Welke ledstrip keukenkastjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 18:14
Ik zou graag onder de keukenkastjes een betaalbare ledstrip hangen, die met m'n bestaande Home Assistant kan aangestuurd worden via Zigbee2mqtt of Wifi (maar dan wel liefst zonder cloud afhankelijkheid). Ik ben nu al enige tijd aan het rondkijken naar welke controller en ledstrip maar ik zie door de bomen het bos niet meer. RGB moet niet voor in de keuken, maar liefst wel instelbaar warm/cool wit licht. Liefst ook niet te duur - geen Hue o.i.d. dus.
Ik hoor graag jullie suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:34
ik denk dat goedkoper als bij de lidl (12,50 voor 2 meter ledstrip) niet gaat lukken

die van ikea (30 euro voor 4 meter, dacht ik?) zijn er nog niet afaik

zijn allemaal zigbee

[ Voor 7% gewijzigd door akatar op 24-11-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Mittled van Ikea, verkrijgbaar in verschillende lengtes, koppelbaar en te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Die van Ikea zijn wel netjes maar aan de dure kant (40 euro voor 60cm). Die van Lidl zijn wel echt goedkoop precies.. Hopelijk niet TE goedkoop! Ik ga ze eens bekijken, merci voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf zou ik voor de keuken erg goed licht willen. Dan vallen de meeste strips af, die doen maar CRI>80.

Maar je zou naar een Auxmer strip kunnen kijken. Die hebben mooie CCT ledstrips van CRI>90 of CRI>95. Gooi er een generieke Zigbee controller bij en je bent er. Voor de prijs van de Lidl strip of Ikea strip redt je het dan niet maar qua kwaliteit wel stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 09:57
Ik weet niet of een strip goed licht geeft. Ik heb deze platte LED spots onder mijn keukenkastjes: https://www.inbouwledspot...1GXwCnEAQYAiABEgJK1fD_BwE . Ik verwacht dat de dimmer-module wel is te vervangen door iets slims zoals Shelly RGBW dimmer. Mijn Shelly komt vanmiddag binnen en ik ga het misschien morgen uittesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Uit ervaring weet ik dat ledstrip erg fijn is. Maar zou zo wel altijd in een profiel plaatsen. Ziet er mooier uit, je hebt diffusie, makkelijker schoon te maken en beter voor de warmteafgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Dat het er mooier uit ziet in een profiel is natuurlijk enkel als de strip in het zicht hangt. Bij ons is dat niet van toepassing. Maar het schoonmaken e.d. is inderdaad wel iets goed om in het achterhoofd te houden in een keuken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Rolletje 12v spul van Aliexpress en er zelf een fatsoenlijke controller aan hangen? Dat zal het goedkoopst zijn.
Om hoeveel meter gaat het?

Govee heeft ook prima spul voor redelijk lage prijzen.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 25-11-2023 23:36 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmsimm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 21:08
Ik heb het zelf met een strip van gledopto met een GL-C-006 zigbee controllertje.

Geeft veel beter wit / geel licht ook dan de rgb lidl strip die ik op / achter de boekenkast heb.

Ziet er zo uit (staat heel zacht nu in de ochtend):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZlexccYMnk-aVCvD-DvfG9-5Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANTGgZ0Qi4EDXlxQvgyOT6Pi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door ymmsimm op 26-11-2023 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymmsimm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 21:08
bmaster001 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:03:
Dat het er mooier uit ziet in een profiel is natuurlijk enkel als de strip in het zicht hangt. Bij ons is dat niet van toepassing. Maar het schoonmaken e.d. is inderdaad wel iets goed om in het achterhoofd te houden in een keuken...
En een profiel met een melkglaasje spreid het licht gewoon heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:56
Ik heb 1,5 jaar geleden zelf een ledstrip in de keuken geplaatst omdat de spotjes kapot bleven gaan. Mijn ervaring: Goedkope ledstrips geven veel te groen licht. Erg storend vond ik.

Ik heb uiteindelijk een (COB)ledstrip met een goede CRI waarde bij Ledkoning gekocht. Inclusief voeding, profiel en zelfgemaakte controller op basis van een ESP32 was ik voor 2 meter ongeveer €110 kwijt. En dat is zonder instelbare wittint.

Ik heb alleen een foto terwijl het nog een WIP was. En de keuken is nu niet opgeruimd genoeg :+
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/69/9c/5cba4e1eccb689705e56425ce617.jpeg

Ik heb me wel verkeken in de hoeveelheid werk trouwens. Vooral het netjes wegwerken terwijl de keuken al staat was een uitdaging

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 26-11-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Bedankt voor de uitleg en foto's!
Govee was ik ook tegengekomen en dat krijgt inderdaad best goeie reviews.
Het zal vermoedelijk een kwestie van uitproberen zijn. De ene keuken is de andere niet, en meningen over de kleur verschillen ook natuurlijk.

Wat betreft de hoeveelheid werk: daar pieker ik mezelf suf over. We hebben een keuken zoals die van @lolgast maar bij ons is er boven het kookvuur is geen kast... enkel een dampkap die niet de hele breedte vult. Ik heb indertijd wel gewone 220V kabels in geribbelde buis gelegd. Die vertrekken aan een schakelaar en komen toe onder beide kastjes, dus met een beetje geluk kan ik door die geribbelde buis wel andere kabels trekken. Maar het zou zoveel handiger zijn om hier al rekening mee te houden tijdens het plaatsen van de keuken :-)

Ik heb de lidl strip besteld, en zal zien wat dat geeft qua licht. Desnoods stuur ik dat terug en bestel ik iets anders. Govee is dan wel een handige all-in-one optie eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

bmaster001 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:50:
en meningen over de kleur verschillen ook natuurlijk.
Meningen over kleur wel maar over kleurechtheid toch een heel stuk minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Septillion schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:59:
[...]

Meningen over kleur wel maar over kleurechtheid toch een heel stuk minder :)
Ja, natuurlijk, maar in hoeverre je je stoort aan die kleurechtheid (of het ontbreken ervan) is dan wel weer een mening :-)
Ik wil maar zeggen... de spotjes die we nu hebben hangen trekken echt op niks, en geven een soort vies kleurtje... dus ook bij een 'slechte' strip kan het voor ons wel beter zijn dan voordien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ook maar ten dele. We vinden eten er onder laag CRI licht er toch een heel stuk minder smakelijk uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:57
bmaster001 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:50:
. Govee is dan wel een handige all-in-one optie eventueel.
Geen ervaring in de keuken met Govee maar wel met een RGB LED strip achter de tv en ik ben er erg tevreden over.
Zou ik mijn IKEA ledstrip in de keuken moeten vervangen dan zou ik zeker eerst even naar Govee kijken.
Alleen jammer dat die profielen in verhouding zo duur zijn. 😒

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1