Aansprakelijkheid bij maken van schade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Mijn vraag
Deze week heb ik als ZZP elektricien schade gemaakt doordat ik door een waterleiding heb geboord.
Kan ik in het vervolg de aansprakelijkheid al dan niet gedeeltelijk bij de klant neerleggen

Voor het verplaatsen van een schakelaar heb ik een gat geboord (met een dozenboor), hierbij heb ik de waterleiding in de muur geraakt. De schade bleef beperkt maar de leiding moest hersteld worden. Hiervoor heb ik uiteindelijk een installatiebedrijf gebeld die een nieuw stukje leiding hebben geperst. Ik heb de klant verteld dat ik deze schade zou vergoeden.
Ik heb de monteur van het installatiebedrijf gevraagd of ik dit issue had kunnen voorkomen, met bijvoorbeeld een leidingzoeker. Zijn antwoord was "nee, de muur is op zo'n manier gemaakt dat een leidingzoeker dit niet had kunnen vinden.''

Voor in het vervolg wil ik dit soort hertstelwerkzaamheden niet meer voor mijn rekening laten komen, maar mag dat wel? En hoe zorg ik ervoor dat deze kosten door de klant worden vergoed?

Beste antwoord (via melvinlunenborg op 25-11-2023 14:24)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Die freelance pagina fietst er wel heel abstract overheen.

Jegens consumenten kun je aansprakelijkheid bijna niet uitsluiten maar wel beperken.

Het begint echter met invulling geven aan professionele zorgplicht bv voor een electricien altijd
• een goede leidingdetector gebruiken, en
• de klant vragen naar bekende leidingen

Bij twijfel kun je de klant ter plekke een minder riscovol alternatief bieden of het op eigen risico laten uitvoeren.

Tenslotte kun je de hoogte proberen te beperken tot bv de aanneemsom. (Een informatieplicht voor leidingverloop kun je ook opnemen in de voorwaarden.)

Ik neem trouwens aan dat electriciens ergens ook wel een kenniscentrum hebben met informatie over dit onderwerp en algemene voorwaarden?

Tenslotte, accepteer wat risico. Dat kan prima uit met de tarieven en zorgvuldig werken. Part of doing business.

En bouw een netwerk zodat de loodgieter jouw gesloopte leiding fixt en jij de electra die hij sloopt.

Gewoon weglopen bij de klant kost je reputatie want de ervaring gaat gegarandeerd op Google Reviews en Facebook.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat kan je ook rustig brengen

Nee je kunt dit niet afwentelen op de klant (als in moreel gezien, juridisch weet ik het niet eens).
Jíj bent de professional, jíj bent ervoor aansprakelijk dat je je werk goed uitvoert. Foutjes horen erbij, maar dan is het jouw verantwoordelijkheid om het weer netjes op te lossen.

Je kunt hiervoor verzekeringen afsluiten maar die zijn duur. Welkom in de minder leuke kant van ZZP’er zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 25-11-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Je deed dit werk rechtstreeks voor een particulier?

Dan klopt het wel dat je aansprakelijk bent, ook netjes dat je het wilt oplossen: https://www.aonverzekerin...prakelijkheid-door-zzpers

Het is anders wanneer je als zzp'er wordt ingehuurd door bv. een aannemer. Dan is die aannemer in principe aansprakelijk, net alsof je zijn werknemer was.

Waarschijnlijk komt deels met ervaring de gok waar wel en geen waterleidingen zullen zitten. Maar ja, je zult het altijd net zien.

Eigenlijk is de boodschap dus, maak je tarief (voor particulieren) er naar dat je dit kunt hebben als het af en toe eens mis gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 24-11-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

melvinlunenborg schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:06:

Voor in het vervolg wil ik dit soort hertstelwerkzaamheden niet meer voor mijn rekening laten komen, maar mag dat wel? En hoe zorg ik ervoor dat deze kosten door de klant worden vergoed?
https://www.freelance.nl/community/aansprakelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

melvinlunenborg schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:06:
Mijn vraag
Deze week heb ik als ZZP elektricien schade gemaakt doordat ik door een waterleiding heb geboord.
Kan ik in het vervolg de aansprakelijkheid al dan niet gedeeltelijk bij de klant neerleggen

Voor het verplaatsen van een schakelaar heb ik een gat geboord (met een dozenboor), hierbij heb ik de waterleiding in de muur geraakt. De schade bleef beperkt maar de leiding moest hersteld worden. Hiervoor heb ik uiteindelijk een installatiebedrijf gebeld die een nieuw stukje leiding hebben geperst. Ik heb de klant verteld dat ik deze schade zou vergoeden.
Ik heb de monteur van het installatiebedrijf gevraagd of ik dit issue had kunnen voorkomen, met bijvoorbeeld een leidingzoeker. Zijn antwoord was "nee, de muur is op zo'n manier gemaakt dat een leidingzoeker dit niet had kunnen vinden.''

Denk het hier mooi wordt uitgelegd
https://www.freelance.nl/community/aansprakelijkheid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

VAO is bedoeld om Vraag en Aanbod advertenties te plaatsen die niet in de reguliere V&A geplaatst kunnen worden. Een juridisch vraagstuk hoort daar dan ook niet thuis.

Ik verplaats het topic dan ook richting AZ.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De klant zelf laten boren?

Of jezelf daar tegen verzekeren en een hoger uurloon vragen.

"You break it, you fix it."

Of de waterleiding aarden en dan 230V op de boorkop zetten en heel rustig/langzaam boren.
Op het moment dat je dan de waterleiding raakt, klapt de aardlek er uit ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Die freelance pagina fietst er wel heel abstract overheen.

Jegens consumenten kun je aansprakelijkheid bijna niet uitsluiten maar wel beperken.

Het begint echter met invulling geven aan professionele zorgplicht bv voor een electricien altijd
• een goede leidingdetector gebruiken, en
• de klant vragen naar bekende leidingen

Bij twijfel kun je de klant ter plekke een minder riscovol alternatief bieden of het op eigen risico laten uitvoeren.

Tenslotte kun je de hoogte proberen te beperken tot bv de aanneemsom. (Een informatieplicht voor leidingverloop kun je ook opnemen in de voorwaarden.)

Ik neem trouwens aan dat electriciens ergens ook wel een kenniscentrum hebben met informatie over dit onderwerp en algemene voorwaarden?

Tenslotte, accepteer wat risico. Dat kan prima uit met de tarieven en zorgvuldig werken. Part of doing business.

En bouw een netwerk zodat de loodgieter jouw gesloopte leiding fixt en jij de electra die hij sloopt.

Gewoon weglopen bij de klant kost je reputatie want de ervaring gaat gegarandeerd op Google Reviews en Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ZZP kun je prima een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Die heb je kennelijk niet, dus daar zou ik snel achteraan gaan.

Verder zou ik in je contracten / algemene voorwaarden een passage opnemen dat jij niet aansprakelijk gesteld kunt worden voor (gevolg) schade door dingen die je naar je beste kunnen hebt proberen te voorzien (dus detecteren), maar niet kon voorzien. Daar zou ik even een jurist bijtrekken om de juridische haalbaarheid en wettelijkheid te checken.

En ja, dat kost even centjes, maar kost veel minder als dat ze een schade van een halve ton op je verhalen omdat je per ongeluk ergens door een nieuwe warmtepomp heen bent gegaan ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48

MLLL

Palm Treo 650

Verzekering is leuk en aardig, maar ik denk dat het eigen risico hoger zal zijn dan de waterleidingreparatie .
M.a.w. je had in dit geval het zelf moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Iedereen dank voor de antwoorden. Ik zat al lang te twijfelen aan een verzekering voor dit soort praktijken maar inderdaad, het eigen risico is vaak hoger dan de kosten voor een loodgieter o.i.d. inhuren.
Desondanks zal ik een ''betere'' leidingzoeker aanschaffen, de verzekering afsluiten en in het vervolg met de klant duidelijk overleggen wat de risico's zijn en de gevolgen hiervan.
Iemand nog een tip voor een goede leidingzoeker?
Pagina: 1