• mvh32
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-02-2024
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar inzichten en adviezen over belastingheffing bij uitoefenen aandelenopties bij een scale-up. Vind namelijk dat de belastingdienst (maar ook websites van bijv. KPMG Meijburg / Van Lanschot / Deloitte etc) hier weinig details over hebben, terwijl het voor best een aantal werknemers in NL relevant is. Hier mijn vragen

1. Belastingaangifte voor Aandelenopties: Waar in de belastingaangifte geef ik aan dat ik aandelenopties heb uitgeoefend? Mijn aangifte voor 2022 nog eens doorlopen en ik vond eigenlijk nergens een optie die specifiek gericht was op het uitoefenen van aandelenopties. Je zou dit wel verwachten, aangezien dit anders belast wordt dan reguliere aandelen in je portefeuille, die in box 3 belast wordt. Echter, bij het uitoefenen van aandelenopties wordt je belast op het verschil tussen de marktwaarde van de aandelen en de uitoefenprijs. Hoe geef ik dit correct aan?

2. Waardering van Niet-Verhandelbare Aandelen: Hoe bepaalt de belastingdienst de waarde van aandelen die nog niet verhandelbaar zijn, vooral als de laatste waardering (bijv. door een externe investering) al meer dan een jaar oud is? Zijn hier richtlijnen voor? Geef je dit zelf aan op basis van de laatste waardering (ook al is die bijvoorbeeld meer dan een jaar oud)? Of wil de belastingdienst een herwaardering (en hoe zou je dat in vredesnaam moeten doen).

3. Toekomstige Belastingveranderingen: Zijn er indicaties dat de Nederlandse belastingstructuur voor aandelenopties gunstiger wordt voor werknemers? In vergelijking met het buitenland lijkt de huidige belasting – als inkomstenbelasting – vrij zwaar. Bijvoorbeeld in Duitsland is net een verbetering doorgevoerd.

Elke inzicht, ervaring of bron die recente en accurate informatie biedt, zou zeer gewaardeerd worden.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mvh32 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:59:
Echter, bij het uitoefenen van aandelenopties wordt je belast op het verschil tussen de marktwaarde van de aandelen en de uitoefenprijs.
Hmmm na het uitoefenen is het toch gewoon vermogen? Of mis ik iets?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar inzichten en adviezen over belastingheffing bij uitoefenen aandelenopties bij een scale-up. Vind namelijk dat de belastingdienst (maar ook websites van bijv. KPMG Meijburg / Van Lanschot / Deloitte etc) hier weinig details over hebben, terwijl het voor best een aantal werknemers in NL relevant is. Hier mijn vragen

1. Belastingaangifte voor Aandelenopties: Waar in de belastingaangifte geef ik aan dat ik aandelenopties heb uitgeoefend? Mijn aangifte voor 2022 nog eens doorlopen en ik vond eigenlijk nergens een optie die specifiek gericht was op het uitoefenen van aandelenopties. Je zou dit wel verwachten, aangezien dit anders belast wordt dan reguliere aandelen in je portefeuille, die in box 3 belast wordt. Echter, bij het uitoefenen van aandelenopties wordt je belast op het verschil tussen de marktwaarde van de aandelen en de uitoefenprijs. Hoe geef ik dit correct aan?

2. Waardering van Niet-Verhandelbare Aandelen: Hoe bepaalt de belastingdienst de waarde van aandelen die nog niet verhandelbaar zijn, vooral als de laatste waardering (bijv. door een externe investering) al meer dan een jaar oud is? Zijn hier richtlijnen voor? Geef je dit zelf aan op basis van de laatste waardering (ook al is die bijvoorbeeld meer dan een jaar oud)? Of wil de belastingdienst een herwaardering (en hoe zou je dat in vredesnaam moeten doen).

3. Toekomstige Belastingveranderingen: Zijn er indicaties dat de Nederlandse belastingstructuur voor aandelenopties gunstiger wordt voor werknemers? In vergelijking met het buitenland lijkt de huidige belasting – als inkomstenbelasting – vrij zwaar. Bijvoorbeeld in Duitsland is net een verbetering doorgevoerd.

Elke inzicht, ervaring of bron die recente en accurate informatie biedt, zou zeer gewaardeerd worden.

Sinds dit jaar is de wetgeving al aangepast, zie o.a. dit stukje: https://www.ey.com/nl_nl/...en%20bij%20de%20werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh32
Hielko schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:17:
[...]

Sinds dit jaar is de wetgeving al aangepast, zie o.a. dit stukje: https://www.ey.com/nl_nl/...en%20bij%20de%20werkgever.
maar hier is nog steeds niet duidelijk wat de waarde van het aandeel is (in ieder geval: wat de belasting vindt dat de waarde is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:00
Op het moment van uitoefenen is de waarde toch duidelijk?

"De werknemer kan ervoor kiezen om belasting te betalen als hij/zij de opties uitoefent (d.w.z.: gebruik maakt van zijn/haar recht op tegen de afgesproken prijs aandelen te kopen). Dit moet de werknemer dan wel uiterlijk op het moment van uitoefenen kenbaar maken bij de werkgever. Zijn de verkregen aandelen direct verhandelbaar? Ook dan is belasting verschuldigd op het moment dat de opties worden uitgeoefend."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56
mvh32 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:39:
[...]

maar hier is nog steeds niet duidelijk wat de waarde van het aandeel is (in ieder geval: wat de belasting vindt dat de waarde is?)
Als je belasting betaalt op moment dat de aandelen vrij verhandelbaar zijn zal er een marktprijs zijn en is er geen twijfel over de waarde.

Als je daarvoor uitoefent terwijl ze nog niet vrij verhandelbaar zijn, en je er voor kiest om op dat moment belasting te betalen, dan is het aan je werkgever om de waarde van de aandelen vast te stellen en de daarbij behorende loonheffing in rekening te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh32
Dank voor de reacties!

Dus Hielko, jij zegt dat de loonheffing op je loonstrookje te zien zal zijn op het moment dat je uitoefent, is dat correct?

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Is dit trouwens uit ervaring of heb je ergens een bron waar dit duidelijk staat? Nog steeds verbaasd hoe weinig praktische informatie de belastingdienst hierover verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mvh32 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:12:
Nog steeds verbaasd hoe weinig praktische informatie de belastingdienst hierover verstrekt.
Handboek loonheffing 2023, hoofdstuk 4.11.
https://download.belastin...heffingen-lh0221t32fd.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Beste forumleden,

Op het moment dat de aandelen verkregen uit het optierecht verhandelbaar worden, wordt het voordeel (waarde economisch verkeer -/- hetgeen in rekening is gebracht) als loon in de belastingheffing betrokken. Feitelijk ben je dus in box 1 inkomstenbelasting verschuldigd. Dit is terug te vinden in artikel 11a Wet op de Loonbelasting 1964. Zoals Hielko hiervoor aangeeft, biedt deze regeling ook de mogelijkheid loon te realiseren op het moment dat wordt uitgeoefend.

De Kennisgroep van de Belastingdienst heeft deze zomer een standpunt over waardering van aandelen met een vervreemdingsverbod gepubliceerd: https://kennisgroepen.bel...-met-vervreemdingsverbod/

Nadat het 'loonpoortje' is gepasseerd, gaan de verkregen aandelen naar box 2 of box 3, afhankelijk van het aandelenbelang. V.w.b. jouw tweede vraag, ga ik ervan uit dat je de aandelen wil waarderen voor box 3 doeleinden. Hoofdregel van artikel 5.19 Wet inkomstenbelasting 2001 is dat de aandelen gewaardeerd worden op waarde economisch verkeer. Wat de waarde economisch verkeer is, zal lastig te bepalen zijn als de meest recente investering wat langer terug is.
Pagina: 1