Beste mensen van Tweakers,
Ik heb onlangs alle componenten voor mijn nieuwe pc gekocht, maar nadat ik alles volgens het boekje heb geïnstalleerd, krijg ik twee EZ-debug-lampjes. Het wisselt tussen een paar seconde aan staan en dan weer uit vallen en aan gaan voor 20-30 sec.
Rood: CPU niet gedetecteerd
Geel: DRAM niet gedetecteerd
Hier zijn alle stappen voor probleemoplossing die ik heb genomen. De GPU was niet aangesloten toen ik een van deze stappen probeerde.
1. Plaats de CPU opnieuw en controleer of alles er goed uitziet
2. Alle RAM verwijderd en beide sticks in alle slots geprobeerd
3. CMOS gedurende 5 minuten verwijderd
4. Laatste BIOS geïnstalleerd, let op: ik heb de BIOS 3 keer geïnstalleerd, 1 keer zonder aangesloten componenten.
Mijn onderdelenlijst
CPU: Ryzen 7 7800X3D
GPU: XFX RX 6700 XT (ik weet dat deze te weinig kracht heeft ten opzichte van de CPU)
Mobo: MSI B650 GAMING PLUS WIFI
RAM: Corsair DDR5 6000Mhz CL30 2x16GB
Voeding: Seasonic GX-850 Focus
SSD: Samsung 990 PRO 1TB
Kast: 4000D luchtstroom
CPU-koeler: Thermalright Peerless Assassin 120SE
Ventilatoren: Artic P12 5x
Alle hulp is welkom
Ik heb onlangs alle componenten voor mijn nieuwe pc gekocht, maar nadat ik alles volgens het boekje heb geïnstalleerd, krijg ik twee EZ-debug-lampjes. Het wisselt tussen een paar seconde aan staan en dan weer uit vallen en aan gaan voor 20-30 sec.
Rood: CPU niet gedetecteerd
Geel: DRAM niet gedetecteerd
Hier zijn alle stappen voor probleemoplossing die ik heb genomen. De GPU was niet aangesloten toen ik een van deze stappen probeerde.
1. Plaats de CPU opnieuw en controleer of alles er goed uitziet
2. Alle RAM verwijderd en beide sticks in alle slots geprobeerd
3. CMOS gedurende 5 minuten verwijderd
4. Laatste BIOS geïnstalleerd, let op: ik heb de BIOS 3 keer geïnstalleerd, 1 keer zonder aangesloten componenten.
Mijn onderdelenlijst
CPU: Ryzen 7 7800X3D
GPU: XFX RX 6700 XT (ik weet dat deze te weinig kracht heeft ten opzichte van de CPU)
Mobo: MSI B650 GAMING PLUS WIFI
RAM: Corsair DDR5 6000Mhz CL30 2x16GB
Voeding: Seasonic GX-850 Focus
SSD: Samsung 990 PRO 1TB
Kast: 4000D luchtstroom
CPU-koeler: Thermalright Peerless Assassin 120SE
Ventilatoren: Artic P12 5x
Alle hulp is welkom
[ Voor 4% gewijzigd door 3DPRINTER op 24-11-2023 18:22 . Reden: verkeerde naam ]