Schouw verwijderen. Renovatiestempels

Pagina: 1
Acties:

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:19
Ik wil een schouw verwijderen.

Situatie is als volgt: jaren 39 woning. Schoorsteen op dak, maar gedeeld met buren aan de zijkant. Geen idee of ze de schouw nog hebben.
Daarom wil ik (ook hier) de schouw weg halen. Door de vorige bewoners is deze al reeds gereduceerd.
Er zat wat druk op een kalkzandmuurste vanuit de schoorsteen dus heb er een stempel onder geplaatst. Is dit voldoende om zo van boven naar beneden de stenen weg te halen binnen of kan er er beter twee renovatiestempels tussen slijpen?
Wat is handig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkC_7jvJCbKheQsoVCKs1dTCeTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9I7LPsTRcxoPTK1OBZYl3At.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e55gL3ZAV_gtI-WVD-LCALNj5hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nz4a8ZaClk69PNfHb4h3Qai2.jpg?f=fotoalbum_large

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-12 10:47

bonzz.netninja

Niente baffi

TereZz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:10:

Situatie is als volgt: jaren 39 woning. Schoorsteen op dak, maar gedeeld met buren aan de zijkant. Geen idee of ze de schouw nog hebben.
Daarom wil ik (ook hier) de schouw weg halen. Door de vorige bewoners is deze al reeds gereduceerd.
Er zat wat druk op een kalkzandmuurste vanuit de schoorsteen dus heb er een stempel onder geplaatst. Is dit voldoende om zo van boven naar beneden de stenen weg te halen binnen of kan er er beter twee renovatiestempels tussen slijpen?
Wat is handig?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
zou je niet ff een constructeur vragen ipv hier op een forum? Sure, genoeg slimme mensen maar risisco is wel wat hoog

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• TereZz
bonzz.netninja schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:13:
[...]

zou je niet ff een constructeur vragen ipv hier op een forum? Sure, genoeg slimme mensen maar risisco is wel wat hoog
Misschien loopt er hier wel een constructeur rond. Of iemand met een ervaring hiermee ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TereZz op 24-11-2023 18:51 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
Ik zou beginnen met de bouwtekeningen bij je gemeente op te vragen. Dan zie je al snel of het onderdeel is van je constructie of achteraf gebouwd is.
Dit is puur een tip, staat nog nog los overige bouwkundige zaken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• TereZz
Het ligt op de tussenmuur waarbij er op twee stenen ingemetseld is. Maar het gaat mij voornamelijk om de handigheid. Is het handiger om op deze manier alle stenen onder de stempel vandaan te halen, en dan klooien om tot het dakbeschot van beneden naar boven stenen weg te halen, of minder klooien en er bijv twee renovatiestempels vanuit de zijkanten in de slijpen. Dan kan ik vanaf hoger af stenen weghalen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tekeningen zijn leuk, maar ik zou beginnen met bij de buren kijken/vragen een schoorsteen zonder de schouw/kanalen uit die tijd heeft de neiging om naar beneden te flikkeren. en bij voorkeur sloop je zoveel mogelijk van boven naar beneden. ik snap niet waarom je stempels in moet slijpen om hoger te kunnen slopen en wat ga je daarna ipv die stempels doen? als na het slopen alleen de stempel weghalen het antwoord is kan je ze net zo goed niet neer zetten.

ik heb prima ervaring met het slopen van schoorstenen, maar ik snap je hele probleem niet, begin bovenaan en eindig beneden.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 24-11-2023 19:38 ]

• TereZz
twain4me schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:37:
tekeningen zijn leuk, maar ik zou beginnen met bij de buren kijken/vragen een schoorsteen zonder de schouw/kanalen uit die tijd heeft de neiging om naar beneden te flikkeren. en bij voorkeur sloop je zoveel mogelijk van boven naar beneden. ik snap niet waarom je stempels in moet slijpen om hoger te kunnen slopen en wat ga je daarna ipv die stempels doen? als na het slopen alleen de stempel weghalen het antwoord is kan je ze net zo goed niet neer zetten.

ik heb prima ervaring met het slopen van schoorstenen, maar ik snap je hele probleem niet, begin bovenaan en eindig beneden.
Dank!
De huidige stempel zit zo’n 5 a 6 stenen onder het dak. Ik wil tot aan een steen onder het dak slopen, dus zit de stempel op dit moment te laag. Vandaar dat ik dacht aan een renovatiestempel, zonder ervaring te hebben met die dingen.

Daarna wil ik het geheel ondersteunen met houden balken aan de dakbalken. Dat heb ik met een andere schoorsteen ook gedaan.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:56
TereZz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:10:

Wat is handig?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij ons en mijn zwager hebben we het weggestopt tot de onderkant van de balklaag.
Zo zijn nog enkele stenen ingemetseld in de woningscheidende muur. Hoger wegslopen heeft als risico dat de schoorsteen los op het dak staat, en dan kan je hem beter helemaal wegslopen.

Aan de voorkant ruimte maken dat je een balk tussen de bestaande balken kwijt kan, waarop de schoorsteen kan steunen.

In beide gevallen van tevoren met een constructeur gekeken (die zit in de familie), maar bij jouw vergelijkbare situatie zou ik het wel aan durven.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 25-11-2023 08:39 ]

• TereZz
FRANQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:37:
[...]

Bij ons en mijn zwager hebben we het weggestopt tot de onderkant van de balklaag.
Zo zijn nog enkele stenen ingemetseld in de woningscheidende muur. Hoger wegslopen heeft als risico dat de schoorsteen los op het dak staat, en dan kan je hem beter helemaal wegslopen.

Aan de voorkant ruimte maken dat je een balk tussen de bestaande balken kwijt kan, waarop de schoorsteen kan steunen.

In beide gevallen van tevoren met een constructeur gekeken (die zit in de familie), maar bij jouw vergelijkbare situatie zou ik het wel aan durven.
Yes, dat is precies wat ik wil doen idd. Hoe heb je destijds de schoorsteen ondersteund vóór het slopen? Een renovatiestempel ingeslepen? En hoeveel?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:56
TereZz schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:50:
[...]

Yes, dat is precies wat ik wil doen idd. Hoe heb je destijds de schoorsteen ondersteund vóór het slopen? Een renovatiestempel ingeslepen? En hoeveel?
we hebben eerst de ruimte voor de balk vrijgemaakt.
Daarna de rest eronder vandaan gesloopt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Beter alles weghalen, schoorstenen zijn enorme koudebruggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:52
Steen op hout vind ik sowieso nooit zo'n goed idee. Dat is erg veel gewicht.

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12 09:50
In je openingpost zeg je dat het onduidelijk is of je buren de schouw nog hebben. Vaak is een gedeelde schoorsteen dragende op beide schouwen. Als jij aan jouw kant de schouw compleet weg haalt dan kan dit vervelend uitpakken.

Ik denk dat je eerst moet navragen hoe de situatie bij je buren is voordat je zomaar iets doet. En daarnaast regel even een constructeur voor advies.

[ Voor 12% gewijzigd door aapjuh99 op 27-11-2023 11:51 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Pagina: 1