen te krijgen en te vermijden dat muizen beginnen voortkweken. Nogmaals, wil je diervriendelijk starten, zal je het probleem nu éénmaal jammer genoeg niet oplossen, zeker omdat er steeds weer nieuwe muizen op het terrein zullen passeren
* spray met pepermunt geur of andere geuren (werkt mogelijks wel maar zou dit gewoon gebruiken ter ondersteuning binnen als er al een groot probleem is)
* gaten van muren buiten zoveel mogelijk dichten, alsook binnen gaten onder een plint/voerlijst proberen te dichten (had zo een muis die zich vorig jaar daar onder de plint had verstopt in de muur maar ocharme met staart vasthong aan een lijmplank)
etc.

Heb hier samen met de buren ook een half jaar (ondanks alle extreme acties van mezelf maar lakse buren) last gehad van muizen binnen en raad iedereen aan preventief lokstations te zetten om het probleem controleerbaar te houden. Er nu eindelijk een aantal maanden vanaf. Hier zonet nog opnieuw een muis over muur buren naar tuin hier zien kruipen (nadat buurvrouw als een bezete allerlei vuil aan het uitdoen was dus zal de schuilplaats van de beestjes zo wel vernietigd hebben) via hun overhangende planten. Zo was het vorige keer ook gestart, dus hopen dat nu de muizen geen reden vinden om te blijven. Jammer gewoon dat je soms alle moeite doet, maar als de buren een beetje egocentrisch en lui zijn en niet mee doen, jah dan kom je niet ver.

[ Voor 11% gewijzigd door Bennike op 18-05-2024 22:33 ]

Pagina: 1