VVE: kleine aansluitingen verlagen voor een centrale WP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-02-2024
Hoi, ik ben op zoek naar informatie over uitruil mogelijkheden van E vermogen. Ter aanvulling: ik heb geen verstand van electra. Mijn jip en janneke idee is waarschijnlijk te simpel, daarom ben ik op zoek naar uitleg en input en kritische vragen.

Voorbeeld: appartementencomplex van 100 eenheden met 3 x 25 Amp. Nu elke woning eigen HR ketel. Wens: centrale opwek in souterrain middels een warmtepomp en (deels) gevoed door aan te leggen PV op het dak. Vanwege netcongestie weet ik niet of de WP en/of PV een bepaald vermogen te boven gaan, waardoor er een grootverbruik vermogen nodig is. Ik weet niet hoeveel kWh een appartementencomplex van 100 eenheden nodig heeft en hoe groot zo'n aansluiting zal moeten zijn. Kunnen jullie mij helpen met een schatting of simpel rekensommetje?

Stel dat dit onder grootverbruik blijft, hoeveel vermogen heeft een normaal huishouden minimaal nodig? Kan je van 3 x 25 Amp overstappen op 1 x 50 Amp en dan genoeg vermogen leveren? Dat zou nl. per appartement een besparing van 25 Amp opleveren. Levert die besparing extra mogelijkheden tot een zwaarder verbruik voor een WP?

Weet iemand of je dit kunt 'uitruilen' bij Liander? Stel dat er contractueel niet genoeg vermogen beschikbaar is. zou je dan een soort uitruil kunnen voorstellen? Heeft dat zin? Is dat technisch uitvoerbaar? Denk ik niet te simpel?

Iemand enig idee of iets dergelijks al ergens is uitgevoerd waar een documentje van beschikbaar is dat ik zou kunnen lezen?
Andere suggesties om (behalve eigen opwek en opslag) meer ruimte te creëren om een centrale opwek mogelijk te maken? Ik heb over situaties gelezen waarbij een centrale opwek WP alsnog werd gecombineerd met decentrale klein vermogen Warmtepompjes in de woningen zelf, om dan nog warm tapwater te voorzien of het opplussen van vermogen van de centrale warmtepomp.

Toevoeging: ik lees dat een 3 x 25 amp aansluiting een max. piek van 17000 kWh levert en dat een gemiddeld huishouden een piek van 3 a 4 heeft. Ik weet niet of het waar is of klopt, maar dan zou je denken dat er meer dan genoeg ruimte is om te verlagen naar een 1 fase aansluiting.

Ben benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn. Bedankt alvast _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door e-vraag op 24-11-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:26
als mensen 3 fase apparatuur in huis hebben kun je natuurlijk niet zomaar 3x25 inwisselen voor 1x50 (of 1x80 for that matter)

Hoeveel vermogen denk je nodig te hebben voor een warmtepomp die 100 woningen in de winter kan verwarmen? 100kw? 500kw? nog meer? dat zijn vermogens die je niet zo even tot je beschikking krijgt van de netbeheerder. bij 500kW praat je over >2000A

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder de isolatiegraad (en WTW-aanwezigheid) van het pand te kennen is een exact advies vrij lastig, maar je kunt uitgaan (voor een ruwe berekening bij afdoende isolatie) van zeg 3kWh aan warmtepomp per 100m2 woonruimte. Als deze appartementen gemiddeld 100m2 zijn en je hebt er 100 heb je dus een warmtepomp nodig die zo'n 300kW aan vermogen moet kunnen leveren. Dan kom je zoals hierboven benoemd al in zeer zwaar industrieel spul uit met bijzondere aansluitingen. Als er ook maar iets van netcongestie is in je buurt (het net zit vol) dan ga je dit de komende jaren niet voor elkaar krijgen vrees ik.

Nadeel van dergelijke zware pompen is overigens ook dat vaak de COP (zuinigheid) achterlopen bij moderne units voor een normaal woonhuis.

Ook belangrijk, hebben alle appartementen overal vloerverwarming of ouderwetse radiatoren? De afgifte moet ook op lage temperatuur kunnen draaien.

En dan komt er nog de vraag voor warm water. Dat zul je moeten regelen met een boilervat (een warmtepomp kan niet "doorstromen", maar moet een buffer opbouwen). Gezien er waarschijnlijk alleen een koudwaterleiding naar alle appartementen loopt (die dan daar door een CV-ketel wordt verwarmd) wordt dat ook een lastige oplossing.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 24-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:06
Heb je ook nagedacht over de kosten voor de bewoners? En dan vooral over een eerlijke verdeling? Je wilt namelijk niet dat iedereen gewoon de kachel op 23 zet omdat ze toch allemaal hetzelfde betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
s0ulmaster schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:48:
als mensen 3 fase apparatuur in huis hebben kun je natuurlijk niet zomaar 3x25 inwisselen voor 1x50 (of 1x80 for that matter)

Hoeveel vermogen denk je nodig te hebben voor een warmtepomp die 100 woningen in de winter kan verwarmen? 100kw? 500kw? nog meer? dat zijn vermogens die je niet zo even tot je beschikking krijgt van de netbeheerder. bij 500kW praat je over >2000A
Kijk, dat zijn al goede vragen die ik zo 123 niet weet. Ik heb geen idee van een geschat vermogen voor een appartementencomplex. Ik vermoed dat dit niet x appartementen maal normaal huishoudelijk vermogen is, omdat niet iedereen op hetzelfde moment verbruik heeft. Maar stel dat de vuistregel 5000 kWh per appartement is, dan bijv. maal 20 appartementen (kleine VVE als uitganspunt nemend).

Met apparaten bedoel je denk ik vooral inductiekookplaten? Dat is idd wel een dingetje. Ik weet dat er kookplaten bestaan die op 1 fase vooruit kunnen, maar als mensen al platen hebben liggen, dan zullen die niet mee kunnen schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 15:20
Stap 1, uitvragen hoeveel elektrisch vermogen (niet hetzelfde als verwarmingsvermogen) je nodig gaat hebben voor je gewenste wamtepomp installatie. Hier zal aan gerekend moeten worden met inachtneming van oppervlakte, isolatiewaarde etc.
Stap 2, uitvragen of dat past op de huidige aansluiting van de VVE (er is als het goed al een redelijke aansluiting voor de liften ed)
Stap 3, indien nodig opvragen of verzwaring kan en op welke termijn

Na stap 2 of 3 weet je of het mogelijk gaat zijn.

Daarnaast moet je natuurlijk ook nog uitzoeken of er in de huidige constructie ruimte genoeg is om de transportbuizen door het complex te maken en bij elk appartement een meter plaatsen die registreert hoeveel warm water er word gebruikt.

Enkele simpele schattingen.
500kW warmtevermogen bij COP 4 is 125 kW elektrisch vermogen.
De COP ligt vaak net iets hoger nog, maar de aansluiting is altijd zwaarder om eventuele pieken op te kunnen vangen.
Dat levert waarschijnlijk een aansluiting op rond tussen de 200A en 300A (3 fase).

Maar misschien dat iemand met meer ervaring in deze materie hier nog wat meer over kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
pagani schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:59:

Nadeel van dergelijke zware pompen is overigens ook dat vaak de COP (zuinigheid) achterlopen bij moderne units voor een normaal woonhuis.
Dit wist ik niet? Er zijn zo ontzettend veel grootverbruikers warmtepompen. Geldt in de regel die dingen minder goed functioneren? Uiteraard afhankelijk van type WP. Maar de voorgestelde COP voor woonhuizen is ook vaak eentje onder ideale omstandigheden en wordt ook vaak niet gehaald.

Mijn vraag is meer fictief, omdat ik met heel veel verschillende panden te maken heb, oudbouw, nieuwbouw, klein, groot, etc. Het doorrekenen zal ik moeten overlaten aan de expert. Ik hoop alleen wat meer algemeenheden te leren. Als dit, dan dat, indien dit, dan zo. Uiteraard is de insteek om de schil in alle gevallen te optimaliseren. Modernere gebouwen zullen vaker vloerverwarming hebben, oudere panden nog alles conventioneel. In geval van WP zal het afgiftesysteem uiteraard mee moeten.

Het vermogen is groot, te groot voor een verzwaring van vermogen. Ik vroeg me daarom af of het technisch mogelijk zou moeten zijn om uit te ruilen. Vermogen inleveren van individuele bewoners en deze besparing inzetten voor een centrale (E) opwekker.

Ben ook wel benieuwd of eigen PV opwek en evt. opslag voldoende vermogen biedt om die verzwaring te omzeilen. Algemene ideeën daarover zonder dat ik dat moet laten doorrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
.Maarten schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:15:
Heb je ook nagedacht over de kosten voor de bewoners? En dan vooral over een eerlijke verdeling? Je wilt namelijk niet dat iedereen gewoon de kachel op 23 zet omdat ze toch allemaal hetzelfde betalen.
Je kunt tussenmeters laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:13
@e-vraag
Ik ben wel benieuwd vanuit welke context je deze vraag stelt.

Maar in de basis zou je dit moeten bespreken met je netbeheerder. Huidige stelsel gaat er vanuit dat je altijd 24/7 het maximale vermogen uit je aansluiting moet kunnen halen. Hierdoor gebruiken we maar 30% van de beschikbare capaciteit van ons netwerk. Die is namelijk vooral ontworpen voor betrouwbaarheid. Met de energietransitie die bezig is, is de huidige manier van capaciteit verdeling niet houdbaar.
Laatst is er in Limburg door de netbeheerder afspraken gemaakt met een aantal grootverbruikers. Door op bepaalde tijdstippen de vraag te verminderen konden ze 30% meer theoretische capaciteit aansluiten op het netwerk.
Dus ik vermoed dat je vraag nog net te vroeg komt voor de meeste netbeheerders. Want voor dit soort zaken moeten ze een apart contract gaan afsluiten en dat zullen ze voor een klein complex niet gaan doen. Zeker niet als het allemaal individuele bewoners zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
Het punt is dat ik nu vaak een inspectierapport met scenario's aanvraag, waarbij er een EP label wordt afgegeven en doorgaans een 3 model optie. Waarbij 1 van die modelopties meestal een (centrale) WP is. Terwijl mijn werkgebied geen verzwaringen afgeeft. Dat vind ik tenenkrommend advies als je dat vervolgens niet kunt uitvoeren. Ik vraag me dan af, wat is de work around. Is er een work around? Welke verschuivingen in aansluitingen kun je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
e-vraag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:47:
[...]

Je kunt tussenmeters laten plaatsen.
Tussen meters op basis van wat? Het elektrische vermogen komt alleen van de warmtepomp. Het warmte vermogen per woning zou je op een andere manier moeten meten (zoals bij blokverwarming bijv met meters op de radiator doen)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
chrisborst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:49:
@e-vraag
Ik ben wel benieuwd vanuit welke context je deze vraag stelt.

Dus ik vermoed dat je vraag nog net te vroeg komt voor de meeste netbeheerders. Want voor dit soort zaken moeten ze een apart contract gaan afsluiten en dat zullen ze voor een klein complex niet gaan doen. Zeker niet als het allemaal individuele bewoners zijn.
Klopt, mijn contact met de netbeheerder heeft me op een dood spoor gebracht, behalve dat ik elke casus afzonderlijk kon inbrengen bij mijnaansluiting.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
e-vraag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:54:
[...]

Klopt, mijn contact met de netbeheerder heeft me op een dood spoor gebracht, behalve dat ik elke casus afzonderlijk kon inbrengen bij mijnaansluiting.nl
Waarschijnlijk omdat je met de consumententak praat, je zult de helpdesk voor (groot-)zakelijk gebruik moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
Die heb ik juist gebeld Pagani.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 15:20
s0ulmaster schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:53:
[...]

Tussen meters op basis van wat? Het elektrische vermogen komt alleen van de warmtepomp. Het warmte vermogen per woning zou je op een andere manier moeten meten (zoals bij blokverwarming bijv met meters op de radiator doen)
Dit is ook precies wat de bedoeling is. Een centrale warmtepomp is blokverwarming.
Energie verbruik kun je meten op de radiatoren of op de aanvoerleidingen naar elk appartement/woning.

Ik moet zeggen dat ik in mijn eerdere antwoord ook van de originele vraagstelling ben afgeweken.
Ik ken geen netbeheerder die op deze schaal uitruiling doen van energieaansluitingen. Volgens mij is er ook een minimum voor woningen, dus dat gaat in dit geval niet op.

Mogelijk kun je wel afspraken maken met de netbeheerder dat je op piekmomenten geen/weinig verbruik gaat maken van elektra om zo eventueel wat ruimte te krijgen. Mogelijk moet je dan wel grotere buffers aanleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:56
De moeilijkheid is dat het allemaal individuele aansluitingen betreft waar de VVE geen zeggenschap over heeft. Ik vermoed dat de meeste woningen 1x35A hebben of 1x40A en misschien zijn er een paar bij die 3x25A hebben. In de eerste plaats zal daar weinig mee te winnen zijn vermoed ik.
Dan zouden de eigenaren van woningen allemaal een toezegging moeten doen om hun aansluiting te downgraden, dan zijn er wellicht mensen die een kookplaat of andere apparatuur op 3 fasen hebben en dan moet je daar wat mee. En misschien bedenken mensen zich weer halverwege zo'n ongetwijfeld langdurig proces, of de woning wordt verkocht en dan kun je weer met de volgende eigenaar aan tafel gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
Jammer om te lezen dat mijn simpele denken idd veel te simpel is. Op papier kun je toveren en schuiven, maar in praktijk te weerbarstig. Centrale opwek is theoretisch mogelijk, maar er moeten dan andere manieren gevonden worden om met die grotere E vraag om te gaan.

Zijn er hier mensen die een topic weten waar deze aanpak wordt besproken? In het algemeen weet ik dat opslag (accu) een optie is om samen met PV een stuk te ondervangen. Of een andere opslagvorm. En zou graag weten om welke geschatte vermogens dat gaat en of er dan nog een hiaat zit dat anders opgevangen moet worden. Of dat luchtverwarming dan misschien een betere optie is, maar ja, dan moet er weer ruimte zitten in plafonds. Ik hou me aanbevolen voor draadjes die de wat grotere gebouwen bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Heb je ook aan gedacht hoe je de warmte gaan aan bieden aan de woningen? ligt er al een buizen systeem naar een centraal punt (gok van niet)?
Ik denk verder ook dat je dit nooit door iedereen in de VVE goedgekeurd krijgt en dan gaat het hele feestje niet door.

Ik kan me iemand herrineren die een centrale wateronthader wou hebeen voor zijn VVE. Kosten technisch gezien super voordelig en praktisch ook goed haalbaar, maar er waren al een aantal woningen die het zelf al hadden aangeschaft en daarmee ging het hele feest niet door. Dit is namelijk geen item waar (bijv) 70% van de VVE mee in moet stemmen, maar je 100% akkoord nodig hebt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een ietwat versimpelde kijk op het verhaal.

Ieder appartement heeft nu 3x25 tot zijn beschikking. Theoretisch totaal 3x2500 aansluitwaarde in de kelder.
Wanneer verbruikte iedereen dit vermogen tegelijk? Ik gok op nooit.

Dan de verwarming. Heeft iedereen nu een eigen ketel? Kan dat worden ingewisseld voor iedereen een eigen kleine WP (split-airco)? Een beetje deftig apartement krijg je zoals gezegd al goed warm met 3 à 4 kW vermogen, dat is ca. 1kW elektriciteit. Moet je wel een buitenunit kwijt kunnen.
Dan heb je ook niet de problematiek van de verzwaarde aansluiting en ook niet de problematiek van verrekening. Die apparaten hebben sowieso weinig onderhoud nodig dus daar zit ook het grootste probleem niet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

s0ulmaster schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:20:
Heb je ook aan gedacht hoe je de warmte gaan aan bieden aan de woningen? ligt er al een buizen systeem naar een centraal punt (gok van niet)?

Ik denk verder ook dat je dit nooit door iedereen in de VVE goedgekeurd krijgt en dan gaat het hele feestje niet door.
Precies… ik verbaas me er elke keer weer over hoe dit soort vragen hier onder het mom van een “simpel iets” hier gesteld worden.

En al helemaal hoe lui mensen zijn om zelf ook maar iets van kennis erover op te doen of zelf even na te denken over de verschillende aspecten.

Vragen stellen als blijkt dat je er zelf meer dan 5min over hebt nagedacht prima. Maar zoiets als dit, en dan op een toch enigszins technisch forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik wil het @e-vraag niet eens kwalijk nemen; als je over zoiets nadenkt zijn er vele vragen en potentiële problemen en dan is het simpelweg het beste te overzien om je bezig te gaan houden met iets relatief simpels.

In het algemeen zou mijn tip zijn om in de breedte te werken: breng in kaart wat je mogelijke showstoppers zijn en ga die in rondes steeds verder uitdiepen. Daarbij kunnen er punten wegvallen omdat iets inderdaad/toch mogelijk blijkt, maar kunnen er ook nieuwe punten bij komen, waar je eerder nog niet aan had gedacht.

Voor VvE's geldt in mijn ogen: de techniek is niet je probleem, maar het zijn de mensen. De techniek is de overzien en daar kun je aan rekenen. Kan het? Scheelt het? Hoeveel? Wanneer verdien je het terug? Niet zelden iets waar je serieuze vaardigheden voor nodig hebt, maar uitvoerbaar. Met mensen kun je relatief minder. Ik heb bij vergaderingen gezeten waar mensen letterlijk zeiden: "Ik ga niet twee tientjes meer betalen om duurzamer te zijn. Het kan me niet schelen dat mijn kleinkinderen ook nog op deze planeet moeten leven.". Natuurlijk, je kunt mazzel hebben, maar veelal is het gezeik. Mensen wíllen het niet snappen.

Terug naar de techniek: de afgelopen 20 jaar zijn veel blokverwarmingsinstallaties omgebouwd naar individuele gasketels in ieder appartement. Op zich een goede stap, want ~70 graden water door je pand heen pompen voor 1 bewoner die maar koude voeten blijft houden is rete-inefficiënt, maar met het oog op een centrale warmtepomp en/of de aansluiting op een warmtenet is het wat minder handig.

Een koop-appartementencomplex uit zeg de jaren 70 verduurzamen? Platgooien, casco op z'n best. Zwart? Zuur? Negatief? Ja, absoluut. Maar je krijgt het niet efficiënt en daardoor niet financieel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
"Kan je van 3 x 25 Amp overstappen op 1 x 50 Amp"

Als het niet al meerdere keren is gezegd, dit is financieel gezien onuitvoerbaar bij een appartementencomplex.

- Alle 3 fase gebruikers en aansluitingen moeten aangepast of vervangen worden.
- Alle groepenkasten en verdeelinstallaties moeten aangepast worden.

Daarnaast is het niet zo simpel als: 3x25A minus 1x50 aansluiting geeft 1x25A voor andere gebruik. Bij 100 Appartementen elk 3x25A zal er een hoofdaansluiting liggen van bijvoorbeeld 3x1250A, stel daarvan is 3x250A reserve dan is dat het maximaal beschikbaar vermogen voor uitbreidingen en de woningen anders aansluiten/verdelen gaat daar niets aan veranderen.

Dit soort dingen op een dergelijke schaal begint met het voorstel aan de VVE om hiernaar te laten kijken en dan vervolgens het inhuren van een professioneel adviseur welke je een advies met ruwe schatting van kosten zal geven over wat je opties zijn. Dat advies neem je dan mee naar een vergadering van de VVE, en als veel bewoners klagen dan gooi je het advies in de vuilnisbak. Als het er wel door komt dan neem je contact met een installateur als bijvoorbeeld Unica op (vergeet de kleine installateurs maar voor dit soort klussen) en laat je die een offerte maken welke je weer naar de VVE brengt.

Bereidt je tevens maar voor op de kosten aangezien er nu geen centraal systeem is moet men met forse pijpen door het hele gebouw heen. Al met al zit je zo tegen de miljoen en krijg je het dus zeer waarschijnlijk nooit door de VVE.

[ Voor 8% gewijzigd door Groningerkoek op 27-11-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Wat schiet je er mee op om van 3x25A over te stappen naar 1x50A ? De bewoners gaan echt niet minder stroom verbruiken. Hoogstens vervalt het vermogen van de CV ketels.
En hou er rekening mee dat als er geen ketels meer in de woningen staan dat de bewoners graag ook voor het koken over gaan naar elektrisch. Scheelt vastrecht voor de gasaansluiting.

[ Voor 35% gewijzigd door devriesjande op 27-11-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:46
De aansluiting van die appartementen verkleinen op die manier heeft geen enkele zin. Kleinverbruik (tot 3x80A) aansluitingen zijn overboekt. Er loopt waarschijnlijk maar 1 kabel naar het gebouw toe. Als iedereen de maximale stroom trekt klappen de zekeringen bij de 10kV trafo.

Oudere aansluitingen kunnen zelfs maar 1500W (1,5kW) per aansluiting continue. Het duurt nog wel een aantal jaar voordat alle kabels verzwaard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pickboy schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:02:
[...]

Dit is ook precies wat de bedoeling is. Een centrale warmtepomp is blokverwarming.
Energie verbruik kun je meten op de radiatoren of op de aanvoerleidingen naar elk appartement/woning.
Met van die heerlijke onnauwkeurige meters waar we hier ook topics op het forum over hebben :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
YakuzA schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:30:
[...]

Met van die heerlijke onnauwkeurige meters waar we hier ook topics op het forum over hebben :p
Nog los van dat iemand al die informatie moet verwerken, de meters moet controleren op werking, de betalingen regelen, mensen achter de broek aan moet zitten als ze niet betalen etc..

En dat terwijl men nu een CV ketel heeft en er ook geen kabinetsbesluit klaarligt waarbij die ketel weg zou moeten.

Vind het nobel van TS om hierover na te denken maar als ik 1 van die 100 zou zijn zou ik vriendelijk bedanken en hem veel succes wensen met de overige 98 huishoudens en de uiteindelijke rechtszaak om mij proberen te dwingen mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Groningerkoek schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:35:
[...]

Vind het nobel van TS om hierover na te denken maar als ik 1 van die 100 zou zijn zou ik vriendelijk bedanken en hem veel succes wensen met de overige 98 huishoudens en de uiteindelijke rechtszaak om mij proberen te dwingen mee te doen.
Dit zal in de toekomst schering en inslag worden; wijken, buurtschappen, hele dorpen van het gas af, maar 1 a 2% wil persé niet, die hebben liever een 500 liter LPG tank in de achtertuin (dan een wp).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
natural colour schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:50:
[...]

Dit zal in de toekomst schering en inslag worden; wijken, buurtschappen, hele dorpen van het gas af, maar 1 a 2% wil persé niet, die hebben liever een 500 liter LPG tank in de achtertuin (dan een wp).
Ik ben absoluut niet tegen verandering, maar als ik nu in een appartement zou wonen met een eigen cv dan zie ik op dit moment echt geen nut om de investering te maken voor een centraal systeem. (En al helemaal niet in combinatie met het terugbrengen van de capaciteit van mijn aansluiting)

Ik wil best wat nadeel ondervinden om milieuvriendelijker te worden, maar zoiets als dit zou mij nu te ver gaan.

Doorsnee appartement heeft trouwens al een behoorlijk laag gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
hierbij de vastrecht tarieven van Liander, boven de 3x25 gaat t heel hard.
1-fase: 1x10A € 105,25
1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A € 346,39
3-fase: 3x25A € 346,39
3-fase: 3x35A € 1.459,03
3-fase: 3x50A € 2.148,01
3-fase: 3x63A € 2.843,78
3-fase: 3x80A € 3.532,75

tip: woon eens een VVE vergadering bij, het zal je verbazen hoe moeilijk het is om daar iets doorheen te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bushie op 27-11-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik zou dan meer de focus leggen op centrale verwarmingsinstallaties en deze hybride uitvoeren dan individuele installaties verduurzamen.

Of de kosten van het renoveren van de bestaande rookgasafvoerkanaal loopt zo hoog op dat verduurzamen aantrekkelijker is.

Toevallig diverse projecten van andere partijen gezien, als je ziet hoeveel werk erin zit is het:
1. Enorm inefficiënt met het te kort aan technische mensen.
2. Zo'n hybride installatie is velen malen sneller geplaatst en zodoende kun je meer VvE's tegen aantrekkelijkere prijzen verduurzamen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:58
e-vraag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:42:
[...]

Mijn vraag is meer fictief, omdat ik met heel veel verschillende panden te maken heb, oudbouw, nieuwbouw, klein, groot, etc. Het doorrekenen zal ik moeten overlaten aan de expert. Ik hoop alleen wat meer algemeenheden te leren. Als dit, dan dat, indien dit, dan zo. Uiteraard is de insteek om de schil in alle gevallen te optimaliseren. Modernere gebouwen zullen vaker vloerverwarming hebben, oudere panden nog alles conventioneel. In geval van WP zal het afgiftesysteem uiteraard mee moeten.
Het probleem is dat elke situatie andere oplossingen vraagt.

Bij een flat met centrale ketel is de oplossing simpel, aansluiten op toekomstig warmtenet of decentrale grote grond-water warmtepomp installatie.

Breed appartementencomplex met niet alteveel woonlagen en ieder appartement cv ketel. Daarvoor zou je de warmtepompen op het dak kunnen overwegen en de oude rookgasafvoer gebruiken om leidingen voor split warmtepompen naar de appartementen te brengen.

Stap 1 is denk ik eerst kijken naar de plannen van de gemeente waarin staat wat de oplossingen zijn voor de toekomst per wijk.

Stap 2 is voor de appartementen met een centraal verwarmingsssysteem beginnen met de bestaande leidingen te isoleren zodat er minder warmteverlies is en het hoofdleiding netwerk geschikt maken voor een hogere flow op een lagere temperatuur.

• e-vraag
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:27:
[...]

Precies… ik verbaas me er elke keer weer over hoe dit soort vragen hier onder het mom van een “simpel iets” hier gesteld worden.

En al helemaal hoe lui mensen zijn om zelf ook maar iets van kennis erover op te doen of zelf even na te denken over de verschillende aspecten.

Vragen stellen als blijkt dat je er zelf meer dan 5min over hebt nagedacht prima. Maar zoiets als dit, en dan op een toch enigszins technisch forum.
Jammer dat je er zo op reageert. De aanname dat ik na 5 minuten zoiets op het forum knal heeft meer te maken met dat ik een hypothetische E vraag stel en niet om de praktische uitvoerbaarheid qua afgiftesysteem. De uitwerking ervan zal dan later komen. Mijn vraag gaat dus echt om de theoretische mogelijkheid van E sharing goedgekeurd door een netbeheerder. De uitwerking van de warmtedrager kan er idd alsnog voor zorgen dat het geen haalbare praktijk blijkt, ook als de netverzwaring of herverdeling mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is een centrale warmtepomp goedkoper of efficiënter?
Pagina: 1