Is dit onderhoudsboekje echt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrxian2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-11-2023
Dag mensen,

Ik denk erover een import Ford focus te kopen. Ik kreeg de tip om het onderhoudsboekje te checken om te kijken of de opgegeven kilometerstand klopt.

Ik weet niet zeker of ik het vertrouw. Kan iemand me helpen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bASLWD1h2VypLib7s7jDNPyYk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIGFBE5zHWHFD0qvEdF8dWS9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het enige dat je kunt doen is de betreffende garage bellen en vragen of de auto met dat kenteken inderdaad bij ze in onderhoud is.

En eigenlijk weet je dan nog niets "zeker". Zo is het nou eenmaal altijd met auto's.

[ Voor 34% gewijzigd door Tralapo op 23-11-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 20:28

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Het is in ieder geval een officieel boekje (zelfde als bij onze Ford Focus) en ik zie geen reden waarom de registratie van de beurten niet te vertrouwen is. Stempels en ook paraaf ziet er netjes uit.

Er zit wel wat veel tijd tussen de beurten, zeker de eerste jaren (2015 > 2018 > 2021). Inderdaad lijkt even bellen met de garage het beste.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• mrxian2
Maar kan die stempel - zonder enige garagenaam - kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[BoSS] schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:22:
Het is in ieder geval een officieel boekje (zelfde als bij onze Ford Focus) en ik zie geen reden waarom de registratie van de beurten niet te vertrouwen is. Stempels en ook paraaf ziet er netjes uit.

Er zit wel wat veel tijd tussen de beurten, zeker de eerste jaren (2015 > 2018 > 2021). Inderdaad lijkt even bellen met de garage het beste.
APK + Beurt interval denk ik?

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:45
mrxian2 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:23:
Maar kan die stempel - zonder enige garagenaam - kloppen?
Wel vreemd inderdaad, dan zou dat misschien bij een Ford dealer geweest zijn? Trouwens staat er 2024 in het meest recente onderhoudsbeurt vakje...? Als je dat aanpast of de auto gaat verkopen in de toekomst zal er bij andere mensen een alarm klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Het valt mij wel op dat de onderhoudsbeurten in 14/18 en 15/21 door dezelfde parafen ondertekend zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 23-11-2023 21:30 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

JRR

Stempels die achteraf gezet zijn?

In mijn jonge occasion van nog geen twee jaar oud zaten ook nergens stempels in het onderhoudsboekje terwijl er wel onderhoud aan gepleegd was.

Volgens de dealer was al het onderhoud digitaal opgeslagen in het systeem van de fabrikant en zijn papieren boekjes ouderwets. Maar als ik er prijs op stelde dat het onderhoudsboekje ingevuld zou worden, dan werden de stempels alsnog gezet. Zo gezegd, zo gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mrxian2 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:16:

Ik weet niet zeker of ik het vertrouw. Kan iemand me helpen?
Kenteken & chassisnummer even doorbellen naar een willekeurige andere (grote) Ford-dealer of Ford NL.

Heb ik met mijn Audi's en BMW's ook gedaan; als je het netjes vraagt of de km-stand klopt en alle onderhoud in het systeem staat, krijg je in bijna alle gevallen ook netjes antwoord.

Voor de duidelijkheid; ik heb niet mijn Audi doorgebeld naar Ford, vanzelfsprekend :+

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 23-11-2023 22:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30

Onbekend

...

Het laatste onderhoud ligt in de toekomst, maar ik wacht dat dit gewoon 19 oktober 2023 is geweest. Als je de auto op het RDW checkt, zie je dat de APK geldig is t/m 19 oktober 2024. Het is gewoon verkeerd opgeschreven in het onderhoudsboekje.

Het onderhoud uit 2018 is met een zwarte pen geschreven, en de handtekening is toch iets anders dan de eerste. Ik ga daarom hier vanuit dat dit uniek is. De auto is op 21 mei 2022 geïmporteerd naar Nederland, en mogelijk daarvoor dus steeds bij de dezelfde (Duitse?) garage in onderhoud geweest. Ik ga er daarom vanuit dat de stempels authentiek zijn.

Geschiedenis van deze auto:
22-02-2013 - 09-05-2022 Onbekend
09-05-2022 - 21-05-2022 Autobedrijf
21-05-2022 - 24-05-2023 Particulier
24-05-2023 - 09-06-2023 Autobedrijf
09-06-2023 - Heden Autobedrijf

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:05
JRR schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:02:
Stempels die achteraf gezet zijn?

In mijn jonge occasion van nog geen twee jaar oud zaten ook nergens stempels in het onderhoudsboekje terwijl er wel onderhoud aan gepleegd was.

Volgens de dealer was al het onderhoud digitaal opgeslagen in het systeem van de fabrikant en zijn papieren boekjes ouderwets. Maar als ik er prijs op stelde dat het onderhoudsboekje ingevuld zou worden, dan werden de stempels alsnog gezet. Zo gezegd, zo gedaan!
Ik moet er bij mijn Ford dealer ook aan denken om het te vragen. Maar ook bij Ford worden dit soort zaken digitaal geregistreerd (al was het alleen voor de Ford Assistance), dus ik zou inderdaad eens bij een Ford dealer vragen. Weet alleen niet of data tussen Duitsland en Nederland wordt gedeeld.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Xander schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:28:
[...]

Weet alleen niet of data tussen Duitsland en Nederland wordt gedeeld.
Sowieso Belgie & Nederland wel; ik gok zomaar dat voor een Europese garantie / ondersteuning, dit dus door alle dealers in Europe ingezien kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:25
Het is wel fijn dat de beurt van 2024 vast gebeurd is, scheelt je volgend jaar weer kosten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Waarom zou je overigens een import Ford willen kopen uit (ik neem aan) 2013? Voor nagenoeg hetzelfde geld kan je vast een Nederlandse wagen vinden met RDW Voertuigrapport.

Import is over het algemeen alleen interessant als je het zelf doet (of laat doen) bij een wat jongere auto. Of een hele speciale auto. Het import voordeel is al door iemand anders gepakt en de auto zal nu gewoon een Nederlandse prijs hebben.

Nog los van: “bij twijfel - remmen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:45
Drardollan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:44:
Waarom zou je overigens een import Ford willen kopen uit (ik neem aan) 2013? Voor nagenoeg hetzelfde geld kan je vast een Nederlandse wagen vinden met RDW Voertuigrapport.
Stoel en stuurverwarming? Toen wij onze 2017 zochten waren geïmporteerde de enige met die opties. Gewoon niet te vinden als origineel Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:34
Toevallig vorige week nog bij select cars geweest om te kijken naar een auto, hebben een aantal duits geimporteede auto's staan. Spul staat er netjes bij en allemaal met kloppende boekjes, mijn ervaring met auto's uit duitsland is dat ze vaak beter onderhouden zijn dan menig nederlands wagentje. (Ben zelf automonteur). Mijn redenatie bij het kopen van een auto is altijd als het niet goed aan voelt gewoon niet kopen, krijgt altijd twijfels na aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:41
Onbekend schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:26:
Het laatste onderhoud ligt in de toekomst, maar ik wacht dat dit gewoon 19 oktober 2023 is geweest. Als je de auto op het RDW checkt, zie je dat de APK geldig is t/m 19 oktober 2024. Het is gewoon verkeerd opgeschreven in het onderhoudsboekje.

Het onderhoud uit 2018 is met een zwarte pen geschreven, en de handtekening is toch iets anders dan de eerste. Ik ga daarom hier vanuit dat dit uniek is. De auto is op 21 mei 2022 geïmporteerd naar Nederland, en mogelijk daarvoor dus steeds bij de dezelfde (Duitse?) garage in onderhoud geweest. Ik ga er daarom vanuit dat de stempels authentiek zijn.

Geschiedenis van deze auto:
22-02-2013 - 09-05-2022 Onbekend
09-05-2022 - 21-05-2022 Autobedrijf
21-05-2022 - 24-05-2023 Particulier
24-05-2023 - 09-06-2023 Autobedrijf
09-06-2023 - Heden Autobedrijf
Hoe weet je dit? :?
Ik zie nergens een kenteken oid en ook geen verandering in een post?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marcel Br schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:48:
[...]

Hoe weet je dit? :?
Ik zie nergens een kenteken oid en ook geen verandering in een post?
Omdat je met de startpost binnen 2 minuten de exacte auto kan vinden in NL en op basis van kenteken bepaalde zaken kan achterhalen :)

Daarnaast zijn er op Tweakers ook mensen die toegang hebben tot (bijvoorbeeld) dealer-systemen en/of RDW-informatie; soms is dat erg handig mits het niet de vertrouwelijkheid van de informatie te buiten gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
sigmundfreund schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:49:
[...]

Stoel en stuurverwarming? Toen wij onze 2017 zochten waren geïmporteerde de enige met die opties. Gewoon niet te vinden als origineel Nederlands.
Hoewel ik beiden apprecieer zou dat voor mij nooit een import auto rechtvaardigen. Vind het ook wel bijzonder als de NL auto's niet met die opties geleverd zouden worden, zou eerder verwachten dat ze nog niet op de 2e hands markt beschikbaar zijn op een bepaald moment.

Maar de genoemde auto in dit topic moet je toch prima kunnen vinden in NL zonder import?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Uberdude schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:55:
Toevallig vorige week nog bij select cars geweest om te kijken naar een auto, hebben een aantal duits geimporteede auto's staan. Spul staat er netjes bij en allemaal met kloppende boekjes, mijn ervaring met auto's uit duitsland is dat ze vaak beter onderhouden zijn dan menig nederlands wagentje. (Ben zelf automonteur). Mijn redenatie bij het kopen van een auto is altijd als het niet goed aan voelt gewoon niet kopen, krijgt altijd twijfels na aankoop.
Ik neem aan dat jij als automonteur ook wel weet hoe je de echte kilometerstand kan controleren. Nog los van algemene zaken waar eenieder op kan letter bij import (bijvoorbeeld de naden tussen plaatwerk).

Mijn ervaring is dat handelaren gewoon zonder moeite boekjes vervalsen. Zelf ooit een 307SW verkocht met 350k op de teller die al sinds 160k geen serieus onderhoud had gehad maar enkel het noodzakelijke (die +/- 2 ton heb ik erop gezet). Toen hij enkele dagen later in de handel opdook was het boekje heel netjes ingevuld, gestempeld en getekend op logisch te verklaren kilometerstanden bij 2 garages.

Als je niet heel goed weet wat je aan het doen bent zou ik ver weg blijven van alles wat import heet. Enkel voor speciale auto's of als het zoals in jouw geval je vak is zou ik mij er aan wagen.

Het is bizar als je beseft dat we in de EU regeltjes hebben om een plastic rietje te verbieden maar dat we auto's gewoon zonder moeite of straf kunnen voorzien van onderhoudsboekjes en teruggedraaide tellers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrxian2
Mensen, heel erg bedankt voor het advies.

Ik zou graag een meest hulpvaardige post aanwijzen, maar juist de discussie was voor mij waardevol om te lezen.

Ik heb na jullie commentaar toch maar besloten om een Nederlandse versie van de auto to kiezen. Die was inderdaad makkelijk te vinden.
Pagina: 1