48" OLED: LG C3 of Sony A90K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 09:12
Ik sta op het punt om een nieuwe tv aan te schaffen voor onze 'tv-hoek' in het huis, maar ik begin ineens te twijfelen...

De tv zal gebruikt worden voor gaming (XSX, PS5, Switch) als ook voor series en films op de verschillende streaming diensten.

Het is een kleine ruimte met een kijkafstand van 2,30m. Om te testen heb ik onze LG C9 van de woonkamer even naar deze kleine ruimte verhuisd en ik kom tot de conclusie dat 55" echt te groot is. Ik moet teveel met mijn hoofd bewegen, dat kijkt onrustig.

Door de C9 ben ik wel een groot OLED fan geworden, dus ik ga toch wel echt het liefst voor OLED. Op de slaapkamer staat nog een Sony LCD tv en ik stoor me daarbij enorm aan de 'grijswaardes'. De maat onder 55" is in OLED land het 48" model, dus dat formaat moet het gaan worden.

In de ruimte zelf komt veel omgevingslicht naar binnen (want grote ramen), maar daar kan wel dikke vitrage voor gehangen worden. Alsnog maak ik me over (het gebrek aan) helderheid van OLED modellen wel een beetje zorgen.

Doordat ik zo tevreden ben over de C9, was eigenlijk bijna blind van plan om de veel nieuwe C3 aan te schaffen. De reviews zijn allemaal erg goed. Behalve de helderheid, maar helaas worden de fellere OLED panelen ('regulier' met headsink en QD) niet kleiner dan 55" gefabriceerd.

Op het laatste moment ben ik toch wat verder gaan googelen en dat had ik wellicht beter niet kunnen doen...

Ik heb een paar keer gelezen dat de reviews van de C3 altijd de grotere modellen zijn geweest en dat dat niet direct inhoudt dat de bevindingen ook gelden voor het 48" model. Helaas kom ik weinig 48" reviews tegen en al helemaal niet op een systematisch wijze (zoals op Tweakers, HDtvtest, RTINGS, etc), zoals ik het graag zie. Van de Sony zijn überhaupt amper reviews beschikbaar, wellicht omdat dat model alleen maar in kleine maten geleverd wordt.

Deze review zet beide modellen naast elkaar en kort gezegd zijn dit de conclusies:

LG pluspunten:
Prijs
Gaming
Helderheid (t.o.v. de Sony)

Sony pluspunten:
Natuurlijk beeld
Geluid
Bouwkwaliteit

Met name de opmerking dat de LG 'near black images' zou 'crushen' baart mij zorgen. Dat vind ik altijd erg lelijk en zonde. Maar ja, ze hebben het getest in de standaard instelling, dus wat zegt het dan?

Ik heb even wat gebeld/gemaild met de bekende goedkope TV leveranciers in NL en het meest gunstige prijsverschil is dat de Sony 300 euro meer kost dan de LG.

Lang verhaal kort, ik weet het even niet zo goed meer... Waar doe ik nou goed aan? Heeft iemand hier toevallig ervaringen met de LG C3 48" en de beeldweergave?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
Zoals je zelf al aangeeft is de vergelijking gemaakt bij 'Standard Mode'.

Bij LG staan dan veel meer beeld'verbeteraars' aan in tegenstelling tot Sony. Ik begrijp de keuze van de YouTuber wel aangezien het gros van de consumenten de TV uitpakt, aanzet en er niet meer naar omkijkt.

Dit gezegd hebbende heeft LG de laatste twee jaar flinke stappen gezet op het gebied van beeldverwerking en accuraatheid. Jouw C9 zal hierna op bepaald onderdelen gaan tegenvallen. Weet dus waar je aan begint ;).

Het irritante van LG is dat wanneer je de meest accurate beeldmodus gebruikt je nog steeds het een en ander dient aan te passen om dichter bij reference te geraken. Aan de andere kant is dit maar een klein half uurtje werk en hoef je erna niet meer naar om te kijken.

Imo is de meerprijs van 300 euro het niet waard, de A90K is enkel interessant wanneer je een alles-in-een oplossing zoekt of veel waarde hecht aan de class leading processing van Sony. Met het prijsverschil kun je een paar leuke actieve boekenplank speakers kopen of een relatief goede soundbar en heb je een set up die veel meer indruk zal maken tijdens het gamen en bekijken van films/ series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 09:12
Veel dank voor je inhoudelijke reactie @Freshouttheoven :)

Zoals je het omschrijft lijkt de LG inderdaad de verstandiger keuze.

Ik ben overigens wel benieuwd wat je bedoelt met de extra aanpassingen die binnen de LG benodigd zijn om richting reference te komen. Vallen die met het blote uit te voeren? Moet daar dan geen kalibratie aan te pas komen?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
Graag gedaan.

Deze kun je inderdaad zelf uitvoeren, hierbij dien je enkel het een en ander in de instellingen te wijzigen. Exacte kalibratiewaardes (20 points) overnemen heeft geen zin aangezien elke paneel c.q. yield weer anders is.

In deze video worden de meest accurate beeldinstellingen stapsgewijs besproken.