Houten balken isoleren alvorens een betondek te plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 19:14
Voor onze nieuwe badkamer ben ik van plan om een zwaluwstaart vloer te plaatsen met beton.

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgl/lewis_(r)_zwaluwstaartplaten_4_opbouw_vloer_www_reppel_nl.jpg

Gezien de geringe hoogte tot mijn beschikking, zal de vloerverwarming onderdeel worden van de vloer, dus geen plaats voor extra isolatie.

Daarom wil ik graag onder deze vloer isoleren. Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlnrm-QtANX5ZxRdqWaTYtroVpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6rf2Wjw75dYhfPBdlIEsG4S.jpg?f=fotoalbum_large

Nou ben ik er niet zeker van met welke isolatie materialen ik allemaal mag werken. Ik heb begrepen dat hout ook moet kunnen ademen.

Iemand ervaring of een suggestie?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat zit er onder de vloer? is dat gewoon je woonvertrek? en ga je electrische of water vloerverwarming plaatsen?

• Timple
Het dakleer van de voormalige bungalo.
twain4me schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:26:
ga je electrische of water vloerverwarming plaatsen?
Sowieso water vloerverwarming. Ik denk gewoon 16mm slang h.o.h. 10cm. Echter weet ik niet zeker of dit afdoende gaat zijn in verband met de warmtepomp die relatief weinig en 'koud' draait in de herst/lente.

Dus ik overweeg om gewoon ook elektrische vloerverwarming te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Timple schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:40:
[...]

Het dakleer van de voormalige bungalo.

[...]

Sowieso water vloerverwarming. Ik denk gewoon 16mm slang h.o.h. 10cm. Echter weet ik niet zeker of dit afdoende gaat zijn in verband met de warmtepomp die relatief weinig en 'koud' draait in de herst/lente.

Dus ik overweeg om gewoon ook elektrische vloerverwarming te doen.
Ik bedoel het soort gebruiks ruimte, want tussen ruimtes binnen is isoleren niet persee heel nutig. het verlies is immers richting een ruimte die ook warmte nodig heeft en het temeratuurverschil is klein dus de winst van isoleren nihil.

Met dakleer onder het hout en staal boven is je hout al redelijk opgesloten tussen 2 dampdichte lagen ik zou het open laten 1 keer beetje lekkage uit de badkamer en je hebt feest daar. Zonder isolatie kan het vrij makkelijk weg via de zijkanten, maar als je het allemaal dicht gaat stoppen, verwacht ik ooit probelem. opzich ook een bijzondere keuze om dakleer binnen de schil te laten zitten, dat wil nog wel eens gaan ruiken.

Als je te weinig afgifte hebt kan je beter wat wandverwarming bij trekken. ipv cop 1 je geld wegmieteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ah, my bad. Het gaat om het trappengat van de kelder, een wc en een deel van een kleine badkamer beneden.

Ik snap je punt dat isoleren binnen de schil niet altijd nuttig hoeft te zijn. Echter ik voel met dit weer gewoon een koude tocht staan tussen de balken door. De oorzaak hiervan kan ik niet achterhalen zonder veel breekwerk elders in het huis vrees ik.

Vandaar dat ik van plan was gewoon te isoleren daar waar de verbouwing plaatsvind. Dan komt uiteindelijk wel het hele huis aan de beurt :)

Goed punt van de huidige opsluiting tussen twee dampdichte lagen, daar had ik inderdaad niet bij stil gestaan.
twain4me schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:50:
opzich ook een bijzondere keuze om dakleer binnen de schil te laten zitten
Zeker bijzonder. Ik zal je sterker vertellen: ze hebben niet eens de moeite genomen om de kiezen van het dak te vegen. Dat ligt er nog allemaal tussendoor 8)7

Gelukkig zit de buitenschil van het huis constructie-technisch wel goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Kan je een trapje van een paar cm aanvaarden? Dan kan je een laag PIR oid op de balken leggen, en daarop de rest.
Droogbouw kan dunner maar de nadelen spelen IMHO hier sterk, je wil wel massa die warm blijft.
Overweeg ook even of je niet beter ook wandverwarming plaatst, heb je nog meer vermogen (dus gemakkelijker warm als de warmtepomp weinig doet).

Ivm je vrees dat het in tussenseizoen te koud is: daarvoor heb je nachtverlaging, zodat je tegen dat je ´s morgens in de badkamer staat 0,5°C kan bijwarmen en het lekker warm is. Als het toch al te warm is, heb je doorgaans geen nood aan verwarming. Als dat niet volstaat, kijk naar zoneregeling.
Electrische vloerverwarming moet je niet aan beginnen, een electrische verwarming van 30€ uit de bouwmarkt warmt sneller bij en is iets minder onzuinig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:28
Normaliter gebruikt men dan vaak steenwol, maar met dat dakleer zou je het ook deels kunnen doen, dus in de hoogte maar voor de helft opvullen. Beste is nog om houtvezel te gebruiken wegens de goede eigenschappen icm vocht.

Ik zou trouwens ook wat raveelbalken plaatsen of de balk opdikken waar deze wordt doorbroken door de rioolbuis. Geen nette oplossing zo.
Kan die balklaag dat dan wel dragen? Standaard lewisvloer weeg +/- 100 kg (20mm dekking bovenop de ribbels) elke cm beton is 20kg meer. In jouw geval komt er 1,6cm= 32kg bij. 1,32Kn/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je geeft aan dat het probleem is dat het tocht. Aangenomen dat het dak waterdicht was, komt de tocht niet van beneden. Ik vraag me dan ook af hoe nuttig het is om isolatiemateriaal te plaatsen. Ga op zoek naar waar het nog kiert.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als er nu dakleer ligt dan kan het balkhout nu en later aan de onderkant niet ademen. Als je daar straks lewisplaat overheen legt dan lijkt het mij dat het aan de bovenkant straks ook dampdicht is. Dat is foute boel.

Ik zie geen andere mogelijkheid om het dakleer alsnog te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:34:

Lijkt me ook. Ik zou dat risico niet nemen als het mijn huis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Murkmans schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:25:

Ik zou trouwens ook wat raveelbalken plaatsen of de balk opdikken waar deze wordt doorbroken door de rioolbuis. Geen nette oplossing zo.
Kan die balklaag dat dan wel dragen? Standaard lewisvloer weeg +/- 100 kg (20mm dekking bovenop de ribbels) elke cm beton is 20kg meer. In jouw geval komt er 1,6cm= 32kg bij. 1,32Kn/m2.
Die balk is wel voor de helft onderbroken dus die doet niet zoveel meer. Ik vraag me sowieso af hoe het daar nu zit? De balklaag van het dak voldoet natuurlijk sowieso niet dus daarom is er bovendaks een nieuwe gemaakt. Maar wat is dan dat spul tussen het dakleer en de nieuwe balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Bedankt allemaal!

Het kan een stukje mooier hoe ze de balk hebben doorgezaagd. Maar dit is nog de oude afvoer, dus die zal ik inderdaad nog even verstevigen.

Ik ben er niet zo bang voor dat het geheel door de verdieping zakt. Het lijkt er op dat de balken vooral afsteunen op het dakleer. Het dakleer wordt ondersteund door standaard 200x70 balken. Redelijk standaard voor een tussenverieping lijkt me. Zo ziet de onderkant er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMUc0bOFOMmm4UGxLdI_W0xrUEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWapk3nqJxLOa0we9X0TdUlH.jpg?f=fotoalbum_large

Qua wandverwarming: goed idee! Ga ik zeker overwegen. Misschien zelfs zoneregeling. Een inefficiente WP is waarschijnlijk nog steeds beter dan COP1.
naftebakje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:13:
Kan je een trapje van een paar cm aanvaarden?
Liever niet natuurlijk. Ik heb iets van 80mm tot mijn beschikking, daar wilde ik alles in doen.
Murkmans schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:25:
Normaliter gebruikt men dan vaak steenwol, maar met dat dakleer zou je het ook deels kunnen doen, dus in de hoogte maar voor de helft opvullen. Beste is nog om houtvezel te gebruiken wegens de goede eigenschappen icm vocht.
Houtvezel, die kende ik nog niet. Thanks!
Thijsmans schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:38:
Ga op zoek naar waar het nog kiert.
Zoals vermeld, dit is voorlopig teveel sloopwerk. Al zou ik misschien aan de slag kunnen met een rookmachine of iets dergelijks. Maar dit komt vanzelf een keertje aan de beurt als ik aan de overige slaapkamers begin verwacht ik.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:34:
Als er nu dakleer ligt dan kan het balkhout nu en later aan de onderkant niet ademen. Als je daar straks lewisplaat overheen legt dan lijkt het mij dat het aan de bovenkant straks ook dampdicht is. Dat is foute boel.

Dit heeft tientallen jaren op deze manier gezeten. Dus daar maak ik me niet heel veel zorgen over. De reden dat ik een nieuwe zwaluwstaart vloer ga leggen is omdat ik de ruimte een meter groter heb gemaakt met een dakserre. Het leek me geen goed idee om de bestaande vloer te verlengen qua stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Dakleer zoveel mogelijk wegsnijden zodat het weer kan ademen naar onderen toe en de opening tussen de balken aan de kopse zijden langs de balken luchtdicht/tochtdicht dichtzetten met stukken pir om de tocht te voorkomen. Ik denk dat het tegengaan van tocht efficiënter gaat zijn dan de boel hier proberen te isoleren (wat toch niet heel nuttig is vanwege binnenshuis situatie).

En wandverwarming is zeker de overweging waard. Ik heb het zelf ook doordat mijn badkamer vrij klein is (dus veel buitenmuur oppervlakte t.o.v. vloeroppervlak). Ik heb de wandverwarming juist in de buitenmuren gedaan en draaien heel langzaam mee met een erg lage flow. Het is dus niet zozeer om hier veel warmte vanaf te krijgen, maar meer de kou eruit te stoken. Het scheelt enorm veel condens tijdens het douchen en je voelt geen koudeval meer van die normaal wat koudere oppervlaktes.

[ Voor 39% gewijzigd door frennek op 29-11-2023 13:31 ]

Pagina: 1