Planken ophangen in de keuken gipsplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 08:51
Ik wil wat legplanken ophangen in de keuken, ben er achtergekomen dat het 'metal stud wanden' zijn. Dus gipsplaatsen die vastgehouden worden door metalen profielen.

Ik wil de planken niet vastmaken aan de gipswanden daar de draagkracht niet genoeg is. Dus ik dacht, 2 gaten boren, voor de plankdrager, in de metalen profielen en dan vervolgens hollewand ankers gebruiken. Vraag is, kan dit kwaad?

EDIT nog meer info:
Had deze plankdragers gehaald 4 stuks, 2 per plank: https://www.wovar.nl/plan.../?sqr=plankdrager%20zwart.

De houten planken zelf zijn ongeveer 128 cm in de lengte, 2,6cm dik en 20 cm diep.

[ Voor 22% gewijzigd door Farr op 24-11-2023 23:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:10
Wat wil je er op gaan zetten ? Een zware gietijzeren pannenset, het antieke servies wat nog een erfstuk van oma is, of wordt het een plankje voor een kruidenrekje en je koffiecapsules ? Dat maakt nogal uit...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Oekiejoekie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:22:
Wat wil je er op gaan zetten ? Een zware gietijzeren pannenset, het antieke servies wat nog een erfstuk van oma is, of wordt het een plankje voor een kruidenrekje en je koffiecapsules ? Dat maakt nogal uit...
Spullen zoals fles olijfolie/zonnebloemolie, koffiebonen, kruidenpotjes, pakjes havermout, brood.

Het plan is niet om pannen en/of borden erop te zetten of ander soort servies. Ik denk dat het meest zware ding de fles olijfolie zal zijn.

Zie uitgebreidere info in de orginele post.

[ Voor 3% gewijzigd door Farr op 24-11-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zelfs 4x gipsplug zou moeten volstaan.

Blij dat ik ik met m'n nieuwe muurtjes en plafondnok OSB achter het gips heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:10
Farr schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:33:
[...]

Spullen zoals fles olijfolie/zonnebloemolie, koffiebonen, kruidenpotjes, pakjes havermout, brood.

Het plan is niet om pannen en/of borden erop te zetten of ander soort servies. Ik denk dat het meest zware ding de fles olijfolie zal zijn.

Zie uitgebreidere info in de orginele post.
Dat houdt makkelijk. Dat weegt allemaal niks, en aangezien je plankjes maar 20 cm diep zijn is de hefboomwerking ook niet zo enorm dat er een gigantische kracht op die pluggen of gipsplaten staat.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Farr die beugels kan je op je buik schrijven.. en nu zet je er nog lichte spullen op over 3.5 jaar zet jij of iemanders van je gezin er iets zwaars op en je hebt alles op de grond + gat in de muur ..

wellicht de beste tip is houd de plank smaller (10/15cm ) dan zet je er automagisch minder zware dingen op

je hebt metalstud finders OF je pakt een magneet en jaagt naar de metalen schroeven

hoe langer en hoe meer schroeven in de metal stud tussen plafond en vloer hoe minder kans .. (bv houten lat op die lat kan je de beugels wel schroeven .. je verdeelt het gewicht ..

dit is een beetje laat YouTube: Achterhout in een metal stud wand plaatsen

ps .. https://www.toolstation.n...aat-schroefpluggen/p35840 werken wel, (met 2 gipsplaten op elkaar vergt wellicht 2 (de eerste draait kapot)

[ Voor 46% gewijzigd door vso op 25-11-2023 00:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Bedankt voor de reacties, ik zal even kijken hoe ik het ga aanpakken. Waarschijnlijk mijn originele idee, dus 2 x 6mm gaten boren per plankdrager in de metalen stud en dan deze hollewandanker (https://www.toggler.nl/product/57/hollewandanker-m6-1-stuk) gebruiken.

Mocht het allemaal naar beneden komen laat ik het weten :)
Pagina: 1