foto's laptop anders dan telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.s.
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
Hoi,

Sindskort heb ik een ASUS ROG Strix G17 G713PI-HX070W

Ik bewerk hierop mijn foto's met Lightroom. Als ik ze erna met een ander apparaat open zijn de kleuren ineens heel anders. Kan ik dit oplossen? Of proberen om de laptop zsm in te ruilen?, op deze manier lever ik namelijk wel erg 'oranje' foto's af.

Groetjes.

Ps. ik ben echt een noob met hardware en pas begonnen met fotografie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09

Rannasha

Does not compute.

Beeldschermen geven lang niet altijd de kleuren exact hetzelfde weer. Het komt vaak voor dat een scherm meer contrast en verzadiging laat zien omdat dit er, volgens veel mensen, beter uit ziet. Maar als je een foto zowel op zo'n scherm als op een scherm met een meer natuurgetrouwe weergave bekijkt, dan kun je flinke verschillen zien.

Je kunt met de instellingen van je scherm spelen om de boel te verbeteren. In Windows zit een kalibratie-functie waarmee je, op het oog, de instellingen van je scherm kunt aanpassen. Maar omdat je het op het oog moet aanpassen, is de nauwkeurigheid van deze methode zeer beperkt.

Daarom gebruiken veel serieuze fotografen een schermkalibratie apparaatje, wat het beeld van het scherm meet, dit vergelijkt met hoe het er uit hoort te zien en aan de hand hiervan wordt dan een kalibratie-profiel gemaakt dat kan worden gebruikt om het scherm te corrigeren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Zit hem waarschijnlijk in het kleurprofiel, niet in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.s.
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik ben al even handmatig wat met de kalibratie gaan rommelen, zie wel een verandering inderdaad. Dus ik heb geen ultra slecht scherm op mijn laptop? Kreeg het al benauwd haha..

Ik zie inderdaad de apparaatjes om je scherm te kalibreren. Kan een noob als ik dat ook zelf? En welke adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06 15:28
Kleuren verschillen per scherm en per aansluiting. VGA geeft bijvoorbeeld blauwer beeld dan DVI.

Je kunt een ColorChecker gebruiken om je scherm ta kaliberen. Zoiets als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:21

br00ky

Moderator Harde Waren
f.s. schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:59:
Ik ben al even handmatig wat met de kalibratie gaan rommelen, zie wel een verandering inderdaad. Dus ik heb geen ultra slecht scherm op mijn laptop? Kreeg het al benauwd haha..

Ik zie inderdaad de apparaatjes om je scherm te kalibreren. Kan een noob als ik dat ook zelf? En welke adviseren jullie?
Tenzij je professioneel bezig bent (ik denk het niet, want je foto's komen van mobiel), zou ik dat niet doen.

Wat je wel kan doen is dezelfde foto tegelijk openen op je mobiel en je laptop en dan je laptopscherm zo aanpassen dat het op het oog overeenkomt met je mobiel. Het zal niet exact hetzelfde zijn als met een calibratie maar voor het oog wel.

Overigens kan ik me best voorstellen dat de instellingen van een mobiel qua helderheid en contrast niet per se lekker werken op een laptop dus mogelijk ben je daarna alsnog ontevreden als je bijv. aan het browsen bent. Dan zou misschien met verschillende profielen kunnen werken als je laptop dit ondersteunt.
Pagina: 1