met pc temperatuur van buiten meten

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb dit al es eerder geprobeerd om met een NTC weerstand de buitentemperatuur te meten. Deze had ik aangesloten op de Joystickpoort, ik kon wel waarden uitlezen alleen waren de waarden veel te instabiel, dit was dus niets..
Nou vraag ik me af of hier ook een simpele oplossing is voor de paralelle poort of seriele? En ervoor dus een printje te maken die een hogere frequentie afgeeft naarmate de temperatuur stijgt of zakt, iemand een idee hoe dit eenvoudig te maken is? (en hoewel dit niet de jusite forum is: hoe je de parellelle poort aan stuurt onder VB.)
Ik heb dus geen zin om een dure interface kaart te kopen, maar wel een kleine zelfmaken met paar condensators en weerstandjes, zo had ik namelijk al es iets gemaakt die m.b.v. RC-tijd de temperatuur zou moeten meten, maar het was niet echt een succes en had het maar opgegeven. Toen kende ik dit forum nog niet, dus misschien dat iemand hier nog een idee over heefT? lijkt me erg leuk om de temperatuur dagelijks/wekelijks bij te houden en te kunnen vergelijken met andere dagen/maanden/jaren. Ik kwam zo topic al ergens tegen in de search alleen daar stond niet echt een bevredigend antwoord voor mij in, conrad ken ik al en heb geen zin om zure dure interface dus te kopen.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 21:05

Arno

PF5A

--> [forum=22] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• robbertb
  • Niet online
Die-hard Overclocking & Case Modding ???

Valt dit onder case modding????
Ik dacht dat case modding kutte was met je kast enzo

• robbertb
  • Niet online
niemand??
(volgens mij is dit ook gewoon de verkeerde forum :()

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Misschien is een PTC/NTC inderdaad niet een ideaale oplossing..

Je zou de temperatuurscoefficient van een diode kunnen gebruiken om de temperatuur te meten.. Maar nog makkelijker zijn gewone simpele temperatuurssensoren zoals de LM35.. deze geeft gewoon een spanningsstijging van 10mV per graden celcius..

Kijk anders effe op de site van dabit.. ( http://dabit.trybit.com ), en dan onder de sectie electronica.. Daar staat een beveiliging voor peltier-setups, waar deze sensor ook wordt gebruikt..

Kijk maar es of je daar iets mee kunt!

• robbertb
  • Niet online
Hmm thanx maar hoe kan ik zo spanningsverschil van 10mV meten met de pc? (paralell of serieel?)
En hiermee kan ik dus op tienden van graden nauwkeurig meten?
ook onder het vriespunt?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Jep, je kunt ook onder het vriespunt meten.. Gewoon effe zoeken naar de specs van die sensor..

En hoe je dan moet meten? Waarschijnlijk is het het makkelijkst om alles via je parallele poort te doen.. Daarop moet je een interface maken die de spanning omzet naar een digitaal signaal, dus een AD-converter (of een simpele AD-converter via weerstanden o.i.d.)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Of neem bijv. een Asus A7V133 mobo. Die heeft een externe temp aansluiting. Hier heb ik een 10 NTC weerstand aangehangen, die ik weer bij de intakefan heb geplaatst. Zo kan ik de temp van de binnenkomende lucht meten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• robbertb
  • Niet online
ik heb een A7V133 ;)
Waar zit die aansluiting precies en kan ik die ook uitlezen met een programmeertaal?
Maar eigenlijk wil ik dat meten op een oude pc doen, die zijn statistieken weer opeen webserver zet, en dus niet op mn amd800 workstation, maar om ff te experimenteren kan het wel

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op vrijdag 07 september 2001 16:12 schreef robbertb het volgende:
ik heb een A7V133 ;)
Waar zit die aansluiting precies en kan ik die ook uitlezen met een programmeertaal?
Maar eigenlijk wil ik dat meten op een oude pc doen, die zijn statistieken weer opeen webserver zet, en dus niet op mn amd800 workstation, maar om ff te experimenteren kan het wel
De aansluiting zit vlak bij de CPU een heet geloof is EXTRN3 ofzo. Kijk even in het manual van je mobo voor de exacte naam. Hoe je 'm moet uitlezen kan ik je helaas niet vertellen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 11 september 2001 21:51 schreef Microkid het volgende:

[..]

De aansluiting zit vlak bij de CPU een heet geloof is EXTRN3 ofzo. Kijk even in het manual van je mobo voor de exacte naam. Hoe je 'm moet uitlezen kan ik je helaas niet vertellen.
Hmm bedankt.. maar wil ook graag weten hoe ik dit met de parallelle poort kan meten :?
Want ik wil eigenlijk op een oude 286 of op mn server de temp meten..
Pagina: 1