Aansluiten 2-polige geba sleutelschakelaar rolluik

Pagina: 1
Acties:

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:47
Allen,
Ik heb een tweepolige sleutelschakelaar ontvangen bij mijn rolluik.
De installateur geeft aan dat ik maar 1-pool aan moet sluiten en dus de helft niet gebruik van de schakelaar.
De schakelaar komt buiten te hangen en ik wil graag zowel bruin als blauw onderbreken.

Hierbij een tekeningetje van de schakeling volgens de fabrikant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDQ14NnXiCHsoJOjFKQKToVdanY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/vNjBjoMUwq2VHC3s2nBVLPBZ.gif?f=user_large

De rolluik leverancier vindt dat ik het enkelpolig aan moet sluiten zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFvtKgsfRSqs8PBNFClLXasrIGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvSoU92u2clxNl7yP6xSjJcs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil blauw ook onderbreken en ik denk dat ik het zo aan moet sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbn2os2VVmkbR3XgVDaIzCkAQ1M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8eiYwalrJEnbETKXlFUonL8N.jpg?f=user_large

Wat denken jullie?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@HJR Waar haal je het bruggetje over 1 en 2 vandaan? Die staat helemaal niet in je schema.

Onderkant is de vaste installatie, bovenkant gaat naar je rolluik. Moeilijker wordt het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRv6r79H5Jrg9mVDM1dMOmKqZHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qGNJOCvOTQxSFiAcPJMBeEcU.png?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door sypie op 24-11-2023 17:59 ]

• HJR
sypie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:53:
@HJR Waar haal je het bruggetje over 1 en 2 vandaan? Die staat helemaal niet in je schema.

Onderkant is de vaste installatie, bovenkant gaat naar je rolluik. Moeilijker wordt het niet.
[Afbeelding]
Misschien domme vraag maar welke kleuren zijn paars en grijs? Ik heb op mn rolluik ook de kleuren, bruin, blauw, geel/groen en extra zwart.

[ Voor 64% gewijzigd door HJR op 24-11-2023 18:28 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De kleuren die ik gebruikt heb zijn puur om duidelijk te maken welke draad waarnaar toe moet gaan.

Als er op je rolluik de genoemde kleuren zitten dan moet je zien te achterhalen wat die doen.

De groen/gele is niet zo ingewikkeld, dat is aarding die je niet mag schakelen.

Blijven nog over: bruin, blauw, zwart.

In dat geval zou ik zeggen: blauw inderdaad doorlussen zoals je getekend hebt. Bruin en zwart op 1L en 2L.

Uiteindelijk toch exact zoals je het geschetst had. Maar ja, ik wist niet wat voor kabel er aan het rolluik zat.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12 10:36
Waarom wil je blauw onderbreken?
Voeding naar de motor en schakeldraden vanaf de motor naar de schakelaar.

Lost In Music

• HJR
Sgrovert schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:55:
Waarom wil je blauw onderbreken?
Voeding naar de motor en schakeldraden vanaf de motor naar de schakelaar.
Ik lees overal dat je met een buitenachakelaar en vocht een veiligere schakeling maakt door dubbel te onderbreken. En de schakelaar kan het dus waarom niet?

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12 22:28

WhiteDog

met zwarte hond

HJR schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:55:
[...]

Ik lees overal dat je met een buitenachakelaar en vocht een veiligere schakeling maakt door dubbel te onderbreken. En de schakelaar kan het dus waarom niet?
Is dit een "dom" rolluik? Geen features die eventueel permanent stroom vragen?

Al overwogen om de sleutel achterwege te laten en er iets van domotica tussen te zetten? Een "dom" klavier kan ook.

• HJR
WhiteDog schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:05:
[...]

Is dit een "dom" rolluik? Geen features die eventueel permanent stroom vragen?

Al overwogen om de sleutel achterwege te laten en er iets van domotica tussen te zetten? Een "dom" klavier kan ook.
Zeker maar dit is een roldeur voor de schuur en een slim rolluik vind ik net te spannend tegen inbraak.

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-12 21:19
Jouw rolluik zou voor jouw gewenste manier van aansluiten 2 gescheiden nuldraden moeten hebben, alternatief is om de enige nuldraad op beide afgaande nulpolen aan te sluiten.
Ik zou de moeite niet nemen en het gewoon aansluiten zoals de leverancier aangeeft.
Zou geen risico willen nemen dat bijvoorbeeld de eindstops een keer spontaan gereset worden met alle gevolgen van dien.

• HJR
TweakHm schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:02:
Jouw rolluik zou voor jouw gewenste manier van aansluiten 2 gescheiden nuldraden moeten hebben, alternatief is om de enige nuldraad op beide afgaande nulpolen aan te sluiten.
Ik zou de moeite niet nemen en het gewoon aansluiten zoals de leverancier aangeeft.
Zou geen risico willen nemen dat bijvoorbeeld de eindstops een keer spontaan gereset worden met alle gevolgen van dien.
Eind stops ben ik niet zo bang voor. Worden ingesteld met inbus.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-12 19:25

Ligone

Moeha!

TweakHm schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:02:
Jouw rolluik zou voor jouw gewenste manier van aansluiten 2 gescheiden nuldraden moeten hebben.
Waarom? hoogstwaarschijnlijk zitten ze aan de rolluikmotor dan weer samen.

• HJR
Ligone schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:32:
[...]

Waarom? hoogstwaarschijnlijk zitten ze aan de rolluikmotor dan weer samen.
Dat denk ik ook. Worden echt geen twee gescheiden circuits. En als het al twee losse draden zijn, komen ze op de print bij elkaar. Daarom nu de lus tussen 1 en 2.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12 10:36
HJR schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:55:
[...]

Heb je hier ergens een bron van?
Als je namelijk ergens een schakelaar hebt die iets buiten schakelt (lamp, stopcontact) en die schakelaar hangt op een droge plek, dan snap ik dat het veiliger is om dubbelpolig te schakelen.
In dit geval is de situatie echter omgedraaid. Het armatuur hangt op een droge plek, en de schakelaar op een natte plek. Bij vochtproblemen heb je enkelpolig alleen issues met je fase en bij dubbelpolig vergroot je nu het risico doordat ook de 0 vocht tissues kan krijgen.
Ik snap in dit specifieke geval niet hoe het schakelen van de 0 de veiligheid zou vergroten.
Ook ben ik benieuwd of je sleutelschakelaar in een metalen behuizing komt. Het plaatje met de bedrading laat namelijk een 2-polige wago voor de aarde zien, en ik zou een aarde draad naar de behuizing verwachtten. Vocht en stof kan namelijk een pad tussen fase en behuizing maken. Als je dan je sleutel insteekt, word je niet zo blij.

Lost In Music

• HJR
Solyd.be bijvoorbeeld:
Dubbelpolige schakelaars: Een dubbelpolige schakelaar, ook wel tweepolige schakelaar genoemd is een schakelaar met vier aansluitklemmen. Een dubbelpolige schakelaar schakelt een stroomkring in of uit waarbij zowel de fasedraad als de nuldraad tegelijkertijd worden onderbroken. Zo wordt gehele circuit spanningsvrij gemaakt. Dubbelpolige schakelaars worden daarom vaak gebruikt in bijvoorbeeld vochtige ruimtes. Ze zijn geschikt om het licht vanop één plaats te bedienen.
Verder hangt de schakelaar binnen in de schuur. Deze is niet heel vochtig maar omdat de schakelaar het kan waarom niet?

Als ik een enkel polige schakelaar had gekregen had ik het ook prima gevonden…. 😬

En uiteraard is het geaard!

[ Voor 3% gewijzigd door HJR op 27-11-2023 18:40 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-12 12:39
Lang verhaal kort OP,

Het schema van wat je wilt doen met dat bruggetje werkt prima, het kan ook geen kwaad als je het zo doet. Dus we kunnen er lang over discuteren maar als jij je daar prettig bij voelt om dubbel te schakelen dan gewoon doen, de schakeling kan het, je hebt de aders en je rolluik zal het een zorg zijn of je het wel of niet doet.

[ Voor 1% gewijzigd door Groningerkoek op 27-11-2023 23:50 . Reden: spelling ]

Pagina: 1