AEG / Electrolux reparatie / kosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 23:29
Onze AEG wasmachine is kapot. Net 5 jaar oud (12-11-2018)

Via de site kun je voor 229 euro een reparatieafspraak inplannen, vandaag kwam de monteur. All in reparatietarief, vaste prijs.

https://www.aeg.nl/support/book-a-service/

Na het tonen van een filmpje en een slinger aan de trommel gaf de monteur aan dat de lagers vervangen moeten worden. Omwille van de tijd en onderdelen doen ze dit niet meer. Hij gaf aan daar 2.5 uur mee bezig te zijn en daarvoor hebben ze te weinig personeel..

Vervolg is dat er 129 euro betaald moet worden en ik een voorstel krijg om een nieuwe aan te schaffen.

Ik heb aangegeven dat nergens de 129 euro vermeld staat, ook niet in de voorwaarden. In de volgende post zal ik de bevestiging posten en de linkjes daarbij.

VRAAG:

* Is de 129 euro terecht? Monteur geeft immers aan wel te kunnen repareren, maar dat dit beleid is om een nieuwe aan te bieden met korting. Ook staat er nergens dat bedrag genoemd. Althans, ik zie het niet..

* Welke tegemoetkoming kan ik eisen, want 5 jaar is zeker niet gebruikelijk voor een machine van 500+ euro.

aanvulling, de verkopende partij *knip* Naam webwinkel heeft Nederland reeds enkele jaren verlaten..

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2023 11:10 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Afspraakdetails
Datum reparatie:
Productnummercode:
Probleemomschrijving: Online Booking Service Visit

Praktische informatie
Hierbij alvast wat praktische informatie voor een vlot servicebezoek:
- Gelieve ervoor te zorgen dat jouw toestel makkelijk bereikbaar is voor de technicus. Indien het defecte apparaat een koelkast is, dan vragen wij je om dit toestel 24u voor de komst van de technicus opnieuw aan te zetten.
- Voor een apparaat in garantie, gelieve je aankoopbewijs/factuur bij de hand te hebben.
- Voor een apparaat buiten garantie werken wij met een vast tarief van € 229. Hierin zitten alle kosten, inclusief BTW.
- Voor de vervanging van het glas van een kookplaat of intervisie van een koffiemachine is de vaste prijs € 399 - Afrekenen kan bij de technicus per pin.
- Indien een factuur gewenst is, worden er administratiekosten à € 15 gerekend.
- Als wij een droger komen repareren, vragen wij je deze de dag van de reparatie niet te gebruiken.

- Garantievoorwaarden: https://bit.ly/45PuzPd
- Reparatievoorwaarden: https://bit.ly/3qoncOm

Als we nog geen productinfo van je hebben, zullen we je hier binnenkort via e-mail of SMS over benaderen. Zo kunnen wij de reparatie goed voorbereiden en kan de technicus direct de juiste onderdelen meenemen

Wij willen je graag goed informeren. Mocht je nog vragen hebben, dan horen wij dit graag!

Contact Center
Telefoonnummer: 0172 468 300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

jantje112 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:32:
Onze AEG wasmachine is kapot. Net 5 jaar oud (12-11-2018)

Via de site kun je voor 229 euro een reparatieafspraak inplannen, vandaag kwam de monteur. All in reparatietarief, vaste prijs.

https://www.aeg.nl/support/book-a-service/

Na het tonen van een filmpje en een slinger aan de trommel gaf de monteur aan dat de lagers vervangen moeten worden. Omwille van de tijd en onderdelen doen ze dit niet meer. Hij gaf aan daar 2.5 uur mee bezig te zijn en daarvoor hebben ze te weinig personeel..

Vervolg is dat er 129 euro betaald moet worden en ik een voorstel krijg om een nieuwe aan te schaffen.

Ik heb aangegeven dat nergens de 129 euro vermeld staat, ook niet in de voorwaarden. In de volgende post zal ik de bevestiging posten en de linkjes daarbij.

VRAAG:

* Is de 129 euro terecht? Monteur geeft immers aan wel te kunnen repareren, maar dat dit beleid is om een nieuwe aan te bieden met korting.

* Welke tegemoetkoming kan ik eisen, want 5 jaar is zeker niet gebruikelijk voor een machine van 500+ euro.
Voor dat laatste had je je (eerst) moeten wenden tot de verkoper, dat is nu gepasseerd.

Die 229 bevatten wat mij betreft een prestatieverplichting. Ze hebben de 'order' zelf aangenomen. Daar kunnen/willen ze niet aan voldoen, dan zie ik ook niet hoe ze 129 kunnen eisen achteraf.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:37:
[...]

Voor dat laatste had je je (eerst) moeten wenden tot de verkoper, dat is nu gepasseerd.

Die 229 bevatten wat mij betreft een prestatieverplichting. Ze hebben de 'order' zelf aangenomen. Daar kunnen/willen ze niet aan voldoen, dan zie ik ook niet hoe ze 129 kunnen eisen achteraf.
De verkoper is Winkel en die zijn vrij snel vertrokken. De verkopende partij is dus foetsie.

(Ik zal dit toevoegen aan de openingspost)

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

jantje112 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:37:
[...]

De verkoper is winkel en die zijn vrij snel vertrokken. De verkopende partij is dus foetsie
Ik ken het, had er ook bijna mee te maken.
Sowieso beide AEG machines in minder dan 3 jaar problemen... :S

Eerste heb ik na lang trekken aan Coolblue vergoed gekregen (van Coolblue, NADAT ik betaald had aan AEG), de ander (ook via AO) heb ik gelukkig zelf eenvoudig opgelost.

Ik zou een lokale witgoedboer bellen en vragen wat het vervangen van de trommel kost. (of alleen de lagers als dat goedkoper is) En anders aan AEG vragen wat hun 'aanbieding' behelst. "25% korting op de advies verkoopprijs" bijv klinkt niet als een scherp aanbod.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij consumentenkoop ga je een commerciële garantieovereenkomst aan, samen met de rechten die horen bij (non-)conformiteit van een gekocht goed. Je kunt aanspraak maken op laatste bij de verkoper, en ook aanspraak maken bij de fabrikant. de fabrieksgarantie geld immers ook in deze overeenkomst. In 1e instantie went je je tot de verkoper, maar kom je er niet uit of is de verkoper failliet, dan blijft de fabrikant over.

Nu een lokale reparateur inschakelen kom je niet onder eerdere de kosten uit.

Deze vaste prijs lijkt me trouwens duidelijk !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSpxFn7RRp2EUZmBPCnvS8UMzfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/coASxAMrRMHTBb2hXKg8GQrE.png?f=fotoalbum_large

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Hackus schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:00:
Bij consumentenkoop ga je een commerciële garantieovereenkomst aan, samen met de rechten die horen bij (non-)conformiteit van een gekocht goed. Je kunt aanspraak maken op laatste bij de verkoper, en ook aanspraak maken bij de fabrikant. de fabrieksgarantie geld immers ook in deze overeenkomst. In 1e instantie went je je tot de verkoper, maar kom je er niet uit of is de verkoper failliet, dan blijft de fabrikant over.

Nu een lokale reparateur inschakelen kom je niet onder eerdere de kosten uit.

Deze vaste prijs lijkt me trouwens duidelijk !

[Afbeelding]
Tja.. mij ook, ik was ook echt verrast dat ze na 5 minuten een rekening droppen en weer weg zijn. Het kan natuurlijk zijn dat er een scherp voorstel komt voor een nieuwe.. maar ja, eerst maar zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 11:51
Mogelijk relevante vraag: zijn de reparatievoorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand gesteld? Dat ze in de bevestigingsmail staan is niet voldoende.

Als de wasmachine wel gerepareerd kán worden, dan moet de reparatie in principe voor de afgesproken prijs worden uitgevoerd. Je kan AEG in gebreke stellen door ze een redelijke termijn te stellen om de wasmachine alsnog voor de afgesproken prijs te repareren. Laat ze daarbij weten dat je anders de overeenkomst ontbindt en de reparatie op hun kosten door een derde zal laten uitvoeren. Die €129 betaal je natuurlijk niet.

In de algemene voorwaarden staat (voor zo ver die correct ter hand gesteld zijn en van toepassing zijn) het volgende:
Artikel 2
A. Alvorens de reparatie wordt uitgevoerd, zal de technicus een onderzoek uitvoeren naar de vermoedelijke oorzaak van de gemelde storing. Aan de hand hiervan zal hij een zo nauwkeurig mogelijke, gespecificeerde begroting maken van de eventuele totale reparatiekosten inclusief eventuele voorrij- en diagnosekosten. Desgevraagd zal deze begroting door de technicus schriftelijk worden vastgelegd.
B. Indien de consument met het begrote bedrag niet akkoord gaat, zal op verzoek het te repareren apparaat, indien redelijkerwijs mogelijk, worden teruggebracht in de staat waarin het aan de technicus werd aangeboden. Nadat dit is geschied, zullen ten hoogste de kosten van voorrijden en arbeidsloon in rekening worden gebracht op basis van de werkelijke bestede tijd, dan wel van een vooraf vastgesteld tarief.
Artikel 3
Indien tijdens het uitvoeren van de reparatie duidelijk wordt dat de oorspronkelijke reparatie door redelijkerwijs onvoorziene omstandigheden niet tegen het begrote bedrag kan worden uitgevoerd of andere dan in de begroting voorziene reparaties noodzakelijk zijn, zal overleg met de consument plaatsvinden en de kostenbegroting worden herzien. In geval de consument daarmee alsnog niet akkoord gaat, geldt eveneens het in artikel 2B bepaalde.
Wat er in artikel 2A staat staat op gespannen voet met de afgesproken "vaste prijs". Die vaste prijs gaat boven wat er in de algemene voorwaarden staat (en anders zouden de algemene voorwaarden onredelijk bezwarend zijn, omdat in de algemene voorwaarden niet opeens iets mag staan dat wezenlijk afwijkt van wat je op grond van de rest van de overeenkomst mag verwachten).
Van "redelijkerwijs onvoorziene omstandigheden" is geen sprake, want een ondernemer die aanbiedt een wasmachine voor een vaste prijs te repareren moet er rekening mee houden dat die reparatie misschien tijdrovender uitvalt dan verwacht. Met versleten lagers moet rekening worden gehouden. Bovendien ziet het artikel alleen op situaties waarin de reparatie duurder uitvalt dan verwacht, niet op situaties waarin ze gewoon geen tijd hebben om de reparatie uit te voeren en er om die reden überhaupt al niet aan te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jantje112 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:02:
[...]

Tja.. mij ook, ik was ook echt verrast dat ze na 5 minuten een rekening droppen en weer weg zijn. Het kan natuurlijk zijn dat er een scherp voorstel komt voor een nieuwe.. maar ja, eerst maar zien.
gem. prijs om lagers te vervangen is E130,- zoals ik lees heb je al 229,- voldaan. Dat zal incl. afspraak dan voldoende moeten zijn. nogmaals 129,- bijleggen lijkt me niet de juiste bijdrage. De reden van weinig personeel of reparatietijd die hij nodig heeft staat hier geheel buiten. Zoals ik het aanbod lees is alles inclusief

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Via de site kun je voor 229 euro een reparatieafspraak inplannen,
A. Ben je geïnformeerd over je recht om de overeenkomst te herroepen?

B. Hoe ben je daarover geïnformeerd?

C. Heb je die informatie op een duurzame gegevensdrager ontvangen?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Real schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:37:
[...]

A. Nee

Op de website van AEG zie je de standaard advertentie. Vaste reparatieprijs van 229 euro. Dit betaal je na reparatie. Ze "willen" niet repareren, dus 129 euro kosten.

B. Via de site, verder zie je daar niet de betreffende info etc

C. Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

aanvulling, de verkopende partij [Mbr]*knip* Naam webwinkel[/] heeft Nederland reeds enkele jaren verlaten..
Dat zou op zichzelf geen reden zijn om geen aanspraak meer te kunnen maken op het recht op een deugdelijk product, maar de activiteiten gingen uit van een aparte BV die inmiddels is uitgeschreven en die verlieslijdend was. Met name dat laatste is een probleem.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De reparatie zul je helemaal zelf moeten betalen. De 129 euro hoef je niet te betalen. De makkelijkste manier om onder de 129 euro uit te komen gaat Real je zo vertellen.
Real schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:37:
[...]

Winner winner chicken dinner! Bij het boeken van een reparatieafspraak ga je akkoord met deze voorwaarden. Na het boeken krijg je een e-mail met deze inhoud. @jantje112 is er bij de afspraak nog iets over herroepen gezegd, heb je papieren ontvangen waar iets over herroepen staat, of is er iets anders voorgevallen wat van invloed is op het antwoord op deze vragen?
We noemen dat 'artikel 2 lid a' om verwarring te voorkomen met artikels waarvan het nummer eindigt op een a (zoals art. 7:5a BW).

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Duidelijk.. ik heb de 129 euro dus ten onrechte betaald :( had ik beter mijn huiswerk moeten doen.

Ik heb expliciet gevraagd waarom de 129 betaald moest worden en of dit verplicht was. Het antwoord was dat betaling vastgelegd was in de voorwaarden die ik heb geaccepteerd.

Heb geen papieren gekregen of toelichting over de betaling. Het was druk en ik was toch een beetje overrompeld denk ik :(

[ Voor 18% gewijzigd door jantje112 op 24-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

jantje112 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:00:
Duidelijk.. ik heb de 129 euro dus ten onrechte betaald :( had ik beter mijn huiswerk moeten doen.

Ik heb expliciet gevraagd waarom de 129 betaald moest worden en of dit verplicht was. Het antwoord was dat betaling vastgelegd was in de voorwaarden die ik heb geaccepteerd.

Heb geen papieren gekregen of toelichting over de betaling. Het was druk en ik was toch een beetje overrompeld denk ik :(
behalve dat, gelden 'die kleine lettertjes' niet bij een dergelijk duidelijke overeenkomst.
Er staat niet meer (of minder) dan:
"jij betaalt ons een vast bedrag van 229 euro, en wij komen het fixen incl arbeid en onderdelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:22:
[...]

behalve dat, gelden 'die kleine lettertjes' niet bij een dergelijk duidelijke overeenkomst.
Er staat niet meer (of minder) dan:
"jij betaalt ons een vast bedrag van 229 euro, en wij komen het fixen incl arbeid en onderdelen"
Ok, dus nu moet ik een vordering sturen om 129 euro terug te betalen. Of moet ik eisen dat ze alsnog voor 229 (-129?) euro het apparaat komen maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 11:51
jantje112 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:39:
[...]

Ok, dus nu moet ik een vordering sturen om 129 euro terug te betalen. Of moet ik eisen dat ze alsnog voor 229 (-129?) euro het apparaat komen maken..
Dat zijn twee opties waar je tussen kan kiezen. Maar hou er rekening mee dat je mogelijk te maken krijgt met een starre klantenservice. De 129 euro terugkrijgen zal waarschijnlijk makkelijker zijn dan ze zo gek krijgen alsnog de reparatie uit te voeren, maar dan zit je nog steeds met een kapotte wasmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jantje112 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:39:
[...]

Ik zou eisen dat je de reparatie wilt laten doorgaan voor overeengekomen, en dat er nergens staat dat er kosten zijn als reparatie, om welke reden ook, niet zal plaatsvinden. Zo niet, dat ze dan de al betaalde 129,- terug moeten betalen. Er staat wel extra info bij als; Glasbreuk bij kookplaten & reparaties van inbouwkoffiemachines: €399,-. Geen vermelding dat lagers niet vervangen worden en ook de 129,- niet !

Zoals ik al zei zijn de gebruikelijke kosten voor het vervangen van lager E130,- en dat kan nooit uit als het 2.5u duurt( bij derde partij)

zie ook youtube uitleg

YouTube: Lagers vervangen van wasmachine, PartsNL uitleg

kosten org. onderdelen bij AEG zelf
https://shop.aeg.nl/wassen/wasmachines/lagers/c/141

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 24-11-2023 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:19:
[...]
De 129 euro hoef je niet te betalen. De makkelijkste manier om onder de 129 euro uit te komen gaat Real je zo vertellen.
Inderdaad.
jantje112 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:00:
Heb geen papieren gekregen of toelichting over de betaling.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
Thanks voor alle input! Ik heb niets anders gedaan dan het formulier ingevuld en een afspraak gemaakt. Dat was een week geleden. De reparateur heb ik een filmpje laten zien, hij heeft voor de vorm een keer aan de trommel gevoeld en daarmee was de diagnose gesteld..

In mijn " ticket " had ik al omschreven dat de trommel/machine een metaalachtig geluid maakt..

Ik ga nu eerst het " omruilvoorstel " afwachten, dat zal ik hier delen en dan een keus maken over de vervolgactie.

Nogmaals, bedankt voor jullie input! Ik ben benieuwd of we AEG / Electrolux een beetje fatsoen kunnen bijbrengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ondertussen een paar dagen verder. Vandaag nog eens contact opgenomen en een omruilvoorstel duurt ongeveer 2 weken.

Wat ik in de tussentijd met de was moet doen hadden ze geen antwoord op.. :( Totaal geen inlevingsvermogen daar ..

Wie heeft advies over een vervolgactie? Ik neig ernaar om de 129 euro terug te claimen en maar iets anders te bestellen. De korting moet wel heel bijzonder zijn wil ik hier mijn geld nog heen brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@jantje112 Ik zou idd die 129 euro terugclaimen en elders een andere machine bestellen.

Je hebt nu 4 jaar met een "A-merk" machine gedaan. Wie zegt dat de volgende machine van dit merk het langer uit gaat houden? Waarschijnlijk is die korting ook een sigaar uit eigen doos, in de tussentijd had je waarschijnlijk goedkoper een machine in een black friday actie kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwolke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 08:57
Ben wel benieuwd hoe deze uiteindelijk is afgelopen. Wil je dat delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Excuus, een update is wel zo netjes.

Uiteindelijk een redelijk omruilvoorstel gekregen, deze machine bleek echter niet geleverd te kunnen worden. Uiteindelijk heb ik een ander model uitgezocht en kreeg daar ongeveer 55% korting op. (Het eerste voorstel was ongeveer 45%) Al met al heeft de vervanging en het hele gedoe ongeveer 6 weken gekost..

Op mijn feedback en de diverse onderbouwing met de hier opgedane feedback heb ik geen reactie gekregen.
Pagina: 1