Speakers voor aan de muur te hangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
In het huis waarin we dit jaar ingetrokken zijn zijn 4 speakeraansluitingen in de woonkamer te vinden. (aansluitingen met telkens een rode en een zwarte ingang. Heeft dit in de audiowereld een correcte term? Ik kan het niet meteen vinden?).
Wij zouden hier graag... je raadt het... speakers aan hangen! Jammer genoeg zijn wij beiden totale audio-leken. Vandaar dat we hopen hier wat advies te kunnen vinden.

We zijn er nog niet helemaal uit of we ze alle 4 willen ophangen,of eerder slechts twee en de gaten van de andere twee opvullen en overschilderen. Het is namelijk zo dat er twee achter de zetel, voor de televisie hangen, en twee in de keuken. Hun functie lijkt me dan ook wel verschillend te zijn? De twee achter de zetel worden aangesloten op de TV, om surround sound te hebben, terwijl de twee in de keuken eerder voor muziek moeten dienen. Deze kunnen dan misschien ergens op een (nog aan te schaffen?) media player aangesloten worden? Ook advies hieromtrent is welkom!

Ik zoek een?
4x? 2x? speakers voor aan de muur te hangen. Liefst kleine, discrete modelletjes. De woonkamer/keuken is één lange maar relatief smalle ruimte. Bombastische speakers zijn hierin onnuttig maar ook niet op hun plek.

Wat is je budget?
Heel moeilijk te zeggen. We hoopten met Black Friday een mooie deal te scoren. We denken aan een paar honderd euro, maar... als het echt te rechtvaardigen is zijn we wel flexibel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aansluiten op TV als surround? Indien mogelijk, misschien ook op één of andere manier verbinden met Home Assistant om er iets via Spotify o.i.d. mee af te spelen als dat kan?

Wat heb je zelf al gevonden?
M'n partner had deze al gevonden: uitvoering: Kef Q350 (Wit)
Maar geen idee in hoeverre deze geschikt zijn. Er staat ook "Boekenkastmodel", waar ik uit afleid dat ze bedoeld zijn om plat te zetten op een kast? Kunnen deze ook opgehangen worden? Is dit een probleem?
Ik vind in de Pricewatch ook niet meteen waar ik op dien te filteren voor ophangmodellen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Algemeen advies: wat te doen, wat te kopen, hoe de knoop doorhakken, eventueel ook wat de mogelijkheden tot interfacing zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Vroeger was het heel hip om met rood/zwarte speakerdraad multi-room audio aan te sturen. Op huidige modellen versterkers kan dat vaak nog steeds en heet dit bij Denon bijvoorbeeld Zone 2.

In mijn oudere woning hebben wij in onze woonkamer speakerterminals zitten en die waren ooit ook naar de slaapkamer doorgetrokken. Deze heb ik weggehaald, maar in mijn woonkamer gebruik ik ze inderdaad voor links en rechts surround. Daar werkt het fantastisch voor. De rood en zwart zijn bedoeld om plus en min uit elkaar te halen. Deze kleuren vind je ook op speakerterminals en speakerkabel. Dat maakt het wel zo makkelijk. Maar om even dieper in te gaan op jouw vragen.

Allereerst zal je dus ook een versterker nodig hebben die een dergelijke versterkt signaal kan uitsturen. Wil je multi-zone dan kom je bij zoiets uit:Wellicht dat andere merken ook multi-zone doen, maar dat kun je zelf even uitpluizen.

Dan de speakers. Er zijn (heel kort door de bocht) twee soorten speakers. Vloerstaanders en boekenkast (of boekenplank) modellen. Vloerstaanders staan.... op de vloer. Terwijl boekenplank speakers bedoeld zijn om op een plank te zetten. Dat kan inderdaad in een kast, maar ook op specifieke steunen. Soms kun je deze modellen ook ophangen, maar dat is afhankelijk van het model. Maar let op, je bent er dus niet met alleen speakers!

In mijn geval heb ik destijds een home cinema opgebouwd rondom de Jamo S803-serie in het wit en een uitvoering: Denon AVR-X1600H. Inclusief twee subwoofers en Atmos uitbreiding ben ik hier ontzettend content mee. Maar dat is uiteraard heel erg persoonlijk :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
De Kef Q350 hebben een basreflexpoort aan de achterkant, dat betekent dat ze wat ruimte om de speaker heen nodig hebben om optimaal te klinken, als je ze aan de muur hangt krijg je rare bas.
Boekenplankmodel is een wat misleidende term uit de vorige eeuw, tegenwoordig bedoelt men daar kleine speakers mee die je niet op de grond zet, maar meestal op een speciaal ontworpen ondersteuning, zodat ze ongeveer op oorhoogte staan als je in je stoel (NL)/zetel (BE) zit. Er bestaan on-wall speakers, zoals deze Dali OBERON ON-WALL.

Vervolgens is het inderdaad de vraag of je met meerkanaals TV/films wilt gaan kijken, en of je aan meer zones wilt gaan doen - dus dat je in de huiskamer TV/film kan kijken, terwijl er in de keuken muziek klinkt, aangestuurd vanuit een centraal bediende receiver zoals @alex3305 ^^ noemt.

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 24-11-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ongeacht of ze een basreflexpoort aan de achterkant hebben, is het niet goed voor het geluid om een luidspreker aan de muur te hangen. Modellen die als on-wall worden verkocht zijn hier het minst gevoelig voor en kunnen een acceptabel compromis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:04
In de Dali speaker series hebben ze extra platte on-wall modellen.
Zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.dali-speakers...cts/oberon/oberon-on-wall

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:27

TommieW

Numa numa.

Doorgaans sluit je op zoiets inderdaad passieve speakers aan. Let er dan wel op dat je een versterker moet hebben. Dan moet je zo ver ik weet daar alle kanalen aan hangen.
Alternatief zou je ook iets kunnen hobby'en dat je kabels gebruikt voor de stroom en het geluid zelf draadloos doet. Maar dan zou je denk ik moeten knippen in de meegeleverde stroomadapter.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
Heel erg bedankt voor de input! Hier gaan we mee aan de slag!
Pagina: 1