Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 21:36
Hi,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Doedelzak op 24-11-2023 23:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:56
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:48
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Yorro op 25-11-2023 01:17 . Reden: membersonly tbv TS ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doedelzak
Beide heren heel erg bedankt voor deze input. Stof tot nadenken/uitzoeken. Ik kom morgen even terug met een reactie!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Doedelzak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:52:
Beide heren heel erg bedankt voor deze input. Stof tot nadenken/uitzoeken. Ik kom morgen even terug met een reactie!

***members only***
Even gegoogled, maar er zijn toch wel een paar verschillen tussen de twee CAOs, met name rondom vakantiedagen / adv dagen en ook pensioengevend salaris lijkt anders.

Zie dit document uit 2019 (oud, maar ter indicatie) van FNV: https://www.fnv.nl/getmed...M-T-en-Metalektro-cao.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Yorro schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:03:
[...]

Even gegoogled, maar er zijn toch wel een paar verschillen tussen de twee CAOs, met name rondom vakantiedagen / adv dagen en ook pensioengevend salaris lijkt anders.

Zie dit document uit 2019 (oud, maar ter indicatie) van FNV: https://www.fnv.nl/getmed...M-T-en-Metalektro-cao.pdf
Als ik de vergelijkingen bekijk dan lijkt Metalelektro aantrekkelijker, toch 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 25-11-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Yorro op 25-11-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Ik zou het in deze volgorde doen:

1) Eerst meer info opvragen (pensioen, want in CAO staat niet alles, evt wat andere zaken)

2) Pas daarna zelf tegenbod doen. Je kunt dit al aankondigen bij het opvragen van informatie, om een beetje te polsen of er ruimte is. Of kijken wat de reactie is…

3) Proforma pas vragen als zij weer met een bod komen. Waarom? Je kunt waarschijnlijk zelf als met die website van raet een heel eind komen, bovendien geef je door het vragen van de proforma (naar mijn mening) een signaal dat je het bod overweegt (als in: niet per definitie afwijst) en daarom wachten tot ‘volgende ronde’

Onderhandelen is een spelletje. Je moet ze de indruk geven dat je serieus bent (dus je wil meer info) maar tegelijkertijd ook dat je niet meteen hapt.

PS: ik zou het tegenvoorstel doen obv 36uur (en dat er wel duidelijk bijzetten). Waarom? Jij wilt uitkomen op een 36uur contract toch? Het salaris zal dan lager uitvallen dan bij 40uur, kans is dat het wat makkelijker binnen het door hen gestelde budget valt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Yorro op 25-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doedelzak
Thanks Roy, je hebt me erg geholpen. Ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Doedelzak schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:10:
Thanks Roy, je hebt me erg geholpen. Ik ga er mee aan de slag!
Geen dank!

Check nog even de PS die ik zojuist heb toegevoegd.

Benieuwd naar de uitkomst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Members only:

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Op zich een goed punt, zeker nu men “binnen de range” biedt. Aan de andere kant: een range biedt je wel wat flexibiliteit, want dan kun je zeggen dat het afhankelijk is van de overige arbeidsvoorwaarden.

Ter illustratie:

Wat ik meestal antwoord in dit soort situaties op de vraag “wat wil je verdienen”:

“Goed dat je het vraagt! Nou…”

En dan:

Ik kijk naar het totaalpakket, dus:

- vast basissalaris
- 13e (soms zelfs 14e) maand
- variabel/bonus regeling?
- pensioen
- wel/geen auto
- aantal vakantie en/of adv dagen

Daarnaast flexibiliteit: deels thuiswerken, maar ook vanuit buitenland ivm privé situatie. Maar dit is wat lastiger in geld uit te drukken, maar soms wel een go/no go.

Dan heb je ineens een veel beter vergelijkingsmateriaal. Want ik heb zelf geleerd dat met name door verschillen in variabel en pensioen een pakket bij de ene werkgever er heel anders uit kan zien dan bij de andere…

Om een voorbeeld te geven mbt het pensioen: bij mijn laatste werkgever 26% inleg vanuit werkgever en 4% vanuit werknemer. Bij een van de partijen met wie ik heb gesproken: 10% vanuit werkgever. Bij een andere: pensioen? Dat moet je zelf regelen…

En mbt variabele beloning zijn de verschillen soms echt helemaal bizar. Van niks, een maandsalaris, tot 25% met multipliers afhankelijk van bedrijfsresultaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54
Je kan ook nog open kaart spelen en zeggen dat je weleenswaar die range hebt genoemd, maar dat dat gewoon niet klopte met wat je eigenlijk wil hebben. Je bent de 13e maand vergeten te verdisconteren en verder was het meer gebaseerd op wat je nu verdiende en zit ook de onzekerheid van een overstap er niet in. Eigenlijk gewoon wat je hier schrijft op tafel leggen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Yorro schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:24:
[...]

Op zich een goed punt, zeker nu men “binnen de range” biedt. Aan de andere kant: een range biedt je wel wat flexibiliteit, want dan kun je zeggen dat het afhankelijk is van de overige arbeidsvoorwaarden.

Ter illustratie:

Wat ik meestal antwoord in dit soort situaties op de vraag “wat wil je verdienen”:

“Goed dat je het vraagt! Nou…”

En dan:

Ik kijk naar het totaalpakket, dus:

- vast basissalaris
- 13e (soms zelfs 14e) maand
- variabel/bonus regeling?
- pensioen
- wel/geen auto
- aantal vakantie en/of adv dagen

Daarnaast flexibiliteit: deels thuiswerken, maar ook vanuit buitenland ivm privé situatie. Maar dit is wat lastiger in geld uit te drukken, maar soms wel een go/no go.

Dan heb je ineens een veel beter vergelijkingsmateriaal. Want ik heb zelf geleerd dat met name door verschillen in variabel en pensioen een pakket bij de ene werkgever er heel anders uit kan zien dan bij de andere…

Om een voorbeeld te geven: bij mijn laatste werkgever 26% inleg vanuit werkgever en 4% vanuit werknemer. Bij een van de partijen met wie ik heb gesproken: 10% vanuit werkgever. Bij een andere: pensioen? Dat moet je zelf regelen…

En mbt variabele beloning zijn de verschillen soms echt helemaal bizar. Van niks, een maandsalaris, tot 25% met multipliers afhankelijk van bedrijfsresultaat
Goede aanvulling, mijn "ik zat aan €3600 voor 36 uur te denken" kan zeker uitgebreid worden tot "ik zat aan €3600 voor 36 uur te denken, als alle overige voorwaarden gelijkwaardig zijn met wat ik nu heb" :P

Want je hebt helemaal gelijk dat zaken als bonussen en pensioen enzo de zaken veranderen, maar het komt uiteindelijk allemaal toch op één bedrag uit. Een bedrag die jij hoopt te krijgen.

Een range aangeven compliceert de zaken en kan (cheape) werkgevers uitnodigen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Hahn schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:29:
[...]

Goede aanvulling, mijn "ik zat aan €3600 voor 36 uur te denken" kan zeker uitgebreid worden tot "ik zat aan €3600 voor 36 uur te denken, als alle overige voorwaarden gelijkwaardig zijn met wat ik nu heb" :P

Want je hebt helemaal gelijk dat zaken als bonussen en pensioen enzo de zaken veranderen, maar het komt uiteindelijk allemaal toch op één bedrag uit. Een bedrag die jij hoopt te krijgen.

Een range aangeven compliceert de zaken en kan (cheape) werkgevers uitnodigen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
Ik geloof dat we het wel eens zijn hoor, zeker omdat het uiteindelijk er om gaat tot welk totaal alles optelt. Maar toch:

1) Het laagste bedrag in je range moet niet lager zijn dan wat je echt zou accepteren natuurlijk

2) Het maakt nogal uit hoe je je range presenteert

3) Als een werkgever die je precies het onderste van jouw range biedt, met daarnaast magere secundaire arbeidsvoorwaarden, dan weet je genoeg en kun je verder toch?

Want als je mij precies de bodem van de range biedt, dan motiveert dat niet echt om zaken te doen.

Het zegt veel als een werkgever dat doet, beetje “rendementen uit het verleden bieden een garantie voor de toekomst” en dus is de kans klein dat je überhaupt mooie stappen kunt maken.

Maar wat ik overigens ook vraag na de vraag om toelichting op alle arbeidsvoorwaarden, is de range/het budget van de werkgever. Pas als ze die niet geven (meestal krijg je dan: hangt af van de kandidaat, we hebben niet echt een budget) dan pas kom ik over de brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Yorro schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:47:
[...]

Ik geloof dat we het wel eens zijn hoor, zeker omdat het uiteindelijk er om gaat tot welk totaal alles optelt. Maar toch:

1) Het laagste bedrag in je range moet niet lager zijn dan wat je echt zou accepteren natuurlijk

2) Het maakt nogal uit hoe je je range presenteert

3) Als een werkgever die je precies het onderste van jouw range biedt, met daarnaast magere secundaire arbeidsvoorwaarden, dan weet je genoeg en kun je verder toch?

Want als je mij precies de bodem van de range biedt, dan motiveert dat niet echt om zaken te doen.

Het zegt veel als een werkgever dat doet, beetje “rendementen uit het verleden bieden een garantie voor de toekomst” en dus is de kans klein dat je überhaupt mooie stappen kunt maken.

Maar wat ik overigens ook vraag na de vraag om toelichting op alle arbeidsvoorwaarden, is de range/het budget van de werkgever. Pas als ze die niet geven (meestal krijg je dan: hangt af van de kandidaat, we hebben niet echt een budget) dan pas kom ik over de brug.
Ik noemde zelf dat een werkgever het minimum van een range kan bieden, maar dat had ik niet moeten doen.

Wat ik bedoel is dat als jij een range van €3200 tot €3800 zou noemen, dan zou €3800 krijg het mooiste zijn, maar waarschijnlijk hoop je €3500-3600 te krijgen, en accepteer je €3200 (anders moet je inderdaad dat niet als minimum opgeven). Maar elk bedrag tussen die twee uitersten is vrij spel, dus de werkgever kan prima €3200, €3300 of €3400 bieden, wat toch iets minder is dan je had gehoopt.

En je zegt "Het maakt nogal uit hoe je je range presenteert" en dat klopt, en ik geef aan dat zo'n range geven het veel complexer maakt en de kans van miscommunicatie dus ook groter maakt.

Als ik €3600 zou willen verdienen, dan zou ik bijvoorbeeld aangeven dat ik aan €3800 zat te denken, zodat er een beetje onderhandelingsruimte is. Simpel en duidelijk, wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Hahn schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:57:
[...]

Ik noemde zelf dat een werkgever het minimum van een range kan bieden, maar dat had ik niet moeten doen.

Wat ik bedoel is dat als jij een range van €3200 tot €3800 zou noemen, dan zou €3800 krijg het mooiste zijn, maar waarschijnlijk hoop je €3500-3600 te krijgen, en accepteer je €3200 (anders moet je inderdaad dat niet als minimum opgeven). Maar elk bedrag tussen die twee uitersten is vrij spel, dus de werkgever kan prima €3200, €3300 of €3400 bieden, wat toch iets minder is dan je had gehoopt.

En je zegt "Het maakt nogal uit hoe je je range presenteert" en dat klopt, en ik geef aan dat zo'n range geven het veel complexer maakt en de kans van miscommunicatie dus ook groter maakt.

Als ik €3600 zou willen verdienen, dan zou ik bijvoorbeeld aangeven dat ik aan €3800 zat te denken, zodat er een beetje onderhandelingsruimte is. Simpel en duidelijk, wat mij betreft :)
Eens. Als je doel 3600 is, zou je bijvoorbeeld grofweg 3400-3800 als range kunnen noemen (10% verschil tussen top en bottom). Een kleinere range dus

Maar dan nog, je ‘koopt’ voor jezelf onderhandelingsruimte door het afhankelijk te maken van andere avw

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Doedelzak
Members only:

[ Voor 39% gewijzigd door Doedelzak op 27-11-2023 22:09 . Reden: Wegens anonimiteit opmerking aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Mooi nieuws, van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan @Doedelzak ! :*)
Pagina: 1