Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Enphase Envoy & Q-Relay op verschillende alamat

Pagina: 1
Acties:

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Inmiddels heb ik al enige tijd zonnepanelen liggen. Nu ben ik bezig met een nieuwe 3 -fase kookplaat en heb even gekeken of er nog plek was in mijn meterkast.

Ik heb in mijn meterkast twee 3-fasen alamats zitten, waarvan ik verwacht had dat er een vrij zou zijn.

Ik zag nu dat op 1 alamat de Q- Relay zit, en op de andere de envoy S (metered). Op schemas op internet zie ik overal dat deze bij elkaar zitten. Wat zou de reden kunnen zijn dat ze apart zitten?

Ik kan uiteraard ook de zonnepanelen-boer vragen, maar dan moet ik wachten tot na het weekend :)

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Ik kan niet beoordelen wat voor een reden iemand bedacht heeft, maar ik zou het gewoon op 1 groep zetten. Is ook beter voor de communicatie.

• Rowwan
IplugNplay schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:11:
Ik kan niet beoordelen wat voor een reden iemand bedacht heeft, maar ik zou het gewoon op 1 groep zetten. Is ook beter voor de communicatie.
Ik vermoed dat ik de reden al weet. Het gaat om een Chint nb310l alamat. Ik denk dat er maar één ader onder een klem mag. (De alamats zijn aan de onderkant met elkaar verbonden, en hebben daar dus ook 2 draden per klem, dat mag dus ook niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y3mUS0KI5Xxp-i5bSbbGQmgO1I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdxHdLwwcgbLF9k4SZ7s7fON.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoofdschakelaar (niet op foto) gaat naar 3 losse aardlekschakelaars (links), deze zijn aan de onderkant verbonden naar de 3-fase alamat (rechts). Deze is weer doorverbonden aan de 2e alamat (niet op foto).

[ Voor 49% gewijzigd door Rowwan op 25-11-2023 06:27 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:39

DjVe

Hatsaflats!

Ze kunnen gewoon bij elkaar (gebruik daar aftakblokjes voor, want de kooi klemmen van die Chint automaten zijn waardeloos voor twee aders onder dezelfde klem).

Je installateur heeft ze appart aangesloten, zodat bij problemen aan je systeem, de monitoring zal blijven draaien (en vice versa). Dat maakt troubleshooten makkelijker.

De twee aders aan de onderzijde mag gewoon hoor, als er maar gebruik is gemaakt van twin hulzen of een geperste twin kabel. Je mag echter niet twee flexibele aders onder 1 klem zetten zonder persing/huls. Sommige merken (bij Chint weet ik het niet) is het toegestaan om twee aders (vast of verhard flexibel) van dezelfde diameter onder een enkele klem te zetten, maar als je het kan voorkomen, dan zou ik dat zeker niet doen.

[ Voor 39% gewijzigd door DjVe op 25-11-2023 06:39 ]

• Rowwan
Ik heb ze inmiddels allebei op dezelfde alamat zitten, werkt prima. Fornuis op de vrijgekomen andere alamat.

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:40
De envoy is een 'verbruiker' je zonnepanelen leveren. Je levering wil je gescheiden hebben van de rest en dus achter een aparte (aardlek)automaat.

Achter dezelfde automaat werkt het uiteraard wel...
Pagina: 1