Crucial X8 Portable SSD trage snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb sinds deze week een Crucial X8 externe SSD van 1 Tb in mijn bezit. Ik heb deze gekocht omdat ik verwacht had dat deze schijf een stuk sneller zou presteren dan een conventionele externe HDD.

Maar als ik de schijf gebruik om bestanden over te zetten, dan kom ik qua schrijfsnelheid niet veel hoger uit dan 40 MB/s, terwijl een andere externe HDD hier al het dubbele haalt van 80 MB/s.

De schijf wordt gebruikt op een USB A poort (3.2 Gen1). Ik weet dat dit uiteraard niet de poorten zijn waarmee je de hoogste snelheden gaat halen, maar feit blijft wel dat een HDD dus sneller presteert op deze poort dan mijn nieuwe SSD.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Iets van een instelling veranderen o.i.d.? Heb al wat op google gezocht, maar nog niet veel wijzer geworden.

Beste antwoord (via dennisvinkie op 25-11-2023 12:13)

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 17:55
De SSD werkt op USB2-snelheid. Als het niet aan de poort ligt, dan is de kabel de volgende meest waarschijnlijke oorzaak. Probeer eens een andere kabel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
40MB/s klinkt alsof die USB-poort niet op USB 3.2 Gen1 snelheid werkt. Heb je een andere poort geprobeerd? Gaat het om een laptop of desktop? Als het een laptop is, welke dan, en als het een desktop is, is het een poort aan de achterkant van je moederbord, of een USB-poort aan de voorkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Bedankt voor je reactie. Het gaat om Desktop HP 500-402nd.

Maar het heeft niet zoveel met die poort te maken, want als ik dus op dezelfde poort een externe HDD gebruik, haalt die al de dubbele snelheid t.o.v. de SSD.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Zijn de leessnelheden vanaf de SSD wel hoger dan 40 MB/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twxu4UvSw_qI8vJrdeTW3f1GO58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG1QOddBbF7YhZomznNbMRgB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
De SSD werkt op USB2-snelheid. Als het niet aan de poort ligt, dan is de kabel de volgende meest waarschijnlijke oorzaak. Probeer eens een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:17
Het lijkt inderdaad een probleem met de verbinding/kabel waardoor deze op USB2 snelheid blijft communiceren
Slecht contact?
Probeer toch ook nog de andere USB(3) poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisvinkie
Het antwoord kan soms zo simpel zijn.... :-) Het was inderdaad de kabel. Had ik alleen nooit aan gedacht, omdat ik gewoon de nieuwe kabel die erbij zat gebruikte.... Hier mag je toch van verwachten dat hij goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSatJMXmxn70xlQtNqQl6oKAxI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9Eg98IEp0SeLcydNYxAb3Hd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:17
Wel opvallend en vervelend dat de bijgeleverde kabel dus niet goed werkt? :?
Je moet dan maar net de juiste extra kabel hebben liggen natuurlijk.
Wat voor kabel gebruik je nu dan?

Ik zie dat er een USB-A/C adapter wordt meegeleverd bij die Crucial X8, dat vergroot dan natuurlijk ook de kans op verbindingsproblemen.
Betrouwbaarder is om een USB-A naar USB-C kabel te gebruiken zonder extra verloopstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
Die Desktop HP 500-402nd (9 jaar oud ontwerp) heeft aan de achterkant alleen USB 2.0 poorten en aan de voorkant een enkele USB 3.0 poort.
De maximale snelheid haal je enkel via die poort aan de voorkant en dan is het beperkt tot de USB 3.0 snelheid van 5 Gbit/s als hij dat al haalt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 25-11-2023 13:03 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
@The_Doman Ik gebruikte inderdaad een USB A naar USB C kabel. Deze had ik gelukkig nog liggen om te testen. Ik vermoed dus inderdaad dat het te maken heeft met het adaptertje die meegeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
@Ben(V) Dat klopt, aan de voorkant zitten 2 USB 3.0 poorten. Op tweakers stond 3.2, maar deze info klopt dus niet, want op de HP site zelf staat inderdaad 3.0

Maargoed, het probleem is verholpen!

Bedankt allen!
Pagina: 1