Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43
De huidige CV van onze woning is niet meer in goede staat en moet eigenlijk vervangen worden. Omdat ik het zonde vind om hier nu nog een nieuwe gasketel in te hangen ben ik me aan het oriënteren op een warmtepomp.

Mijn voorkeur gaat uit naar een mononblock, vanwege het zelf kunnen doen van (een deel van) de installatie. De plaatsing wordt waarschijnlijk achter in de tuin tegen de berging aan. Dit omdat onze woning een rijtjeshuis is en ik het belangrijk vind dat de buren geen enkel overlast gaan ondervinden van de WP. De achterzijde van de tuin grenst aan een parkeerplaats, dus daar is geluid minder belangrijk.

Historisch gasverbruik is onbekend aangezien we hier sinds enkele maanden wonen en het huis hiervoor enige tijd leegstond. Op dit moment staat de thermostaat voor de vloerverwarming op 35 graden en hiermee is het geen probleem om het huis op 19 graden te houden.
Afgiftesysteem:
- ong. 80 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH BG (5 groepen) en 12 cm HoH 1e verdieping (4 groepen). De groepen op de begane grond staan altijd open en op de 1e verdieping meestal ook, maar wel iets geknepen tov de BG. De verdelers van de VVW moeten nog wel vervangen aangezien dit modellen zijn met pomp die niet makkelijk kunnen worden omgebouwd.
- 4 radiatoren. 1 radiator in de badkamer en 3 op de 2e verdieping. Ik weet niet exact wat het vermogen van de radiatoren is, maar dit zal niet hoog zijn.
SWW:
- Er is plek voor boiler. Mogelijk in de CV ruimte als we de wasmachine naar de 1e verdieping brengen of anders op de 2e verdieping. Bij plaatsing op de 2e verdieping is de locatie flexibel aangezien deze nog verbouwd moet worden.
- Ik verwacht zo'n 200 liter nodig te hebben
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur is L/W vanwege de kosten.
Prioriteiten: stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk,milieuvriendelijk design, domotica integratie.
Wie gaat het installeren?
Ik wil het grootste deel zelf doen (aanleggen grond leiding, standplaats WP). Een deel van het werk ga ik waarschijnlijk uitbesteden (extra groepen aanleggen en gaten kruipruimte boren).

Onderstaande foto geeft een schets van de huidige situatie met mogelijke locatie van de WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUVEFj5lwS-hFN8tytVMW3JZBhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CgNvsoT8GBMnIBPKslxh5hu.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop vooral adviezen te kunnen krijgen over de volgende zaken:
- Verwarming 2e verdieping
De huidige radiatoren op deze verdieping zijn niet geschikt voor verwarmen op lage temperatuur. Omdat het vervangen van deze radiatoren ook niet goedkoop is zat ik er zelf aan te denken om deze te gaan verwarmen met een airco. Voornamelijk omdat op korte termijn dit voornamelijk hobbyruimte/wasruimte zal zijn en dit dus slechts korte tijd verwarmd hoeft te worden. Is dit realistisch, of zou het efficiënter zijn om de radiatoren voor lage temperatuur modellen te vervangen en dan aan te sluiten op de warmtepomp?

- Het benodigde vermogen van de WP.
Het huis is uit 1990 en heeft naast het vervangen van de kozijnen en ramen (nu HR++) op de BG en 1e verdieping verder geen additionele isolatie maatregelen gekregen. Hier zijn we wel naar aan het kijken (voornamelijk dak en vloer isolatie), maar dat is voor in de toekomst.

Ik zat zelf aan ~6-7KW te denken, zeker als de 2e verdieping met een airco verwarmt wordt. Ik vind het echter moeilijk in te schatten of dit niet teveel is en de warmtepomp dan enorm gaat pendelen.

- Wat te doen met SWW
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de beste manier is om SWW te regelen. Het aansluiten van een boilervat op de warmtepomp leek met de meest logische oplossing. Echter is het punt waar ik de verbinding wil maken tussen WP en de CV leidingen (naast VVW verdeler BG) niet het punt waar ik de boiler neer zou zetten (CV-ruimte of 2e verdieping). Dit lijkt me het leidingwerk ingewikkelder maken, omdat de leiding vanuit de WP dan eerst naar de boilerruimte moeten om daar de driewegklep te plaatsen. Wat resulteert in dubbele leidingen op sommige plekken.

Een andere optie zou zijn om een WPB te plaatsen op de 2e verdieping. Qua kosten zou dit volgens mij voordeliger zijn dan een los boiler vat op de WP (door dubbele subsidie). Ook maakt dit de installatie behoorlijk wat eenvoudiger. Het nadeel zou het geluid in het huis van de WPB zijn. Echter kan ik nog makkelijk een (geluids) geïsoleerde ruimte om de WPB maken.

-Welk merk warmtepomp
Ik moet bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Om niet heel erg duidelijke redenen heb ik nu de voorkeur voor een van de volgende 3 merken/modellen:
- Itho Amber
- Panasonic J serie
- LG therma V

Ik waardeer alle hulp met bovenstaande vragen die jullie kunnen geven :)

Alle reacties

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:40

hnq

Volgens mij heb je het bos al goed in het vizier.
Vloerisolatie bij vvw is wel een must. Aparte WPB zou ik zeker doen, vanwege opstel mogelijkheid, maar ook vanwege mogelijke geluidsissues met de buitenunit van de wp.
Airco op de bovenste verdieping lijkt mij ook een goede oplossing. Ook mbt koeling.
Wat betreft benodigd vermogen: buurtonderzoekje en een (goede) warmteverliesberekening om wat houvast te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door hnq op 24-11-2023 14:11 ]

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:08
Voor ons nieuwbouwhuis kiezen we door ervaring met vloerverwarming op de 1ste verdieping nu juist niet meer voor vloerverwarming, maar voor Ventilator convectors op de slaapkamers. Die kun je in jouw geval domweg op de bestaande CV leidingen hangen. Kosten rond de 500 euro per stuk als je ze in NL koopt, of rond de 350 als je ze uit Italie bestelt. Als je toch een monoblock plaatst, is dat de snelste oplossing in een bestaande situatie. Zie ook topic hierover: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2080114 Airco zou ik dan in eerste instantie niet aan beginnen, dubbele kosten en niet echt nodig. In jouw geval kun je ook nog een beetje passief koelen (met 18 graden water) in de zomer op de kamers.

Warmtepompboiler kiezen wij ook voor. Qua installatie blijft het hierdoor eenvoudig. Een losse boiler + regelkast die de boiler opwarmt met de warmtepomp is vaak duurder en ingewikkelder. Geluid zou ik me niet heel druk om maken, omdat het niet veel vermogen is, meestal rond de 1,5kw, oftewel een pompje die max 500w neemt, hoor je hier niet veel meer van dan een flinke koelkast doet.

Qua vermogen van je warmtepomp kun je goed op de tabellen van warmtepomptips kijken. Dan kun je zien wat je benodigde vermogen per m2 is voor jouw huis, en dat keer je oppervlakte doen. Op basis van historisch gasverbruik kun je dan controleren of dat logisch lijkt. In het bijzonder deze tabellen:
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/kengetallen/ en Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-tips.nl/media/kengetallen/omreken_tabel_vollast%20draaiuren_warmtepomp_ketel_jaar.png

In deze tabel jou best passende situatie nemen, het kengetal opstelvermogen nemen keer het oppervlak wat je wilt verwarmen. Dan heb je zo'n beetje je warmtepomp vermogen.

[ Voor 23% gewijzigd door barbarbar op 24-11-2023 14:57 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Als je een monoblock grotendeels zelf geïnstalleerd krijgt, lees het hydrologische deel, dan krijg je de radiatoren op de 2e ook wel vervangen door of effectievere/grotere. Lees T22/33 paneel of ultv convectoren. Verschil tussen traditionele paneel radiator en de duurdere ultv convector is rond 25% bij gelijk volume. Fans zijn grote hulp. Zie zelfbouw DBE en heatbooster topics.

Snel opwarmen van een in principe onverwarmde ruimte is iets waar warmtepomp systemen niet goed in zijn. Airco red dat om dat ze snel deftig overgedimensioneerd zijn. Dat zou je kunnen evenaren met hele grote convectoren… wellicht is het beter om die ruimtes die toch binnen thermische schil zitten gewoon mee te nemen. Verminderd warmtevraag in ruimtes er onder. Vloeren binnen een huis isoleren slecht

Wat betreft de modellen: Vaillant /6 en Amber zijn de stilste met afstand vergeleken met een pana J. De K en L gaan dat vast beter doen, maar er zit een enorm veel hogere prijs aan vast. LG komt in mijn geluid speurtocht niet naar voren, maar heb niet gezocht wat hij doet. Nibe doet het ook goed op geluid, maar ook hoog in prijs.

Kijk alsof altijd naar datasheets. De ene 7kW is de andere niet. Er zit rustig een aantal kW verschil in prestatie bij -10 bij gelijk klinkende labeltjes

Als je genoeg debiet door de altijd open groepen krijgt dan is pendelen een non issue. Vloerverwarming heeft een waanzinnige buffer capaciteit. 80m2 kan het max vermogen van een 7kW nog oppakken.
Bij gegeven buiten temperatuur gaat je huis onvoldoende warmte verliezen om het minimum vermogen nodig te hebben. Dat is nooit te voorkomen. Vloer maakt dat je niet met korte runs te maken zou moeten hebben.

WPB vs los vat is gewoon een afweging. Je hebt de afwegingen goed in beeld. Wel heeft een lege WPB langer nodig dan de dikke externe WP nodig zou hebben. WPB is veel lager vermogen. Maar veroorzaakt geen pauze in je verwarming.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 24-11-2023 14:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
barbarbar schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:44:
Voor ons nieuwbouwhuis kiezen we door ervaring met vloerverwarming op de 1ste verdieping nu juist niet meer voor vloerverwarming, maar voor Ventilator convectors op de slaapkamers.
Waarom wil je juist geen vloerverwarming op de 1ste verdieping als ik vragen mag?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
Wat @Ronald zegt snijdt hout.

V.w.b. historisch verbruikt: Op basis van graaddagen kun je het verbruik van de afgelopen maanden goed extrapoleren naar een heel jaar (als de afgelopen maanden tenminste qua gedrag representatief zijn). Een website als mindergas.nl kan je helpen om de berekeningen uit te voeren.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:08
Mr.C4 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:15:
[...]

Waarom wil je juist geen vloerverwarming op de 1ste verdieping als ik vragen mag?
Omdat we nu vanaf de lente tot de herfst het niet koel krijgen. Op een normale zomerdag loopt het zomaar op tot 27 à 28 graden en op de warmste dagen nog hoger op de slaapkamers. Dit huis is geïsoleerd volgens BENG norm, wel met triple glas overal. Met een aantal bouwers gesproken, en één van de bouwers gaf zelf dat hij zijn eigen huis de vloerverwarming boven er weer uitgehaald heeft, en nu ventilo convectoren gebruikt. Voordeel is dat het veel sneller werkt, in een paar minuten is de slaapkamer op de gewenste temperatuur. We zullen ook een paar kamers hebben die niet perse de hele dag verwarmd hoeven te worden. De WTW unit zal ook al een klein stukje verwarming doen. Dus met name het actief kunnen koelen op alle kamers met maar één buitenunit, en dus effectief een airco hebben in het hele huis. En verwarmen reageert dan op de slaapkamers veel sneller, waardoor je per kamer beter de temperatuur kunt instellen.

Vloerverwarming is bij ons nu één keer temperatuur instellen, en dan vrijwel nooit aanpassen omdat het zo traag reageert. Dat is prima voor beneden, maar op slaapkamers hebben ervaren dat dat anders moet.

• oka1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb een rijtjeshuis uit 1990 met een 5kW J-serie.

Ongeveer 100m2 met overal 10cm hoh vloerverwarming behalve de wc en badkamer. Op de zolder en in de slaapkamer hangt een een Innova fancoil die condenserend kan koelen. In de badkamer hangt nog een oude T22 radiator.

(nog) niet aanvullend geïsoleerd, dus overal een Rc van 2.5, behalve de vloer van de begane grond. Die heb ik nog in de kruipruimte aanvullend geïsoleerd met 20cm PIR-platen.

In de berging staat een 300L vat voor SWW.

De WP staat aan de voorzijde, ongeveer in het midden van het perceel van 5,4 meter breed. Ik heb een oprit (ongeveer 8m lang) dus na een meter of anderhalf komt de achterkant van de auto. Geluid op het perceel bij de buren valt geheel weg tegenover de rest van het omgevingsgeluid, tenzij je echt direct aan de andere kant van de heg zou gaan staan. We slapen ook aan de voorzijde en met het raam open hoor je de WP niet.

Mijn ervaring is dat het tot nu toe (ding staat er nu een jaar) altijd comfortabel is. De 5kW J-serie is voor mijn huis echt ruim genoeg voor de verwarming en SWW én het koelen in de zomer.

Ik heb ook een deel zelf gedaan (22mm staal aangelegd waar het nog niet aanwezig was; de elektra aangelegd en de opstelplaats gemaakt) en een deel laten doen. Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik het geheel zelf doen, overigens.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• RamonK
Dank voor alle adviezen. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik voor een losse WPB ga ipv een vat aan de waterpomp. Ook ga ik de 2e verdieping op het begin middels de huidige radiatoren verwarmen en kijken hoe dat gaat. Deze ruimtes worden nu toch nog niet actief gebruikt. Zoals aangegven kan dat later altijd nog aangepast worden naar afgiftebronnen die geschikt zijn voor lage temperatuur.

Nu zijn er voor mij nog 2 vragen over:
- Is het 22 mm staal wat nu aanwezig is genoeg om voldoende flow te krijgen? Ik vermoed zelf van wel, aangezien ik van plan ben 32mm buizen van de WP naar de VVW op de begane grond te leggen en dus de 22mm alleen een bottleneck kan zijn voor de 1e en 2e verdieping. Of is dit geen goed idee omdat de vernauwing van 32mm naar 22mm veel geluid op gaat leveren?

- Exact welk model WP te kiezen.

Ik heb de specsheets vergeleken en het viel me hierbij op dat de Itho Amber bij -7 nog maar 3.9kw aan vermogen levert. Bij de Panasonic J 7KW is dit nog 6.8KW. Dan zou waarschijnlijk het 5KW model ook nog voldoen.

Voor de Itho Amber zou ik denk ik dus naar de 9.5KW moeten kijken. Echter is deze zo'n 1000 EUR duurder dan Panasonic J 7KW. Het valt me wel op dat hij behoorlijk wat stiller is dan de Panasonic kijkende naar de specsheets. Verder ziet hij er (naar mijn mening) ook een stuk mooier uit. Maar zijn dit de enige noemenswaardige verschillen of zijn er een aantal zaken die ik heb gemist die het prijsverschil verklaren?

[ Voor 3% gewijzigd door RamonK op 25-11-2023 20:24 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De stillere warmtepompen hoeven echt niet helemaal achterin de tuin. Dus dat schilt je weer zo’n dure grondleiding van ongeveer €600,- dan is het prijsverschil al weer kleiner.

Mijn warmtepomp zit praktisch op de erfgrens, ik hoor werkelijk helemaal niks als ik buiten sta met deze temperaturen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• RamonK
Het zou qua installatie natuurlijk ideaal zijn als de warmtepomp tegen het huis aan kan. Echter is hier een kap boven het terras waarvan ik verwacht dat dit als een soort klankkast gaat werken. Ook kom ik net over de toegestane limieten uit qua geluid op basis van de rekentool van de overheid. Dit is geen probleem achter in de tuin, omdat deze dan centraler in de tuin komt te staan (dus verder van één van de erfgrenzen).

Vandaar dat de keuze om de warmtepomp tegen het huis aan te zetten eigenlijk niet mogelijk is.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je wel eens zo'n ding gehoord? Ik weet niet of 7kW veel scheelt met een 5kW, maar wij hebben een airco Mitsubishi SRK50, een vriend van mij heeft een Vailliant aroTHERM plus 5kW. Dat ding is op de hoogste stand (legionella run) echt 2x zo stil als onze SRK50 op de laagste stand verwarmen. Je moet er bijna op gewezen worden dat hij aan staat (terwijl je er naast staat).

Ik zou me geen zorgen meer maken om geluid als je zo'n soort unit haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 27-11-2023 14:24 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Wanneer wil je het installeren, ik neem aan niet meer dit stookseizoen?
Dan kun je deze winter goed zicht krijgen op je gasverbruik en daarmee het benodigde vermogen dat je straks nodig hebt. Dus goed loggen, vooral de koudste dagen.
Gewoon normaal stoken zodat het comfortabel is, niet properen heel zuinig te doen.

Qua leidingwerk als je 32mm hebt totaan de bg vloerverdeler en dan vanaf daar met 22 naar boven dan zal dat wel goed gaan.
Ik neem aan dat je een plat dak hebt, als de bitumen daavan nog niet vervangen zijn is dat het moment om gelijk de isolatie mee te nemen en er bv 14cm PIR op te leggen.
Pagina: 1