Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stinkfoef
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-09-2024
Hi y'all,

Heb een leuk MSP bedrijfje gevonden op maar 15 minuten rijden bij mij in de buurt waar ik dacht te gaan werken.

3x gaan praten en alles ging heel vlot en vriendelijk, zowel met het personeel als leidinggevende.
Financieel voorstel was ook uitstekend.
Functie: System engineer

Nu schrok ik mij toch wel meerdere hoedjes toen ik het arbeidsreglement doornam.
Zit namelijk te twijfelen of ik dit wel wil ondertekenen.

Waar ik mij aan erger is dat ik beboet kan worden met een fixe boete als ik bijvoorbeeld in bijberoep even iemand help & als ze mij ontslagen dat ik de functie niet mag uitvoeren voor komende 6 maanden.
Ook vind ik een uitreksel van het strafregister compleet van te pot gerukt en niet relevant tot de functie.

+ staat er niets in van onze afgesproken bedrijfswagen + tankkaart
Moet dit ook niet worden opgenomen in het contract?

Wat vinden jullie van dit voorstel?
De werknemer verbindt zich ertoe om vooraleer hij een arbeidsovereenkomst bij een andere werkgever ondertekent of vooraleer hij een zelfstandig samenwerkingsverband met één of meerdere derden contractueel vastlegt, de werkgever van zijn voornemen op de hoogte te brengen, teneinde de werkgever toe te laten:

• of een nieuwe regeling met de werknemer ter verderzetting van de arbeidsrelatie uit te werken;
• of de afwikkeling van de arbeidsrelatie en de practische doorgave van het werk te regelen.
Artikel 17: niet-concurrentieplicht na arbeidsrelatie

De werknemer gaat tegenover de werkgever de verbintenis aan na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst gedurende een periode van 6 maanden noch dezelfde noch enige gelijkaardige commerciële aktiviteit uit te oefenen voor gelijkaardige ondernemingen of als zelfstandige binnen het geografisch gebied waar zij zijn funktie als account manager uitoefende op het ogenblik van de beëindiging van de overeenkomst.

Bij overtreding van dit concurrentiebeding is de werknemer aan de werkgever een vergoeding verschuldigd gelijk aan drie maanden bruttoloon.

Voor de toepassing van dit beding wordt onder soortgelijke activiteiten verstaan : zie artikel 3. De toepassing van dit beding wordt beperkt tot België en Luxemburg.
Artikel 25: Verplichte documenten

De werknemer is bij zijn indiensttreding gehouden volgende documenten voor te leggen:
• een kopie van het einddiploma of een getuigschrift afgeleverd door de laatste onderwijsinstelling met aanduiding van de studies en de behaalde resultaten, en dit voor de werknemers met minder dan 5 jaar ervaring;
• een getuigschrift “vakantiegeld” afgeleverd door de vorige werkgever;
• een getuigschrift van goed zedelijk gedrag;
• een kopie van het rijbewijs;
• een kopie van de identiteitskaart;
• het ingevulde document: “inlichtingenfiche” benodigd voor het personeelsregister en het sociaal secretariaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:10
Even voordat de adviezen de verkeerde kant op gaan; gaat dit om België of Nederland?
Also, waarom gaat artikel 17 om de functie van account manager als je functie system engineer zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stinkfoef
België,

Ja dat vraag ik mij ook af waarom daar account manager staat, lijkt wel een copy paste contract van 20 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 21:04
Ik ken de Belgische wet niet, maar dat concurrentiebeding zou in Nederland zeker niet overeind blijven (nog buiten de account manager functietitel die erin benoemd staat).

Bedrijfswagen en tankkaart moet je wel in het contract laten opnemen, is een belangrijke secundaire voorwaarde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Logico schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:54:
Ik ken de Belgische wet niet, maar dat concurrentiebeding zou in Nederland zeker niet overeind blijven (nog buiten de account manager functietitel die erin benoemd staat).

Bedrijfswagen en tankkaart moet je wel in het contract laten opnemen, is een belangrijke secundaire voorwaarde.
Concurrentiebeding altijd serieus nemen. Het kan meevallen maar de tijden dat het zomaar van tafel wordt geveegd zijn echt wel voorbij. Belangrijke vraag die je zeker krijgt als het voorkomt; je hebt dit beding met je volste verstand getekend, waarom wil je er nu dan vanaf wijken?

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 25-11-2023 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt toch prima je contactpersoon aanschrijven met je kritiekpunten en dat je die verwijderd dan wel aangepast wilt hebben? Wanneer je dit contract tekent ga je akkoord met een ander functietitel dan je aangeeft. Dat klopt dus niet.

Ik zie in de citaten nergens dat je iemand niet even mag helpen met het een en ander. Ik zie alleen maar staan dat je bij opzegging van je baan je dit op tijd moet doen en je het bedrijf de kans moet geven om je een voorstel te doen voor een beter contract of dat je het bedrijf de gelegenheid moet geven om je werk netjes af te ronden en de opvolgende persoon in moet/mag werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 21:04
Sethro schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:58:
[...]

Concurrentiebeding altijd serieus nemen. Het kan meevallen maar de tijden dat het zomaar van tafel wordt geveegd zijn echt wel voorbij. Belangrijke vraag die je zeker krijgt als het voorkomt; je hebt dit beding met je volste verstand getekend, waarom wil je er nu dan vanaf wijken?
Heel goed punt, zeker niet accepteren "omdat het waarschijnlijk niet overeind blijft". Dat is vaak na veel gedoe waar je helemaal niet op zit te wachten, en het blijft altijd een risico. Mijn intentie van die opmerking was niet adviserend maar vooral uitspreken van verwondering dat de werkgever dit blijkbaar als redelijk ziet, maar ik had het vrij ongelukkig verwoord nu ik het teruglees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

stinkfoef schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:38:
Artikel 17: niet-concurrentieplicht na arbeidsrelatie

De werknemer gaat tegenover de werkgever de verbintenis aan na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst gedurende een periode van 6 maanden noch dezelfde noch enige gelijkaardige commerciële aktiviteit uit te oefenen voor gelijkaardige ondernemingen of als zelfstandige binnen het geografisch gebied waar zij zijn funktie als account manager uitoefende op het ogenblik van de beëindiging van de overeenkomst.
Je word toch aangenomen als system engineer ?

in NL word zoiets van tafel geveegd want het is niet jou functie, (al levert dat wellicht geneuzel op)

Maar aan de rest van je verhaal zou ik het gewoon aangeven dat je het nogal een bij elkaar geplakt vodje papier vind die niet past bij wat besproken is. wellicht dat ze een beter passend voorstel willen sturen en daarbij de tankkaart en auto niet vergeten.

Als ze je echt willen hebben, dan sturen ze een passende revisie daar zal ook nog wel ellende in staan

in BE heb je vast een gratis juridisch arbeidsrecht loket of advies voor werkzoekenden .. ik zou daar zeker eens advies vragen je zal er niet op achteruit gaan kwa informatie.
zeker wat die passages in normaal Frans, Vlaams of Nederlands nu concreet betekenen / inhouden.

Voor bepaalde jobs is het niet ongewoon om in de nabij regio van de werkgever dezelfde functie te beoefenen die als concurentie beschouwd worden (hier in NL) en daar zijn wisselende jurridische uitspraken over ..

Alleen als jij binnen een bedrijf "system engineer" doet dan is het bedrijf ernaast echt geen concurrent. .. tenzij je dezelfde klanten bedient.
Dus dat aan laten passen "gij zult niet dezelfde klanten bedienen als je nu doet bij je volgende job, tenzij akkoord van ons" is dan wel redelijk

als ze daaraan vast houden kan je eigenlijk de deur dicht gooien met, goed betaal me maar de tijd dat ik door deze regeling geen andere baan kan vinden salaris door .. (als er een arbeids conflict optreed)

lang verhaal kort, schrijf gewoon:
"ik mis gemaakte afspraken, ik ben geen account manager, salaris is in de buurt maar niet geheel wat ik zoek, graag ontvang ik een nieuw voorstel in afwachting en met vriendelijke groet @stinkfoef

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03
stinkfoef schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:38:Ook vind ik een uitreksel van het strafregister compleet van te pot gerukt en niet relevant tot de functie.
Dat klinkt vergelijkbaar met wat we in Nederland een VOG noemen: Verklaring Omtrent Gedrag. Een verklaring vanuit Justitie dat je geen zaken op je strafblad hebt staan die mogelijk strijdig zijn met de belangen van het bedrijf of hun klanten.

In Nederland is het zeker niet ongebruikelijk om een VOG aan te moeten leveren als het bedrijf klanten bedient (of kan gaan bedienen) waar met gevoelige gegevens om wordt gegaan. Besef je wel dat je als system engineer bij een MSP zomaar toegang kunt hebben tot allerlei gegevens (of je hebt de mogelijkheid jezelf die toegang te verschaffen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:20
Net op site van het acv gekeken.
Beding is enkel geldig voor bepaalde functies die in de cao moeten staan. Plus geven ze zelf aan bij gelijkaardige bedrijven.

Ik zou dus de cao er eerst eens op naslaan. Wie weet valt jou functie er helemaal niet onder. Het contract lijkt me copy/paste van een contract account manager waar dit meestal wel voor geldt.
Mocht het wel geldig blijken, moet je zelf de keuze maken of er voldoende niet-gelijkaardige bedrijven zijn waar je voor minimaal 6 maanden aan de slag kan. De opmerking van @vso over het niet bedienen van klanten is idd ook terecht.

Wat betreft uittreksel strafregister, dat klinkt misschien wat ouderwets, maar is best courant in bepaalde sectoren of functies.
Ik heb zelf als it consultant bij politiediensten en in de banksector gewerkt. Je wil niet weten welke papieren en uittreksels ik moest aanleveren en welke background checks ze hebben uitgevoerd voor mij. Bij de politiediensten zelfs een background check voor mijn ouders.
Grappige anecdote hierbij: ik stond eerst helemaal niet gepland voor de job bij die politiedienst. Maar bleek dat ik in de plaats van een collega moest gaan omdat die collega niet door de background check kwam 😁. Ben er nooit achtergekomen wat hij (of zijn naaste familie) had mispeuterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ze zakken wat mij betreft al bij deel 1 over

'De werknemer verbindt zich ertoe om vooraleer hij een arbeidsovereenkomst bij een andere werkgever ondertekent of vooraleer hij een zelfstandig samenwerkingsverband met één of meerdere derden contractueel vastlegt, de werkgever van zijn voornemen op de hoogte te brengen, teneinde de werkgever toe te laten:

• of een nieuwe regeling met de werknemer ter verderzetting van de arbeidsrelatie uit te werken;
• of de afwikkeling van de arbeidsrelatie en de practische doorgave van het werk te regelen.'

dat halen ze er maar mooi uit, wat een kul. soma wil je weg en ga je juist eerst een contract tekenen voordat je het huidige werk opzegt. Niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebr gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stinkfoef
Ik heb een mailtje gestuurd voor een wijziging in 5 punten van het contract, ik verwacht hier geen reply op.
Dergelijke punten heb ik ook nog nooit gezien in een contract en bij mijn vrienden / collega's ook niet.

jammer dat werkgevers zo een controlefreak kunnen zijn.
Ze willen gewoon je ziel kopen met volledige onderdanigheid, maar wel nog het recht hebben na 3 maanden om je te ontslaan met 1 week opzegtermijn. (verwaarloosbaar)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59

Yucon

*broem*

Kleinere bedrijven werken wel vaker met gare dhz copy/paste rommelcontracten. De onderliggende toon is niet perse kwade wil maar meer een soort overijverige manier van een goedwillende amateur om het perfect te doen. Juridisch blijft het dan nog steeds een rommeltje.

Ik zou het zelf insteken als 'ok jongens, dit mag dan al sinds jaar en dag een standaard contract zijn maar ik vind het niet heel gezellig zo. Staan jullie hier nog steeds achter of wordt het tijd het eens wat te herzien?'

Het kan best zijn dat als ze er met een frisse blik naar kijken ze zelf ook een beetje schrikken. Eventueel nog met de toevoeging dat je huwelijkse voorwaarden ook al regelt als je nog smoorverliefd bent voor het geval je dat onverhoopt ooit niet meer bent. Dat bruggetje klinkt herkenbaar voor mensen. Het maakt je zorgen ook redelijker klinkend want als ze zelf nog op een roze wolk zitten kan het wat zeurderig overkomen maar zo'n verwijzing naar een huwelijk zet het op een luchtige manier gelijk in de juiste context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59

Yucon

*broem*

stinkfoef schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:33:
Ze willen gewoon je ziel kopen met volledige onderdanigheid, maar wel nog het recht hebben na 3 maanden om je te ontslaan met 1 week opzegtermijn. (verwaarloosbaar)
Ja en jij wil met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk geld eruit zuigen :P Laten we elkaar een beetje het voordeel van de twijfel geven, we zijn allemaal mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:36
Concurrentiebeding is in België wel beter geregeld:

https://www.ictrechtswijzer.be/het-concurrentiebeding/

Het houdt alleen stand als werkgever minstens je halve brutoloon blijft betalen gedurende de periode van het concurrentiebeding.

Dan is het nog steeds een vervelend ding, maar een half loon kun je nog wel vinden met een andere baan. En andersom zal werkgever je er alleen aan houden als het voor hem echt belang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stinkfoef
Hagdos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:31:
Concurrentiebeding is in België wel beter geregeld:

https://www.ictrechtswijzer.be/het-concurrentiebeding/

Het houdt alleen stand als werkgever minstens je halve brutoloon blijft betalen gedurende de periode van het concurrentiebeding.

Dan is het nog steeds een vervelend ding, maar een half loon kun je nog wel vinden met een andere baan. En andersom zal werkgever je er alleen aan houden als het voor hem echt belang heeft.
Heb vriendelijk gezegd dat ik enkel akkoord ga voor na uitdiensttreding niet te werken bij hun klanten en benoemde concurrenten.

Wat ze nu zeggen is veel te vaag.
Als ze zeggen niet bij onze klanten en ook niet bij bedrijf A,B,C dan lijkt mij dat redelijk en logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:36
Dat klinkt mij ook redelijk in de oren. De contractvoorwaarden zijn net zo goed onderhandelbaar als het loon (bij sommige bedrijven helemaal niet, bij andere bedrijven prima). Juist bij de kleinere bedrijven valt er vaak meer te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 23:40
Sethro schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:58:
[...]

Dat is bij een intermediair weer niet het geval. Want de WAADI verbied dergelijke beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:27
jantje112 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:31:
[...]

Dat is bij een intermediair weer niet het geval. Want de WAADI verbied dergelijke beperkingen.
Maar ook daar is voorkomen beter dan genezen. Rechtsgang is duur en stressvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 23:40
redfox314 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:59:
[...]

Maar ook daar is voorkomen beter dan genezen. Rechtsgang is duur en stressvol.
Eens, maar een intermediair mag geen beperkende bedingen meer opnemen. Dus dat helpt de werknemer enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Hangt er van af wat de voorwaarde zijn voor een bedrijfswagen. Is het een arbeidsvoorwaardelijke auto, of een functionale auto (die je dus nodig hebt om je werk te kunnen doen en waar vaak voorwaarden aan zitten mbt de te maken zakelijke ritten)?

In het eerste geval is het verstandig om het in het contract op te nemen, in het tweede geval kan het een separate overeenkomst zijn. Het bedrijf kan immers beslissen dat je geen auto meer nodig hebt voor het werk omdat de aard van het werk verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Het feit dat je een eventueel bijberoep moet melden is een zeer normale bepaling en ga je in vele beroepen vinden. Ik heb zelf in Belgie nog geen enkele functie gehad waar dit niet was opgenomen in de arbeidsvoorwaarden. Het is in de eerste plaats bedoelt om een belangenconflict te voorkomen.

Als artikel 17 komt uit de papieren die men jouw heeft opgestuurd, dan staat daar inderdaad een fout in die moet rechtgezet worden. Maar ik zou daar inderdaad ook verduidelijking bij willen hebben zoals wat het geografische gebied gaat zijn bijvoorbeeld en uiteraard, vragen om heel artikel 17 gewoon te schrappen. Al kan men je sowieso niet verbieden om in de IT verder te gaan werken en zal men heel specifiek moeten kunnen aangeven welke functies niet kunnen bij een eventueel vertrek.

Het uittreksel uit het strafregister is iets wat je vandaag niet veel meer ziet, maar ik kan me inbeelden dat als dit een functie is waarbij je veel voor derden gaat werken, dat men dit dan wel wenst te zien omdat er weer klanten kunnen zijn van de onderneming die dat dit vereisen. De enige keer dat ik het ooit heb moeten opvragen is toen ik voor de overheid ging werken, en das ook al weer meer dan 20 jaar geleden. In vele gemeenten tegenwoordig trouwens gewoon digitaal aan te vragen. Het feit dat men een diploma vraagt verbaasd me meer en nog meer dat dat enkel zou zijn voor mensen met minder dan 5 jaar ervaring. Alsof je na 5 jaar ineens alles beter zou weten.

Wat de wagen + tankkaart betreft kan het zijn dat dit in een apart document komt die als addendum zal dienen voor de arbeidsovereenkomst, wat gebruikelijker is als niet iedereen in het bedrijf een wagen heeft.

Het belangrijkste voor mij in heel dit verhaal zou de opheldering rondom artikel 17 zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:03

Ligt er aan of de auto als secundaire arbeidsvoorwaarde of als "regeling" wordt gezien.

Edit: sorry, was al genoemd....

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 25-11-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 07:50

Managelorian

“This is the workflow.”

stinkfoef schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:33:
Ik heb een mailtje gestuurd voor een wijziging in 5 punten van het contract, ik verwacht hier geen reply op.
Dergelijke punten heb ik ook nog nooit gezien in een contract en bij mijn vrienden / collega's ook niet.

Rustig, rustig. Adem in, adem uit. Als dit de manier is waarop je meteen reageert wanneer je met onverwacht gedrag van een ander te maken hebt dan ga je een moeilijke tijd tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Wat dacht je, ik heb snel even een gebruikersnaam nodig?
Pagina: 1