Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• LexJos
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo, ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen, ik heb hiervoor een aantal offertes uitgevraagd, maar deze liggen wel wat uit elkaar. Ik dacht ik check even met de experts wat de beste manier is om mijn dak 'vol' te leggen. het dak hoeft niet helemaal vol gelegd te worden, maar ik zou graag mijn verbruik willen dekken.
Foto's
Op deze foto de voorkant van het huis. hier zie jee een dakkapel over bijna de hele breedte van het huis, deze zit er aan de achterkant ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EluuB63nt8x8zCoHKuyGbLaxmr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHZGbW4M4zvNTFH6ZlGr6fBM.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Hier een foto van het dak, deze is genomen van een van de offertes die ik heb ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFeDL6EYpPsoKwv3QH33QHRE07w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYEIlW85104aZaGbqywCQ1Xg.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Ik heb in principe geen schaduw van huizen/bomen in de omgeving, alleen schaduw van mijn eigen dak.
Jaarverbruik
Recent verhuisd, dus niet helemaal duidelijk, maar ik denk ongeveer 3600kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase kast, geen plannen om deze te wijzigen of een elektrische auto aan te schaffen (huis staat ook in een autovrije straat, dus zou niet eens mogelijk zijn)
Budget en doel
Niet echt een specifiek budget, zo goedkoop mogelijk. Graag zou ik in mijn eigen verbruik willen voorzien.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het project graag uit laten voeren, zelf niet genoeg kennis om dit te doen. Wel heb ik gekeken naar de mogelijkheid om het via Solar Bouwmarkt het uit te laten voeren, alleen ben ook niet helemaal zeker genoeg dat ik genoeg kennis heb om de juiste materialen te bestellen.
Bijhouden van data
Geen must, nice to have
Reeds verkregen offertes
Ik heb 3 offertes gekregen.
1. €5200, 10* Jinko 435WP met string (lijkt me sowieso geen optie want duur en geen tuin op het zuiden)
2. €5100, 8* Jinko 435WP met enphase, Deze adviseur liet mij weten dat het niet mogelijk zou zijn om meer dan 2 panelen op de dakkapellen te leggen. Dus dan zou ik per dakkapel 2 panelen op het zuiden krijgen, de overige 4 panelen komen dan op de nok van het huis, 2x oost 2x west.
3. €4800, 10* Jinko 435WP met enphase. Dit lijkt een no-brainer, 10* 435wp panelen en nog eens het goedkoopste ook. Deze adviseur heeft dus gezegd dat het wel mogelijk zou moeten zijn om 3 panelen per dakkapel op het zuiden te plaatsen.
Regio
Groot Amsterdam

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
3 is op prijs goed, zeker met Enphase.

Wel even kijken welke modellen en welke gateway er komen. Soms worden belachelijk lichte omvormers ingezet.

De tekening met panelen op zuid oogt erg, erg dicht bij elkaar. Dat kan minder goed uitpakken bij laagstaande zon omdat een paneel deel afgedekt wordt door het oosten paneel er voor.

Hoe worden de panelen geplaatst? Weet je of de dakkapellen de zeer zware ballast kunnen dragen? Anders moet je met bitumen ankers of stelschroeven laten werken.

En er past niks onder de dakkapellen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LexJos
@Ronald het 3 panelen op de dakkapel was dus ook mijn twijfel, hij liet me weten dat het wel mogelijk zou moeten zijn.

De omvormers zijn de enphase iq8plus

Daarnaast weet ik niet zeker of de dakkapellen het zouden kunnen dragen, deze zijn vrij nieuw (2 jaar oud), en ook daarin verzekerde de adviseur me dat het niet perse een probleem zou moeten zijn. De panelen worden met Blubase next/connect gemonteerd.

Onder de dakkapellen zouden aan iedere zijde ook nog eens 2 panelen passen. Dan zou ik echter op 14 panelen uit komen, waar ik qua verbruik waarschijnlijk nooit aan zal komen.

[ Voor 3% gewijzigd door LexJos op 24-11-2023 18:52 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
LexJos schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:49:
@Ronald het 3 panelen op de dakkapel was dus ook mijn twijfel, hij liet me weten dat het wel mogelijk zou moeten zijn.

De omvormers zijn de enphase iq8plus

Daarnaast weet ik niet zeker of de dakkapellen het zouden kunnen dragen, deze zijn vrij nieuw (2 jaar oud), en ook daarin verzekerde de adviseur me dat het niet perse een probleem zou moeten zijn. De panelen worden met Blubase next/connect gemonteerd.

Onder de dakkapellen zouden aan iedere zijde ook nog eens 2 panelen passen. Dan zou ik echter op 14 panelen uit komen, waar ik qua verbruik waarschijnlijk nooit aan zal komen.
Je moet je niet blindstaren op je verbruik. Salderen gaat mogelijk verdwijnen, dan wil je zoveel mogelijk opwek. De prijs voor panelen is momenteel heel laag. Ik zou een voorstel vragen met maximaal aantal panelen.

• LexJos
@TwingyTwingy Vraag van een leek: maar waarom zou je in dit geval je hele dak maximaal vol leggen?

• Ronald
Hoe meer op je dak, hoe meer dure inkoop je voorkomt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Het is absoluut onzinnig om 3 panelen per dakkapel op het zuiden te plaatsen, zelfs hoog zomer zullen de panelen schaduw werpen op de panelen er achter met deze rijafstand, elke installateur weet dat, maar je hebt ze erbij die kosten wat het kost die twee extra panelen willen verkopen. Ook nog met de iq8plus, die toch echt onderbemeten ( 290 Watt output) is voor deze panelen. Deze installateur kan wat mij betreft het putje in met dit soort fantasie legplannen.

• Ronald
@RobertV70 gewoon 2x 3 oost en west er op. Levert veel meer op dan paneel weglaten om ze maar zuid te leggen.

Iets anders dan Enphase of andere micro’s met dit dak zie ik niet gebeuren. SE is met dergelijke aantallen gezeur

Wel zwaardere micro’s.. iq8m 330W. misschien, mogelijk de hc 360w nodig.

Thomas Berger PV Calc maakt makkelijk inzicht

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 24-11-2023 20:58 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
@Ronald Ja uiteraard gewoon oost west op de dakkapellen, dat is prima. Een iq8m lijkt me redelijk, vanuit PVGIS kom ik op 357 kWh onder een hellingshoek van 10 graden pal oost met 14% systeemverlies (standaard bij PVGIS)

[ Voor 12% gewijzigd door RobertV70 op 25-11-2023 10:40 ]

• LexJos
@Ronald @RobertV70 Dus als ik het goed begrijp zouden jullie aanraden om 14 panelen te plaatsen. En op de dakkapel op het oosten 3 panelen met oostelijke richting te plaatsen, en op de dakkapel op het westen 3 panelen met westelijke richting?

Ik had ook al een offerte aangevraagd voor de 14 panelen ipv de 10 panelen, maar de kosten hiervoor waren significant hoger: €7.900(volgens de leverancier doordat de montage moeilijker word). Het lijkt mij gek dat 4 extra panelen €3.000 extra zou moeten kosten.

Ik heb bij solar bouwmarkt ook even snel een overzichtje gemaakt van wat de kosten zouden zijn (niet alles inbegrepen maar wel de 'grote' dingen) Hier kom ik op uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnf6pHArJS7WTq1A9_-mJbuHrvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjxwO9OphXxXtGnChSXMOo6S.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt me overdreven dat hier nog €3000 bovenop zou moeten komen voor montage.

• Ronald
Mogelijk bedoelt installateur met lastiger dat hij zonder ballast zou werken op de dakkapellen. Dat is in de meeste gevallen de juiste manier. Zou positief zijn als mijn vermoeden klopt. Volgens jou zouden de dakkapellen sterk genoeg zijn voor ballast.
Bespreek dat eens met aanbieder.

Je kunt ook offerte vragen via Solar bouwmarkt of conculegas Solar outlet

Pagina: 1