Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 21:38

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Ik probeer mijn PC een ram-upgrade te geven maar dat lukt me slechts deels. Hopelijk kan iemand me tippen hoe ik hier verder mee kom.

In mijn PC zit het volgende mobo: uitvoering: MSI Z370-A PRO

Volgens specs kan daar max 64GB ram in, DDR4. Voorheen zat er 16GB in met een snelheid van 2400MHz (Crucial Ballistix, 2x 8GB) en ik wil dus naar het maximum van 64GB. Ik heb daartoe de volgende reepjes gekocht (2 sets, dus in totaal 4x16 GB):

uitvoering: Crucial Pro CP2K16G4DFRA32A

Het ene setje heb ik in slots 1 en 3 gezet, het andere setje in 2 en 4 (geen idee of dat in dit geval uitmaakt maar ik meen dat dat soms moet).
Na plaatsen en tijdens het booten kreeg ik de melding dat het geheugen was gewijzigd en werd ik netjes naar het BIOS geleid, waar ik XMP van " off" naar "on" heb gezet, opgeslagen en reboot. Daarna kreeg ik een zwart scherm en gebeurt er niks meer, verlichting op het keyboard blijft uit en ik krijg geen beeld. Ik kom ook niet meer in het BIOS (want geen tobo?).

Wat heb ik nog geprobeerd:

Als ik 1 set gebruik in slots 2 en 4 en XMP aanzet boot de PC netjes op en in task manager kan ik zien dat ik 32GB heb en de kloksnelheid klopt ook.
In slots 1 en 3 werkt ook maar ik krijg de melding dat het geheugen in niet-geoptimaliseerde slots zit.
Maar als ik alle 4 slots volzet boot de PC dus niet.

Mijn kennis en kunde houdt hier wel op helaas. Wat doe ik fout, zit er een compatibiliteitsissue in de combinatie die ik probeer? Wat kan ik nog proberen?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:59

Dark

who tweaked the light?

algemene opmerkingen:
1) dit specifieke geheugen staat niet op de QVL, dat wil nog niet zeggen dat dit niet zou kunnen werken, maar er zou dus een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn.
2) met 4 reepjes is het over het algemeen lastiger aan de praat te krijgen dan met 2, vanwege de meer ingewikkelde setup hangt er meer af van de juiste instellingen en kwaliteit van de geheugen-controller.

Dat gezegd hebbende, kan het wellicht toch aan de praat raken als je bijvoorbeeld in eerste instantie niet direct XMP inschakeld, het systeem bootte immers gewoon voordat je dat aan zette?

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je met 4 reepjes niet de volledige snelheid haalt, of dat dat niet lukt zonder andere instellingen aan te passen. denk hierbij aan dram voltage of imc voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:05

RvL

Aangezien het met XMP uit wel werkt, heeft het daar dus mee te maken. Met XMP aan wordt het geheugen hoger geklokt en dat vraagt dus ook meer van de memory controller. Die kan 2 reepjes prima aansturen, maar met 4 wordt het allemaal wat uitdagender.

Daarom is het doorgaans ook aan te raden om, indien mogelijk, altijd voor een setup met 2 geheugenmodules te kiezen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 21:38

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Met XMP uit krijg ik een melding dat ik de nieuwe geheugenconfig moet aanpassen in het BIOS maar volgens mij is er niet de mogelijkheid gewoon door te gaan met booten (zou ik moeten controleren).
Dram en imc voltage aanpassen moet ik me in verdiepen, geen idee waar dat moet.

Bedankt beiden. In het ergste geval moet ik het met 32GB doen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"