probleem afvoer wasmachine en toilet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 20:01
Beste Tweakers,

Deze week liep de afvoer van de wasmachine over. Tergelijk hebben we een probleem met het toilet in de kelder. Toen ik er passeerde rook ik een strontgeur. Bij nadere inspectie zag (en rook) ik resten van uitwerpselen op de randen van het toilet. Het lijkt dus alsof de afvoer van de WC op de verdieping erboven naar boven komt in de WC van kelder?!

Lijkt dit jullie een gekend probleem? Kunnen zowel het probleem met de wasmachine afvoer als het toilet met elkaar gekoppeld worden? Heeft het zin om klassieke afvoer middeltjes te gebruiken, of zouden jullie ineens een professionel inhuren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Verstopping ergens. Ieder huis heeft uiteindelijk 1 afvoer en dus is alles op de een of andere manier verbonden.

Te laat voor middeltjes en tijd voor de pro zou ik zeggen.

Gelijk met camera probleem laten onderzoeken.

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 24-11-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Onbekend

...

Hoe hoog ligt bij jullie de afvoer in de straat? Is dat hoger dan de WC in de kelder?
Zo ja, dan zou er iets moeten zijn die het afvalwater omhoog pompt. Werkt dat nog?

Als de kelder hoger ligt dan de afvoer, begin dan daar eens met het doorspoelen van de afvoeren en ontdekken waar ergens de verstopping zit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Onbekend schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:38:
Hoe hoog ligt bij jullie de afvoer in de straat? Is dat hoger dan de WC in de kelder?
Zo ja, dan zou er iets moeten zijn die het afvalwater omhoog pompt. Werkt dat nog?

Als de kelder hoger ligt dan de afvoer, begin dan daar eens met het doorspoelen van de afvoeren en ontdekken waar ergens de verstopping zit.
De afvoer ligt hoger dan de WC in kelder. Wat bedoel je met werkt dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer de afvoer hoger ligt dan de WC in de kelder dan kan het water niet wegkomen, water moet immers naar beneden lopen wil het afgevoerd worden. Vanaf de wasmachine afvoer is er niet genoeg druk om het water de riolering in te duwen. Dus het water gaat zich opstapelen... Met gevolg dat die van de wasmachine overstroomt en dat het toilet volloopt met alles wat van bovenaf in de afvoer wordt geduwd.

Wat @Onbekend bedoelt met "werkt het nog?" of dat er mogelijk ergens een pomp zit om water af te voeren, vanwege een hoger gelegen riolering. Werkt deze pomp nog? Is er iets defect geraakt of zit er helemaal niets tussen en heb je nu last van hoge waterstanden door het natte najaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Bij nadere inspectie blijkt de afvoer toch niet hoger te liggen dan de WC in de kelder, mijn excuses voor de verwarring.
Ik heb gisteren baking soda & azijn in de WC's gegoten en nadien gespoeld met kokend water. In de WC van de kelder zaten precies wat WC papier restanten, die heb ik er eveneens uitgehaald. (met de hand)
Zonet heb ik de afvoer van de wasmachine getest door deze los te koppelen en hier kokend water in te gieten, alles lees goed weg te lopen. Hoe komt het dat er dan een plas lag bij het werken van de wasmachine? Of heeft deze een groter debiet? En moet ik sneller gieten voor echt goed te testen?
Bij het doortrekken van het toilet op het gelijkvloers, hoor ik een borrelend geluid. Volgens Google is dit een voorteken van een aankomende verstopping.

Zijn er nog middeltjes of testen die ik kan uitvoeren? Of zouden jullie er ineens een professional bij halen?

Voorlopig lukt het mij niet om te lokaliseren waar de verstopping precies zit in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als de wasmachine een verdieping hoger staat dan de kelder, zal het niet gerelateerd zijn. Hier zei de CV-monteur dat de CV-overloop verstopt zat, en die verstopping zat 3 meter verder waar de wasmachine aansluit. Daar heb ik een trekveer doorheen gehaald tot ik de tuinslang vol door de afvoer kon laten lopen. Langzaam gieten zal niet genoeg zijn.
Als je laagste WC volloopt heb je kans op een verstopping verderop in het riool. Hier hebben we jaren terug iemand laten komen, hij groef een gat voor de voordeur, en heeft het na camera inspectie ontstopt met hoge drukslang en zelf meegenomen water. Kostte 130 euro en een uurtje.
Let op dat er veel cowboys zijn die je laten tekenen om per meter drukslang te betalen, en vervolgens 2500 euro rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Als je intussen uitwerpselen hebt die uit een wc omhoog komen en wasmachine die niet meer kan afvoeren zou ik niet meer zelf met huishoudmiddeltjes proberen en een ontstopper inschakelen.
Kost wellicht 200 euro, maar wordt het goed opgelost en heb je gelijk een idee wat het probleem is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotacom
Update: zonet nam vrouwlief een douche op het gelijkvloers, hierdoor stroomde de WC over in de kelder. Ik heb zonet 2h water zitten opdweilen gezien we het water daar niet naar buiten kunnen trekken of een putje hebben.
Ik heb alvast onze loodgieter gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F. Koning
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-03-2024
Welkom op tweakers, spam is niet toegestaan (Het nutteloos kicken van topics trouwens ook niet. )

[ Voor 85% gewijzigd door twain4me op 13-03-2024 13:44 ]

Pagina: 1