• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:01
Ik zit heel erg te twijfelen over het benodigde vermogen wat ik nodig heb binnen mijn (nieuwe) woning en met name de woonkamer. Deze is 120m3 en zit dus net op het randje van een 3,5kw airco.

Omdat de woonkamer/open keuken best ruim zijn dacht ik voor het comfort om niet één, maar twee binnenunits in de woonkamer te plaatsen (vloermodellen).

Zelf zat ik denken aan 2x Mitsubishi Electric MFZ-KT25VG (2.5Kw)

Ik heb advies gevraagd bij een installateur en die adviseerde om zwaarder te gaan en er 2x 3.5Kw te plaatsen.
In mijn huidige woning (120m3 woonkamer) hangt een enkele LG PC18 5Kw unit en die levert meer dan genoeg capaciteit, sterker nog, hij pendelt behoorlijk.

De nieuwe (vrijstaande) woning (uit 1967) heeft/krijgt de volgende isolatie:
- 120mm PIR onder schuin dak (zolder)
- Spouwmuur 5-6cm isolatie glaswol
- XPS ondervloer (5mm) (woonkamer)
- 20mm PIR plafond (woonkamer)
- Standaard dubbel glas in kunstof kozijnen (geen HR+)

Zelf kom ik dan uit op een capaciteits berekening van 120x40 = 4830W + 20% overhead = 5796W

De capaciteit van de ME MFZ-KT25VG = 3.4 (1.3 ~ 4.2) maar slechts 2Kw bij -10c
De capaciteit van ME MFZ-KT35VG = 4.3 (1.1 ~ 5.0) 2.3Kw bij -10c

Ik heb ook nog de MHI HI SRF25ZS-W als optie (iets hogere COP, lager minimaal vermogen maar wel iets luidruchtiger).

Ik ben dus heel erg aan het twijfelen.. ik denk dat 2x 2.5kw voldoende is om ook het pendelen te temperen, maar ik weet het niet zeker.. ik zou graag een second opinion willen.

Dit is nu de tekening van de positionering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf9oYTxTKM3x-iNVlmyUdN5dQMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bj1AqcNq48YO4iFx2nCju7y.jpg?f=fotoalbum_large

Steam profiel

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:22
Het verbaast me dat je kiest voor airco's om mee te verwarmen voor een woning die je kennelijk nog aan het renoveren bent. Qua comfort vind ik het zelf niet prettig vergeleken met CV maar je zult vast je redenen hebben om hiervoor te kiezen.
Verder: meestal is het minimumvermogen van een 2,5 niet veel anders dan een 3,5 en er zit dan dezelfde warmtewisselaar in de binnenunit. Soms is de enige beperking in de 2,5 dat de fan minder hard kan/mag blazen, dus in die zin heeft een 2,5 meestal geen groot voordeel.
Wel/niet pendelen zal eerder in de capaciteit van je buitenunit zitten.

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:01
Ik verwarm nu ook met airco en vind het eigenlijk wel lekker/comfortabel, heb alleen nog geen écht koud/vries weer meegemaakt (ze hangen pas sinds maart).

De nieuwe woning ligt in België, heeft nog een oude (niet condenserende) stookolie ketel en geen gas aansluiting. Dan was de keuze voor een airco snel gemaakt, voor een lucht/water warmtepomp zou de investering aanzienlijk hoger uitkomen icm vloerverwarming en vervangen radiators. Een pellet cv is ook nog iets te prijzig, wel zou er eventueel een pellet kachel in de woonkamer kunnen komen.

Maar voor nu wordt het iig airco vanwege koelen zomer en verwarmen winter met als back-up de stookolie ketel die ik nog even laat zitten. Sanitair komt op een warmtepompboiler van 250L.

Met 2x 2,5kw zou het op een 5Kw buitenunit kunnen, bij 2x 3,5Kw zou zit al een 7Kw unit worden, dat verschil maak ik me dan ook zorgen over wat betreft pendelen.

Steam profiel