verschillende merken RAM: kan dat of instabiel systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik zoek een?
64GB Ram DDR4 geheugen

Wat is je budget?
circa 100€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
uitvoering: G.Skill Value F4-2666C19D-64GNT
uitvoering: Crucial Pro CP2K32G4DFRA32A

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ryzen 5 5600g

--------

Ik heb een office-computer met 64 gigabyte RAM G-skill. Echter wil ik er nog 64 Gb bijplaatsen omdat 128 Gb beter voor de toekomst is, de computer zal circa een jaar of 8 meegaan voordat de CPU te langzaam wordt dus 128 Gb lijkt me geen overbodige luxe voor over 8 jaar.

Echter vraag ik me af of ik nou exact dezelfde modules moet hebben of dat ik verschillende merken en modules kan mengen zonder dat het systeem instabiel wordt.

Voorbeeld:

g-skill in 2 sloten voor dual channel, en crucial in de 2 andere sloten ook voor dual channel.

Of moet je in alle 4 de sloten identieke ram-modules plaatsen in verband met de stabiliteit van het systeem?
Ik weet dat men aanraadt om identieke geheugenmodules te gebruiken, echter geldt dat voor alle 4 modules?

[ Voor 10% gewijzigd door Salvatron op 24-11-2023 20:28 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

In principe is wat op de QVL staat voldoende, zelfs als je mixed en matched. Check wel even max ram spec van de 5600G. Bovendien zou je je af kunnen vragen wat er je met al dat geheugen van plan bent. Je moet bijna professionele software gaan draaien om 64GB vol te krijgen, laat staan 128.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wat doe je in Office dat 32 gig niet genoeg zou zijn.

wat geeft Windows aan qua geheugen gebruik?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
bombadil schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:29:
wat doe je in Office dat 32 gig niet genoeg zou zijn.

wat geeft Windows aan qua geheugen gebruik?
32 gb is genoeg op dit moment maar over een paar jaar is 64 gb de standaard en daar wil ik vast op voorbereid zijn.

Linux geeft aan dat er 17Gb wordt gebruikt.
M2M schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:29:
In principe is wat op de QVL staat voldoende, zelfs als je mixed en matched. Check wel even max ram spec van de 5600G. Bovendien zou je je af kunnen vragen wat er je met al dat geheugen van plan bent. Je moet bijna professionele software gaan draaien om 64GB vol te krijgen, laat staan 128.
Wat is professionele software? Zijn intellij en android studio professionele software? Maar als 64 Gb genoeg is hou ik het daarbij.

[ Voor 41% gewijzigd door Salvatron op 24-11-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:48:
[...]

Wat is professionele software? Zijn intellij en android studio professionele software? Maar als 64 Gb genoeg is hou ik het daarbij.
By default, Android Studio has a maximum heap size of 1280MB
Dat kan denk ik niet de reden zijn waarom je zoveel RAM zou willen :P

Wat betreft je vraag ben ik het eens met @M2M . Zorg er wel voor dat je timings een beetje gelijk zijn met alle modules. Als je meerdere modules met meerdere timings hebt kan dit voor heeeeeeeeeele kleine vertragingen zorgen. Ga je niet merken overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:48:
[...]

32 gb is genoeg op dit moment maar over een paar jaar is 64 gb de standaard en daar wil ik vast op voorbereid zijn.

[...]
waarom? Je kan toch gewoon dan als het nodig is nieuwe ram kopen, die op dat moment ook meteen alle doorontwikkeling mee gepakt heeft :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
precies. dit upgraden om het upgraden snap ik ook niet. Tenzij je nu tegen grenzen aanloopt is t zonde van je geld EN je spullen om meer/nieuw te kopen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAvb9leA66y2LGHfoky2inOO7Ow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yyfthC18STO4BLOzYoCbr6YX.jpg?f=user_large
bonzz.netninja schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:02:
[...]

waarom? Je kan toch gewoon dan als het nodig is nieuwe ram kopen, die op dat moment ook meteen alle doorontwikkeling mee gepakt heeft :)
nee, dat kan niet want dan moet je ook de CPU en het moederbord meteen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:10
Wat is precies de toepassing waarvoor je 64 - 128 GB RAM nodig hebt?

Ik heb zelf onlangs een Intel NUC aangeschaft om met VM's te spelen en daar heb ik meteen twee reepjes van 32GB in gezet, dat koste zo'n € 128. Die 64 GB is voor wat ik met dat ding doe meer dan voldoende. De prijzen van geheugen liggen op dit moment bijzonder laag, vandaar dat ik het de boel meteen vol heb gegooid.

Wanneer je 128 GB geheugen nodig hebt ben je wel met hele bijzondere dingen bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ah ok een Java ontwikkelomgeving, dat moet toch prima lukken met 32GB?

Acht jaar vind ik behoorlijk lang voor een workstation, ik zou deze wellicht iets eerder vervangen. Wanneer het een zakelijke investeren is kun je iedere vijf jaar opnieuw investeren, vijf jaar lineaire afschrijving volgens de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]

[...]

nee, dat kan niet want dan moet je ook de CPU en het moederbord meteen upgraden.
Sorry, foutje van mij...

[ Voor 6% gewijzigd door Luchtbakker op 24-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
FrankHe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:58:
Wat is precies de toepassing waarvoor je 64 - 128 GB RAM nodig hebt?

Wanneer je 128 GB geheugen nodig hebt ben je wel met hele bijzondere dingen bezig.
voor de toekomst zodat die computer zo'n 8 jaar mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

Ik weet vrij zeker dat je met 16GB ook wel 8 jaar mee kan. De 5600G zal veel eerder de bottleneck zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:56:
Ik weet vrij zeker dat je met 16GB ook wel 8 jaar mee kan. De 5600G zal veel eerder de bottleneck zijn...
in dat plaatje wat ik poste zie je dat linux al 17 GB gebruikt. (met free -h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:18:
8 jaar is een lange tijd en ik weet wat het is om hardware van bijna 10 jaren geleden veel te lang gebruiken. Ik heb aan een GTX 760 tot bijna de 10de verjaardag vastgeklampt en 4670K tot een jaar geleden gebruikt.

Er wordt naar een concrete use case gevraagd.

Begin 2020 deed ik de upgrade van 16 GB naar 32 GB op een Z87 bordje met een 4670K. Want de RAM liep vol door tientallen bronnen volgen en teveel tabbladen in Firefox om voorsprong op het COVID-nieuws te krijgen.

Daarna wou ik de beurs op z'n Amerikaans volgen en weeral naar de informatievoorsprong zoeken. Tijdens de saaie momenten nog boven op alles kunnen gamen. Daarvoor was een upgrade naar 64GB RAM nodig.

De oude quadcore is te traag om een YouTube live stream in real-time af te spelen zonder dat het steeds meer en meer achterloopt of weigert te starten. Voordat ik World of Warships kon draaien, moest ik in de task manager veel processen killen om rekenkracht vrij te maken zodat de game niet ging haperen. De CPU was te zwak om een GTX 1660 aan te drijven.

De invasie in Oekraïne betekent voor mij nog meer bronnen volgen en nog meer tabbladen erbij. Mijn hardware is dermate stabiel dat de limieten van de software opgezocht werd. Teveel notificaties, plaatjes, video's,... in Telegram kan een gezamenlijk onderdeel doen crashen dat Edge en Discord tegelijkertijd vast doen lopen.

De RAM-prijzen crashten en ik kan het niet laten om 2x 32GB erbij te steken, gewoon omdat het kan. Ik wil niet achteraf bij een krimpende aanbod teveel voor slechtere RAM betalen.

Ik had op Kingston website gekeken naar wat ze voor mijn moederbord aanraden en een typenummer dat ook als 4x 32GB aangeboden wordt. Dan is de kans hoger dat achteraf mix and match werkt, want de snelheid is niet te hoog en de timings niet te strak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMl0T5E_TLcouoViTRuY73OoQ30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmI4MR2Jc3CSL70WJUCuVjTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_Qzl5Riz9Dt6CcFINIeGYENBY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GduO09xSKich66e27evyEHnS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i8qKdczzNa-KS9m1diUFJ4T2jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KbOl4109RB0MdmMpDolVxNnd.jpg?f=user_large

Op een geheugencontroller van een Zen 3 CPU werkt 4x 32 GB op 3200 MT/s CL16.

Mijn oude gewoonte is al mijn moederborden naar all maxed out RAM upgraden.

Dit is wat Firefox nu aan het doen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HAJGiRqPE1tQc6RKcsVbYMlVF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kruu57ifLqNyXz9w2oHZaWaE.jpg?f=fotoalbum_large

Met 64 GB RAM kan ik leven, maar 128 GB RAM is luxe dat dit mogelijk maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elZm461oFdstM_dqdYU2B0KnhL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1VhplTlItHINS6TJj8Gx43Ei.jpg?f=user_large

Achteraf gezien is het nuttig voor labs in Cisco GNS3 (hoeveel appliances wil ik tegelijkertijd in een netwerk simuleren/draaien?) boven op alles doen. Als ik dieper in cybersecurity wil gaan, dan zal ik labo's met een hoop virtuele machines draaien. Dan gaat mijn RAM-gebruik wel over 90000 MB.
Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:09:
[...]

En 32 GB free + 13 GB cache = 45 GB available.

Je overschrijdt 32 GB niet en 64 GB is nu zeker genoeg voor jou.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 25-11-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:18:
[...]

Wanneer je op dit moment 17 GB geheugen gebruikt voor je dev-omgeing dan is mijn verwachting dat een hoeveelheid van 64 GB intern geheugen vooralsnog ruim voldoende is. Wanneer je in de toekomst meer plug-ins en meer services in je dev-omgeving gaat draaien dan zal het geheugen niet mijn eerste zorg zijn. Andere componenten zoals bijvoorbeeld de CPU clock speed, core count, cache size, snelheid van de lanes op het motherboard en de snelheid van het interne geheugen zou ik eerder als toekomstige bottleneck zien dan de omvang van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:09:
[...]

Het is welbekend dat er meer geheugen gebruikt word als dat beschikbaar is. Ik zou bijna vragen om slechts 16GB te gebruiken en dan te kijken of je een merkbaar verschil ziet. Ik durf te wedden van niet.
Maar dat je nu 17GB gebruikt heeft te maken met wat je ermee doet, upgraden naar meer dan dan om futureproof te zijn is... een zeer foute motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Salvatron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Niks moet. Je kan ook dan gewoon nog geschikt geheugen kopen als het echt allemaal zo ruk is als je denkt dat het gaat worden, waar ik niks van geloof.

Verder over je vraag. Sjah...in basis is identieke reepjes natuurlijk het beste. Als je toch al de keuze gemaakt hebt en het voor lange termijn is, zou ik daar niet op gaan lopen bezuinigen. Dat slaat nergens dan op.

[ Voor 15% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-11-2023 09:54 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Met Ryzen 5000 en zeker met de G heb je denk ik meer baat bij sneller geheugen met strakkere timings. De sweetspot is 3600cl16 en lager dan 3200cl16 zou ik niet gaan.

Als dat lukt met 64gb denk ik dat je optimaal draait.

2666mhz is traag, cl19 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@Salvatron
Zoals hierboven al gezegd, lekker zo laten. 32GB zou al meer dan voldoende voor je zijn en je hebt al 64GB. De upgrade naar 128GB is echt niet nodig, al helemaal niet om eventueel over 8 jaar voldoende RAM te hebben. Daarnaast moet je bedenken dat je de komende jaren voordelig tweedehands ddr4 RAM kan kopen omdat veel mensen (zeker tweakers :P) gaan upgraden naar ddr5.

Je zou eerder voordeel krijgen door die 64GB weg te doen en veel sneller geheugen ervoor in de plaats te doen.

Verder is de reden om gesteld te zijn voor de toekomst altijd erg dubieus. Wil je langer doen met je PC zal je bij de start duurdere onderdelen moeten kopen die vaak een slechtere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Het is veel slimmer om tussendoor onderdelen te upgraden. Zeker als soms er periodes zijn waarin bepaalde onderdelen erg goedkoop worden.

Kortom, zet die 100 euro lekker op je spaarrekening en koop over een paar jaar de onderdelen die echt nuttig zijn. Dat zal waarschijnlijk de CPU zijn, want je 5600g is nu prima maar kan zeker een upgrade gebruiken over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Het upgraden van de CPU heeft voor een office PC wat mij betreft pas zin als er een CPU voor in de plaats komt die richting de 3x zo snel is (of anders 2x zo snel), of bepaalde belangrijke eigenschappen heeft die de oude CPU niet heeft. Wanneer is de single core performance van een ryzen 5600 3x zo snel? Dat zal nog wel een jaartje of 10 duren.

De paar procent snelheidsverschil waar sneller geheugen voor zorgt heeft geen merkbare invloed op een office PC, dus het geheugen vervangen door sneller geheugen heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

De crucial pro uit je strartpost heeft minder goede timings, echter heeft iemand dit setje wel aardig kunnen occen, zie https://www.reddit.com/r/...2x32gb_ddr4_micron_rev_f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Salvatron schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:04:
Het upgraden van de CPU heeft voor een office PC wat mij betreft pas zin als er een CPU voor in de plaats komt die richting de 3x zo snel is (of anders 2x zo snel), of bepaalde belangrijke eigenschappen heeft die de oude CPU niet heeft. Wanneer is de single core performance van een ryzen 5600 3x zo snel? Dat zal nog wel een jaartje of 10 duren.

De paar procent snelheidsverschil waar sneller geheugen voor zorgt heeft geen merkbare invloed op een office PC, dus het geheugen vervangen door sneller geheugen heeft geen zin.
Als je niet voor paar procenten snelheidsverschil wilt upgraden, dan ga je zeker niet RAM bijsteken voor 0% winstpotentieel en risico op compatibiliteitsproblemen.

Jij kan over de helft van 32 GB RAM gaan en ik kan over de helft van 128 GB gaan. In jouw geval is 64 GB RAM meer dan genoeg.

Je kan in de weekend van Black Friday en Cyber Monday kiezen om niks te kopen.
Pagina: 1