Raspberry Pi en vga monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbra
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 16:26
Mijn vraag
Ik heb hier nog een Raspberry Pi en een oude VGA monitor die ik graag met de Pi wil gebruiken. Dat zou in theorie kunnen met een HDMI naar VGA kabel en ik vraag me af of er medetweakers zijn die hiermee ervaring hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi
Samsung monitor (enkel VGA)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind bij diverse verkopers HDMI naar VGA kabels van allerlei vage merken. Reviews zijn altijd gemixt. Kortom: de ervaringen zijn niet eensluidend goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was zo'n laptop dongle zoeken. Die werken eigenlijk altijd wel goed.
Kan wel zijn dat je op een pi iets met je resolutie moet gaan klussen, ding gaat uit van een hdmi scherm, maar via vga kan de resolutie niet direct bepaald worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Of een vga-hat vanaf je io pinnen gebruiken: https://www.hackerstore.nl/Artikel/1035
Afbeeldingslocatie: https://www.hackerstore.nl/Afbeeldingen/1035groot.jpg

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbra
Dat lijkt me een heel interessant alternatief. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

The Eagle schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:38:
Ik zou als ik jou was zo'n laptop dongle zoeken. Die werken eigenlijk altijd wel goed.
Kan wel zijn dat je op een pi iets met je resolutie moet gaan klussen, ding gaat uit van een hdmi scherm, maar via vga kan de resolutie niet direct bepaald worden.
Wat voor laptop dongle denk je aan? Want de meeste die ik ken werken via USB-C en een Pi geeft alleen beeld via de HDMI uitgang. Of dus blijkbaar een GPIO hat voor VGA.

Een USB dingetje met DisplayLink zou kunnen werken, maar is af te raden vanwege de extra cpu load die het geeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hero of Time schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:32:
[...]

Wat voor laptop dongle denk je aan? Want de meeste die ik ken werken via USB-C en een Pi geeft alleen beeld via de HDMI uitgang. Of dus blijkbaar een GPIO hat voor VGA.

Een USB dingetje met DisplayLink zou kunnen werken, maar is af te raden vanwege de extra cpu load die het geeft.
Eh, ik heb van een oude Dell laptop nog een HDMI naar VGA dongle liggen. Werd vroeger vaak bijgeleverd, moet het en der prima te krijgen zijn lijkt me. Zoiets dus: https://www.dell.com/nl-n...d/470-abzx/pc-accessoires
Kost twee tientjes ofzo :)

Die VGA HAT kende ik niet btw, ook interessant. Misschien wel handiger ivm stroomverbruik ook. Vraag is alleen wel of je een case kunt vinden waar een pi plus die VGA HAT in kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:53
Ik heb bij de Action ooit een paar HDMI naar VGA-adapters gekocht, en die werken met een Raspberry PI. Ik kom ze bij de Action op de site niet meer tegen, dus ik weet niet of ze nog wel in de winkels liggen, maar deze lijkt er wel heel veel op: https://www.blokker.nl/ba...-vga-adapter/3937951.html

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Heb er nog zo1, af en toe nog nodig voor oud scherm.

Met RPi van hdmi naar dvi lang gezocht, bleek het boot bestandje aangepast te moeten worden. . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbra
Die VGA HAT kende ik niet btw, ook interessant. Misschien wel handiger ivm stroomverbruik ook. Vraag is alleen wel of je een case kunt vinden waar een pi plus die VGA HAT in kan.
Dat is inderdaad wel een dingetje. Die VGA HAT lijkt niet zo wijdverspreid of veelgevraagd, dus commerciële cases zal je moeilijk kunnen vinden. Zelf printen kan natuurlijk wel maar als je geen printer hebt is dat ook niet direct een optie.

Ondertussen eens op de site van SOS Solutions gekeken en daar prijzen ze een HDMI naar VGA adapter aan. Niet eens zo duur, dus ik denk dat ik die eens ga uitproberen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 10:18

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Alhoewel het vrij knap is dat de PI beeldschermuitvoer op de GPIO kan zetten, wat dat VGA-hoedje mogelijk maakt, is een HDMI-naar-VGA-kabel toch de betere oplossing. Het hoedje is beperkt tot 6-bit kleur, en GPIO-connector is dan volledig in gebruik, wat verdere uitbreidingen verhindert.
Pagina: 1