Bedankt allemaal!
Het kan een stukje mooier hoe ze de balk hebben doorgezaagd. Maar dit is nog de oude afvoer, dus die zal ik inderdaad nog even verstevigen.
Ik ben er niet zo bang voor dat het geheel door de verdieping zakt. Het lijkt er op dat de balken vooral afsteunen op het dakleer. Het dakleer wordt ondersteund door standaard 200x70 balken. Redelijk standaard voor een tussenverieping lijkt me. Zo ziet de onderkant er uit:
Qua wandverwarming: goed idee! Ga ik zeker overwegen. Misschien zelfs zoneregeling. Een inefficiente WP is waarschijnlijk nog steeds beter dan COP1.
Liever niet natuurlijk. Ik heb iets van 80mm tot mijn beschikking, daar wilde ik alles in doen.
Murkmans schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:25:
Normaliter gebruikt men dan vaak steenwol, maar met dat dakleer zou je het ook deels kunnen doen, dus in de hoogte maar voor de helft opvullen. Beste is nog om houtvezel te gebruiken wegens de goede eigenschappen icm vocht.
Houtvezel, die kende ik nog niet. Thanks!
Zoals vermeld, dit is voorlopig teveel sloopwerk. Al zou ik misschien aan de slag kunnen met een rookmachine of iets dergelijks. Maar dit komt vanzelf een keertje aan de beurt als ik aan de overige slaapkamers begin verwacht ik.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:34:
Als er nu dakleer ligt dan kan het balkhout nu en later aan de onderkant niet ademen. Als je daar straks lewisplaat overheen legt dan lijkt het mij dat het aan de bovenkant straks ook dampdicht is. Dat is foute boel.
Ik zie geen andere mogelijkheid om het dakleer alsnog te verwijderen.
Dit heeft tientallen jaren op deze manier gezeten. Dus daar maak ik me niet heel veel zorgen over. De reden dat ik een nieuwe zwaluwstaart vloer ga leggen is omdat ik de ruimte een meter groter heb gemaakt met een dakserre. Het leek me geen goed idee om de bestaande vloer te verlengen qua stevigheid.