Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 11:14
Mijn vraag
Al jaren gebruiken we hier een remeha cv ketel met de remeha celcia 20 thermostaat.
Deze werkt volgens een vast programma, overdag staat deze ingesteld op 18.4, 's avonds om 17.00 gaat deze naar 19.4 en om 22.00 weer terug naar 18.4.

Nu viel het me gister avond op dat het wel erg warm is in huis. Binnen temperatuur was 20.4 graden.

Kinderen en vrouw zeggen niet aan de thermostaat te hebben gezeten en dat lijkt ook te kloppen want de ingestelde temperatuur was inderdaad 19.4.

Na 22.00 nog gekeken en de thermostaat stond netjes op 18.4 ingesteld.

Vanmorgen kwam ik beneden en het is 21 graden binnen.
Thermostaat geeft nog steeds aan gewenste temperatuur 18.4.

Ketel geeft geen foutmeldingen en is recent nog nagekeken.

Nu ben ik niet zo heel erg thuis in cv installaties, heb alle radiatoren gecontroleerd of daar aan de knoppen gedraaid is en alles ziet er prima uit. Hebben we hier een gevalletje overleden thermostaat? Of zijn er nog andere zaken die ik kan controleren?

Mocht de thermostaat overleden zijn, is het raadzaam deze te vervangen voor een zelfde type van remeha of kan ik hier naar eigen inzicht wat anders neer hangen?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Alle reacties

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 17:24
Vaak kun je zien waarvoor de thermostaat aan het verwarmen is een radiatortje voor CV en een kraantje voor Tapwarmwater. Het kan zijn dat de driewegklep blijft hangen en hij probeert tapwarmwater te maken maar dat dat niet lukt.
Je kunt dan even opletten wanneer hij aan springt en dan naar het icoontje kijken.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:34
Persoonlijk ben ik een voorstander van de iSense. Maar wat gebeurd er als je de temperatuurvraag regelt met de knoppen op de ketel? Luistert hij dan wel? Het is ook geen ramp om de stekker van de ketel er even uit te halen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Lijkt me sterk dat je thermostaat overleden is, het is een OpenTherm dingetje en die communiceert met de ketel, continue. Anders gebeurt er niks. Het is dus geen vastgeplakt relais ofzo.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51
Franko P. schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:51:
Na 22.00 nog gekeken en de thermostaat stond netjes op 18.4 ingesteld.

Vanmorgen kwam ik beneden en het is 21 graden binnen.
Thermostaat geeft nog steeds aan gewenste temperatuur 18.4.
Maar wat is op dat moment de geméten temperatuur van de thermostaat? Als ie lager meet dan gewenst blijft ie natuurlijk verwarmen.

• Billiebier
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
Toevallig een cv met buitentemperatuur sensor? Hier ook zelfde situatie gehad, bij buitentemperaturen <10 bleef de verwarming maar draaien, ook al stond die op 18c bvb.
Heb de sensor uit laten schakelen en toen was het probleem opgelost

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Bij mn broer laatst ook zoiets gehad.

Even de boel spanningsloos gemaakt, daarna niet meer teruggekomen.

Weet niet waar het door kwam, maar is wel opgelost ;)

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wij hebben hetzelfde probleem maar weten niet exact waar de oorzaak ligt. onze issues zijn:
  • Verwarming wordt warm als we douchen (ook als het buiten 35 graden is |:( )
  • Als de thermostaat aan gaat wordt de douche koud
  • Als er te veer verwarmingen open staan haalt de douche niet meer de goede temperatuur
Volgens onze buurman ligt het schijnbaar aan de "splitter" die regelt of het warme water naar de verwarming of kranen/douche gaat, maar wij hebben er nog niet naar gekeken want andere dingen in het huis hebben prioriteit en we weten hoe we er tijdelijk mee kunnen leven (we moeten toch een nieuwe ketel hebben, die van ons komt uit 2007)

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
trigger808 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:14:
Wij hebben hetzelfde probleem maar weten niet exact waar de oorzaak ligt. onze issues zijn:
  • Verwarming wordt warm als we douchen (ook als het buiten 35 graden is |:( )
  • Als de thermostaat aan gaat wordt de douche koud
  • Als er te veer verwarmingen open staan haalt de douche niet meer de goede temperatuur
Volgens onze buurman ligt het schijnbaar aan de "splitter" die regelt of het warme water naar de verwarming of kranen/douche gaat, maar wij hebben er nog niet naar gekeken want andere dingen in het huis hebben prioriteit en we weten hoe we er tijdelijk mee kunnen leven (we moeten toch een nieuwe ketel hebben, die van ons komt uit 2007)
Heel simpel deze, 3 weg klep kapot, met een beetje geluk zit ie gewoon vast en is het met een paar tikken van de hamer gefixed, al hoeft een nieuwe ook niet heel duur te zijn.

Als ik nu bijna een nieuwe ketel nodig zou hebben dan zou ik toch nog ff wachten op de volgende generatie hybride ketels.

[ Voor 12% gewijzigd door JJ16v op 24-11-2023 09:40 ]

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 11:14
heintjeput schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:35:
Vaak kun je zien waarvoor de thermostaat aan het verwarmen is een radiatortje voor CV en een kraantje voor Tapwarmwater. Het kan zijn dat de driewegklep blijft hangen en hij probeert tapwarmwater te maken maar dat dat niet lukt.
Je kunt dan even opletten wanneer hij aan springt en dan naar het icoontje kijken.
Ben het in de gaten aan het houden. Gister avond is er redelijk wat warm water verbruikt, wellicht dat de driewegklep toen is blijven hangen en dus de hele nacht heeft geprobeerd de boiler warm te krijgen terwijl deze dus eigenlijk de rest van het huis aan het verwarmen was.
Nielson schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:52:
[...]
Maar wat is op dat moment de geméten temperatuur van de thermostaat? Als ie lager meet dan gewenst blijft ie natuurlijk verwarmen.
De thermostaat gaf aan 21 graden. Vandaar dat ik me dan ook af vraag wat er mis kon gaan. Immers de thermostaat heeft geen enkele reden om de ketel aan te sturen als het binnen nog warm genoeg is.
Billiebier schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:54:
Toevallig een cv met buitentemperatuur sensor? Hier ook zelfde situatie gehad, bij buitentemperaturen <10 bleef de verwarming maar draaien, ook al stond die op 18c bvb.
Heb de sensor uit laten schakelen en toen was het probleem opgelost
Geen buitentemperatuur sensor.

Na vooral veel lezen over de werking van cv ketels ben ik tot de conclusie gekomen dat de driewegklep toch wel hoofdverdachte is.
Heb de ketel spanningsloos gemaakt en toen leek alles goed te werken. Zal morgen avond als hier veel gedoucht gaat worden eens in de gaten houden of de verwarmingsbuizen dan ook warm worden.
Zo ja dan bel ik de installateur. Zo nee dan is het afwachten of het probleem überhaupt nog terug komt.
Weet nu in ieder geval waar op te letten de komende tijd. :)
JJ16v schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:36:
[...]

Als ik nu bijna een nieuwe ketel nodig zou hebben dan zou ik toch nog ff wachten op de volgende generatie hybride ketels.
Heb je enig idee wanneer de volgende generatie hybride ketels op de markt gaan komen? Huidige ketel is nu zo'n 15 jaar oud dus die komt sowieso aan de beurt binnen nu en een paar jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Franko P. op 24-11-2023 19:35 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:35
Je kunt gewoon even luisteren bij de ketel.
Die driewegklep kun je horen als hij omgezet wordt.
Dus even iemand warm water laten tappen en weer uitzetten terwijl je bij de ketel luistert.
Je kunt hem horen draaien en tevens moet de brander uitgaan als er geen cv vraag is.

Het kan ook de flow sensor zijn die blijft hangen, dan blijft hij denken dat je nog warm water nodig hebt.
Je kunt op de ketel de status aflezen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1