Hoe kan ik beste het lawaai in mijn PC verminderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reapor
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-03 07:52
Beste medetweakers,

Ik heb begin van dit jaar onderstaande PC in elkaar gezet om de nieuwste games te kunnen spelen (Cities: Skyline 2, Cyberpunk, Factorio, etc.).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 359,-€ 359,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 227,-€ 227,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC€ 1.127,64€ 1.127,64
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 145,85€ 145,85
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 65,66€ 65,66
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 132,90€ 132,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 128,99€ 128,99
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.406,84

Deze setup draait prima maar maakt wel erg veel lawaai. Ik denk dat dit komt door de ventilatoren die koelen.

Op dit moment heb ik Cities: Skylines 2 3 uur aan staan en hoor ik de hele tijd een 'whoop, whoop, whoop' geluid uit de kast komen, zeer waarschijnlijk door de ventilatoren.
- De CPU temperatuur is dan 58 graden met 1200 rpm.
- De GPU temperatuur is dan 67 graden met 1700 rpm.

Zodra ik Cities: Skylines 2 afsluit stopt het 'whoop, whoop, whoop' geluid.
- De CPU temperatuur is dan 45 graden met 900 rpm.
- De GPU temperatuur is dan 41 graden met 800 rpm.

De oorzaak is dus heel waarschijnlijk de fans die meer rpm maken tijdens inspanning.
- Bij de CPU kan ik daar waarschijnlijk niet zo heel veel aan verbeteren, behalve proberen de GPU nog iets rechter te plaatsen (hij is zo zwaar dat hij waarschijnlijk een beetje 'hangt' en de fans mogelijk niet stabiel draaien).

- Bij de GPU zou ik de koeling vervangen door een betere setup (misschien water koeling met grotere fans).

Voordat ik onderdelen ga vervangen wil ik toch eerst even vragen of iemand dezelfde ervaring heeft met een vergelijkbare setup en mogelijk al een goede oplossing heeft voor dit probleem.

Alvast bedankt,
Reapor

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 13:16
Kan je niet uw fans aanpassen in de BIOS?

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
het zou mooi zijn als je kan vaststellen of het meeste geluid van je cpu of gpu komt ?
Bijvoorbeeld door die individueel te stress-testen en kijken wat het meest storende geluid is ?
Je CPU wordt onder load ook niet enorm warm, misschien de fan curve van de koeler aanpassen zodat deze minder hard hoeft te werken ?
Goede koelpasta gebruikt ?
Je GPU zou je misschien kunnen onder-volten of ietsje onder-clocken ?
Weet je of de ventilatoren van de case luidruchtig zijn en hun snelheid aanpassen aan de temperatuur ?
Mooie case trouwens maar een case met mesh is altijd al luidruchtiger spijtig genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Lijkt me wel handig dat je de kast even open maakt en probeert uit te zoeken waar het geluid vandaan komt. De temperaturen van je componenten zijn opvallend laag, dus er lijkt behoorlijk wat ruimte voor wat meer stilte en iets hogere temperaturen. Ik heb wel een aantal vragen:

- Wat versta je onder een whoop whoop geluid? Geen idee of dit fan lawaai of coil whine is.

- Staat de fysieke Asrock GPU bios switch op Performance of Quiet mode (aangeduid met P of Q).

- Hoe heb je het fanprofiel van je CPU fan in de bios staan?

- Hoe heb je het fanprofiel van je casefans in de bios staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Probeer eens met de casefans losgekoppeld. Met de kast open moet dat eventjes geen probleem zijn.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Grote kans dat dit harde geluid van je videokaart komt.
Doorgaans is een CPU luchtkoeler met 12cm fans vrij stil.
En 12cm case fans zijn ook niet echt luidruchtig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Is het mogelijk dat je een opname maakt van het geluid "woop woop" dat je ervaart?
Daarnaast zoals een paar anderen al aangeven is het handigst het geluid te herleiden naar een component.

Gezien je ook niet de fan curves/speeds van de intake en exhaust fans list, zou je deze ook nog na kunnen checken.

Ten slotte check ook ff of het niet de PSU is, dit kan ook altijd een mogelijkheid zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door KilleBladhark op 24-11-2023 12:22 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reapor
Ik heb het programma OCCT geïnstalleerd en een stability test gedaan voor de CPU en de GPU (3D Standard).

Tijdens de CPU test hoor je zo goed als niets dus daar werkt alles goed.
Op het moment dat de GPU test start hoor je eigenlijk meteen het geluid stoort.

Eigenlijk zijn er twee geluiden, een 'whoop whoop' die ik niet goed kan opnemen maar volgens mij zijn het de wentelingen van de fans (op zich valt dit nog wel mee, het zijn gewoon hard werkende fans die snel draaien).
Maar er zit ook een lichte kraak in de wentelingen. Met de kast open heb ik een opname gemaakt die wel heel goed laat horen dat er iets niet goed werkt.

Ik vermoed dat de balans van de fans bij hoge toeren zorgt voor een 'kraak' geluid, maar ik ben geen expert.

Edit: hier is de link naar de opname:
https://www.transfernow.net/dl/20231124efcqeUaE

[ Voor 8% gewijzigd door reapor op 24-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
ik zou dan even met msi afterburner of wat dan ook even underclocken en kijken indien de kaart dus minder warm wordt en de koeler dus langzamer draait het geluid minder is / weg is...
Je kan ook volgens mij de power percentage instellen dus even een keertje op 80% zetten, en dan weer opbouwen naar de 100%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

Als de FPS in een bepaald spel niet heel belangrijk is kan je bijvoorbeeld ook de framecap op 60 zetten waardoor je dat geluid nooit gaat horen.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa quiet-bios aanzetten op de 7900XTX

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-7900-xtx-taichi/images/biosswitch.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Hackus op 24-11-2023 13:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:59

Dark

who tweaked the light?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reapor
Ik heb de Q setting van de bios aangezet en hij lijkt nu wel een stuk stiller.
Maar de kern van het probleem zit dus in de ventilatoren die bij hoge toeren (te) veel lawaai maken.

Ik zal contact opnemen met de leverancier want volgens mij is dit niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rpm kan prima op 1100 in q bios. hotspot mag dan best 80-gr worden.
Klote dat je geen 3 losse PCIe kabels hebt, want je hebt een ATX 3.0 voeding van de 1e serie.
Dit is niet nodig, want een XTX heeft 3 oude aansluitingen

[ Voor 54% gewijzigd door Hackus op 24-11-2023 17:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1