Vraag

• kewnert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01 17:44
Hoi,

Ik overweeg een Inter-Tech IM-1 Pocket kast te kopen voor de volgende onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 80,49€ 80,49
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 28,-€ 28,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 174,17€ 174,17
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 79,99€ 79,99
Totaal€ 481,65

Ik heb geen ervaring met dit soort kleine kasten en twijfel over welke fans ik erbij moet bestellen. Zou het goed zijn te gaan voor het maximaal plaatsbare? Dat lijkt dan te zijn:
  • 2x 120mm bovenin
  • 2x 140mm zijkant
  • 2x 120mm onderin
  • 1x 80mm achterin
Klopt dit inderdaad, en zou het verstandig zijn die er allemaal in te zetten? Verder zijn tips voor goede betaalbare fans ook welkom.

Bedankt!

Alle reacties

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

In mijn Inter-Tech IM-1 Pocket:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhvHjjBUo-Yl9IdwPg86m0czohY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTPP9Ma9l9CUrHQNfuCHtexu.jpg?f=fotoalbum_large

1x 120mm boven en 2x 120mm onder.

Mijn Mugen 5 koeler en voeding zijn niet met 2 fans aan de zijkant te combineren.

80mm achter kan ik eventueel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Dankjewel!

Ik zag dat er veel indelingen mogelijk zijn in deze kast, bijv. met de gpu verticaal of horizontaal en verschillende posities voor de voeding. Is de reden dat jij bovenin geen tweede fan hebt dat deze positie van de voeding dat onmogelijk maakt?

En zouden de fans aan de zijkant ook met de Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 niet passen? Die is platter (qua diepte) dan de Mugen 5, maar ik vermoed dat het gaat om de hoogte (afstand vanaf de cpu), en die is met 154mm bijna gelijk aan die van de Mugen 5. Of maak ik nu een denkfout?

Ik denk dat ik er goed aan doe alle fans te plaatsen die passen, zeker omdat ik overweeg de pc in een meubel te plaatsen waarin 'ie aan de bovenkant maar 38mm ruimte overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

kewnert schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:58:
Dankjewel!

Ik zag dat er veel indelingen mogelijk zijn in deze kast, bijv. met de gpu verticaal of horizontaal en verschillende posities voor de voeding. Is de reden dat jij bovenin geen tweede fan hebt dat deze positie van de voeding dat onmogelijk maakt?
Ik heb voor een zo volwaardige voeding als mogelijk gekozen dat kort genoeg is voor mijn lange grafische kaart. Daarom hangt een SFX-L voeding aan de ATX bracket en er is geen ruimte voor een tweede ventilator aan de boven kant.

Ik weiger fysiek te kleine voedingen die tijdens een review tot smeltende componenten of brandgevaar gepusht kunnen worden.
En zouden de fans aan de zijkant ook met de Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 niet passen? Die is platter (qua diepte) dan de Mugen 5, maar ik vermoed dat het gaat om de hoogte (afstand vanaf de cpu), en die is met 154mm bijna gelijk aan die van de Mugen 5. Of maak ik nu een denkfout?
De hoogte van een CPU-koeler is de afstand van de CPU tot aan zijpaneel. 15cm en paar millimeters is wat een goede luchtkoeler nodig heeft en daarom geen ventilator in de zijkant. Mijn voeding zit ook in de weg.
Ik denk dat ik er goed aan doe alle fans te plaatsen die passen, zeker omdat ik overweeg de pc in een meubel te plaatsen waarin 'ie aan de bovenkant maar 38mm ruimte overhoudt.
Kan de warme lucht gemakkelijk genoeg uit een meubel afgevoerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
O, van smeltende componenten of brandgevaar wist ik niet af; ik heb destijds voor de SF750 gekozen voor bij een externe gpu, en kwam alleen positieve reviews tegen. Hopen op het beste maar.

Lijkt erop dat de zij-fans ook met mijn gekozen cpu-koeler niet zullen passen. Ik kan ook nog overwegen de Ryzen 5 3600 stock cooler te gebruiken en wel fans aan de zijkant te plaatsen.

Het meubel zou een tv-meubel zijn, open aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

kewnert schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:33:
O, van smeltende componenten of brandgevaar wist ik niet af; ik heb destijds voor de SF750 gekozen voor bij een externe gpu, en kwam alleen positieve reviews tegen. Hopen op het beste maar.
Een voorbeeld van een voeding dat ik geweigerd heb.
rapture in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
Lijkt erop dat de zij-fans ook met mijn gekozen cpu-koeler niet zullen passen. Ik kan ook nog overwegen de Ryzen 5 3600 stock cooler te gebruiken en wel fans aan de zijkant te plaatsen.
Terug naar een stock koeler zou ik niet gaan.

Als ik mijn 5800X3D stresstest in Prime95, dan voel ik geen warme lucht uit de kast komen.

Als ik mijn 6800XT volledig belast, dan voel ik de 300W langs de zijkant, achterkant en bovenkant eruit komen. De intake fans duwen lucht naar binnen en dat moet ergens naar buiten
Het meubel zou een tv-meubel zijn, open aan de voorkant.
De voorkant is waar geen lucht erin of eruit kan.

De airflow gaat langs onderen in de kast en langs de zijkant, achterkant en bovenkant eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Corsair SF750 is een erg goede voeding, maak je niet druk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Dank voor de reacties. Ik heb besloten een low-profile cpu koeler te gebruiken, zodat ik genoeg ruimte overhoud voor fans aan de zijkant. Verder zal ik de voeding, ondanks dat 'ie SFX is, tegen de voorkant moeten monteren - dit omdat ik geen ITX maar een mATX moederbord heb.

Waar ik nog niet helemaal over uit ben is de verdeling van intake/exhaust fans. Mijn indruk is dat dit een goede indeling zou zijn:
  • top: exhaust
  • side: intake
  • bottom: intake
  • back: exhaust
  • cpu cooler: intake
Klopt dat inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je een SFX-voeding in de bracket steekt en aan de voorkant hangt, dan is er plaats voor een lange grafische kaart en 2 fans boven.

Als je aan de onderkant 2 intake en de bovenkant 2 exhaust hebt, dan is het in balans. Lucht komt langs onderen binnen, de grafische kaart warmt het op, er komt geen voelbare warmte uit mijn Mugen 5 en langs de bovenkant wordt de warmte eruit geblazen.

Met een low-profile CPU-koeler kan je 2 fans aan de zijkant toevoegen. Wil je daar 2 exhaust hebben om de warmte van de grafische kaart zo snel mogelijk eruit te blazen of 2 intake om overdruk te creëren zodat de lucht langs alle gaten en kieren gaat ontsnappen?

Als je een velletje dun WC-papier voor een rooster zonder fan hangt, dan zal bij overdruk het velletje van het rooster weggeblazen worden en bij onderdruk wordt het aan het rooster gezogen.

Overdruk is goed om alle inkomende lucht door een luchtfilter te forceren zodat de gaten en kieren geen stof binnenlaten. Onderdruk betekent dat het stof langs alle gaten en kieren binnenkomen.

Een CPU-koeler verplaatst lucht in de behuizing en is geen intake of exhaust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16
Ik heb deze case gekozen voor mijn zelfbouw NAS met een Intel Core i5 13500 en de stock cooler. Dus een iets andere setup dan jij hebt, maar ik heb wel wat ervaring met de case kunnen opdoen. Voor mijn workstation heb ik gekozen voor de uitvoering: Streacom DA2 Zilver. Dat is een vergelijkbare case, maar een stuk meer premium en nog kleiner dan de IM-1.

Wat echter de gemene deler is van deze cases is het open karakter. In tegenstelling tot een case die dicht is aan de zijkanten kun je luchstromen wat lastiger begeleiden. Aan de andere kant stroomt er wel altijd lucht door de kast heen waardoor (in mijn ervaring) lage temperatuur warmte wat eenvoudiger weg kan. Daarnaast stijgt warme lucht altijd op en omdat de IM-1 aan de bovenkant open is, gaat de warmte daar automatisch weg.

De Intel stock cooler is echter niet zo best en kan ik dus zeker niet aanraden, dus de keuze voor een aftermarket cooler is een hele goede. Ik zou in ieder geval 1 casefan bovenin plaatsen en eventueel een achterin. Die trekken dan automatisch lucht van de goed geventileerde buitenkanten af. Onderin kan, heb ik ook in mijn Streacom, maar die doet eigenlijk bar weinig.

Ik vind de kleine, open cases erg leuk om mee te spelen. Maar je moet er wel geduld mee hebben en accepteren dat ze niet zoals 'normale' cases zijn. De temperaturen kunnen bijvoorbeeld op bepaalde punten hoger zijn dan verwacht, maar toch stabiel. Dat zie ik bij mijn Streacom ook. Vooral omdat de 5700XT ook nogal eens wat hongerig kan zijn :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Dank rapture en alex3305!

rapture: ja, de 2 fans boven lukt op die manier, zolang het 120mm fans zijn en niet 140mm. Ik heb er nog 2 van 140mm liggen, en met een ITX-bord had dat volgens mij wel gepast. Met de voeding tegen de voorkant kan ik wel een combinatie van één 120mm en één 140mm kwijt.

Ik vraag me wel af in hoeverre de lucht echt goed van onder naar boven langs de gpu zal stromen, gezien die horizontaal komt te hangen en dus een groot deel van de ruimte zal blokkeren. Maar misschien valt dat uiteindelijk mee. Goede tip van dat WC-papiertje! Ga ik zeker proberen.

Dat van die CPU-koeler was een vergissing; zat meer te denken aan of de koeler richting de cpu blaast of juist eruit. Maar dat is een kwestie van monteren zoals 'ie gemonteerd moet worden..

alex3305: die kast ziet er zeker goed uit ja, die houd ik evt. voor later in gedachten - past op dit moment niet zo in het budget. Sowieso wel benieuwd naar zo'n mini-ITX, daar heb ik geen ervaring mee. Is je idee dat je de meeste opslag uitbesteedt aan je NAS, aangezien je niet zo veel ruimte hebt in de Streacom?

Ik dacht inderdaad aan exhaust-fans aan de bovenkant omdat warme lucht stijgt, bijv. 2x 120mm, al is één fan misschien al genoeg ja. Ik heb trouwens een Ryzen 5 3600 en bijbehorende stock cooler, ik weet niet hoe die zich verhoudt tot die van Intel. Maar ik heb nu gekozen voor de Noctua NH-L12S.

De grootte van de Inter-Tech vind ik al een verademing voor het zicht moet ik zeggen. Ben benieuwd naar hoe de temperaturen zullen zijn :)

Edit: en dank voor de Lemmings-nostalgie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Tip gebruik een @ om mensen te noemen ;). Dan krijg ik ook een notificatie.
alex3305: die kast ziet er zeker goed uit ja, die houd ik evt. voor later in gedachten - past op dit moment niet zo in het budget.
Dat snap ik. Bij mij staat de computer op een nogal prominente plek en daarom had ik wat extra geld over voor de Streacom. Destijds ook in Duitsland moeten aanschaffen omdat deze simpelweg in Nederland niet leverbaar was. De case is echt vele malen luxer dan de IM-1 (wat ook een OEM case is trouwens). En dat zie je vooral in de afwerking. De IM-1 is trouwens ook meer dan behoorlijk, maar nét niet als je wat duurders gewend bent. Vergelijk het ook een beetje met een Audi tegenover een Volkswagen. Beide prima, maar de een net wat luxer dan de ander. Ik vind de IM-1 ook echt enorm bang for the buck, in tegenstelling tot de Streacom. Maar die laatste gaat verwacht ik 'een leven lang mee'.
Sowieso wel benieuwd naar zo'n mini-ITX, daar heb ik geen ervaring mee. Is je idee dat je de meeste opslag uitbesteedt aan je NAS, aangezien je niet zo veel ruimte hebt in de Streacom?
Ik heb ongeveer 1.5TB aan SSD opslag in mijn workstation zitten. Dat is voor mij voldoende. Mijn NAS gebruik ik ook voor media en heeft vandaar ook wat meer opslag. Daarnaast heb ik daar ook backups ingericht en daar gebruik ik de NAS dan ook voor. Maar goed, 2TB SSD's zijn tegenwoordig ook niet meer het einde van de wereld.
Ik dacht inderdaad aan exhaust-fans aan de bovenkant omdat warme lucht stijgt, bijv. 2x 120mm, al is één fan misschien al genoeg ja. Ik heb trouwens een Ryzen 5 3600 en bijbehorende stock cooler, ik weet niet hoe die zich verhoudt tot die van Intel. Maar ik heb nu gekozen voor de Noctua NH-L12S.
Die Noctua koeler met die processor heb ik ook in mijn Streacom en dat gaat enorm goed. Met een synthetische load sustained haal ik max 75 graden met PBO. Voor zo'n kleine case is dat top.

Ik zou sowieso met 1x of 2x 120mm beginnen. Extra bestellen is namelijk zo gebeurd mocht je het echt nodig hebben, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
De grootte van de Inter-Tech vind ik al een verademing voor het zicht moet ik zeggen. Ben benieuwd naar hoe de temperaturen zullen zijn :)
Dat is echt een toffe case. Makkelijk om in te werken. Ruimte voor mATX en toch redelijk klein. Ik heb er 2 NVMe SSD's, 1 2.5" SATA SSD en 3 3.5" HDD's in zitten op een mATX moederbord en dan heb ik echt nog ruimte over. Voor mij voelt het dus als een enorme case. Maar als je van een (enorme) standaard case af komt is dat inderdaad al een aardig verschil.
Edit: en dank voor de Lemmings-nostalgie _/-\o_
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

kewnert schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:14:
Dank rapture en alex3305!

rapture: ja, de 2 fans boven lukt op die manier, zolang het 120mm fans zijn en niet 140mm. Ik heb er nog 2 van 140mm liggen, en met een ITX-bord had dat volgens mij wel gepast. Met de voeding tegen de voorkant kan ik wel een combinatie van één 120mm en één 140mm kwijt.
Ik blijf zoveel mogelijk bij standaardonderdelen zoals 120mm ventilatoren.
Ik vraag me wel af in hoeverre de lucht echt goed van onder naar boven langs de gpu zal stromen, gezien die horizontaal komt te hangen en dus een groot deel van de ruimte zal blokkeren. Maar misschien valt dat uiteindelijk mee. Goede tip van dat WC-papiertje! Ga ik zeker proberen.
Bij mij komt de warmte uit het zijpaneel vanaf de hoogte van de grafische kaart tot aan de bovenkant.
Dat van die CPU-koeler was een vergissing; zat meer te denken aan of de koeler richting de cpu blaast of juist eruit. Maar dat is een kwestie van monteren zoals 'ie gemonteerd moet worden.
Als de ventilator van een CPU-koeler naar de CPU en het moederbord blaast, dan heb je ook airflow over de VRM.
alex3305: die kast ziet er zeker goed uit ja, die houd ik evt. voor later in gedachten - past op dit moment niet zo in het budget. Sowieso wel benieuwd naar zo'n mini-ITX, daar heb ik geen ervaring mee. Is je idee dat je de meeste opslag uitbesteedt aan je NAS, aangezien je niet zo veel ruimte hebt in de Streacom?
Ik heb ook een micro-ATX bord, want ik wil geen mini-ITX tax betalen. Het is een te kleine bord oppervlakte voor een volwaardige VRM. Het gebeurt dat er meerdere lagen printplaten op elkaar stacked worden en piepkleine hoge toerental fans toevoegen.
Zo'n low-profile CPU-koeler wordt meestal gekozen als het tegen het zijpaneel van een 15 liter of kleinere behuizing zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udTcWGk3i08Bpe4CqJ-UJXH1hWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yRm0MMUj4feFOmZ71nSk5TF.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind het een goede compromis tussen compacte behuizing, volwaardige moederbord zonder mini-ITX tax, volwaardige voeding, lange 3 slot dikke grafische kaart, geen riser cable en lage prijs. Geen boutique behuizing in kleine productieaantallen toestanden. R&D-kosten gedeeld door kleine aantallen maakt alles veel duurder dan R&D-kosten gedeeld door miljoenen exemplaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kewnert
@alex3305,
alex3305 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:00:
Tip gebruik een @ om mensen te noemen ;). Dan krijg ik ook een notificatie.
Ah goeie, dankjewel.
Dat snap ik. Bij mij staat de computer op een nogal prominente plek en daarom had ik wat extra geld over voor de Streacom. Destijds ook in Duitsland moeten aanschaffen omdat deze simpelweg in Nederland niet leverbaar was. De case is echt vele malen luxer dan de IM-1 (wat ook een OEM case is trouwens). En dat zie je vooral in de afwerking. De IM-1 is trouwens ook meer dan behoorlijk, maar nét niet als je wat duurders gewend bent. Vergelijk het ook een beetje met een Audi tegenover een Volkswagen. Beide prima, maar de een net wat luxer dan de ander. Ik vind de IM-1 ook echt enorm bang for the buck, in tegenstelling tot de Streacom. Maar die laatste gaat verwacht ik 'een leven lang mee'.
Klinkt goed, ik houd 'm zeker in de 't oog. En inderdaad, de prijs voor de IM-1 vind ik ook erg netjes voor wat het is.
Ik heb ongeveer 1.5TB aan SSD opslag in mijn workstation zitten. Dat is voor mij voldoende. Mijn NAS gebruik ik ook voor media en heeft vandaar ook wat meer opslag. Daarnaast heb ik daar ook backups ingericht en daar gebruik ik de NAS dan ook voor. Maar goed, 2TB SSD's zijn tegenwoordig ook niet meer het einde van de wereld.
Ja precies, ik doe er een 2TB ssd in en zal daar voorlopig wel mee vooruit kunnen. Misschien zet ik de 2TB ssd uit m'n laptop er wel in, om de originele 256GB ssd weer in de laptop terug te plaatsen. Scheelt weer een paar tientjes.
Die Noctua koeler met die processor heb ik ook in mijn Streacom en dat gaat enorm goed. Met een synthetische load sustained haal ik max 75 graden met PBO. Voor zo'n kleine case is dat top.
Blij om te lezen dat de Noctua-koeler met deze cpu bevalt! De koeler komt als het goed is morgen binnen, en dan heb ik bijna alles om de boel in elkaar te zetten. Betwijfel wel of m'n huidige voedingskabels lang genoeg zullen zijn - die heb ik tot nu toe alleen gebruikt voor een externe gpu en zijn vrij kort. De 80mm-fan voor achterin heb ik ook nog niet.
Ik zou sowieso met 1x of 2x 120mm beginnen. Extra bestellen is namelijk zo gebeurd mocht je het echt nodig hebben, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Hmm, bedoel je 1x of 2x 120mm in totaal? Of alleen boven?
Dat is echt een toffe case. Makkelijk om in te werken. Ruimte voor mATX en toch redelijk klein. Ik heb er 2 NVMe SSD's, 1 2.5" SATA SSD en 3 3.5" HDD's in zitten op een mATX moederbord en dan heb ik echt nog ruimte over. Voor mij voelt het dus als een enorme case. Maar als je van een (enorme) standaard case af komt is dat inderdaad al een aardig verschil.
Ha ja, ik heb wat filmpjes met verschillende indelingen bekeken, verbazingwekkend wat er nog allemaal in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
@rapture,
rapture schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:23:
Ik blijf zoveel mogelijk bij standaardonderdelen zoals 120mm ventilatoren.
Ja begrijpelijk, ik probeer wat ik heb liggen zo veel mogelijk te gebruiken maar het kan zijn dat ik uiteindelijk geen 140mm kwijt blijk te kunnen.
Bij mij komt de warmte uit het zijpaneel vanaf de hoogte van de grafische kaart tot aan de bovenkant.
Hm, dat gaat niet gebeuren als ik de fans aan de zijkant plaats als intake-fans.. Ben nog niet helemaal uit over de juiste indeling qua intake/exhaust.
Als de ventilator van een CPU-koeler naar de CPU en het moederbord blaast, dan heb je ook airflow over de VRM.
Ah oké, heb jij de fan van de CPU-koeler bewust zo geplaatst dat 'ie naar de CPU blaast?
Zo'n low-profile CPU-koeler wordt meestal gekozen als het tegen het zijpaneel van een 15 liter of kleinere behuizing zit.
[Afbeelding]
Hmm, misschien had ik wat geld kunnen besparen door voor een andere voeding te gaan die niet per se low-profile is - iets zoals deze Thermalright, en dan zonder de case-fans aan de de zijkant. Met de Noctua kan ik er zowel een cpu-koeler als zij-fans in kwijt, maar het is de vraag of dat echt nodig is.
Ik vind het een goede compromis tussen compacte behuizing, volwaardige moederbord zonder mini-ITX tax, volwaardige voeding, lange 3 slot dikke grafische kaart, geen riser cable en lage prijs. Geen boutique behuizing in kleine productieaantallen toestanden. R&D-kosten gedeeld door kleine aantallen maakt alles veel duurder dan R&D-kosten gedeeld door miljoenen exemplaren.
Eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
kewnert schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:18:
Klinkt goed, ik houd 'm zeker in de 't oog. En inderdaad, de prijs voor de IM-1 vind ik ook erg netjes voor wat het is.
Het is echt een prima case. Prijs-kwaliteit verhouding is echt top.
Blij om te lezen dat de Noctua-koeler met deze cpu bevalt! De koeler komt als het goed is morgen binnen, en dan heb ik bijna alles om de boel in elkaar te zetten. Betwijfel wel of m'n huidige voedingskabels lang genoeg zullen zijn - die heb ik tot nu toe alleen gebruikt voor een externe gpu en zijn vrij kort. De 80mm-fan voor achterin heb ik ook nog niet.
Ik denk dat dat wel gaat passen omdat de GPU en voeding heel dicht bij elkaar liggen (kijk hieronder maar).
Hmm, bedoel je 1x of 2x 120mm in totaal? Of alleen boven?
Achterin kun je een 80mm plaatsen, bovenin 120mm. Ik zou met 1x 120mm boven beginnen en dat kun je altijd uitbreiden naar 2x 120mm. Ik zie niet precies de noodzaak om onderin nog extra koelers te plaatsen omdat de GPU die lucht toch voor een groot deel tegenhoudt en zelf ook al actief aanzuigt.

Maar zoveel computers bouw ik niet, dus wellicht kraam ik onzin uit :9.
Ha ja, ik heb wat filmpjes met verschillende indelingen bekeken, verbazingwekkend wat er nog allemaal in kan.
Dit is mijn NAS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtBweLJpsmgiWsUPzYrqe8EUY_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TDiaH4Jj5SYHuLrxe255Fo9H.jpg?f=user_large

De 2.5" SSD zit gewoon los achter het front panel :+. Bovenin had ik een fan zitten met twisty-ties, maar die is er inmiddels uit.

Dit is een (wat oudere) foto van mijn Streacom workstation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7VY2qEtB6YuUEprij0t3ZetIUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynMycX6uGwh3WuTXdI1tsToF.png?f=fotoalbum_large

De inhoud is nog hetzelfde, maar de fan indeling is ietsjes anders.

Dan zie je ook direct het verschil tussen de DA2 met ITX en SFX voeding, en IM-1 met mATX en ATX voeding.

• kewnert
@alex3305 dank voor de tips en foto's weer! Waar ik ook nog niet helemaal uit ben is de richting waarin ik de voeding installeer. Dat is dus een SFX-voeding, die ik aan de voorkant monteer. Maar wat is dan beter: met de (psu) fan aan de kant van de front panel of aan de kant van de binnenzijde van de kast? Voor allebei valt iets te zeggen, en ik heb nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Geen probleem @kewnert. Ik heb mijn PSU met de fan naar de voorkant geïnstalleerd. Volgens mij was dat ook de enige mogelijkheid als je een ATX fan gebruikt. Maar ik ben hier niet helemaal zeker van.

Ik was in de veronderstelling dat mijn fan als een muur werkt en aangezien de case toch redelijk open is komt er vanaf de zijkanten toch genoeg verse lucht de case in. Aan de andere kant, zoveel verschil zal het denk ik niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kewnert
@alex3305 Ah mooi, zo heb ik 'm ook gemonteerd, dat was ook wel de richting die ik het meest tegenkwam.

Ik denk dat ik begin met één exhaust fan boven, één exhaust fan achter, en één intake fan aan de zijkant, om dan te kijken hoe de temperaturen zijn en of dat volstaat. Dit omdat het moederbord niet meer dan 3 fan headers heeft, en ik liever geen splitter(s) ga bestellen als dat eigenlijk niet nodig is.

Fans onderin gaat sowieso niet lukken denk ik, door de ruimte die de 5700XT inneemt. Het zou heel misschien net passen, of net passen als ik de slim-versie van de fans bestel, maar dan nog zouden ze denk ik haast tegen de gpu-fans aan zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP5PD_m8_Wx1IsP4qkbx00OW15o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7jkO9m9LmsKaOHEnMA1Xz7c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@kewnert ziet er goed uit. Lekker bezig. Bij Noctua fans zit sowieso altijd een splitter. Die zou je nog kunnen gebruiken.

Veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kewnert
@alex3305 Dankjewel! Hij is inmiddels up & running :)
Omdat ik geen 80mm fan had liggen heb ik met twisty-ties achter ook een 120mm fan gemonteerd. Straks nog even dichtmaken en de temperaturen checken.

Nogmaals dank voor alle tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHbb0G3QV-e7-LDBRj8bQ3-HlsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wRcae4moaqn3osJTV6w7MLk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Even een updateje en een vraag. De pc draait op zich prima, maar de gpu wordt volgens Open Hardware Monitor tijdens 't draaien van games (Bramble: The Mountain King en Dirt Rally 2.0) erg warm, al weet ik niet precies wat 'gpu hot spot' inhoudt. De games hebben verder een prima framerate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx-k1wF4toIVfcJ1Qgt2xZfrkws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bgIkcyqLe190Imuow4qF6BAx.jpg?f=user_large

Ik heb onderin de kast geen fans, want die lijken onder de gpu niet meer te gaan passen. Maar de gpu fans zitten zelf al dicht bij de onderkant. En zelfs als ik de kast open laat en op z'n kant leg, zoals hieronder, bereikt 'ie hoge temperaturen. Verder heb ik achter een exhaust fan, boven ook, en op de zijkant een intake fan. Kan ik iets nog iets doen om dit te verbeteren of zou het aan de gpu liggen?

Hebben jullie misschien nog suggesties @alex3305 en @rapture (of anderen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTYui5RD0_8MVdf3cdOHgRMoO8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUGiyIPEB4jTV6FNAoeU5Czi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@kewnert Compleet herkenbaar en gebeurt hier ook. Dat kan in principe geen kwaad. Volgens dit Reddit comment kan die temp zelfs tot 110C oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 14:02

Thomg

Aww yiss

Hou er wel rekening mee dat het vaak verstandig is om zo'n dik mogelijke fan te gebruiken waar dit mogelijk is.

Je kan bij de L12S het beste de fan vervangen, dit helpt wel maar het is wel vrij inefficient.
Als de temperaturen uberhaupt een concern zijn.
Na 30mm heb je wel diminishing returns, maar 15mm raad ik altijd af als het mogelijk is.
Volgens Noctua werkt 25mm ook gewoon met de clips.
https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-l12s

Ik vind 100°C wel aan de hoge kant, probeer eens de kast in andere orientaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn 6800 XT draait op stock settings en maximum is in-game. Fortnite uncapped frame rate en volledig belaste GPU. Als ik alt-tab, dan valt de GPU load weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTNws9A9xGznEbtc7sfGLbzPWzc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o0hFo2pXtwfwi8l8SCuI48EA.jpg?f=user_large

Ik heb 2 ventilatoren aan de onderkant dat lucht van buiten aantrekt en naar binnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
@alex3305: Ah dank je, dat is enigszins geruststellend. Ben je dan niet geneigd die temperaturen continu in de gaten te houden? Als ik de 100C al aangetikt heb lijkt de 110C niet zo ver weg.. Of heb je op dat punt genoeg vertrouwen in throttling?

@Thomg: Ik denk dat ik de L12S-fan even laat voor wat die is, want de cpu heb ik nog geen hoge temperaturen zien bereiken. Maar als ik per se fans onder de gpu wil zal ik wel dunne fans nodig hebben. Ik heb wel verschillende oriëntaties van de kast geprobeerd, maar die op de foto lijkt me de meest koele voor de gpu. Al moet ik zeggen dat ik 'm nog niet op z'n voor- of bovenkant gezet heb :P

@rapture: Hmm dat ziet er nog wel wat beter uit.. Ben benieuwd of dat meer met de kaart te maken heeft of met de koeling.

Ik kan nog fans onderin overwegen, maar gezien deze temperaturen ook bereikt worden met de kast open en op z'n kant betwijfel ik of dat echt zou helpen. Daarnaast vraag ik me af of ik het er nog tussen krijg qua ruimte, ik zou sowieso dunnere fans moeten bestellen. Ik heb ook nog het idee dat de fan- en front panel connectors op het moederbord die fans ook in de weg zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@kewnert Ik had gister helaas alleen even de tijd om kort te reageren, maar dit is een van de karakteristieken van een 'open case' zoals de Inter-Tech. Normaliter zuigt een videokaart van een plek lucht aan om deze aan de andere kant weer weg te blazen. Dan krijg je een soort tunnel. Met een open case kan dat niet en wordt die luchtstroom verstrooid. Ook houdt de volledig metalen behuizing simpelweg wat warmte vast. Maar eigenlijk is dit prima omdat de temperatuur dan plafonneert. Een aantal voorbeelden van gebruikers die ik vlug kon vinden:En dan zijn er vast ook nog wel configuraties te vinden op SFF Network waar veel mensen zitten die kaas hebben gegeten van allerlei soorten SFF configuraties. Ik heb zelf weleens het moederbord omgedraaid maar daar werd het bij mij niet veel beter op.

Als ik echter hier een kleine undervolt doe op mijn 5700XT met de volgende waardes:
P1800MHz750mV
P21450MHz795mV
P32100MHz1100mV

Dan kom ik met de AMD stresstest na 60 seconden ook op een hotspot temperatuur van 90 graden. Terwijl mijn GPU temp op 73 graden uit komt en de fans niet harder beginnen te draaien. Ik neem dus aan dat dit wel snor zit. Bij Furmark zit de hotspot temperatuur na een minuutje op 96 graden, maar de load en memory clock blijven gewoon netjes 100%. De temperatuur komt niet boven de 80 graden uit overigens.

Zolang je geen throtteling ziet, vastlopers krijgt of andere problemen tegenkomt zou ik mij er niet al te veel zorgen over maken en gewoon lekker van je hardware genieten. De 5700XT is in mijn ervaring gewoon een nogal unieke kaart met bijbehorende eigenschappen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
@alex3305 Dank voor de uitgebreide reactie! Begrijp ik het goed dat die 'tunnel' in een normale case van voor naar achter loopt en dat die luchtstroom automatisch de hitte van de gpu meeneemt en naar buiten blaast? Ik vroeg me ook al af waar de gpu z'n hitte kwijtraakt, gezien de fans intake fans zijn en de andere kant grotendeels dichtzit. Dat zal dan via de zijkant en het open deel aan de bovenkant gebeuren?

Die builds zien er goed uit, dat ga ik later vandaag even beter bekijken. Ik heb helemaal niet gedacht aan de geflipte configuratie, ik vraag me af wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Ben ook wel benieuwd hoe de luchtcirculatie daar is, zeker als de gpu-fans nog steeds intake zijn.

Op dit moment hangt m'n gpu door z'n gewicht trouwens ietsjes scheef (wanneer de kast rechtop staat), ik hoop dat dat geen kwaad kan. Zo lang ik het kan zien heb ik wel de neiging om iets te bedenken om 't onder de hoek van de gpu aan de voorzijde van de kast ergens mee te onderstutten :P

Ik was niet bekend met SFF Network, daar ga ik ook 's rondneuzen. En dank voor de tests en toelichting, ik heb er nu meer vertrouwen in dat de boel niet ieder moment kan gaan smelten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
kewnert schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:01:
@alex3305 Dank voor de uitgebreide reactie! Begrijp ik het goed dat die 'tunnel' in een normale case van voor naar achter loopt en dat die luchtstroom automatisch de hitte van de gpu meeneemt en naar buiten blaast?
Precies. Althans in één richting. Waarbij er vaak van voor naar achter wordt geblazen. Dan komt er automatisch lucht over alle componenten heen omdat warme lucht het kenmerk heeft om op te stijgen. Vergelijk het met de motor in een auto. Daar wordt ook altijd lucht overheen geblazen. Die luchtstroom wordt nu in principe verstoord.

In mijn Streacom heb ik daarom ook de stoffilters weer teruggeplaatst. Die knijpen de luchtinvoer, maar daardoor worden de luchtstromen minder verstoord lijkt het. En omdat ik toch voldoende fans heb, wordt mijn systeem voldoende gekoeld.
Ik vroeg me ook al af waar de gpu z'n hitte kwijtraakt, gezien de fans intake fans zijn en de andere kant grotendeels dichtzit. Dat zal dan via de zijkant en het open deel aan de bovenkant gebeuren?
Waarschijnlijk wel. Vandaar dat die warmte lucht 'zo blijft hangen'.
Die builds zien er goed uit, dat ga ik later vandaag even beter bekijken. Ik heb helemaal niet gedacht aan de geflipte configuratie, ik vraag me af wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Ben ook wel benieuwd hoe de luchtcirculatie daar is, zeker als de gpu-fans nog steeds intake zijn.
Omdat warme lucht opstijgt en de GPU het warmte component is zou dat efficiënter kunnen zijn. In mijn ervaring was dat niet zo overigens. Maar mijn systeem heeft geflipt ook gewoon anderhalf jaar gewerkt.
Op dit moment hangt m'n gpu door z'n gewicht trouwens ietsjes scheef (wanneer de kast rechtop staat), ik hoop dat dat geen kwaad kan. Zo lang ik het kan zien heb ik wel de neiging om iets te bedenken om 't onder de hoek van de gpu aan de voorzijde van de kast ergens mee te onderstutten :P
Hoeft niet. Niet doen. De bracket en PCIe slot zijn voldoende.
Ik was niet bekend met SFF Network, daar ga ik ook 's rondneuzen. En dank voor de tests en toelichting, ik heb er nu meer vertrouwen in dat de boel niet ieder moment kan gaan smelten 8)
Daarom nam ik ook nog even de moeite om uitgebreider te reageren. Ik zou mijzelf namelijk ook druk maken om zulke dingen. Maar het devies is vooral, geniet van je build :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 14:02

Thomg

Aww yiss

Als je het aandurft kan je ook de shroud + fans van de GPU verwijderen en hier zelf fans plaatsen ter vervanging.
Mijn advies voor de cpu koeler geld ook voor de gpu, maar het laatste eist wat meer werk.

Ik heb dit ook gedaan bij mijn GPU, shroud en fans verwijderd, 2x uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm in de behuizing gemonteerd en vervolgens de fans aangesloten op de GPU met een verloopstukje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn grafische kaart in Furmark getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDujE0kFhXcSiw-OL0iGFyBTgNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BUxAni2bfQjd7nTC6LAhx39D.jpg?f=user_large
kewnert schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:18:
@rapture: Hmm dat ziet er nog wel wat beter uit.. Ben benieuwd of dat meer met de kaart te maken heeft of met de koeling.

Ik kan nog fans onderin overwegen, maar gezien deze temperaturen ook bereikt worden met de kast open en op z'n kant betwijfel ik of dat echt zou helpen. Daarnaast vraag ik me af of ik het er nog tussen krijg qua ruimte, ik zou sowieso dunnere fans moeten bestellen. Ik heb ook nog het idee dat de fan- en front panel connectors op het moederbord die fans ook in de weg zouden zitten.
Bij een open kast (panelen eraf) heb je geen extra intake fans nodig, maar case fans zijn dikker dan de dunne ventilatoren op een grafische kaart en kunnen meer lucht verplaatsen.

Een andere GPU kan anders gedragen en de temperaturen op een andere manier meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
@alex3305, dank! Ik zal het nog een tijdje met een half oog in de gaten houden denk ik, maar ben grotendeels overtuigd dat het wel goed zit :)

@Thomg, ah dat is ook nog een idee ja. Dank voor de suggestie, ik kijk even hoe het gaat de komende tijd en houd de optie in m'n achterhoofd.

@rapture, dankjewel, ik zal ter vergelijking ook eens testen met Furmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
nee, maak svp een eigen topic aan

[ Voor 157% gewijzigd door Intergalactic op 03-05-2024 14:27 ]

Pagina: 1