Beste medetweakers,
Ik heb begin van dit jaar onderstaande PC in elkaar gezet om de nieuwste games te kunnen spelen (Cities: Skyline 2, Cyberpunk, Factorio, etc.).
Deze setup draait prima maar maakt wel erg veel lawaai. Ik denk dat dit komt door de ventilatoren die koelen.
Op dit moment heb ik Cities: Skylines 2 3 uur aan staan en hoor ik de hele tijd een 'whoop, whoop, whoop' geluid uit de kast komen, zeer waarschijnlijk door de ventilatoren.
- De CPU temperatuur is dan 58 graden met 1200 rpm.
- De GPU temperatuur is dan 67 graden met 1700 rpm.
Zodra ik Cities: Skylines 2 afsluit stopt het 'whoop, whoop, whoop' geluid.
- De CPU temperatuur is dan 45 graden met 900 rpm.
- De GPU temperatuur is dan 41 graden met 800 rpm.
De oorzaak is dus heel waarschijnlijk de fans die meer rpm maken tijdens inspanning.
- Bij de CPU kan ik daar waarschijnlijk niet zo heel veel aan verbeteren, behalve proberen de GPU nog iets rechter te plaatsen (hij is zo zwaar dat hij waarschijnlijk een beetje 'hangt' en de fans mogelijk niet stabiel draaien).
- Bij de GPU zou ik de koeling vervangen door een betere setup (misschien water koeling met grotere fans).
Voordat ik onderdelen ga vervangen wil ik toch eerst even vragen of iemand dezelfde ervaring heeft met een vergelijkbare setup en mogelijk al een goede oplossing heeft voor dit probleem.
Alvast bedankt,
Reapor
Ik heb begin van dit jaar onderstaande PC in elkaar gezet om de nieuwste games te kunnen spelen (Cities: Skyline 2, Cyberpunk, Factorio, etc.).
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 359,- | € 359,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 227,- | € 227,- |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC | € 1.127,64 | € 1.127,64 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 | € 145,85 | € 145,85 |
1 | Processorkoeling | DeepCool AK620 | € 65,66 | € 65,66 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 132,90 | € 132,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 128,99 | € 128,99 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 134,90 | € 134,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.406,84 |
Deze setup draait prima maar maakt wel erg veel lawaai. Ik denk dat dit komt door de ventilatoren die koelen.
Op dit moment heb ik Cities: Skylines 2 3 uur aan staan en hoor ik de hele tijd een 'whoop, whoop, whoop' geluid uit de kast komen, zeer waarschijnlijk door de ventilatoren.
- De CPU temperatuur is dan 58 graden met 1200 rpm.
- De GPU temperatuur is dan 67 graden met 1700 rpm.
Zodra ik Cities: Skylines 2 afsluit stopt het 'whoop, whoop, whoop' geluid.
- De CPU temperatuur is dan 45 graden met 900 rpm.
- De GPU temperatuur is dan 41 graden met 800 rpm.
De oorzaak is dus heel waarschijnlijk de fans die meer rpm maken tijdens inspanning.
- Bij de CPU kan ik daar waarschijnlijk niet zo heel veel aan verbeteren, behalve proberen de GPU nog iets rechter te plaatsen (hij is zo zwaar dat hij waarschijnlijk een beetje 'hangt' en de fans mogelijk niet stabiel draaien).
- Bij de GPU zou ik de koeling vervangen door een betere setup (misschien water koeling met grotere fans).
Voordat ik onderdelen ga vervangen wil ik toch eerst even vragen of iemand dezelfde ervaring heeft met een vergelijkbare setup en mogelijk al een goede oplossing heeft voor dit probleem.
Alvast bedankt,
Reapor