Internetverbinding pas na 1:45 bij koude start

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Inleiding
Bij kennissen doet zich het volgende probleem voor: Bij een koude start van de pc is er geen internetverbinding. Na 1 minuut en 45 seconden wachten, wordt deze verbinding opeens wel gemaakt.
Als de computer binnen die tijd opnieuw wordt opgestart, is er wel meteen verbinding.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit probleem ontstond opeens (niet helemaal duidelijk wanneer, maar waarschijnlijk eind 2022 /begin 2023) met een bestaande configuratie die het daarvoor goed had gedaan.
Dat betrof een 8 jaar oude Dell optiplex met Core i5 3470 die met een vaste ethernetverbinding was aangesloten. Deze draaide W10 Pro met alle updates.
Om verwarring te voorkomen: Dit is dus geen wifi-probleem.

Vanwege de leeftijd van de computer en dit probleem, is deze vervangen door een nieuwe PC: Asrock deskmini X300 met AMD 3400G processor op W11 pro.
Deze pc heeft eerst bij mij thuis gestaan voor de installatie en draaide daar prima en had meteen na het opstarten verbinding (ook aangesloten via ethernet).
Zodra ik deze deskmini bij die kennissen aansloot, was de vertraging van 1:45 weer terug.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat het probleem zich op 2 verschillende PC's met verschillende windows-versies voordoet, waarvan er eentje bij mij thuis goed werkt, denk ik niet meteen aan een software-probleem (driver oid).
Dus ben ik gaan googlen en heb de volgende mogelijke opties gevonden:
Eerst heb ik gecheckt of IP-adres krijgen via DHCP op automatisch staat (ja, op ipv4 en ipv6) en heb ik de DNS-servers van google getest. Ook heb ik "snel opstarten" uitgezet en de mogelijkheid om windows het apparaat (netwerkkaart) uit te laten schakelen uitgevinkt. Dat heeft allemaal geen effect gehad.

Nu verdenk ik het netwerk of de samenhang tussen apparaat en netwerk.
Hun netwerk bestaat uit een Ziggo experiabox als modem (met DHCP aan) en daaraan een simpele 5-poorts switch die het signaal verdeelt naar onder andere de kantoorruimte en een TP-link deco M4 en bij het bureau een volgende simpele 8-poorts switch die het signaal verdeelt naar PC, iMac, printer en een TP-link deco M4. De deco's staan in access point mode en "parallel" aan de verbinding naar de computer. (als ik de deco's los zou trekken werkt de pc nog steeds)
Deze hele (hardware)setup draait al jaren naar behoren en is niet gewijzigd rond de tijd dat het probleem begon. Daarom verdenk ik deze hardware ook niet.
Alles heeft natuurlijk wel updates gehad, dus ook niet helemaal uit te sluiten.

Mijn vermoeden gaat in de richting van een probleem met DHCP, maar hier ben ik niet goed in thuis.

Mijn vragen
1. Wie (her)kent dit probleem?
2. Wat is een handige aanpak om dit verder te onderzoeken?
3. Onderdeel hiervan: Het is voor mij een uur rijden, dus ik ben niet vaak ter plaatse voor onderzoek. Via teamviewer kan ik wel naar software-instellingen kijken of test-software draaien.
4. Als een oorzaak niet te achterhalen is: Weet iemand een workaround om de boel wel goed werkend te krijgen? (die redelijk foolproof is, vanwege mijn reisafstand)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via KifArU op 26-12-2023 08:11)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:07:
Zou ipv 6 gewoon uitzetten als je het niet gebruikt
Zal niet de eerste keer zijn dat ipv 6uitzetten problemen oplost.
Dat is kindje met badwater weggooien.

Vuistregel: nooit een workaround toepassen als je niet weet wat de root cause is en je geen actie hebt om dat op te lossen.

Ziggo levert in beginsel prima werkende IPv6, Windows 11 kan in beginsel prima met IPv6 (en dual stack) overweg. Dat er hier problemen zijn verandert daar niets aan.

Ondanks dat het probleem zich bij twee PCs voordoet, hoor ik niets over telefoons of andere mobile devices; die zitten in zelfde dual-stack netwerk en hebben blijkbaar nergens last van. Daarom zou ik in eerste instantie denken dat iets in de Windows networking stack gaar aan het doen is, in zowel oude als nieuwe build. Kan ook een stuk geinstalleerd software zijn dat op beide computers aanwezig was (denk aan een VPN-verbinding met werk...)

Simpele manier om dat uit te sluiten: boot eens met een LiveUSB met willekeurig welk ander OS erop. Ubuntu is prima, het gaat erom dat het geen Windows is. Kijk of netwerkverbinding dan wel gelijk na boot aanwezig is. Verbinding aanwezig? Niks mis met netwerk, focus op software op die PC. Verbinding ook pas na 1m45s aanwezig? PC en Windows erop vrijgesproken en tijd om grondig naar netwerk te kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Ik heb W11Pro en ervaar iets vergelijkbaars.
Mijn PC start in seconden.
Dan nog ff inloggen (Windows Hello) en dan kan ik op de desktop zien dat netwerk verbinding nog niet tot stand is gekomen.
Dan duurt soms wel 10+ seconden.
Echt heel raar.
Normaal gesproken is een netwerkverbinding bij kabel inpikken binnen 1 seconde geregeld en een IP adres 2 seconden later.
Ik snap niet waarom W11 hier zo enorm veel tijd voor nodig heeft na het booten.
Ik draai geen VPN of andere poespas.
Voorlopig heb ik het geaccepteerd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Stap 1: kijk of die 1:45 ook optreedt als je de PC rechtstreeks op de Ziggo box aansluit

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:32
KifArU schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:25:
Inleiding
Bij kennissen doet zich het volgende probleem voor: Bij een koude start van de pc is er geen internetverbinding. Na 1 minuut en 45 seconden wachten, wordt deze verbinding opeens wel gemaakt.
Als de computer binnen die tijd opnieuw wordt opgestart, is er wel meteen verbinding.
Probeer dan eens om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Dit kan soms vreemde problemen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:40

Wildfire

Joy to the world!

Heeft 'ie al geprobeerd:
Ook heb ik "snel opstarten" uitgezet

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Kan je alle betrokken hardware hier vermelden (inclusief kabels)?
Heb je de optie van @Juup al uitgeprobeerd/laten uitproberen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56
Dit doet zich voor als een PC meerdere netwerkverbindingen kan maken.
Dan moet hij eerst uitzoeken welke werkt en dat werkt met timeouts.

Dus ofwel meer ethernetpoorten of ook wifi aan boord of een VPN tap geconfigureerd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:01
Geïnspireerd door @Ben(V) even gezocht en wat gevonden: https://www.ghacks.net/20...priorities-on-windows-11/
Omdat W11 bij mij hetzelfde doet, al is het slechts een seconde of twee drie, de Metric gewijzigd van 25 naar 1 voor de ethernetadapter. Nu lijkt het één tot twee seconden te duren, dus het werkt inderdaad.
(Meerdere adapters stonden op 25 als laagste en een aantal op 75.)

Het zou mooi zijn als MS dit zelflerend zou maken voor desktops standaard en optioneel voor mobiele apparaten. 90% van de tijd dezelfde verbinding, dan laagste Metric voor die adapter.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wildfire schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:45:
[...]

Heeft 'ie al geprobeerd:

[...]
Snel opstarten heeft er niets mee te maken.
Als je Windows afsluit dan slaat hij enkel het hele Windows image op en als je dan weer opstart wordt dat image gewoon geladen, dat kun je niet aan of uit zetten.
Als je zeker wilt wezen dat de boel helemaal opnieuw geladen wordt moet je een "Restart" geven in plaats van een "Shutdown".

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
lier schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:24:
Kan je alle betrokken hardware hier vermelden (inclusief kabels)?
Heb je de optie van @Juup al uitgeprobeerd/laten uitproberen?
Op dit moment ben ik daar niet ter plaatse, dus de exacte hardware nakijken en andere verbindingen maken, kan ik helaas nu niet testen. Zet ik wel op het lijstje voor het volgende bezoek. (en ondertussen bestel ik een netwerkkabel van 20m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:38:
Dit doet zich voor als een PC meerdere netwerkverbindingen kan maken.
Dan moet hij eerst uitzoeken welke werkt en dat werkt met timeouts.

Dus ofwel meer ethernetpoorten of ook wifi aan boord of een VPN tap geconfigureerd.
Dit klinkt als een logische oorzaak. Maar er is maar 1 netwerkpoort op de computer en deze pc verbindt niet via wifi, maar via ethernet.
Een VPN tap ken ik niet, dus staat vast ook niet ingesteld.

Kan het zijn dat er softwarematig meerdere verbindingen bestaan die zijn meegenomen in het gebruikersaccount bij de nieuwe installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Crahsystor schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:54:
Geïnspireerd door @Ben(V) even gezocht en wat gevonden: https://www.ghacks.net/20...priorities-on-windows-11/
Omdat W11 bij mij hetzelfde doet, al is het slechts een seconde of twee drie, de Metric gewijzigd van 25 naar 1 voor de ethernetadapter. Nu lijkt het één tot twee seconden te duren, dus het werkt inderdaad.

Het zou mooi zijn als MS dit zelflerend zou maken voor desktops standaard en optioneel voor mobiele apparaten. 90% van de tijd dezelfde verbinding, dan laagste Metric voor die adapter.
Dit ga ik even proberen, in ieder geval om te zien hoeveel er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja een VPN tap is zo iets, dat is een netwerk stack die voor een VPN verbinding wordt gebruikt.

Maar het kan ook zijn dat ondanks dat je geen wifi gebruik er wel een wifi netwerkstack is geconfigureerd.
Ook kan een oude netwerk stack zijn blijven hangen die in een oude omgeving geconfigureerd was.
Windows heeft de neiging bij elders aansluiten een nieuwe stack aan te maken.
Ook ipv6 uitzetten kan helpen.

Kijk gewoon even welke netwerken je allemaal hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 25-11-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Dit heeft de eerste test opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBc2fyaSPqZwRZZM2GJuyn5_ujM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yE2zzTxFJFstkfAmg3VVrpxo.jpg?f=fotoalbum_large

Als leek zeg ik dat hier 1 netwerkkaart staat met ipv4 en ipv6.
Klopt dat en is dat de normale situatie?

Qua priority en aantal regels lijkt het namelijk sterk op het voorbeeld op die website.

[ Voor 7% gewijzigd door KifArU op 25-11-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dus is het handig om te doen wat Crahsystor ook gedaan heeft:
Crahsystor schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:54:
En IPv6 kun je doorgaans wel uitzetten, daar wordt vaak genoeg nog geen gebruik van gemaakt. (scheelt ook weer fouten zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Is er ook echt geen verbinding of laat het icoontje zien dat er 'geen internet' is? Ik heb dit ook heel vaak, kan goed soms een hele werkdag hebben waarbij het icoontje zegt dat er geen netwerk / internet is maar alles werkt gewoon.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:55:
En dus is het handig om te doen wat Crahsystor ook gedaan heeft:
[...]

En IPv6 kun je doorgaans wel uitzetten, daar wordt vaak genoeg nog geen gebruik van gemaakt. (scheelt ook weer fouten zoeken)
Inmiddels heb ik die metric omlaag gezet, maar moet ik nog testen of dat de boel versnelt.
Maar dat voelt als workaround en niet als oplossing van het probleem.

Hoe zet ik ipv6 uit?

[ Voor 7% gewijzigd door KifArU op 25-11-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:58:
Is er ook echt geen verbinding of laat het icoontje zien dat er 'geen internet' is? Ik heb dit ook heel vaak, kan goed soms een hele werkdag hebben waarbij het icoontje zegt dat er geen netwerk / internet is maar alles werkt gewoon.
Er is echt geen verbinding (niets werkt en van afstand geeft teamviewer ook geen verbindingsmogelijkheid.
In die tijd staat er een wereldbolletje, dat na 1:45 verandert in een soort monitor met een stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan zijn dat er iets met dhcp is.
Je kan een statisch adres instellen, kijken of pc dan wel meteen verbinding heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:07:
Dat is kindje met badwater weggooien.

Vuistregel: nooit een workaround toepassen als je niet weet wat de root cause is en je geen actie hebt om dat op te lossen.

Ziggo levert in beginsel prima werkende IPv6, Windows 11 kan in beginsel prima met IPv6 (en dual stack) overweg. Dat er hier problemen zijn verandert daar niets aan.

Ondanks dat het probleem zich bij twee PCs voordoet, hoor ik niets over telefoons of andere mobile devices; die zitten in zelfde dual-stack netwerk en hebben blijkbaar nergens last van. Daarom zou ik in eerste instantie denken dat iets in de Windows networking stack gaar aan het doen is, in zowel oude als nieuwe build. Kan ook een stuk geinstalleerd software zijn dat op beide computers aanwezig was (denk aan een VPN-verbinding met werk...)

Simpele manier om dat uit te sluiten: boot eens met een LiveUSB met willekeurig welk ander OS erop. Ubuntu is prima, het gaat erom dat het geen Windows is. Kijk of netwerkverbinding dan wel gelijk na boot aanwezig is. Verbinding aanwezig? Niks mis met netwerk, focus op software op die PC. Verbinding ook pas na 1m45s aanwezig? PC en Windows erop vrijgesproken en tijd om grondig naar netwerk te kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Deze vakantie tijd gehad om even langs te gaan. Als eerste geprobeerd om een directe kabel te leggen en dat werkte meteen goed.
Daarbij ontdekte ik dat van een oude kabel het nokje van een van de stekkers was afgebroken en de stekker niet goed in de switch zat. Dat even tijdelijk vastgezet met tyraps en alles werkt nu weer perfect!

Mijn vermoeden is dat de verbinding niet werd gemaakt door de losse kabel en dat die dan (na een tijdje) via de Deco's werd opgebouwd. Maar dat hoef ik gelukkig niet exact uit te zoeken.
Binnenkort de nieuwe kabel netjes aanleggen en probleem opgelost.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt natuurlijk bij de oude kabel ook een nieuw stekkertje er aan knijpen? Afhankelijk van de lengte van de kabel en waar die allemaal langs gaat uiteraard. Een kort kabeltje kun je beter vervangen, een lange kabel in de muur kun je beter voorzien van een nieuw stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
KifArU schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:11:
Deze vakantie tijd gehad om even langs te gaan. Als eerste geprobeerd om een directe kabel te leggen en dat werkte meteen goed.
Daarbij ontdekte ik dat van een oude kabel het nokje van een van de stekkers was afgebroken en de stekker niet goed in de switch zat. Dat even tijdelijk vastgezet met tyraps en alles werkt nu weer perfect!

Mijn vermoeden is dat de verbinding niet werd gemaakt door de losse kabel en dat die dan (na een tijdje) via de Deco's werd opgebouwd. Maar dat hoef ik gelukkig niet exact uit te zoeken.
Binnenkort de nieuwe kabel netjes aanleggen en probleem opgelost.

Iedereen bedankt voor de hulp!
Je pc kreeg dus een apipa adres (169.254) na het opstarten in Windows. Vandaar die lange extra tijd, dat was het wachten op een dhcp adres. Dat krijgt ie niet en dan verstrijkt er de nodige tijd.
Pagina: 1