• stefanvd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-06 17:12
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjWyPpNsfLqw0xUQTllfclhJZyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70EhNeRFUri8pyu3x3XTjQJq.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
De zonnepanelen worden op een veldopstelling achter in de tuin gezet.
Het idee is om ze in twee rijen van 2x12 te leggen.
Schaduw
Weinig tot geen schaduw. Één kleine boom die op ~10m afstand staat.
Zie rode cirkel op plaatje hierboven.
Jaarverbruik
In eerste instantie is het om de elektro voor de woonunit waar we nu in wonen te compenseren.
Geen exacte cijfers, want we gaan nu de eerste winter in.
Via Sunny Design zou onderstaande set op een jaar opbrengst uit komen van 9205 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Het doel is om het komende jaar/anderhalf jaar het energieverbruik in de woonunit te compenseren (elektrisch verwamd, dus relatief veel verbruik).
Later kan deze set (2x12 onder elkaar) direct op het nieuw te bouwen huis op het dak, welke in dezelfde richting staat (zuiden).
Meer dan 2x12 zal ook niet op het dak passen.

Daarnaast ook de combinatie met de gedaalde kosten voor zonnepanelen op dit moment.
Wie gaat het project uitvoeren
In eigen beheer.
Bijhouden van data
Via de omvormer (app) bijhouden wat opbrengst is. Daarnaast de wens dit later mogelijk te integreren in een home automation systeem. (bijv. uitzetten van omvormer bij negatieve prijs oid)
Growatt heeft een Modbus verbinding, dus dat zou mogelijk moeten zijn.
Reeds verkregen offertes
24x Full Black Risen 395 Wp RSM40-8-395M €1654,56
1x Growatt MOD 7000 TL3-X €936,26
Daarbovenop:
ClickFit Evo (eerst voor montage op houten veldopstelling, later op felsdak)
DC bekabeling
~45m YMVK-AS 4x4
Regio
Noord-Brabant

Openstaande vragen:
- De Risen zonnepanelen zijn goed geprijsd, maar wel P-type. De meerprijs voor een Jinko variant N-type is ongeveer 20 euro per paneel (die zijn wel 420 Wp). Zover ik info kan vinden tussen de P en N types, lijkt de meerprijs niet op te wegen tegen de voordelen. Hoe zien anderen dit?
- Is het per definitie het meest logische om twee strings (boven elkaar) van 12 aan te houden?
- Andere relevante aspecten die ik wellicht over het hoofd zie?

Ik hoor het graag :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:55
AC kabel over die afstand minimaal upgraden naar 4x6+6mm²

En die Jinko´s zijn voor +€10 te krijgen: https://www.solar-outlet.nl/jinko-430-wp-zwart-wit.html

Die Growatt mag 1100V open klem hebben uit het hoofd. Goede kans dat je dan met 1 string mag werken. Zou betere omvormer efficientie moeten geven.

Even berekenen wat de string spanning doet met Sunny Design.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:27
Zoek ook eens op marktplaats, daar vind ik de Risen voor 50 euro per stuk. De Jinko 420 full black vanaf 67/70 euro. De verkoop ligt op zijn gat, dus of het nog lager kan…

Voor mijn uitbreiding van 2x15 panelen neig ik naar de wat goedkopere Risens. Iets hoger voltage dan de Jinko’s, en ik heb al 12.000 Wp liggen dus hoef niet het onderste uit de kan. Ze zijn ook net wat smaller en nemen daardoor wat minder ruimte in. Dus misschien dat je dan wel 2x13 kwijt kan.

Weet je zeker dat je met deze paneelprijzen straks ook niet panelen op je noord dak wil gaan leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-06 17:12
Bedankt voor de reacties.
Zoals ik het begrijp wel verstandig om Jinko 420/435 te overwegen voor die meerprijs en één string aanhouden waneer dat binnen de maximale string spanning past.

Is jullie ervaring om met een Growatt omvormer te werken wel prima? Je ziet ook wat duurdere varianten, zoals SolarEdge, maar als ik de ervaringen lees in de topics hier, is dat voornamelijk van meerwaarde als je met wat meer schaduw te maken hebt. In mijn geval is het minimale schaduw volledig op het zuiden.

@Ronald Ik had 4x4 op basis van de Elektramat configurator bepaald, waarbij het spanningsverlies op 0,88% kwam. Is jou ervaring dat 4x6 toch wel aan te raden is?

@jeeedeee Goede tip. Ik zal het op marktplaats eens bekijken. Met die Risens zou ik net wel 2x13 kwijt kunnen, terwijl met de Jinko's het op 2x12 maximum is.

Op het noorden ben ik niet van plan, maar eventueel is er nog wel een overkapping op het oosten waar ~6 panelen kwijt kan. Mijn gedachte was om dat op een aparte omvormer te doen ivm andere richting. Of mogelijk heeft iemand daar andere inzichten in?

[ Voor 16% gewijzigd door stefanvd op 27-11-2023 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:55
@stefanvd relatief lage kosten nu, enorm veel moeite en kosten later. Zie het als netcongestie verzekering. Met lange kabels telt elke Volt bij het voordringen op je buren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1