286 met linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hier nog een oude 286 bak staan, met geloof ik 2 mb geheugen en 40 mb harddisk en vga mono kaartje..
nou vroeg ik me af of daar nog een linuxdistributie klein genoeg voor gemaakt worden, zodat ik erop kan surfen(? zal hij wel te sloom voor zijn), en te kunnen telnetten(ssh). En iemand nog andere ideen wat ik met zo oude bak kan doen, behalve weggeven/weggooien/slopen ?

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

linux werkt pas vanaf 386...

Verwijderd

Linux mag misschien klein zijn. Maar een 286 is toch echt niet sterk genoeg..

Linux bestaat nu 10 jaar meen ik en betwijfel het of de 286 toen al niet gedateerd was :)

Ander idee: Zoek ergens op inet een disk met windows 1.0 danwel 2.0 :) die zijn nog wel te vinden en kan je dat ook eens zien.. Note: er is een vet gaaf programma aanwezig en dat is dan ook wel notepad :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
je kunt de videokaart in een andere linuxbak gebruiken.
de harddisk is wellicht nog van MFM type, kun je verder weinig mee. Dus verder alleen schroefjes, floppydrive (als je een 720kbyte floppydrive wil) en floppykabel (voeding is waarschijnlijk ook veel groter dan nu een AT-voeding is.)

de rest moet je meteen weggooien :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

frapex

got r00t

FreeBSD zou kunnen.. maar je kunt alleen telnet gebruiken... ssh is die te traag voor :D

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• robbertb
  • Niet online
harddisk is ide dacht ik (zie maar 1 ide kabel en niet de 2 kabels die mfm heeft )
Floppy is volgens mij hdd, ziet er nog vrij nieuw uit, volgens mij is die er later ingezet.
enneh nee geen windows 1.0/2.0 dan liever dos ofzo :)
ik las laast iets over een dosversie browser :) maar of dat goed draait op een 286?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:47
Op donderdag 06 september 2001 16:02 schreef tose het volgende:
Linux mag misschien klein zijn. Maar een 286 is toch echt niet sterk genoeg..

[knip]
286 zou kwa rekenkracht wel in staat zijn linux te draaien.
het is echter een 16 bit processor. Linux is tot op het bot 32 bit en KAN daarom niet op een 286 draaien.
Wat wel op een 286 kan is Minix.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 06 september 2001 16:10 schreef robbertb het volgende:
harddisk is ide dacht ik (zie maar 1 ide kabel en niet de 2 kabels die mfm heeft )
Floppy is volgens mij hdd, ziet er nog vrij nieuw uit, volgens mij is die er later ingezet.
enneh nee geen windows 1.0/2.0 dan liever dos ofzo :)
ik las laast iets over een dosversie browser :) maar of dat goed draait op een 286?
die DOS browser kon wel eens Arachne zijn, maar die heeft tegenwoordig ook al een 486/8MB nodig, hoewel het ook wel draait op een 386/4MB geloof ik ... maar een 286? ik vraag het me af of dat uberhaupt GAAT werken :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 08:34
Dos met lynx :7
Misschien draait arachne ook, maar ik geef je weinig hoop.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• robbertb
  • Niet online
Ik bedoel inderdaad Arachne
Heb het al es op mn gewone pc getest ergens moest ik ook kieze wat voor pc ik had:
XT/AT (very slow or not optimized pc's)
386
486DX
pentium

zoiets... dus zelfs ook een XT lijkt het :)

• ProGo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:25
Je zou hem ook als voetenbank kunnen gebruiken,
of voor Commander Keen en Wolfenstein 3d 8-)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Volgens mij ondersteund een 286 geen paging en is 16 bit. Daar gaat Linux niet op werken. Die doet het pas vanaf de 386, want die is 32 bit en heeft wel paging support (anders kun je geen fatsoenlijk mem managment bouwen). Je kunt beter DOS nemen dan denk ik. Die lopt er een stuk vlotter op... Verder is het nuttig om in het museum te zetten of aan een antiqair te verpatsen...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

De Protected Mode van de 286 (die er wel is) is niet goed genoeg voor Linux, volgens mij missen er een paar elementaire dingen als memory protection.

Linux heeft dus echt een 386 nodig. Er is wel een soort van Linux project om Linux geschikt te maken voor de 286 en lager, 8086 en 8088 dus ook. Die poging is te vinden op: http://www.elks.ecs.soton.ac.uk/.

Verder meen ik dat Microsoft ooit een Unix-achtig OS heeft gemaakt, genaamd Xenix, dat zou je ook kunnen proberen als je dat kunt vinden, want dat moet ook op een 286 kunnen draaien.

• ossy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 06:38

ossy

Festina Lente

Zet er anders freedos, http://www.freedos.org , op heb ik ook met een 286 gedaan. Is vanalles bij te krijgen aan software.

Specs

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 16:43 schreef ProGo het volgende:
Je zou hem ook als voetenbank kunnen gebruiken,
of voor Commander Keen en Wolfenstein 3d 8-)
Volgens is er no way dat hij dat gaat trekken hoor ;)

• Servowire
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

daar is minix voor
( http://www.minix.org )

niet echt LINUX maar wel een Unix achtig iets

zelfs voor 8082! >:)

Ik weet het niet helemaal zeker hoe het precies gaat
Zie de site

met papier mache kun je alles maken!!

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ja dat is er zeker
het zo genaamde ELKS project
moet je even zoeken op
www.linux.org naar ELKS

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
ik heb iets gelezen over dat slackware zo'n mini linux maakte ,weet alleen niet of ie op een 286 draait

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Linux draait niet op een 286. De hardware mist dingen die gewoon keihard nodig zijn voor een multi-tasking OS.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Op donderdag 06 september 2001 19:22 schreef Newjersey_nl het volgende:
ik heb iets gelezen over dat slackware zo'n mini linux maakte ,weet alleen niet of ie op een 286 draait
Deze distributie heet ZipSlack, en die werkt dus ook alleen op minimaal een 386.

• JVaags
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Ik heb SmallLinux draaien op een 386SX met 2MB. Maar zelfs SmallLinux heeft minimaal een 386 nodig. SmallLinux kan je van de volgende site afhalen http://www.superant.com/smalllinux/

Download dan wel de oude versie 0.5.0 want de nieuwe heeft minimaal 3mb nodig.

• ProGo
Op donderdag 06 september 2001 17:48 schreef Zef het volgende:

[..]

Volgens is er no way dat hij dat gaat trekken hoor ;)
Een 286 was mijn eerste PeeCee en daar draaide dat prima op, met ms-dos 5.Ø...

Dat waren nog eens tijden :7

Verwijderd

ftp://ftp.student.utwente.nl

software om zelfs op een XT je mail te lezen (dos-based)

Je zou ook geos kunnen overwegen, die schijnt het ook te kunnen (maar is zwaar bagger)

• robbertb
  • Niet online
hmm thanx zitten wel wat interessante links tussen.
Maar volgens mij moet Arachne ook werken op mn 286:
Arachne is a full featured graphical World Wide Web browser capable of running completely stand-alone under simple DOS. With minimal system requirements, you can make that old XT, 286 or 386 browse the Web and look as good as if it were running a much more complex application under Windows.
Maar nu zie ik wel dat minstens een VGA kaart nodig is, en ik vraag me af of dat er wel in zit.. monitor die erbij zit is zwartwit, maar het is al wel zo zelfde stekker als de huidige monitoren alleen paar pinnetjes ontbreken.. waren er ook 286ers met vga?

• ProGo
Mijn oude commandore 286 had gewoon een "luxe" kleurenmonitor erbij B-)

• robbertb
  • Niet online
Op vrijdag 07 september 2001 08:54 schreef ProGo het volgende:
Mijn oude commandore 286 had gewoon een "luxe" kleurenmonitor erbij B-)
Ik weet het, in die tijd had ik ook een Commodore64.. dat waren nog es tijden.. vrienden hadden toen een XT of een 286, maar ze geilden allemaal op mn commodore, met kleurenbeeld en vet geluid! :) Wat waren die commodore's toch fijne apparaten voor die tijd.. Alleen jammer dat er nogal snel iets kapot ging, zoals de chip van de videokaart die loeiheet werd

• JVaags
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Wij hadden een Atari. Dat was helemaal super >:) Ikoontjes? Dat hadden ze op de XT niet! Wij hadden direct al first word plus. Een tekstverwerker met menu's en grafische mogelijheden en dat met een totale groote van 450kb. Hehehe :7

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 07 september 2001 08:47 schreef robbertb het volgende:
maar het is al wel zo zelfde stekker als de huidige monitoren alleen paar pinnetjes ontbreken
1 pinnetje in het midden en 1 pinnetje aan de buitenkant (dat technisch gesproken niet ontbreekt) toevallig? Dat is bij alle monitoren namelijk.
.. waren er ook 286ers met vga?
Wij hadden vroeger een 286 met SVGA. Aka: ja.
Pagina: 1